Mistä tietää kumpaa uskoa?

  • Viestiketjun aloittaja "nanna"
  • Ensimmäinen viesti
"nanna"
Alkaa tässä tavallisen tallaajan pää hajota. Mä haluaisin elää terveellisesti ja suojata lapsiani ja itseäni kaikelta ylimääräiseltä, mm. kemikaaleilta ja säilöntäaineilta ym. keinotekoiselta. En kuitenkaan jaksa koko ajan nipottaa ja olla hysteerinen. Yritän siis pitää maalaisjärjen valinnoissa ja päätöksissä mukana. Mutta...

Esimerkiksi noi parabeenit. Mulle sanoi yks suomalaisen puhtaus- ja hygieniaratkaisujen toimittajan edustaja, että EU on kieltämässä parabeenit kokonaan kosmetiikassa. Yritin etsiä netistä tämmöstä tietoa, mutta en löytänyt. Tanskassa parabeenit on kielletty vuodesta 2010 lasten tuotteissa.

Miksi sitten mietin noita parabeeneja? Mun yhdellä lapsella on todella hurja atooppinen iho, ja tietenkin haluan parasta mahdollista rasvaa käyttää hänelle. Ihotautilääkärin määräämissä rasvoissa on parabeeneja. Parabeenien on todettu aiheuttavan mm. joskus, harvoin, allergisia reaktioita.

Lueskelin siis lisää tietoa parabeeneista. Luotettavien(?) lähteiden mukaan niillä ei olisi terveyshaittoja, mutta löytyi myös kirjoituksia joissa kerrottiin tutkimuksista, joiden mukaan parabeenien käyttö voi aiheuttaa mm. rintasyöpää, tai että ei ole vielä selvää varmuutta, onko ne sittenkään turvallisia terveydelle.

Mitä tässäkin nyt sitten uskoo?
 
lähdekritiikki
Kun löydät tutkimuksen, tutki mitä nämä tutkijat ovat tehneet. Se kertoo jo paljon, onko kysymyksessä luotettava tutkimus.

Sitten hyväksyt sen tosiasian, ettei yksinkertaisesti kaikkea vielä tiedetä.

Olethan tietoinen, että moni lisäaine on luonnollista perua, esim. c-vitamiini. Myöskin jos katsot leivinjauhe tai ruokasoodapurkkia huomaat että ne ovat 100 % pelkkää lisäainetta. Eli tutki mitä lisäaineita kannattaa vältellä ja mitä ei.
 
endis
Alkuperäinen kirjoittaja lähdekritiikki;30255597:
Olethan tietoinen, että moni lisäaine on luonnollista perua, esim. c-vitamiini. Myöskin jos katsot leivinjauhe tai ruokasoodapurkkia huomaat että ne ovat 100 % pelkkää lisäainetta. Eli tutki mitä lisäaineita kannattaa vältellä ja mitä ei.
Moni myrkkykin on luonnollista. Kyse on enemminkin siitä, että mikä määrä on sopiva määrä ja mikä ei? Geenit ovat oppineet toimimaan tietyllä alueella, eli mikäli tietyn aineen konsentraatio kasvaa liian suureksi, geeni sammuu kokonaan!

Vitamiinien suhteen voi sanoa vielä sen, että mikäli ruokavalio on terveellinen (ts. tuotettu oikein aidoista raaka-aineista), ihmisen keho osaa tuottaa suurimman osan ihan itse.

Toinen näkökulma on ruoan prosessointiin käytetyt teolliset entsyymit, joita ei tarvitse mainita tuoteselosteissa. Mikäli on herkkä, voi uudenlainen proteiinirakenne (= entsyymin katalysoimana) olla keholle vieras ja aiheuttaa monenlaisia allerigisia reaktoita.
 
