Haluaisin antaa (varattomalle) 7-vuotiaalle lahjaksi rahaa, onko hyvä idea?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja lilou.
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="kieppi";30307469]No just. Meidän lapset kun on saaneet rahaa lahjaksi, niin kyllä niillä on ostettu ihan tarpeellista tavaraa. Lahjarahoja on käytetty toppapukuihin, kenkiin, reppuun ja sen semmoiseen. Enkä ole edes tajunnut, että me vanhemmat olemme jotenkin väärin toimineet. Mitä niillä rahoilla olisi sitten pitänyt ostaa? Jotakin turhaa krääsää?[/QUOTE]

Entä jos asiaa miettisi toisin päin... Sinä saisit äidiltäsi lahjaksi 100e ja hän toivoisi sinun käyttävän sen itsesi hemmotteluun. Eikö olisi kiva päästä hierojalle ja vaikka hyvään ravintolaan syömään sen sijaan, että ostaisit sillä itsellesi siivousvälineitä ja vessapaperia?

Meillä pienetkin saavat rahaa lahjaksi ja osaavat sitä käyttää. Jo nelivuotias pitää rahaa tilillään, mutta kun haluaa jotain niin sitten saa ne sillä rahalla ostaa. Myös isompi lapsi, nyt 8 on saanut noin 4v ikäisestä eteenpäin lahjat aina mun isältä rahana. Hän ei osaa ostaa lahjoja ja lapsista on hauskaa kun saa rahaa, jolla voi halutessaan ostaa jotain.
Tää toimii myös siten että kun lapsi haluaa jotain ja mä/me ei olla ostamisen kannalla niin voi sanoa että osta omalla rahalla. Näin lapsi yleensä miettii vielä tarkemmin että ostaako vai ei.

Alkuperäinen kirjoittaja mä...;30307490:
Entä jos asiaa miettisi toisin päin... Sinä saisit äidiltäsi lahjaksi 100e ja hän toivoisi sinun käyttävän sen itsesi hemmotteluun. Eikö olisi kiva päästä hierojalle ja vaikka hyvään ravintolaan syömään sen sijaan, että ostaisit sillä itsellesi siivousvälineitä ja vessapaperia?

Itse asiassa käytän lahjarahat taloustavaraan ja sen semmoiseen.

meillä lempparilahjoja on olleet leffaliput, hoplop-lahjakortit, keilailu- tai kiipeilylahjakortit yms. eli sopivat kummallekin sukupuolelle, tytölle kävisi myös esim. ratsastus, pojalle vaikka parkour-tunti? jos ei halua lelua tai vaatetta antaa, lahjan kera sopii vaikka heppa-aiheiset pinnit tai leffalipun kanssa karkkipussi, ei maksa paljoa mutta on kuitenkin yleensä saajan mieleen.
jotain korvamerkittyä kuitenkin mieluummin. meillä jäisi lehti lukematta...

[QUOTE="kieppi";30307469]No just. Meidän lapset kun on saaneet rahaa lahjaksi, niin kyllä niillä on ostettu ihan tarpeellista tavaraa. Lahjarahoja on käytetty toppapukuihin, kenkiin, reppuun ja sen semmoiseen. Enkä ole edes tajunnut, että me vanhemmat olemme jotenkin väärin toimineet. Mitä niillä rahoilla olisi sitten pitänyt ostaa? Jotakin turhaa krääsää?[/QUOTE]

Samoin. Ollaan lahjarahoilla ostettu fillaria, potkulautaa, ulkovaatteita, kenkiä mitä nyt milloinkin lapsi sattuu tarvitsemaan. Yleensä jos lapsi on saanut vaikka 100e isovanhemmilta, 50e on saanut käyttää johonkin leluun ja toisen puolen olen sosialisoinut vaateostoksiin, niin että kun seuraavan kerran jotain ostetaan saa lapsi itse enemmän vaikuttaa siihen minkälaista ostetaan. Esim. vaikka joku kalliimpi huppari tai tietynlaiset kengät.

Jotensakin pidän vähän outona ajatusta että raha ei menisi lapsen hyväksi vaikka isänsä ostaisikin sillä lapselle vaikka uudet kumisaappaat. Jos rahasta on tiukkaa, voi olla silti kiva saada joskus joku vaate tai kengät uutena.

Kun nuo vaatteet on sellaisia, mitkä pitää joka tapauksessa hankkia. Meillä lapset saa itse päättää, mitä tekevät lahjarahoillaan. Tietty me vanhemmat vähän opastetaan, ettei ihan romua osteta tai syydetä isoja summia järjettömyyksiin. Lapset kuiten itse päättää.

Eipä oo kertaakaan vaatetta ostaneet. Tyttö on mm. säästänyt lahjarahoista itselleen iPad minin (11 v.) ja poika (9 v.) on saanut melkein rahat jo kokoon samanlaiseen.

Kun nuo vaatteet on sellaisia, mitkä pitää joka tapauksessa hankkia. Meillä lapset saa itse päättää, mitä tekevät lahjarahoillaan. Tietty me vanhemmat vähän opastetaan, ettei ihan romua osteta tai syydetä isoja summia järjettömyyksiin. Lapset kuiten itse päättää.

Eipä oo kertaakaan vaatetta ostaneet. Tyttö on mm. säästänyt lahjarahoista itselleen iPad minin (11 v.) ja poika (9 v.) on saanut melkein rahat jo kokoon samanlaiseen.

Mihin ne tarttee omaa tablettia?

[QUOTE="kieppi";30307580]Mihin ne tarttee omaa tablettia?[/QUOTE]

Pelailevat, katsovat netflixiä tai you tubea, surffailevat ja tarttee nuo jo koulutehtäviinkin eli tiedonhakua, sanakirjat on netissä jne. Molemmat tykkää mm. Minecraftista ja Mun iPadi alkoi olla lapsilla vähän väliä, kun halusivat rakennella.

Mitä nyt aikuiset tekevät tabletilla? Samaa kai ne lapsetkin. Ajanviete ja työkalu :)

Yhteistyössä