eron jälkeen vuoroviikot, miten menee elarit ja yh-lisäT???

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja miettivä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
isä maksaa äidille elarit. lapsilisään tulee yh-korotus 46,60? yhdestä lapsesta..en sitten tiedä kuinka paljon tuo lisä on jos lapsia useampi

no ei se isä maksa mittää jos lapset onh puolet sillä ja tulot on suunnilleen samat molemmilla
 
Meillä lapset kanssa vuoroviikoin molemmilla. Lapset mun luona kirjoilla ja saan lapsilisiin yh-korotuksen, elareita mies ei maksa. Musta tää menee ihan hyvin näin.
 
jaa, voisko tasapuoliisuuden nimissä laittaa toisen lapsista toiselle kirjoille, mut käytännössä olisivat yhdessä vuoroviikko systeemillä...voiko tästä olla jtn haitttaa
 
Elatusmaksu on sopimusasia. Meillä kumpikaan ei maksa elatusmaksuja (tulot suunnilleen yhtä suuret) ja lapsilisät laitetaan puoliksi. Lastenvalvojasta ei kovin paljon ollut apua, ilmeisesti sen verran harvinaista vuoroviikkoasuminen edelleenkin. Kannattanee siis vanhempien keskenään arvioida, miten saadaan lasten aiheuttamat menot jakautumaan suunnilleen oikeudenmukaisesti molemmille.
 
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
jaa, voisko tasapuoliisuuden nimissä laittaa toisen lapsista toiselle kirjoille, mut käytännössä olisivat yhdessä vuoroviikko systeemillä...voiko tästä olla jtn haitttaa

Ainakin se haitta, että jos haet esim. asumistukea, toista lasta ei katsota sinulla tavallaan olevan lainkaan, eli et saa hänestä Kelan mukaan asumistukea, kun lapsen ei katsota asuvan luonasi.
 
Alkuperäinen kirjoittaja xxx:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
jaa, voisko tasapuoliisuuden nimissä laittaa toisen lapsista toiselle kirjoille, mut käytännössä olisivat yhdessä vuoroviikko systeemillä...voiko tästä olla jtn haitttaa

Ainakin se haitta, että jos haet esim. asumistukea, toista lasta ei katsota sinulla tavallaan olevan lainkaan, eli et saa hänestä Kelan mukaan asumistukea, kun lapsen ei katsota asuvan luonasi.

niijoo. entä jtn henkistä haittaa, alkaako sossutantat ihmettelee?
 
Alkuperäinen kirjoittaja humbe:
se on yh, jonka luona lapset kirjoilla...saa esim lapsilisän ja nuo elarit riippuu tuloista, jos jompi kumpi huomattavast parempi tuloinen, niin se maksaa

Mikä ihmeen yh? Jos lapset vuoroviikoin molempien luona niin molemmat ovat yh:ta eli yhteishuoltajia. Jomman kumman luo lapsi on kuitenkin pakko panna kirjoille ja se vanhempi saa lapsilisät.
 
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
jaa, voisko tasapuoliisuuden nimissä laittaa toisen lapsista toiselle kirjoille, mut käytännössä olisivat yhdessä vuoroviikko systeemillä...voiko tästä olla jtn haitttaa

Ei ole haittaa, mutta ei mitään hyötyäkään eli kirjoille samaan paikkaan.
 
Meillä minä olen virallisesti lähivanhempi ja saan lapsilisät yh-korotuksineen. Kaikki lapset asuvat virallisesti juuri minun luonani juuri tuon asumistuen takia. Mies ei maksa elareita vaikka on paljon parempituloisempi (minä olen opiskelija), mutta hän ostaa harrastusvälineet, ulkovaatteet ym. isommat jutut. Pk-maksut menevät minun tulojeni mukaan, eli en maksa päivähoidosta mitään.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
jaa, voisko tasapuoliisuuden nimissä laittaa toisen lapsista toiselle kirjoille, mut käytännössä olisivat yhdessä vuoroviikko systeemillä...voiko tästä olla jtn haitttaa

Ei ole haittaa, mutta ei mitään hyötyäkään eli kirjoille samaan paikkaan.

Tuotakin kannattaa miettiä, asuuko vanhemmat esim. saman koulupiirin alueella...jos haluaa, että lapset käy samaa koulua...onnistuu toki, mut kyyditykset yms. hankalia
 
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
jaa, voisko tasapuoliisuuden nimissä laittaa toisen lapsista toiselle kirjoille, mut käytännössä olisivat yhdessä vuoroviikko systeemillä...voiko tästä olla jtn haitttaa

Voi olla. Osoite vaikuttaa mihin esikouluun ja kouluun saa mennä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja ...:
No et todellakaan ole mikään yh, jos lapset vuoroviikoin sinulla ja isällään eikä ole silloin mitään elareita, lapsethan elätetään vuoroviikoin!!

Suurempituloisempi voi vuoroviikkosysteemillä maksaa elareita, jos on päätetty, että se jonka luon lapset ovat kirjoilla maksaa lasten menot. Oli suurempituloisempi sitten äiti tai isä.

Lasten laskut tulevat sille, jonka luona ovat kirjoilla ja vesimaksutkin menevät usein henkilöluvun mukaan. Jos lapsilisä ei riitä kattamaan näitä menoja eikä tasapuolinen maksaminen onnistu voi elatusmaksu olla hyvä vaihtoehto.