"nanna"
Ei kai ne parabeenit ihon läpi imeydy elimistöön. Lasten tuotteista taas suun kautta kulkeutuu myrkyt kehoon joten niissä rajoituksia hyvä ollakin.
"Yksi laajimmin tunnetuista ja keskustelua aiheuttaneista julkaistuista tutkimuksista on vuonna 2004 englantilaisen tutkijan, Philippa Darben julkaisema tutkimus osoitti jälleen syy-seuraus suhteen rintasyövän ja parabeenien välillä. Testattuaan 20 rintasyöpäkasvaimen solunäytteitä tutkija löysi 18 niistä parabeeneja, jotka ovat mahdollisesti imeytyneet kasvaimeen ihon läpi deodoranteista tai voiteista joita naiset olivat levittäneet ihollensa. Koska rintasyöpään sairastuminen yhdistetään suoraan kehon estrogeenitoimintoihin huomio kiinnittyi mahdolliseen yhteyteen kosmetiikan säilöntäaineiden ja sairastuneisuuden välillä. Lisäksi tutkimus paljasti, että kudoksesta löytyneet parabeenit tuovat esiin toisen ristiriitaisen päätelmän. On todettu, että parabeenit imeytyvät helposti ihon läpi, pääsevät verenkiertoon, prosessoidaan kehossa ja poistuvat virtsan kautta. Mutta parabeenien esiintyminen kasvaimen soluissa osoittaa päinvastaista - nämä kemialliset säilöntäaineet voivat sekä imeytyä ihon läpi, että kerääntyä kudokseen. Tämä tarkoittaa, että kehosi ei aina ole kykenevä hajottamaan ja poistamaan parabeeneja kehostasi."

Tällaisen tekstin löysin. Mutta löysin myös tekstin, jossa sanottiin, että parabeenit poistuvat kehosta virtsan kautta.
 
"paula"
Kaikkia valmisteita ei herkän kannata kokeilla, onhan se hirvittävän rankkaa.

Sun täytyy ensin katsoa kaikki ainekset tuoteselosteesta, ennen kuin edes ostat niitä.

Ja valmistajaa ei merkata aina, vaan markkinoija vaan. Mun mielestä se on iso puute tuolla spc- sivustolla. Tiedäthän, että Novartis ja Syngenta ovat samaa firmaa - ainakin alunperin?

Tämän päivän uutinen kipugeeleistä taitaa liittyä ainakin osaksi näihin tuotteisiin:
http://spc.fimea.fi/indox/nam/humspc.jsp?query=luvanhaltija%3A%28novartis%29+&start=91

Tarkoitan vaan, että jos joku omistaa patentin jollekin aineelle tai menetelmälle, toki se sitä myös käyttää jatkuvasti?

Katso, ettei niissä ole mitään muuntogeenistä ainesta.
 
endis
Mikäli alkaa hysterisoida kaikkea, kannattaisi sitten jättää käyttämättä mm. tietokonetta. Siitäkin haihtuu koko ajan muoveissa käytettyjä myrkkyjä ilmaan ja ihon kautta verenkiertoon. Vaatteissa käytetään järkyttäviä myrkkyjä, jotka imeytyvät verenkiertoon. Samoin VOC:t (orgaaniset haihtuvat yhdisteet) imeytyvät hengityksen kautta vereen. Kun juotat lastasi muovisesta pullosta, erittyy siitä bisphenolia hänen verenkiertoonsa. Puhumattakaan homeiden tuottamista toksiineista. Pahinta on se, että juot koko ajan muiden paskomia lääkeaineita ja huumeita. Yksikään jätevesipuhdistamo ei niitä voi puhdistaa. Mitä alempana jokien alajuoksua olet, sitä enemmän näitä myrkkyjä juot.

Mikäli asiaa pohtii vielä pidemmälle, suurtaajuuskentät, eli kännykät ja radiolähettimet, sotkevat veriaivoesteen toimintaa siten, että juuri edellä mainitut asiat pääsevät menemään aivoihin.

