Miten maaseudulla liikkeelle ilman omaa autoa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pk-seudun ummikko
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

pk-seudun ummikko

Vieras
Olemme ehkä muuttamassa maalle ja käytössämme on toistaiseksi vain yksi auto, jota mies käyttäisi työmatkoillaan. matka.fi-sivun mukaan mulla olisi 1h 39 min kävely lähimmälle bussipysäkille, josta pääsisin sitten rautatieasemall. :-O

Varmaan melko pian olisi pakko hankkia joku rämä mulle kakkosautoksi, mutta näin alkuun kiinnostaisi tietää onko maaseudulla tapana/yleistä/mahdollista tehdä joku järkihintainen sopimus taksin kanssa, että tulisi noutamaan tiettyyn aikaan arkipäivisin ja veisi rautatieasemalle, päiväkodille tai minne nyt sitten pitäisikin päästä? Mitä tämmöinen järjestely suunnilleen maksaa kuukaudessa?

Kiitos jo etukäteen :)

Meillä ei ainakaan ole täällä kesi-pohjanmaan pikkukylässä kuin kaksi taksiyrittäjää, jotka ovat aamuisin koko kalustollaan kiinni koulukuljetuksissa. Jos haluais jotain vakikyytiä, niin se olis naapurikunnan puolelta etsittävä.
Mulla on kokemusta yhdestä 6kk jaksosta täällä lapsen kanssa kotona, ilman autoa miehen työvuorojen ajan... Ei tullut mitään.

Ei täällä pärjää ilman kahta autoa. Kyllä saat maksaa taksille hetkessä sen auton hinnan jos sillä meinaat kulkea. Pitäähän sen taksikuskinkin elää.
On meilläkin ollut väliin yksi auto mutta se on tarkottanut sitä että oon vieny miehen töihin että saan auton käyttöön ja illalla sitte taas hakenu. Ja ei niin kivaa monen lapsen kanssa.

Ok, kiitos. Kakkosauto pitäisi varmaan siis hommata ja laskea se mukaan muuttokuluihin. Onneksi lapsen päiväkotiin ja keskustaan olisi matkaa vain 7 km joten siinä ei liikaa aikaa tuhraantuisi vaikka sen päivittäin ajelisi. :)

Meillä yks auto ollut jo vuoden. Ensin olin minä kotona, enkä siis liikkinut minnekään miehen työpäivien aikana ja nyt miehellä sama homma. Muksujen kanssa kotona kun mä töissä. Taksia ei kovin halvalla saa, ennemmin sijottaa johonki halpaan kakkosautoon, ni pääsee sillä kulkemaan tarvittaessa. Esikoinen meillä haetaan taksilla kouluun, toiset niin pieniä et päivät kotona. Sosiaalista elämää ei kyllä ollu minkäänlaista, kun olin kotona. Bussipysäkille meiltä noin 5km (1 päivässä molempiin suuntiin) ja kouluun/lähikauppaan noin 15km. Valinta kysymyksiä mihin valmis ja mistä tinkimään.

"joku", meilläkin olisi bussipysäkille 5 km. Kyllä se siltä näyttää että kakkosauto on hankittava jo pelkkien päiväkotimatkojen ja ruokakaupassa käymisen takia. Jos nyt sisi tuonne muutetaan, ei ole varmaa vielä.
Kiitos kommenteistanne.

Meillä ratkaistiin niin , että minä monesti vein lapset hoitoon filarilla + kävin kaupassa samalla.

Matkaa oli juuri tuo 5 km / suunta. Ja isommat ostokset sitten "kyliltä" jonne matkaa vajaa 20 km.

Kyllä se vaan niin on että maalla pitää olla auto käytössä jos ei halua olla ainavaan kotona tai pitää päästä vaikka ruokakauppaan. Se on tavallaan sen maalla asumisen hinta. Lisäks tulee (jos tulee) lasten harrastuksiin kuskaamiset, viet lapsen harrasteeseen, joko notkut siellä sen kaksi tuntia tai ajat kotiin ja taas takasin.

[QUOTE="123";30242436]Ei kai 5 km matkaan voi mennä 1h 39 min :O Hanki konkeli? Sillä suhaat pysäkille alle puolessa tunnissa.
[/QUOTE]

No tuo matka.fi olettaa että mulla menee 5 km kävelemiseen 1h 39min... Mikähän on konkeli? Täytyy googlettaa.

Maalle on päästävä. Jos sen hinta on kakkosauton osto niin eipä sille mitään voi. :)

No tuo matka.fi olettaa että mulla menee 5 km kävelemiseen 1h 39min... Mikähän on konkeli? Täytyy googlettaa.