 
Alkuperäinen kirjoittaja ...:
No et todellakaan ole mikään yh, jos lapset vuoroviikoin sinulla ja isällään eikä ole silloin mitään elareita, lapsethan elätetään vuoroviikoin!!

Toisaalta jos toisen elatuskyky on merkittävästi huonompi, voi elatusmaksu tulla kysymykseen. Lastenvalvojan sanoin, lapsen elintaso ei saa merkittävästi laskea siitä mitä se oli kun vanhemmat olivat vielä yhdessä. Jos toisella ei ole varaa tarjota kunnon ruokaa eikä ehjiä, ajanmukaisia vaatteita, on elatusmaksu ihan paikallaan.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
jaa, voisko tasapuoliisuuden nimissä laittaa toisen lapsista toiselle kirjoille, mut käytännössä olisivat yhdessä vuoroviikko systeemillä...voiko tästä olla jtn haitttaa

Ei ole haittaa, mutta ei mitään hyötyäkään eli kirjoille samaan paikkaan.

On siitä sellainen haitta, että jos kaksi lasta jaetaan kahteen paikkaan kirjoille niin molemmat saa ensimmäisen lapsen lapsilisän eikä toinen kakkosen korotettua lisää.
 
Te joila ei ole leatusmaksuja ja lapsilisät menee puoliksi miten maksatte kaikki hankinnat?
Vaatteet, kengät, pyörät, luistimet, sukset, kaupunkiraha, bussirahat, luokkaretket ja mitä kaikkea nyt onkaan.
Että kaikki menisi kuitenkin tasapuolisesti?
 
Te joila ei ole leatusmaksuja ja lapsilisät menee puoliksi miten maksatte kaikki hankinnat?
Vaatteet, kengät, pyörät, luistimet, sukset, kaupunkiraha, bussirahat, luokkaretket ja mitä kaikkea nyt onkaan.
Että kaikki menisi kuitenkin tasapuolisesti?
Vanha ketju, mutta meillä homma menee näin: kumpikin vanhempi huolehtii omalla viikollaan lasten ruoat, hygieniatuotteet sekä vanhemman kanssa tehtävät satunnaiset vapaa-ajanmenot kuten uimahallissa tai elokuvissa käynnin. Lisäksi kumpikin hoitaa tietenkin omaan kotiinsa lasten huonekalut, liinavaatteet ym.

Kaikki muut lasten hankinnat merkataan jaettuun laskentataulukkoon, jossa näkyy ajantasainen tilanne tehdyistä hankinnoista ja minkä verran kumpikin on toiselle velkaa. Näitä sitten tasataan säännöllisin väliajoin niin, että molemmat maksavat 50%. Tänne siis merkataan vaatehankinnat, harrastusmaksut ja -välineet, vakuutusmaksut, puhelinkulut ym. Käytännössä minä (äiti) ostan yleensä vaatteet ja isä tasaa kuluista puolet, isä taas hoitaa esim. vakuutukset ja puhelinkulut ja minä tasaan hänelle.
 
Oli vuoroviikko tai ei, mun mielestä kuuluu elarit sille, joka kustantaa mahdolliset lastenvakuutukset, harrastusmaksut, ostaa lastenvaatteet ulkovaatteita myöten (niin ettei toisen tarvi ostaa ellei halua) ja hoitaa muutkin lasten aiheuttamat kulut. Ellei noista päästä sopuun kuka maksaa mitä.
 
Te joila ei ole leatusmaksuja ja lapsilisät menee puoliksi miten maksatte kaikki hankinnat?
Vaatteet, kengät, pyörät, luistimet, sukset, kaupunkiraha, bussirahat, luokkaretket ja mitä kaikkea nyt onkaan.
Että kaikki menisi kuitenkin tasapuolisesti?

Lastenvalvoja sanoi et tasapuolisesti ei tuu koskaa menee, haalarin hinnan voi laittaa puoliksi, mutta aika, vaiva, bensat jne kun se haalari haetaan.

Mun neuvo, että pistä kaikki lasten kulut paperille, tee lista. ihmiset käyttää tosi erilaisia summia lapsiinsa. Meillä lapset mulla 2/3 kuukautta. Juurikin ne vakuutukset, hoitomaksut, sukset, luistimet, kypärät, kengät, sandaalit jne arviot paljonko maksaa. Mulle tuli yllätyksenä paljonko menee, oon aina halunnut panostaa lapsiin. Niin en oo nii laskenut, vaan nipistäny omista jutuista. Mieti ootko valmis maksaa ne tarvittaessa yksin, jos luovut "oikeudesta" elareihin.

Tää on tuonut vähä sopua, kun mennää minimi elareilla, ja mä ostan kaiken. Paitsi sisävaatteet on isällä.

Me ollaan sovittu, ettei kytätä toisen tuloja. Jos toinen saa paremman työn ja tienaa enemmän, tai tekee ylitöitä, tai jos ite lähen opiskelee ja oon se huono tuloisempi,nii molemmilla sama vastuu pitää lupaus. Tilanteethan elää, ja molemmilla mahdollisuus ennakoida.
 

Yhteistyössä