Tutkimuksia on monenmoisia. Kaikkiin kannattaa suhtautua suurella skeptisyydellä. Tutkimus osoittaa vain sen hetkisen ja hyvin rajatuilla parametreilla tuotetun totuuden. Lähes kaikki tutkimukset ovat korrelatiivisia, malliin "mitä pienempi penis, sitä suuremmat tulot". Hyvin harvoin näkee aitoja kausaalisia tutkimuksia, joissa voidaan kokonaisuus huomoiden sanoa varmasti, miten asiat ovat.
 
hmph
[QUOTE="nanna";30255634]Myös mustikat sisältävät parabeenia, mutta mun mielestä se on luonnon itse tuottamaa, joten en pidä sitä niin haitallisena kuin tuotettua parabeenia.[/QUOTE]

Luonnossa kasvaa myöskin erilaisia myrkkyjä: kärpässieniä, jättiputkia...
 
Ahaa, olen sitten saanut väärää infoa kun eräs terveydenhuollon edustaja väitti kivenkovaan ettei ihon läpi imeydy mitkään vitämiinit tai muutkaan. Mutta entä sitten käsidesi, miten terveydenhuollon ammattilaiset uskaltavat sitä lutrata, eikö heillä jo viisarikin värähdä ratsiassa sen käsidesin vuoksi? Ja päiväkodin lapsetkin, reppanat joutuvat kehonsa altistamaan myrkyille jo pienestä pitäen...
 
"paula"
Muistin juuri, et parabeenejä on käytetty torjunta-aineena vuosia sitten. Mut jotain tuonne olen kerännyt itselleni ja lapsille talteen:
http://koti.netplaza.fi/~paula/kotikokkeli/parabeeni.htm

Onko lapsi käynyt allergiatesteissä?
 
[QUOTE="nanna";30255542]Alkaa tässä tavallisen tallaajan pää hajota. Mä haluaisin elää terveellisesti ja suojata lapsiani ja itseäni kaikelta ylimääräiseltä, mm. kemikaaleilta ja säilöntäaineilta ym. keinotekoiselta. En kuitenkaan jaksa koko ajan nipottaa ja olla hysteerinen. Yritän siis pitää maalaisjärjen valinnoissa ja päätöksissä mukana. Mutta...

Esimerkiksi noi parabeenit. Mulle sanoi yks suomalaisen puhtaus- ja hygieniaratkaisujen toimittajan edustaja, että EU on kieltämässä parabeenit kokonaan kosmetiikassa. Yritin etsiä netistä tämmöstä tietoa, mutta en löytänyt. Tanskassa parabeenit on kielletty vuodesta 2010 lasten tuotteissa.

Miksi sitten mietin noita parabeeneja? Mun yhdellä lapsella on todella hurja atooppinen iho, ja tietenkin haluan parasta mahdollista rasvaa käyttää hänelle. Ihotautilääkärin määräämissä rasvoissa on parabeeneja. Parabeenien on todettu aiheuttavan mm. joskus, harvoin, allergisia reaktioita.

Lueskelin siis lisää tietoa parabeeneista. Luotettavien(?) lähteiden mukaan niillä ei olisi terveyshaittoja, mutta löytyi myös kirjoituksia joissa kerrottiin tutkimuksista, joiden mukaan parabeenien käyttö voi aiheuttaa mm. rintasyöpää, tai että ei ole vielä selvää varmuutta, onko ne sittenkään turvallisia terveydelle.

Mitä tässäkin nyt sitten uskoo?[/QUOTE]

no ihan viimeksi kannattaa uskoa jotain helppoheikkiä joka myyntipuheessaan mollaa kilpailijoiden tuotteita

uskotko mersuliikkeen myyjää silloin kun se mollaa bemaria?
 
"paula"
[QUOTE="paula";30255638]Kaikkia valmisteita ei herkän kannata kokeilla, onhan se hirvittävän rankkaa.

Sun täytyy ensin katsoa kaikki ainekset tuoteselosteesta, ennen kuin edes ostat niitä.

Ja valmistajaa ei merkata aina, vaan markkinoija vaan. Mun mielestä se on iso puute tuolla spc- sivustolla. Tiedäthän, että Novartis ja Syngenta ovat samaa firmaa - ainakin alunperin?

Tämän päivän uutinen kipugeeleistä taitaa liittyä ainakin osaksi näihin tuotteisiin:
Fimea

Tarkoitan vaan, että jos joku omistaa patentin jollekin aineelle tai menetelmälle, toki se sitä myös käyttää jatkuvasti?

