Ketään, joka jättänyt neuvolakäynnit väliin (5 v)?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Asdfghjk
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

Asdfghjk

Vieras
Moi,

ajattelin, että jättäisin lapsen 5-vuotisneuvoln väliin. Siellä ei käsittääkseni tule rokotusta. Meillä ei ole huolta tai ongelmaa kasvun, kehityksen tms. suhteen, joten tuntuu turhalta, siihen nähden että on meille todella vaikea järjestää, pitäisi ottaa vapaapäivä töistä käyntiä varten. Ketään muuta, joka on jättänyt neuvolan väliin? Tuleeko siitä myöhemmin oneglmia tai joutuuko selittelemään tk:ssa/koulussa?

Jos itsellä olisi tuo tilanne niin soittaisin neuvolaan, selittäisin tilanteen (hankala tulla) ja kysyisin mitä ko. Tarkastuksessa tutkitaan. Eiköhän se terkkari osaa parhaiten sanoa onko teidän tilanteessa niin tarpeellista tulla vai ei.

Kiitokset! Ehkäpä nyt yritän soittaa sinne, en tosiaan tästä nyt mitään kauheaa selittelyrumbaa halua sitten jatkossa, vaikka ei kai neuvolassa ole mikään pakko käydä. Viime vuona ei onnistunut mikään aamuaika ja "neuvolatäti" oli ehkä 20-vuotias, todella kokemattoman oloinen henkilö, käynti oli ihan yhtä tyhjän kanssa (paitsi tuli rokotus). Lapsi meillä kuopus ja kolme vanhempaa sisarusta löytyy niin ei nyt niin kauheita yllätyksiä enää näiden kanssa tule tai mitänä erityistä missä haluaisin lastenhoitoneuvoja (kakskymppiseltä lapsettomalta) ;)

5- neuvolassa tutkitaan kuitenkin kulo ja näkö, kävisin nyt ainakin ne tutkituttamassa. Vaikka muilla lapsilla ei olis ollu silmälasien tarvetta tai liimakorvaa niin mistä sä tiedät ettei tällä lasella oo?

Mikäli viime vuonna ei tehty laajempaa terveystarkastusta, mihin kuuluu näön ja kuulon tarkastus, tehtäviä ilman vanhemman läsnäoloa ja vielä lääkärintarkastus, niin suosittelisin tänä vuonna menemään.

Ehkä ekana jättäisin tuollaisen omahyväisyyden neuvolan oven ulkopuolelle ja koittaisin ajatella että käynti on lapseni parhaaksi. Ja vaikka se terkka nyt sattuisi olemaan lapseton 20-vuotias eikä hänellä ole esim. mitään merkittäviä käytännön neuvoja sulle antaa, niin hänellä on takanaan 4 vuoden vaativat opinnot ja hän osaa tarkastella asioita lapsesta ja tämän terveydestä ja elämästä mitä sinä et osaa edes ajatella....

tässä vähän osviittaa siitä mitä 5-vuotisneuvolassa tapahtuu:

http://www.thl.fi/fi_FI/web/lastenneuvola-fi/maaraikaistarkastukset/terveydenhoitaja/5-v.

Ehkä kuitenkin kannattais sielä neuvolassa käydä. Voi olla, että vaikka sulla ei olisikaan huolta lapsen kehityksestä, niin lapsella voi itsellään olla jotain huolen aiheita?

Olen itse lueskellut moneen otteeseen neuvolakortista mitä silloiset hoitajat minusta on kirjoittaneet, paljonko olen ollut pitkä ja mitä painanut. Se tuntuu mukavalle. Voisit suoda sen mahdollisuuden omalle lapsellesi?

