Kuuntelin 20 vuotta muijan kalkatusta mattojen tamppaamisesta

• Viestiketjun aloittaja voividu
  • Ensimmäinen viesti
voividu
tai siis siitä etten olisi viitsinyt tehdä sitä. Nyt sitten on tajuttu että tamppaaninen ei ole ainoastaan turhaa, vaan myös haitallista.

"Mattojen tamppaaminen ei ole lainkaan tarpeellista, kertoo Yle. Etelä-Karjalan Marttojen kodinhoitoon erikoistunut erikoisneuvoja Päivi Jukkara suosittelee tamppaamisen sijaan imurointia.

"Tampatessa pöly nousee ja laskeutuu heti takaisin. Usein matto on sähköinen, ja se vetää pöly uudelleen maton pintaan. Imuroimalla saa pölyt syvemmältä pois", sanoo Jukkara Ylellä.

Yle kertoo, että piiskaaminen voi heikentää mattoa, joten vain hyvin tehdyt, kestävät matot kannattaa tampata. Imurointi on siis myös kestävämpi vaihtoehto, koska se on hellävaraisempi matoille.

Laiskottaako? Asiantuntija Ylellä: Jätä huoletta matot tamppaamatta - Uutiset - Talouselämä

Ja mä olen ollut suurimman osan palstalaisista mielestä ihan vitun huono siivooja, samasta syystä.

Siks toisekseen, siitepölyaikaan niitä ei edes kannattaisi viedä ulos, kun on allerginen.

Ja tulipa vielä mieleen. Ehkä se, että ne raahaa pihaan ja hakkaa olan takaa, tuo tamppaajalle varmuutta. Siis kun naapuritkin näkee että ny on siivouspäivä. "Kyllä noilla siivotaan usein ja hyvin." "Ja kyllä tyolla on hyvä mies kun siivoamiseenkin osallistuu."

Voi oksupoksu!

Nykyaikana ihmiset tekevät ihan kaiken väärin. :rolleyes:
Eikö ole somempi niin, että me kaikki teemme asiat siten, miten parhaaksemme näemme?

Karvalankamatosta ei saa imuroitua rottien ruokaa pois...ainoa keino on maton tamppaaminen. Ja kokeiltu on siis myös sellainen matontamppari-suulake, mutta ei toimi.

Saattaa olla, että osa pölystä palaa takaisin maton pintaan. Mutta ei kaikki. Ja tottahan toki mä ENSIN imuroin ja vasta sitten tamppaan. Ja koska tampatessa matosta irtoaa pölyä, voidaan kaiketi todeta, että imuroimalla ei kaikki pöly pois lähde?

Talvella tamppaan pakkaslunta vasten. Ja kyllä se valkoinen lumi aina harmaaksi muuttuu. Siitä ne pöly ei kyllä mattoon enää takaisin palaa ja siinä on helpoin todeta, miten paljon mattoon jää pölyä vielä imuoinnin jälkeen.

Joten meinaan tampata matot ulkona jatkossakin.

Tosin olen kyllä viimeisimmät matto-ostoni tehnyt sitä ajatellen, ettei tarvitse tampata. Tai välttämättä imuroidakaan. Pelkkä pudistus kun yleensä riittää.

dddd
Minä olen tämän tiennyt jo 20 vuotta, enkä ole mattoja koskaan tampannutkaan lapsuudenkodistani muuton jälkeen. Omapa on tyhmyytesi.

Tamppaus on jäänne niiltä ajoilta, kun ei ollut vielä nykyaikaisia imureita.

Tuot siis likaiset matot puhtaalle lattialle?

Vai onko tuossa jokin asia ja järkisyy, mitä mä en nyt tässä tajua? :)
Se että puulämmitteisessä talossa jossa on monta kissaa niistä lähtee irtoroskia niin paljon, että pölypussi olis kokoajan täynnä, jos tekis toisinpäin :D! Ja puhdistuuhan se mato stten sinä imuroidessa. Mulla on kyllä kaikesta huolimatta mielikuva, että matto tulee puhtaammaks ravistelemalla/tamppaamalla kun imuroimalla, mutta mulla onkin tosi huono imuri. Ja sitäpaitsi mä inhoan imurointia -usein ohitan sen kokonaan, eli pyyhin lattiat lastalla ja sit tuon ne tampatut matot sisälle ja voin jättää imuroimattakin, varsinkin talvella, jos on ollu lunta missä pyöritellä.

• Tykkää
Reactions: chef

Yhteistyössä