Katso, ettei niissä ole mitään muuntogeenistä ainesta.[/QUOTE]

Jatkanpa tähän, kun jäi kesken;-)

Erityisesti atooppiseen ihoon kannattaa lukea elsin kommentit tuolta:
Etsi - karppaus.info :: keskustelufoorumi
 
"paula"
[QUOTE="paula";30255668]Muistin juuri, et parabeenejä on käytetty torjunta-aineena vuosia sitten. Mut jotain tuonne olen kerännyt itselleni ja lapsille talteen:
parabeeni

Onko lapsi käynyt allergiatesteissä?[/QUOTE]

http://www.psrast.org/maize3month.htm

Tuo kannattaa lukea, liittyy maissiin ja kasviöljyihin - koska niissä sitä melko varmasti on, kun maissista on ylitarjontaa maailmalla, sitä myös halvalla saa ja paljon käytetään:-(
 
"paula"
[QUOTE="paula";30255638]Kaikkia valmisteita ei herkän kannata kokeilla, onhan se hirvittävän rankkaa.

Sun täytyy ensin katsoa kaikki ainekset tuoteselosteesta, ennen kuin edes ostat niitä.

Ja valmistajaa ei merkata aina, vaan markkinoija vaan. Mun mielestä se on iso puute tuolla spc- sivustolla. Tiedäthän, että Novartis ja Syngenta ovat samaa firmaa - ainakin alunperin?

Tämän päivän uutinen kipugeeleistä taitaa liittyä ainakin osaksi näihin tuotteisiin:
Fimea

Tarkoitan vaan, että jos joku omistaa patentin jollekin aineelle tai menetelmälle, toki se sitä myös käyttää jatkuvasti?

Katso, ettei niissä ole mitään muuntogeenistä ainesta.[/QUOTE]

Company History

Tuo tarina kannattaa käydä läpi. Tottahan tuo, mut harva huomaa firmojen yhdistymisiä...
 
Johan on
No ei kai siinä sen kummempaa, kuin yritä löytää luonnontuotteita, jotka
sopivat lapsellsei. En ne vihreät eköhipit turhaan hössötä; kosmetiikka on täynnä myrkkyjä ja ne imeytyvät ihon kautta kehoon. Miksi muuten olisi niin monia uusia luonnonmukaisia ihonhoitomerkkejä?

Esim hamppuölju sopii ja hoitaa atooppista ihoa. Mene luonnontuotekauppaan ja kysy myyjältä.
 
"nanna"
Alkuperäinen kirjoittaja terve järki;30255757:
Älä lue kaikkia huuhaa juttuja, vaan osta apteekista voidetta ja käytä sitä.
Pointti olikin se, että olen lukenut tarkoituksella "kaikkia huuhaa-juttuja" jotta saisin käsityksen, mikä on totta ja mikä ei. No mistä sen tietää, kun on sekä puolesta, että vastaan väitteitä, molemmat hyvin argumentoitu ja viittaavat tutkittuun tietoon.

Mä en halua olla hysteerinen äiti, vaan tavallinen ja käyttää sitä maalaisjärkeä, mutta kun kyse on omista lapsista, niin haluaisin heille parasta. Mutta mikä on parasta? Esim. elintarvikkeissa on selvää, että puhtaat tuotteet ilman keinotekoisia juttuja ja säilöntäaineita on parempia, mutta entäs just kosmetiikassa? Sitäkin kun tulee käytettyä. Meillä ainakin päivittäin käytetään saippuaa ja rasvaa.
 
"nanna"
no ihan viimeksi kannattaa uskoa jotain helppoheikkiä joka myyntipuheessaan mollaa kilpailijoiden tuotteita

uskotko mersuliikkeen myyjää silloin kun se mollaa bemaria?
Tää "helppoheikki" puhui aika paljonkin parabeenien haitallisuudesta. Kuuntelin kyllä, mutta otinko kaiken vastaan? En, koska aloin tutkia asiaa enemmänkin. Ja kuitenkin hänen edustama firma on Teknokemian yhdistyksen jäsen, ja Teknokemian yhdistyksen nettisivuilla on tietoa siitä, miten nuo parabeenit EI ole terveydelle haitallisia.
 
