Haluaisin antaa (varattomalle) 7-vuotiaalle lahjaksi rahaa, onko hyvä idea?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja lilou.
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

lilou.

Vieras
Kummilapseni on varattomasta perheestä (yh-isä joka opiskelee) ja mietin sopivaa synttäri sekä joululahjaa. Aiemmin olen antanut lahjaksi leluja/vaatetta, mutta nyt tuli ajatus että antaisinko sittenkin lapselle vaikkapa 50e rahaa. Tuleeko teille mieleen syytä miksi en antaisi rahaa? Eikö 7-vuotias jo osaisi päättää mitä itse haluaa ja arvostaakin ehkä rahalahjaa tältä kannalta? Vai onko vielä liian pieni ja pitäisi olla jotain ihan konkreettista paketissa?

Pelkäisin että olisi melko suuri riski siihen että isä tarvii lainaa ja käyttää rahan. ja takaisin maksu sitten venyy ja venyy kun eihän lapsi sitä just nyt tarvi.

Eli kyselisin kyllä mitä haluais tai tarvisi ja jos mahdollista kävisin lapsen kanssa ostamassa sen.

Anna vaan, jos varmuudella tiedät, että lapsi saa sen oikeasti käyttää, eikä mene isän käyttöön, eikä isä määrää, että ostetaan sinulle juuri nämä vaatteet tms, vaan lapsi pääsee (järkevissä rajoissa) itse valitsemaan ostoksiaan.

Jos päädyt rahaa antamaan, niin anna se vaikka 10€ seteleinä mieluummin kuin yhtenä 50€ setelinä. Yksi vaihtoehto on, että annat hänelle lahjaksi shoppailupäivän, jolloin hän voi tuon rahan kuluttaa.

Pelkäisin että olisi melko suuri riski siihen että isä tarvii lainaa ja käyttää rahan. ja takaisin maksu sitten venyy ja venyy kun eihän lapsi sitä just nyt tarvi.

Eli kyselisin kyllä mitä haluais tai tarvisi ja jos mahdollista kävisin lapsen kanssa ostamassa sen.

Hmm.. no, tätä itsekin varovaisesti mietin. Lapsihan on lojaali huoltajalle ja jos isä vaikka vinkkaa, että voisi ”lainata” niin niinhän siinä sitten käy.. Toisaalta haluaisin antaa lapselle elämyksen, kun yhtäkkiä saisi isomman summan rahaa ja voisi vaikka käydä ostoksilla ja ostaa itselleen jotain tosi tosi kivaa kerrankin.

Entä jos veisit lapsen ostosreissulle?
Mun täti yhteen aikaan vei noi lapset aina synttärien kieppeillä vaateostoksille ja kävivät jossain sit syömässäkin. Lapset odotti reissua aina ihan into piukas. Synttäreille täti toi sit lahjaksi jonku ihan pienen lelun tai karkkia.

• Tykkää
Reactions: Moraalinvartija
Entä jos veisit lapsen ostosreissulle?
Mun täti yhteen aikaan vei noi lapset aina synttärien kieppeillä vaateostoksille ja kävivät jossain sit syömässäkin. Lapset odotti reissua aina ihan into piukas. Synttäreille täti toi sit lahjaksi jonku ihan pienen lelun tai karkkia.

No tää oliskin tosi hienoa, näin varmasti tekisinkin, mutta kun asumme kaukana toisistamme :( Tietysti jos he tulisivat tänne käymään niin voisimme käydä lapsen kanssa shoppailemassa.

Lahjakortti voisi olla yksi hyvä idea. Tunnetko isää kuinka hyvin, että olisiko mahdollista että hän sen tuhlaisi. Meidän lapsille parhaita lahjoja ovat olleet juuri nuo lahjakortit vaateksuppaan tai prismaan, kun ovat itse saaneet lähteä shoppaileen. Ja kirjoitat kirjeen, että lapsi saa ostaa jotain kivaa itselleen, jos Se vähentäis isän lainaamista... Mutta itse kun oli rahat tiukalla, olin kiitollinen tuollaisesta lahjasta, koska meillä ei ollut varaa viedä lapsia kauppaan ostaan itselleen jotain.

Vaara tosiaan , että isä ottaa ikuisuuslainan. Tuo shoppailupäivä olis ihana, mutta jos asutte kaukana toisistaan niin sitten ehdottomasti lahjakortti vaikka Lindexille tai muualle vaatekauppaan josta tyttö saa itse valita mitä haluaa.

Jotenkin otsikon perusteella kuvittelin, että kyse olisi suuremmankin summan lahjoittamisesta. Mutta tuollainen normaali joululahjaan käytettävä summa kannattaa mielestäni tuon ikäiselle antaa ihan tavarana, mieluiten niin että kysyy toiveita etukäteen. Lapsi ei kuitenkaan saa paljon paketteja ja 7-vuotiaalle on todennäköisesti vielä tärkeää, että saa jonkun suosikkilelun tms. juuri jouluaattona. Plus vielä huomioiden riski, että isä käyttää rahat, en vaan näe mitään syytä miksi 7-vuotiaalle raha olisi parempi lahja kuin vaikkapa legopaketti.

Raha on minusta hyvä siinä vaiheessa, kun lapsi on niin iso ettei enää ilahdu mistään leluista, vaan haluaa niin kalliita tavaroita ettei niitä yksi kummi voi ostaa. Tai jos lapsella on leluja mielin määrin, eikä ole hyvää ideaa mitä voisi ostaa (tosin aina voi toiveita kysyä).

