Mihin katosi Lihavat aina herkkuhyllyllä ketju?

  • Viestiketjun aloittaja Justiinsa
  • Ensimmäinen viesti
No ei tämä nykyinen väistely ja suvaitsevaisuuskaan tunnu hirveästi auttavan ihmisien painonhallintaan, asioista pitää puhua omilla nimillään ja tunnustaa tosiasiat pää pensaaseen ei auta ketään-
Ihan vain tiedoksi, että mulla on erittäin hyvää omakohtaasta kokemusta siitä, että haukkuminen ei saa ihmistä laihduttamaan. Se saa ajattelemaan lähinnä, että etköhän pidä huolta omista asioostas. Haukkuminen ei oo asioiden tunnustamista ja asioosta omilla nimillä puhumista vaikka sä kuinka asiaa vääntääsit. Sun kirjootusten perusteella voitaas ruveta puhumaan (lue haukkumaan) sun käytöksestä ja mielenterveydestä.
 
  • Tykkää
Reactions: dipt
No mä taidan tietääkkin :) Mitäs sinä tiedät?
Nähnyt yhden sinun väitteesi koskien ylipainoisia ja sekin on helposti kumottavissa.
Että ylipainoinen kyllä tietää olevansa ylipainoinen vai?

Minusta on ihan luonnollista neuvoa laihduttaja tarkistuttamaan esimerkiksi kilpirauhasarvonsa jos paino ei oikein putoa ruokailutottumusten muutoksesta huolimatta. Kyse ei ole kilpirauhasongelmien taakse piiloon menemisestä.

Ylipainoiset pääsääntöisesti myöntävät ja tiedostavat ylipainon johtuvan vääristä ruokailutottumuksista. Silti ylipainoinen ihminen voi olettaa syövänsä vähemmän kuin syö, se on ihan luontaita ja psykologista. Ei se silti tarkoita etteikö ylipainoinen ymmärtäisi ylipainon johtuvan liiasta syömisestä.

Eivät ylipainoiset ole mitään vajakkeja, vaikka kovasti haluat niin ajatella.
 
Justiinsa
Ihan vain tiedoksi, että mulla on erittäin hyvää omakohtaasta kokemusta siitä, että haukkuminen ei saa ihmistä laihduttamaan. Se saa ajattelemaan lähinnä, että etköhän pidä huolta omista asioostas. Haukkuminen ei oo asioiden tunnustamista ja asioosta omilla nimillä puhumista vaikka sä kuinka asiaa vääntääsit. Sun kirjootusten perusteella voitaas ruveta puhumaan (lue haukkumaan) sun käytöksestä ja mielenterveydestä.
Moderaattori, eiks tämäkin ole hivenen asiatonta?
 
Ihan vain tiedoksi, että mulla on erittäin hyvää omakohtaasta kokemusta siitä, että haukkuminen ei saa ihmistä laihduttamaan. Se saa ajattelemaan lähinnä, että etköhän pidä huolta omista asioostas. Haukkuminen ei oo asioiden tunnustamista ja asioosta omilla nimillä puhumista vaikka sä kuinka asiaa vääntääsit. Sun kirjootusten perusteella voitaas ruveta puhumaan (lue haukkumaan) sun käytöksestä ja mielenterveydestä.
Rauhotus nyt taasen....
 
yksinkertaista matematiikkaa
[QUOTE="Goldie";30261529]Kyllä se liikkumattomuus myös lihottaa. On ihan omaa kokemusta.[/QUOTE]

No herranjestas joo. Jos et liiku ja syöt liikaa liikkumattomuuteesi nähden niin tottakai lihot. Jos et liiku, pitää tietysti myös silloin syödä vähemmän. Mikä tässä on vaikeaa ymmärtää?

Jos syöt päivässä 2000 kcal edestä, ja kulutat 1500 kcal, niin 500 kcal edestä rasvaa kertyy elimistöön.