"paula"
"nanna"
No ei kai siinä sen kummempaa, kuin yritä löytää luonnontuotteita, jotka
sopivat lapsellsei. En ne vihreät eköhipit turhaan hössötä; kosmetiikka on täynnä myrkkyjä ja ne imeytyvät ihon kautta kehoon. Miksi muuten olisi niin monia uusia luonnonmukaisia ihonhoitomerkkejä?

Esim hamppuölju sopii ja hoitaa atooppista ihoa. Mene luonnontuotekauppaan ja kysy myyjältä.
Se ihotautilääkärin määräämä apteekin rasva sopii kyllä lapselle. Mutta itse mä huolestuinkin siitä, kun rasva sisältää parabeeneja. Mistä mä voin oikeeesti tietää, onko ne turvallisia? Ja kuten jo aloituksessa mainitsin, Tanskassa parabeenit on kielletty lastenhoitotuotteissa vuonna 2010.
 
Sanopa. Mitä uskoa.

Ja luonnontuotteet; eivät nekään kaikille sovi! Mä esimerkiksi olen allergginen herkän ihon voiteissa käytetylle kamomillalle. Ja kaikkia rohdostuotteita käyttäessähän pitäisi muistaa se että niitä saa käyttää vain kuuriluontoisesti, korkeintaan kaksi viikkoa kerrallaan.

Mä olen päätynyt ratkaisuun, että ostan mahdollisimman monipuolisesti kaikkea. Välillä puteli Pirkkaa, välillä apteekista ja välillä jostain muualta. Sit jos joku onkin hirmu vaarallinen niin enpä ole ainakaan ollut suurkuluttaja.
 
etsi syvemmälle
[QUOTE="nanna";30255853]Pointti olikin se, että olen lukenut tarkoituksella "kaikkia huuhaa-juttuja" jotta saisin käsityksen, mikä on totta ja mikä ei. No mistä sen tietää, kun on sekä puolesta, että vastaan väitteitä, molemmat hyvin argumentoitu ja viittaavat tutkittuun tietoon.

Mä en halua olla hysteerinen äiti, vaan tavallinen ja käyttää sitä maalaisjärkeä, mutta kun kyse on omista lapsista, niin haluaisin heille parasta. Mutta mikä on parasta? Esim. elintarvikkeissa on selvää, että puhtaat tuotteet ilman keinotekoisia juttuja ja säilöntäaineita on parempia, mutta entäs just kosmetiikassa? Sitäkin kun tulee käytettyä. Meillä ainakin päivittäin käytetään saippuaa ja rasvaa.[/QUOTE]

Kun luet jutun, jossa viitataan tutkimuksen, niin etsi se tutkimus. Ja etsi tietoa niistä tutkijoista. Mitä muuta tehneet, tutkineet ja heidän koulutus. Tämän perusteella arvioit tiedon luotettavuuden.
 
"nanna"
Alkuperäinen kirjoittaja etsi syvemmälle;30255994:
Kun luet jutun, jossa viitataan tutkimuksen, niin etsi se tutkimus. Ja etsi tietoa niistä tutkijoista. Mitä muuta tehneet, tutkineet ja heidän koulutus. Tämän perusteella arvioit tiedon luotettavuuden.
Niin varmaan tarvis tehdä. Mutta aikaahan tuo vie, eikä se loppujen lopuks paljoa kerro. Voihan ne tutkimustulokset näyttää puolesta ja vastaan, oli tekijänä kuka tahansa. Ja kun en oikeesti jaksa hysterisoitua niin paljon asiasta, että näkisin noin paljon vaivaa. Ehkä mä vaan totean, että yritän välttää noita parabeeneja, mutta jos niitä joskus lapsen iholle pääsee, niin en stressaa siitä liikoja. Kyllähän noita muitakin kemikaaleja ja terveydelle haitallisia aineita on vähän joka paikassa.
 

Yhteistyössä