Aika surullista, että ensimmäiseksi epäillään vanhemman varastavan lapseltaan rahan. Varastaisitteko/"lainaisitteko" itse lapsellenne osoitetun rahan?? Meillä lapsi on saanut seteleitä kauempana asuvilta sukulaisiltaan ja antaja on sitten minulle kertonut, mihin raha on tarkoitettu (leluun, vaatteeseen, dvd:hen, peliin tms.) ja siihen se on sitten kohdennettu. Lapsi on itse saanut valita antajan päättämästä ryhmästä mieleisensä. Joku raja antajan on kuitenkin kerrottava, ei niin että lapsi saa itse päättää. Meilläkin olisi laitettu pienenä 50e pelkkään karkkiin, jos lapsi olisi saanut tyystin vapaat kädet. Ja rajaus estää sen, ettei tule sitten niitä valituksia, miten vanhempi määräsi mitä lapsi saa haluta...

Mä sanoisin, että mielummin se lahja. Kysy tytöltä itseltään, mitä haluaa, niin tulee just mieluinen.

Helposti saattais käydä rahalahjan kanssa niin, että isä "lainaa" tai isä sanoo, mihin rahat käytetään eli vaikka ostetaan jotain tiettyjä vaatteita, jotka tarvis muutenkin ostaa, mutta jotka silloin menis isän lompakosta.

Minusta raha on hyvä idea. Talvi on tulossa joten raha olisi varmasti tarpeen esim uuteen talvitakkiin, kenkiin tms tarpeelliseen. Myös monet harrastukset maksavat joten siihenkin raha saattaisi olla tarpeen. Juttele ihmeessä asiasta tytön vanhemman kanssa.

Mä sanoisin, että mielummin se lahja. Kysy tytöltä itseltään, mitä haluaa, niin tulee just mieluinen.

Helposti saattais käydä rahalahjan kanssa niin, että isä "lainaa" tai isä sanoo, mihin rahat käytetään eli vaikka ostetaan jotain tiettyjä vaatteita, jotka tarvis muutenkin ostaa, mutta jotka silloin menis isän lompakosta.

Käykö siinä helposti niin?
Mä ajattelisin niin, että jos isä joutuisi sen summan käyttämään johonkin lapselle ostettavaan juttuun, silloin raha on mennyt todella tarpeeseen ja olenpahan onnistunut jotenkin auttamaan molempia, koska aikuiselle raha-avun tarjoamiseen on aika korkea kynnys. Ellei isän siis tiedetä olevan täysi huithapeli.
Pieni lahja ja loput rahana/lahjakorttina, niin tekisin. Plussana tulisi toivon mukaan pojan ja isän yhteinen shoppailureissu.

Alkuperäinen kirjoittaja mä...;30306937:
Aika surullista, että ensimmäiseksi epäillään vanhemman varastavan lapseltaan rahan. Varastaisitteko/"lainaisitteko" itse lapsellenne osoitetun rahan?? Meillä lapsi on saanut seteleitä kauempana asuvilta sukulaisiltaan ja antaja on sitten minulle kertonut, mihin raha on tarkoitettu (leluun, vaatteeseen, dvd:hen, peliin tms.) ja siihen se on sitten kohdennettu. Lapsi on itse saanut valita antajan päättämästä ryhmästä mieleisensä. Joku raja antajan on kuitenkin kerrottava, ei niin että lapsi saa itse päättää. Meilläkin olisi laitettu pienenä 50e pelkkään karkkiin, jos lapsi olisi saanut tyystin vapaat kädet. Ja rajaus estää sen, ettei tule sitten niitä valituksia, miten vanhempi määräsi mitä lapsi saa haluta...

En veisi omalta lapselta. Tätä palstaa aikansa luettua vaan oppii miten erilaisia vanhempia on. Yhdenkin mukaan lapsen tädiltään saamat rahat piti käyttää hänen äitienpäivälahjaan.

Alkuperäinen kirjoittaja mä...;30306937:

niin se valitettavasti köyhemmissä perheissä menee...nimimerkillä itsekin köyhästä perheestä, jossa isäni "lainasi" lahjarahat kaljaostoksiinsa...

lahjakortit oli kivoja :)

[QUOTE="...";30307323]niin se valitettavasti köyhemmissä perheissä menee...nimimerkillä itsekin köyhästä perheestä, jossa isäni "lainasi" lahjarahat kaljaostoksiinsa...

lahjakortit oli kivoja :)[/QUOTE]

Meidän perhe aika varmasti luokitellaan tuohon "köyhempiin perheisiin". Ainoa ero ap:n kuvailemaan tilanteeseen on, että olen äiti ja lapsi on hiukan vanhempi. Ikinä en silti ottaisi lapselleni tarkoitettuja rahoja. Mutta tuollaisen mustamaalauskommentin jälkeen kaikki varmaan niin kuitenkin luulee, todellisuudesta viis. Eiköhän se ole loppupelissä ihan yhtä suuri osa niitä varkaita kaikissa yhteiskuntaluokissa. Köyhässä perheessä vanhempi/vanhemmat osaavat ehkä paremmin arvostaa sitä, että lapsi saa kerrankin juuri sitä mitä itse tahtoo.

No just. Meidän lapset kun on saaneet rahaa lahjaksi, niin kyllä niillä on ostettu ihan tarpeellista tavaraa. Lahjarahoja on käytetty toppapukuihin, kenkiin, reppuun ja sen semmoiseen. Enkä ole edes tajunnut, että me vanhemmat olemme jotenkin väärin toimineet. Mitä niillä rahoilla olisi sitten pitänyt ostaa? Jotakin turhaa krääsää?

Yhteistyössä