[QUOTE="hmmmmm";30296189]Ehkä ekana jättäisin tuollaisen omahyväisyyden neuvolan oven ulkopuolelle ja koittaisin ajatella että käynti on lapseni parhaaksi. Ja vaikka se terkka nyt sattuisi olemaan lapseton 20-vuotias eikä hänellä ole esim. mitään merkittäviä käytännön neuvoja sulle antaa, niin hänellä on takanaan 4 vuoden vaativat opinnot ja hän osaa tarkastella asioita lapsesta ja tämän terveydestä ja elämästä mitä sinä et osaa edes ajatella....

tässä vähän osviittaa siitä mitä 5-vuotisneuvolassa tapahtuu:

http://www.thl.fi/fi_FI/web/lastenneuvola-fi/maaraikaistarkastukset/terveydenhoitaja/5-v.[/QUOTE]

Ei millään pahalla, mutta aika hyvin monet terkat ja lääkärit onnistuvat sen ammattitaitonsa peittämään. Varsinkin jos itsellä on jo kokemus usean lapsen kanssa neuvolassa ramppaamisesta, niin kyllä ne käynnit aika huuhaalta välillä tuntuvat. Meillä oli viimeksi 4-vuotisneuvolassa nuori lääkäri joka oli niin paniikissa ettei saanut juuri sanaa suustaan, ja hermostui lapselle ihan täysin kun pallo (piti heittää lääkärille) lipesi hikisistä käsistä. Loppujutut juostiin läpi, kiitti moi ja vuoden päästä uudelleen :D

Ja terkka oli nekin tehtävät 2 viikkoa aikaisemmin jo lapsen kanssa tehnyt, että joo... yhteiskunnan rahat on lopussa, mutta tähän on kyllä varaa?

[QUOTE="Vilukissa";30296209]Ei millään pahalla, mutta aika hyvin monet terkat ja lääkärit onnistuvat sen ammattitaitonsa peittämään. Varsinkin jos itsellä on jo kokemus usean lapsen kanssa neuvolassa ramppaamisesta, niin kyllä ne käynnit aika huuhaalta välillä tuntuvat. Meillä oli viimeksi 4-vuotisneuvolassa nuori lääkäri joka oli niin paniikissa ettei saanut juuri sanaa suustaan, ja hermostui lapselle ihan täysin kun pallo (piti heittää lääkärille) lipesi hikisistä käsistä. Loppujutut juostiin läpi, kiitti moi ja vuoden päästä uudelleen :D

Ja terkka oli nekin tehtävät 2 viikkoa aikaisemmin jo lapsen kanssa tehnyt, että joo... yhteiskunnan rahat on lopussa, mutta tähän on kyllä varaa?[/QUOTE]

No se on toki kurjaa jos teillä on yksi huono kokemus. Itse olen ihan tyytyväinen esim. siihen että lapseni pään kasvua seurataan neuvolassa, kun ei se piponkoko mulle itselle aina mitään kerro. Tai teetetään joku lumiukkotesti, jotta voidaan huomata joku kehitysviive tms juttu mitä ei ehkä itse huomaa. Tai katsotaan näkö/kuulo, vaikka ne minusta vaikuttaa normaaleilta niin voi käydä ilmi jokin asia jota itse en ole huomannut.

Mutta sehän on hyvä jos kaikki nämä pystyy kartoittamaan tarkasti kotona, tekemään niistä pitkän ajan seurannat ja vertaamaan verrokkiryhmiin.

• Tykkää
Reactions: AivanSama
Meillä jäi juuri tää 5-vuotistarkistus viime kesänä väliin. Ihan vaan unohtui ja sit en enää jouluna kehdannut enkä viittinyt soittaa. Meillä kolme lasta ja kyllä ne käynnit aika pakkopullalta tuntuu. Ekan lapsen tai vauvan kanssa ymmärrän mutta ei enää. Tänä kesänä mentiin ja kyllä sitä ihmeteltiin että miksei ole merkintää edellisestä käynnistä. Mut ei sen kummempaa. Ja ei siitä käynnistä mitään iloa kyllä ollut.

Miehen veli perheineen soitteli terkkarille 3 kuukautta myöhässä anteeks anteeks kun he olivat unohtaneet varata lapselle 6v neuvolan. Terkkari oli hymissy, että ilmeisesti teillä on kaikki ollut hyvin eikä huolia ole ollut, kun ette 5vee kohdallakaan olleet muistaneet miettiä neuvolaa.
Heilläkin kuopus.

