Olen tahattomasti lapseton...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "tyhjäsyli"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="M33";30316591]Miksi haluat lapsia? Miten odotat lasten parantavan elämääsi?

Mihin aiot suunnata aikasi ja energiasi, jos/kun et lapsia koskaan saa?[/QUOTE]

Miksi haluan lapsia, miksi en haluaisi lapsia. Tällä hetkellä elämässäni on tyhjiö, lapsen mentävä aukko. Lapsi täyttäisi tuon aukon, antaisi elämälleni lopullisen merkityksen.

[QUOTE="tyhjäsyli";30316598]Miksi haluan lapsia, miksi en haluaisi lapsia. Tällä hetkellä elämässäni on tyhjiö, lapsen mentävä aukko. Lapsi täyttäisi tuon aukon, antaisi elämälleni lopullisen merkityksen.[/QUOTE]
Mitä tarkoitat sillä, että elämässäsi on lapsen mentävä aukko? Etkö koe elämääsi nykyisellään riittävän merkitykselliseksi?

[QUOTE="M33";30316606]Mitä tarkoitat sillä, että elämässäsi on lapsen mentävä aukko? Etkö koe elämääsi nykyisellään riittävän merkitykselliseksi?[/QUOTE]

En täysin

Aika kovan taakan laittaisit lapselle. Toisen elämän tyhjiön täyttäminen, ja elämän merkitykselliseksi tekeminen on melko iso homma pienelle lapselle. Ehkä kannattaisi se elämän tarkoitus kuitenkin löytää jostakin muualta kuin kenestäkään toisesta ihmisestä?

Tsemppiä sulle! Toivon sydämestäni, ettei tästä toivosta tule sinulle elämää suurempi taakka. Toki varmasti teet kaikkesi, että teille lapsi tavalla tai toisella tulee, mutta toivottavasti löydät ihan oikeasti myös muita innostavia ja ajatuksia vieviä asioita elämässäsi. Ettet keskity siihen, mitä puuttuu, vaan siihen mitä hyviä asioita sinulla. Tämän sanon siis vilpittömästi yhtään väheksymättä tuskaasi.

Jos biolapsen saaminen on mahdotonta, niin oletko ajatellut adoptiota?

[QUOTE="zxc";30316648]Tsemppiä sulle! Toivon sydämestäni, ettei tästä toivosta tule sinulle elämää suurempi taakka. Toki varmasti teet kaikkesi, että teille lapsi tavalla tai toisella tulee, mutta toivottavasti löydät ihan oikeasti myös muita innostavia ja ajatuksia vieviä asioita elämässäsi. Ettet keskity siihen, mitä puuttuu, vaan siihen mitä hyviä asioita sinulla. Tämän sanon siis vilpittömästi yhtään väheksymättä tuskaasi.

Jos biolapsen saaminen on mahdotonta, niin oletko ajatellut adoptiota?[/QUOTE]

Kiitos tsempeistä. Biologisen lapsen saaminen hoidoilla on mahdollista, tosin se ei ole onnistunut lukuisista yrityksistä huolimatta. Ehkä vielä jonain päivänä kokeilemme, kun taloudellinen tilanne antaa myöten.

Sinulla on varmaan lapsia kun on niin helppo huudella?

Sun mielestä on "helppoa huutelua" huomauttaa, että ei ole lapselle reilua sälyttää hänelle taakkaa äitinsä elämän tarkoituksesta? Kenties olet sortunut siihen itsekin, ja pikkuisen vihlaisi omaatuntoa, ehkäpä? Kyllähän vanhemman kuuluu olla LASTA varten, ei toisinpäin. Aikuisellekin olisi raskasta olla toisen aikuisen elämän merkitys, saatika sitten lapselle.

Sun mielestä on "helppoa huutelua" huomauttaa, että ei ole lapselle reilua sälyttää hänelle taakkaa äitinsä elämän tarkoituksesta? Kenties olet sortunut siihen itsekin, ja pikkuisen vihlaisi omaatuntoa, ehkäpä? Kyllähän vanhemman kuuluu olla LASTA varten, ei toisinpäin. Aikuisellekin olisi raskasta olla toisen aikuisen elämän merkitys, saatika sitten lapselle.

Palstapsykologi parhaimmillaan, kunnon Dr Phil.

[QUOTE="M33";30316799]Miksi et?[/QUOTE]

Sanotaanko, että en ole elämääni täysin tyytyväinen. Monella ihmisellä (etenkin naisella) on luonnollinen tarve saada lapsi, minun kohdaltani tämä tarve jää täyttämättä ja tekee minulle tyhjän olon. Et varmaan kysy äideiltä ja isiltä, miksi he ovat lapsensa hankkineet?

No hoh hoijaa!

Aika kovan taakan laittaisit lapselle. Toisen elämän tyhjiön täyttäminen, ja elämän merkitykselliseksi tekeminen on melko iso homma pienelle lapselle. Ehkä kannattaisi se elämän tarkoitus kuitenkin löytää jostakin muualta kuin kenestäkään toisesta ihmisestä?