Jos lisäät kulutusta liikunnalla 2000 kcal:iin, läski lakkaa kertymästä, kun kaikki kulu mitä sisään menee.

Ei se sen kummempaa ole.
 
Moderaattori, eiks tämäkin ole hivenen asiatonta?
Enhän mä sua haukkunu. Annoin vain esimerkin kuinka me muut voitaas tehdä. Ja tuonki kirjootin vikas lausees, sitä ennemmin ei varsinkaa ollu mitää asiatonta. Ny se sitte oliki poistamisen arvoosta ku edes vihjattiin siihen suuntaan ku samaan aikaan sä pidät täysin oikiana sitä, että lihavia haukutaan.
 
  • Tykkää
Reactions: dipt
Justiinsa
Että ylipainoinen kyllä tietää olevansa ylipainoinen vai?

Minusta on ihan luonnollista neuvoa laihduttaja tarkistuttamaan esimerkiksi kilpirauhasarvonsa jos paino ei oikein putoa ruokailutottumusten muutoksesta huolimatta. Kyse ei ole kilpirauhasongelmien taakse piiloon menemisestä.

Ylipainoiset pääsääntöisesti myöntävät ja tiedostavat ylipainon johtuvan vääristä ruokailutottumuksista. Silti ylipainoinen ihminen voi olettaa syövänsä vähemmän kuin syö, se on ihan luontaita ja psykologista. Ei se silti tarkoita etteikö ylipainoinen ymmärtäisi ylipainon johtuvan liiasta syömisestä.

Eivät ylipainoiset ole mitään vajakkeja, vaikka kovasti haluat niin ajatella.
Ei aina tiedä, tästä ja monesta muustakin ihmisen omankuvan harhasta löytyy tietoa paljonkin.. Yleisesti vahvasti ylipainoiset ihmiset eivät myöskään nää todellista ylipainonsa määrää vaan esim sairaalloisen lihava ihminen joka ei ole puntarilla käynyt voi hyvin kuvitella että esim 10kg tiputus riittäisi vaikka todellisuus on 50+kg.

Yksi isoimmista ylipainon syistä on sinunkin mainitsemasi virhearvio ravinnon saaniissa, monet kyllä ovat suht kartalla mutta jos perusruokavaliossa on niin hemmetin paljon ylimääräisiä kaloreita ettei se siedä yhtään herkuttelua.
 
pakko kertoa
Jonku täytys selvittää, kuinka moni crohnikko on joskus käyttänyt valmisteita, joissa on natriumlauryylisulfaattia. Mun mielestä sitä ei sais olla lääkkeissä ollenkaan, ei vitamiineissa eikä missään, sillä se aiheuttaa aftoja limakalvoille. Tässä esimerkiksi on hirvittävä määrä kaikkea sietämätöntä, mitä ei edes terveen kannattaisi ottaa. Toisaalta, kun se on itsehoitovalmiste, kuka vastaa siitä, kun haittoja tulee:
http://spc.nam.fi/indox/nam/html/nam/humspc/0/55040.pdf
 
"Iina"
Eikös tässä kilpirauhastapauksessakin ylipaino johdu juuri siitä, että tulee syötyä enemmän kuin kuluttaa. Tietysti kilpirauhasen vajaatoiminta aiheuttaa sen, että kulutus vähenee kun ei jaksa mitään tehdä, mutta samaan aikaan kuitenkin ravintoa menee sisään enemmän kuin liikunnassa kuluu, mikä on se ylipainon perussyy. Kyllä kilpirauhasvaivainenkin laihtuisi, jos syömästä lakkaisi, vaikkei liikkuisi ollenkaan.
Toisessa vastauksessani kirjoitinkin, kuinka mulla ei ollut ruokahalua lainkaan. Söin todella vähän, koska jo ajatus syömisestä oksetti.

Mutta nyt lääkityksen myötä ruokahalukin on palannut, ja nyt jaksan taas liikkuakin :)
 
Justiinsa
Enhän mä sua haukkunu. Annoin vain esimerkin kuinka me muut voitaas tehdä. Ja tuonki kirjootin vikas lausees, sitä ennemmin ei varsinkaa ollu mitää asiatonta. Ny se sitte oliki poistamisen arvoosta ku edes vihjattiin siihen suuntaan ku samaan aikaan sä pidät täysin oikiana sitä, että lihavia haukutaan.
Mä en ole väittänyt että pidän tätä oiekasna ratkaisuna, joillekkin se toimii esim minä olisin ollut tälläinen aikoinaan.

M'ä kritisoin lähinnä yhteiskunnan suhtautumista ongelmaan joka ei suinkaan enää nykyään ole millään tavalla tuomitseva joka on mm tällä palstalla näkynyt siinä että selityksiä riittää ja kaikki hyväksytään. Harva edes kyseenalaistaa aloitusta jossa ihminen kertoo liikkuvansa 5h päivässä ja syövänsä vaan perunan päivässä, yleensä sieltä ilmestyy kyselyitä joissa höpötellään geeneistä tai muista ongelmista.

Mediakin on selkeä'sti luonut viime aikoina kauneusihannetta pyylevämpään suuntaan ja tässä on sitten tullut useita esimerkkejä, esim vaikkapoa bb tytöt siellä tehdään sairaalloisen lihasvista tytöistä seksisymboleja :)

Kuntotestejä helpotetaan, esim armeijassa poistettiin leuanveto testauksesta koska liian moni ei saanut yhtä toistoa??? Mitä helvettiä? Olisiko tässäkin ollut viisaampi laittaa porukka treenaamaan?
 
Totta. mutta myönnä, että Sinulla joskus kiehahtaa niin (vaikkakin asiasta) että lähtee taas lapasesta.
Niin kiehahtaaki, mutta ei mulla ny oo lähelläkää kiehahtamista. Ei edes jaksa kiehahtaa ap:n kaltaasten takia koska tuo lihavien haukkuminen tällä palstalla on jo niin nähty juttu. Eikä ny kerkiä kiehahdella ku pitää mennä. :D Ja lapasista puheenollen, mun pitääski tehdä likan siililapaset loppuun. :D
 
  • Tykkää
Reactions: Pinki
Ei aina tiedä, tästä ja monesta muustakin ihmisen omankuvan harhasta löytyy tietoa paljonkin.. Yleisesti vahvasti ylipainoiset ihmiset eivät myöskään nää todellista ylipainonsa määrää vaan esim sairaalloisen lihava ihminen joka ei ole puntarilla käynyt voi hyvin kuvitella että esim 10kg tiputus riittäisi vaikka todellisuus on 50+kg.

Yksi isoimmista ylipainon syistä on sinunkin mainitsemasi virhearvio ravinnon saaniissa, monet kyllä ovat suht kartalla mutta jos perusruokavaliossa on niin hemmetin paljon ylimääräisiä kaloreita ettei se siedä yhtään herkuttelua.
Eli ihminen kyllä tiedostaa olevansa ylipainoinen ja tiedostaa sen johtuvan huonoista ruokailutottumuksista.
 
Mä en ole väittänyt että pidän tätä oiekasna ratkaisuna, joillekkin se toimii esim minä olisin ollut tälläinen aikoinaan.

M'ä kritisoin lähinnä yhteiskunnan suhtautumista ongelmaan joka ei suinkaan enää nykyään ole millään tavalla tuomitseva joka on mm tällä palstalla näkynyt siinä että selityksiä riittää ja kaikki hyväksytään. Harva edes kyseenalaistaa aloitusta jossa ihminen kertoo liikkuvansa 5h päivässä ja syövänsä vaan perunan päivässä, yleensä sieltä ilmestyy kyselyitä joissa höpötellään geeneistä tai muista ongelmista.
Saisiko näistä esimerkkejä?
 

Yhteistyössä