Mun mielestä lapset on kiva käyttää lapset neuvolassa. Mun mielestä on myös ihan kiva varmistua siitä, että kaikki on normaalisti ja asiaan kuuluvat kehitysvaiheet on hanskassa.

Meillä jäi 5v neuvola välistä. Oikeastaan ihan vahingossa. Oli kaikkea sairastelua ja kiirettä työasioiden suhteen 3 kertaa jouduin aikaa siirtämään ja lopuksi terkka totesi että soittele sitten kun on rauhoittunut tilanne. No aikaa on nyt menny vuosi kukaan ei oo sieltä päin ollu yhteydessä. Nyt tosin käytiin sielä kun piti yks rokotus ottaa.

Lisäksi tuli vielä mieleen sellainen pointti, että on mielestäni ihan hyvä totuttaa ja opettaa lapsi jo pienestä pitäen siihen että käydään säännöllisesti siellä lääkärissä, terkkarilla tai hammashoitolassa. Lapsi oppii myös siihen että lääkäri katsoo korviin, suuhun tms.

Ja se ettei mitään huolestuttavaa ilmene ja käynti on nopeasti ohi, ei minusta tee käynnistä kuitenkaan TURHAA. Sehän on se ihannetilanne, mitä jokainen toivoisi omalle kohdalleen = asiat on hyvin ja niinkuin pitää.

"Mutta sehän on hyvä jos kaikki nämä pystyy kartoittamaan tarkasti kotona, tekemään niistä pitkän ajan seurannat ja vertaamaan verrokkiryhmiin. "

Jos lapsi kasvaa ja kehittyy normaalisti, en ymmärrä miksi kaikkea pitäisi mitata ja kartoittaa tarkasti, tehdä jotain pitkän ajan seurantoja tai verrata johonkin verrokkiryhmiin.

Ei tuolla oo mikää pakko käydä kun oman lapsen tuntee! Ite en käyny esikoisen kanssa 4v neuvolas aikoinaan. Mitään kukaan ikinä huomauttanu. Täyttää 10v kohta ja on terve ja hyvin kehittynyt ;)

[QUOTE="hmmmmmm";30296223]No se on toki kurjaa jos teillä on yksi huono kokemus. Itse olen ihan tyytyväinen esim. siihen että lapseni pään kasvua seurataan neuvolassa, kun ei se piponkoko mulle itselle aina mitään kerro. Tai teetetään joku lumiukkotesti, jotta voidaan huomata joku kehitysviive tms juttu mitä ei ehkä itse huomaa. Tai katsotaan näkö/kuulo, vaikka ne minusta vaikuttaa normaaleilta niin voi käydä ilmi jokin asia jota itse en ole huomannut.

Mutta sehän on hyvä jos kaikki nämä pystyy kartoittamaan tarkasti kotona, tekemään niistä pitkän ajan seurannat ja vertaamaan verrokkiryhmiin.[/QUOTE]

Eli neuvolalaitos on kaiken arvostelun yläpuolella? Mielenkiintoinen asenne.

[QUOTE="Vilukissa";30296254]Eli neuvolalaitos on kaiken arvostelun yläpuolella? Mielenkiintoinen asenne.[/QUOTE]

Mielenkiintoinen väite, että tekstissäni olisi väitetty että neuvolalaitos on KAIKEN arvostelun yläpuolella. Enhän minä niin sanonut... vaan koitin tuoda esille niitä pointteja, miksi siellä ehkä kannattaa (suht harvoin) käydä, vaikka se ei aina tunnu niin tärkeältä. Ja että ehkä se pitkän koulutuksen saanut terkka tai lääkärikin voi jotain tietää, vaikka se jotain 4 lapsen äityliä saattaakin ärsyttää.

"Mutta sehän on hyvä jos kaikki nämä pystyy kartoittamaan tarkasti kotona, tekemään niistä pitkän ajan seurannat ja vertaamaan verrokkiryhmiin. "

Jos lapsi kasvaa ja kehittyy normaalisti, en ymmärrä miksi kaikkea pitäisi mitata ja kartoittaa tarkasti, tehdä jotain pitkän ajan seurantoja tai verrata johonkin verrokkiryhmiin.