Niin, voihan sen merkityksen elämälle saada vaikka sukkia kutomalla, mutta luulenpa, että antoisampaa on alkaa vanhemmaksi omalle lapselleen.

[QUOTE="tyhjäsyli";30316858] Et varmaan kysy äideiltä ja isiltä, miksi he ovat lapsensa hankkineet?[/QUOTE]Ihan hyvin voin kysyä, jos aihe tulee luontevasti puheeksi. Tälläkin palstalla on ollut monta vastaavaa kysymysketjua, joissa olen esittänyt saman kysymyksen vanhemmalle. Aihe kiinnostaa minua, koska en ole itse kokenut mitään mainitsemasi kaltaista "luonnollista tarvetta" hankkia lapsia, ja samaa ovat sanoneet monet ystävänikin, oli heillä lapsia tai ei.

Minkälaiset muut asiat voisivat täyttää tuon saman tyhjiön jos ja kun et lapsia saa? Monille lapsettomille se saattaa olla vapaaehtoistyö itselle tärkeän asian parissa, taiteen tekeminen, aktivismi, elämästä nautiskelu tai muiden ihmisten elämään osallistuminen. Millaiseksi kuvittelet oman lapsettoman tulevaisuutesi?

Olisi hauska kuulla tällaisen ihmisen perustelut sille, miksi on itse tehnyt lapsia?
Lasten parasta ajatellen, koko maailman hyväksi vai olisiko sittenkin ihan vain hänelläkin omaksi iloksi ja omaa elämää täydentämään...

Jos olet oikeasti tahattomasti lapseton etkä provo niin toivon sulle hirmuisesti onnea matkaan. Kärsin itse vuosia lapsettomuudesta ja nyt olen ollut joitakin vuosia ihanan lapsen adoäiti. Vuosia olin aivan toivoton enkä uskonut tälläistä onnea ikinä kokevani. Muistathan siis, että jos ei tärppää niin ei kannata tuhlata vuosia hoitoihin.

[QUOTE="...";30316999]Olisi hauska kuulla tällaisen ihmisen perustelut sille, miksi on itse tehnyt lapsia?
Lasten parasta ajatellen, koko maailman hyväksi vai olisiko sittenkin ihan vain hänelläkin omaksi iloksi ja omaa elämää täydentämään...[/QUOTE]

Minäkin kuulisin tämän mielipiteen mielelläni :D

Voi jumalauta sentään, mikä kommentti.

Sulle on esitetty kysymyksiä. Voisitko vastata?

Sulle on esitetty kysymyksiä. Voisitko vastata?
Minulla ei ole lapsia ja olen ihan samaa mieltä: lasta ei kannata hankkia, jotta onnettomasta ja merkityksettömästä elämästä tulisi vähän siedettävämpää. Jos tuleva vanhempi ei ole tyytyväinen omaan elämäänsä eikä osaa kehittää siihen merkityksellistä sisältöä, mitä annettavaa hänellä on? Kyllä lapselle on aivan kohtuuton taakka olla vanhemmalleen likimain ainoa onnen ja ilon lähde.

[QUOTE="M33";30323841]Minulla ei ole lapsia ja olen ihan samaa mieltä: lasta ei kannata hankkia, jotta onnettomasta ja merkityksettömästä elämästä tulisi vähän siedettävämpää. Jos tuleva vanhempi ei ole tyytyväinen omaan elämäänsä eikä osaa kehittää siihen merkityksellistä sisältöä, mitä annettavaa hänellä on? Kyllä lapselle on aivan kohtuuton taakka olla vanhemmalleen likimain ainoa onnen ja ilon lähde.[/QUOTE]

Ei ole varmaankaan kyse siitä, vaan ihminen ei ole täysin tyytyväinen elämäänsä, jos elää erliaista elämää, jota oikeasti haluaisi elää. Ja jos haluaisi lapsen ja haluaisi olla vanhempi, tuntuu että elämästä puuttuu jotain. Ei lapsen tarkoitus silloin ole täyttää muita tyhjiöitä - sama ihminen voi silti nauttia muista elämänsä osa-alueista.

Sinä et ilmeisesti tajua juuri tätä, siis halua saada lapsi, koska itse et halua lasta. Mutta voisit yrittää tajuta. Kyllä minä ainakin tajuan sen, että ihmiset haluavat elää omannäköistään elämää ja jokainen haluaa elämältä eri asioita. Ymmärrän, että joku ei halua lapsia ja ymmärrän, että joku toinen haluaa. (Verrataan vaikka siihen, että joku on homoseksuaali yhteiskunnassa, jossa sen toteuttaminen ei ole mahdollista - voisiko silloin suhtautua yhtä keveästi tyyliin "etkö pysty olemaan tyytyväinen jos et saa elää homoseksuaalina, eikö elämässäsi ole mitään muuta merkitystä, ei kai tuo nyt niin tärkeää voi olla - kun minäkin olen ihan tyytyväinen heterona"? Minusta sellainen on ihan yhtä ylimielistä kuin lapsettomuuden vähättely.)

Ap:lle toivon kaikkea hyvää, ja toivottavasti jollain lailla lapsen saaminen onnistuu! Tsemppiä ja voimia!

Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä