ystävä-parisuhde

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "epätoivoinen"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

"epätoivoinen"

Vieras
Moi kaikille! Haluaisin neuvoja/ kokemuksia! Voiko parisuhteessa olla vain ystäviä ja hoitaa lasten asiat??
Olen avioliitossa ja meillä on neljä lasta. Mieheni ei jaksa/halua rakastella koskaan. Meidän huumorintajumme natsaa yhteen, lastenkasvatukselliset asiat ok ja viihdymme toistemme seurassa.
En haluaisi rikkoa perhettä vain sen takia, että emme rakastele, mutta raskasta tämä on. Omin käsin pääsee kyllä onneen :P , mutta ei se ole kuin paineiden purkua.
Onko siis parempi pitää tiukka "vain kavereita"-linja, vai hyväksyä miehen suukot+halit tietäen, ettei seksiä kuitenkaan tule olemaan???
Minusta parisuhteeseen kuuluu rakastelu ja läheisyys ja siitä kieltäytyminen on vallankäyttöä pahimmillaan ja silkkaa itsekkyyttä. Voin toki olla väärässäkin??
Mieheni on mielestäni komea, haluttava, huumorintajuinen ja kaikinpuolin ihana. Vain tämä hänen haluttomuutensa vaivaa minua.
Eli sama makkari ja minä kidun, eri makkarit ja ystäväpohja vai ero??
Kaikki mielipiteet tervetulleita!! Kiitos ja hyvää viikonloppua!

Enpä mitään varsinaisia neuvoja itse asiaan osaa antaa, mutta omaa päätöksentekoasi voit vähän helpottaa paloittelemalla asiat ja miettimällä vastaukset pienempiin kysymyksiin. Silloin kokonaistilanne on helpompi hahmottaa. Eri vastauksista seuraavat toimenpiteetkin voit funtsia valmiiksi.

Sun tapauksessa niitä kysymyksiä lienevät ainakin seuraavat:

1) Onko mies haluton ihan oikeasti aina?
Kyllä => -1 piste parisuhteen jatkamiselle.
Ei => +1 piste parisuhteen jatkamiselle.

2) Kuinka todennäköisesti haluttomuus on pysyvää jatkossa?
> 50 % => +1 parisuhteen jatkamiselle.
< 50 % => -1 parisuhteen jatkamiselle.

3) Onko syy haluttomuuteen selvillä?
Kyllä => Voiko sen ratkaista? [Kyllä => Yritetään ratkaista. Ei => -1 parisuhteen jatkamiselle.]
Ei => Otetaan siitä selvää

4) Onko kumppani halukas osallistumaan ongelman ratkaisuun?
Kyllä => +1 parisuhteen jatkamiselle.
Ei => -2 parisuhteen jatkamiselle.

5) Ymmärtääkö kumppanisi oikeasti, miten vaikea tilanne on sinulle?
Kyllä => +1 jatkolle.
Ei => Toimi niin, että asia tulee hänelle selväksi. Ei mitään lapsellista tai naurettavaa, vaan asiallista puhetta, jota voi selventää esimerkein.

6) Ymmärrätkö sinä, miltä tilanne tuntuu kumppanistasi?
Kyllä => [No miltä? Ei haittaa häntä => Sinun mielipiteesi ratkaisee etenemisen. Haittaa häntä => Mitä hän ehdottaa ratkaisuksi?]
Et => Yritä ottaa selvää.

Kyllä sä tuolta pohjalta pääset jo lähemmäs omaa mielipidettäsi. Sitten on vielä eri asia uskaltaa toteuttaa se, mutta sitä rohkeutta pääset oikeastaan hakemaan kunnolla vasta sitten, kun sekä sinä, että miehesi TIEDÄTTE tilanteen, eli pystytte katsomaan asiaa toisenne näkökulmista ja ymmärrätte syy-seuraussuhteita.

Kaikkea hyvää asian ratkaisuun.

Yhteistyössä