Nykyään kaupoista ei enää tahdo löytyä gluteenittomia karkkeja

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja keliaakikon äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

keliaakikon äiti

Vieras
Kaikissa pakkauksissa lukee, että saattaa sisältää pieniä määriä vehnää tmv.

Lasta alkaa tympiä, kun joutuu syömään joka karkkipäivä samoja karkkeja. : /

Tuntuu niin pahalta, kun maailma on täynnä kaikenlaisia ruokia, joita tuo lapsi ei koskaan saa syödä :(

Tuo teksti laitetaan aina, jos samalla linjalla valmistetaan myös vehnää sisältäviä karkkeja. Tiedän, että keliakia on vakava juttu, eli pienikin vehnän määrä saa suolinukkaan tuhoja. Mutta useinkaan niissä karkeissa ei kyllä sitä vehnää ole. Ymmärrän kuitenkin, että et halua ottaa riskiä. Mutta lapsesi ei kaipaa niitä ruokia, joita ei ole ikinä syönytkään.

Kerro mulle tietämättömälle, mitkä kaikki karkit sisältää vehnää? Onko ne vaahtokarkkeja, merkkareita, nallekarkkeja, suklaata vai mitä häh? Voithan sinä tehdä karkit lapsellesi, jos kaupasta ei löydy!

Meillä viljan lisäksi kiellettyjen listalla on myös makeutusaineet. Tuntuu että tuo glukoosi siirappi on vatsalle ilkeä ja sitähän tungetaan sitten joka paikkaan......

Omituinen väite AP:lta.

Kun aikoinaan itse jouduin syömisessäni orientoitumaan gluteiinin välttelyyn, panin merkille, että nimenomaan karkinvalmistajat vaikuttivat tajunnen parhaiten kuinka paljon ihmisissä loppujen lopuksi on gluteiiniherkkiä....

Kyllä se ongelma on enempikin ruokapuolella, jossa tuntuu olevan sitä vehnää joka paikassa.

Se, että karkissa lukee "saattaa sisältää pieniä määriä vehnää" on todennäköisesti sitä samaa valmistajien ylivarovaisuutta kuin että kaikki vaatteet leimataan nykyään "30/40 C, hellävarainen pesu". Vaikka ne kestäis ihan 60 astetta puuvillarynkytystäkin... Valmistajat vaan katos gardeeraa ittensä turhilta riskeiltä.

Meidän pojalla on pähkinäallergia. Ei tosiaan oo montaa karkkia/jätskiä/keksiä mitä vois syödä mutta toi ihan hyvin sen ymmärtää ja on tyytyväinen niihin mitä saa.

Mä oon tyytyväinen vaan et on päästy allergioitten kans noin vähällä että se vaikuttaa lähinnä herkkuihin. Ja kun niitstäkin kumminkin löytyy niitä mitä voi syödä. Toki kaikki tuoteselosteet pitää lukea ja esim. ravintolas syönti on ressaavaa ku pitää kysellä ja sit vielä arvioida voiko vastauksiin luottaa.

Kyllä itsestäkin tuntuu, että aika vähiin on mennyt namut joita saa syödä. Kieltolistalla tosi moni suklaa, sekoituspussit, irtsikat jne. Fazer just lisännyt taas merkintöjä, sinänsähän reseptit ei oo muuttuneet, mutta riski tietenkin on :/ Eniten itseä harmittaa täytelakut, ne oli suosikkeja ennen keliakiaa. Kyllähän se pistää vituttaa, kun ruokavalio on niin rajallinen ja lapsella varmasti vielä vaikeampi tilannetta ymmärtää.

Itse oon ottanu semmoisen periaatteen, etten itse osta noita saattaa sisältää tuotteita ja sitten kylässä/ulkomailla voin pienen riskin ottaa jos tarjolla ainoastaan saattaa sisältää gluteenia- syötävää.

Ja tuolle gluteenin välttelijälle, keliaakikon on oikeesti oltava sairaan tarkka siitä mitä syö. Ei riitä että vähän välttelee... Onneksi monissa tuotteissa on tullut myös gluteenittomia vaihtoehtoja, mutta kyllä se silti saa harmittaa kun niin iso osa markettien tuotteista ei itselle sovi. Kun tekee itse päätöksen vältellä viljoja, on se henkisesti helpompaa hyväksyä omat ruokarajoitteet kun taas sairautensa vuoksi tarkalla ruokavaliolla olevalla ei ole vaihtoehtoa valita!