Maalle on päästävä. Jos sen hinta on kakkosauton osto niin eipä sille mitään voi. :)

Parin vuoden jälkeen kyselet täällä, miten saa myytyä asunnon maalla. kun ketään tyhmää ostajaa ei löydy ja olisi pakko päästä takaisin kaupunkiin. Elämä maalla on niin hankalaa ja sosiaalisia kontakteja ei ole kuin susien ja karhujen kanssa.

Maalla pitää olla myös hyvä auto. Auton täytyy olla semmonen, joka ei jätä sua pulaan -45 asteen pakkasessa. Maalla on usein paljon enemmän pakkasta kuin kaupungeissa. Täällä on se maaseutuilmiö. Ilman uutta mersua ei kannata edes harkita.

Jos lähellä on naapuri niin senkin kanssa voi tilapäisistä kuljetuksista sopia - maaseudulla ihmiset auttaa naapuriaan :) Mutta jos jatkuva tarve niin kakkosauto on suositeltava tai sitten toinen kuskaa ensin toisen töihin ja ottaa auton itselleen käyttöön.

Itse asun viiden kilometrin päässä keskustassa ja aina on ollut kaksi autoa, jos toinen on rikki ja molemmat töissä, on se ollut hankittava laina-auto. Kotona ollessa olin sitten ne päivät kotona, jos auto sattui menemään rikki, mies pääsi öihin, huollot yms. suunnitella niin että ei ole pakollisia menoja. Toki tästä pääsisin hätätapauksessa koulukyydeillä kirkolla, ja kävellenkin tuon matkan, mutta en ole niin energinen.

Parin vuoden jälkeen kyselet täällä, miten saa myytyä asunnon maalla. kun ketään tyhmää ostajaa ei löydy ja olisi pakko päästä takaisin kaupunkiin. Elämä maalla on niin hankalaa ja sosiaalisia kontakteja ei ole kuin susien ja karhujen kanssa.

:D

No meitä on joka lähtöön. En nytkään asu kaupungissa vaan pientaloalueella rivitalonpätkässä. Lapsuuteni vietin maalla ja olen aina kaivannut sinne takaisin (olen asunut mm. Helsingin keskustan tuntumassa)... Luonnon läheisyys, tähtikirkkaat yöt ja revontulet ilman valosaastetta, hiljaisuus, marjastus ja sienestys, pienimuotoinen viljely. Vanhassa mutta kunnostetussa puutalossa on oma tunnelmansa. Omavaraisuus kiinnostaa ja sitä voisi tuolla vähitellen alkaa toteuttaa. Keskustaan pääsee tarvittaessa autolla 8 minuutissa ja Helsinkiin alle tunnissa vaikka junalla. Tilaa olisi enemmän kuin nyt, joten voisi kutsua kavereita ja sukulaisia yökyläilemään. Enkä toisaalta ole mitenkään hirveän sosiaalinen luonne vaan viihdyn omissakin oloissani. Jos tämä onnistuu niin on kyllä ihanaa tarjota omalle lapselleni samantapainen maalaislapsuus kuin mistä itse sain nauttia.

Kiitos autovinkeistä. Kyllä sen toisen auton varmaan joutuu hankkimaan, että voi kuskata lasta päivähoitoon ja hakea yms., kun puoliskon työajat ovat sen verran omista menoistani poikkeavat ettei niitä mitenkään saa sovitettua yhteen. Sitten kun naapureihin tutustuu ja jos juttuun tulee, voisi tietysti sopia kimppakyydin esim. jollekin tietyin välein toistuvalle menolle, jos sellaista sattuu ilmenemään samaan suuntaan samaan aikaan.

[QUOTE="mamma mia";30242424]Meillä ratkaistiin niin , että minä monesti vein lapset hoitoon filarilla + kävin kaupassa samalla.

Matkaa oli juuri tuo 5 km / suunta. Ja isommat ostokset sitten "kyliltä" jonne matkaa vajaa 20 km.[/QUOTE]

Yleensä siellä maaseudulla ei ole jalankulkuteitä, joten eikö tuo ole todella vaarallista polkua PÖYRÄLLÄ aamulla ja iltapäivällä ihan pimeässä loskassa tai sateessa lapsen kanssa? En ikinä uskaltaisi.

Kyllä se vaan niin on että maalla pitää olla auto käytössä jos ei halua olla ainavaan kotona tai pitää päästä vaikka ruokakauppaan. Se on tavallaan sen maalla asumisen hinta. Lisäks tulee (jos tulee) lasten harrastuksiin kuskaamiset, viet lapsen harrasteeseen, joko notkut siellä sen kaksi tuntia tai ajat kotiin ja taas takasin.

Eli käytkö sinä sit koskaan töissä? Vai alkaako ne harrastukset sit sun 7,5h+lounas + työmatkat päivän päätteeksi? Pääseekö lapset kavereille ilman sinun autokyytiäsi?

Yhteistyössä