Kaikkea nyt ei tokikaan voi eikä kannata mitata. Mutta esim. lapsen päänkasvu on tärkeä seurattava, ja se voi paljastaa suuriakin ongelmia. Se yksi mitättömän pieni mitta nääs....

Siellä neuvolassahan juuri tarkastetaan että lapsi kasvaa ja kehittyy normaalisti, joten miksi siellä ei kävisi.

[QUOTE="Keh";30296345]Niin sä meinaat, että kun ensimmäinen lapsi on ollut terve ja kehittynyt normaalisti, niin nuoremmat sisarukset ovat sitten automaattisesti myös kunnossa... Huh hei![/QUOTE]

No kyllä mä osaan äitinä katsoa lapsiani sillä silmällä, onko kehitys ja terveys normaalia, vähintään yhtä hyvin kuin joku ventovieras 20 min vastaanottoajalla. Joku aiemmin kirjoitti että mistä tiedät että lapsesi näkö on normaali eikä ole liimakorvaa, jos et käy neuvolassa. Öhhhh... No mistähän? Jos jotain epäilystä tai poikkeamaa on, osaan myös hakeutua tutkimuksiin.

No kyllä mä osaan äitinä katsoa lapsiani sillä silmällä, onko kehitys ja terveys normaalia, vähintään yhtä hyvin kuin joku ventovieras 20 min vastaanottoajalla. Joku aiemmin kirjoitti että mistä tiedät että lapsesi näkö on normaali eikä ole liimakorvaa, jos et käy neuvolassa. Öhhhh... No mistähän? Jos jotain epäilystä tai poikkeamaa on, osaan myös hakeutua tutkimuksiin.

Kuulo ja näkö on sellaisia, että ne alkaa yleensä vähitellen heiketä. Vaikka kuinka sinulla olisi vanhempia lapsia niin ei niitä alkavia heikkenemistä kyllä mitenkään huomaa. Ja siihen tottuu, että lapsi esim. vähitellen menee koko ajan lähemmäksi jotta näkee hyvin.

Itse sain lasit ajokortin kanssa samaan aikaan, olin tietoinen että näkö oli hiukan heikentynyt. Mutta oli se järkytys kun lasit sai päähän, kuinka kirkas maailma oli. Sitä oli vain vuosien aikana tottunut epäselvyyteen.

Turhalta pakkopullalta mustakin neuvolat on aina tuntunut, vaikka meillä on autistinen kehitysviiveinen lapsi, niin neuvolasta ei olla koskaan mitään apua saatu. Syyllistää neuvola osaa, mutta apua on turha odottaa. Onneksi ei tarvitse käydä enää. On turha ls ilmotkin jo loppuneet onneksi. Neuvola teki autistista ls ilmon parhaimmillaan kerran kuussa siihen saakka kunnes saatiin neurologin lausunto.

Onneksi meidän talous ei kaadu siihen, jos äiti pitääkin yhden päivän vapaata töistä käyttääkseen lastansa neuvolassa! Aivan sama kuin skipata hammaslääkiärillä käynti "Kyllähän mä nyt useamman lapsen jälkeen tiedän että mitä siellä tehdään ja ei siellä reikiä voi olla suussa kun isommilla sisaruksillakaan ei ole!". Ihmetyttää nää besserwisser-mutsit joille lapsi on vain rasite; paras olla päiväkodissa pois häiritsemästä äidin elämää ja arkea. Ei ihme että lasten ja nuorten pahoinvointi yleistyy huolestuttavaa vauhtia, samoin huostaanotot yms jos äiti ei viitsi edes yhtä päivää pitää töistä vapaata ja tehdä neuvolareissusta juhlahetkeä lapselle, äidin ja kuopuksen yhteistä päivää. Ehei, äiti on liian tärkeä ja kiireinen rakastamaan kuopustaan, kyllä se pienin menee siinä missä isommatkin.

Yhteistyössä