Alkuperäinen kirjoittaja keliaakikon äiti;30320218:
Kaikissa pakkauksissa lukee, että saattaa sisältää pieniä määriä vehnää tmv.

Lasta alkaa tympiä, kun joutuu syömään joka karkkipäivä samoja karkkeja. : /

Tuntuu niin pahalta, kun maailma on täynnä kaikenlaisia ruokia, joita tuo lapsi ei koskaan saa syödä :(

Maailma on täynnä kaikenlaisia ruokia, joita tuo lapsi saa syödä!!

Alkuperäinen kirjoittaja keliaakikon äiti;30324269:
Onnekseni keliaakikkolapseni ei tykkää karkista =)

Siis minä olen toinen keliaakikon äiti ;) Lapseni syö mieluiten gluteenittomia keksejä kuin karkkeja. Ja hedelmiä. Ja karkeista syö vain suklaata ja sekin tarkistettu, että on aina gluteeniton. Tokihan välillä harmittaa varsinkin kaverisynttäreillä, kun lapseni ei saa syödä kaikkea ja joutuu syömään niin erilaista kuin muut. Ja se jatkuva tarkkuus... Minua se haittaa, mutta ei näköjään lastani =D

Siis minä olen toinen keliaakikon äiti ;) Lapseni syö mieluiten gluteenittomia keksejä kuin karkkeja. Ja hedelmiä. Ja karkeista syö vain suklaata ja sekin tarkistettu, että on aina gluteeniton. Tokihan välillä harmittaa varsinkin kaverisynttäreillä, kun lapseni ei saa syödä kaikkea ja joutuu syömään niin erilaista kuin muut. Ja se jatkuva tarkkuus... Minua se haittaa, mutta ei näköjään lastani =D

Minkä ikäisenä lapsellasi todettiin keliakia?
Meillä lapsi oli n. 3-v. ja muistaa vieläkin, miltä esim. ruisleipä maistui (lapsen lempparileipä) ja harmittelee, kun ei voi syödä mustaa (Tapolan). Olen kyllä kuullut, että Tapola valmistaa myös gluteenitonta mustaa, mutta täältä päin sitä tuskin saa mistään. : / Keksit ja suklaa on yks, mitä tuo lapsi syö. Sipseistä ei välitä ollenkaan, eikä niitä syö.

Välillä meillä lapsi ihan oikeasti nyyhkii ja harmittelee tilannettaan, ehkä sitten hoidossa tekevät asiasta ison numeron. Mutta kaipa hänestä kasvaa sitten hyvin joustava aikuinen?! Kunhan ymmärtää myös isona pysytellä erossa gluteenista.

Ja sille yhdelle vastaajalle: aika hankala olisi vetää karkkien suhteen nollatoleranssi, haloo! Kaikkialla sitä on ja useimmat ihmiset syövät karkkeja.

[QUOTE="a.p.";30324313]Minkä ikäisenä lapsellasi todettiin keliakia?
Meillä lapsi oli n. 3-v. ja muistaa vieläkin, miltä esim. ruisleipä maistui (lapsen lempparileipä) ja harmittelee, kun ei voi syödä mustaa (Tapolan). Olen kyllä kuullut, että Tapola valmistaa myös gluteenitonta mustaa, mutta täältä päin sitä tuskin saa mistään. : / Keksit ja suklaa on yks, mitä tuo lapsi syö. Sipseistä ei välitä ollenkaan, eikä niitä syö.

Välillä meillä lapsi ihan oikeasti nyyhkii ja harmittelee tilannettaan, ehkä sitten hoidossa tekevät asiasta ison numeron. Mutta kaipa hänestä kasvaa sitten hyvin joustava aikuinen?! Kunhan ymmärtää myös isona pysytellä erossa gluteenista.

Ja sille yhdelle vastaajalle: aika hankala olisi vetää karkkien suhteen nollatoleranssi, haloo! Kaikkialla sitä on ja useimmat ihmiset syövät karkkeja.[/QUOTE]

Lapseni keliakia todettiin vasta ekaluokkalaisena. OIreita oli ollut mm. todella hidas kasvu! Sitten kun mukaan tuli vatsakivut alettiin vasta kunnolla tutkia ja tehtiin tähystys jossa keliakia todettiin. Meilläkin tyttö kaipaa ruisleipää ja kaurapuikuloita =) Muistaa vielä sen maun, vaikka on parisen vuotta ollut gluteeniton. Kalapuikkoja kaipaa ja onneksi niitä nyt saa gluteenittomana. Herkkujen suhteen on ollut vaatimaton ja mm. sipsit, limut yms. ei kelpaa - onneksi =)