Lapsi aloittaa päiväkodin. Miten hoitajien aika riittää?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kokemuksia
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

Kokemuksia

Vieras
Lapsi on 1 v 8 kk ja on aloittamassa päiväkodissa. Mietin vain etukäteen miten hoitajien aika riittää vai käyttäytyvätkö lapset hoidossa vieraskoreasti/ ovat yhteistyöhaluisia?

Omani esim. Ei syö itse kuin sormiruokaa. Osaa syödä lusikalla mutta kivempi on levitellä ruokaa pitkin pöytää ja syliä, heitellä lautasta jne. Maitoa juotuaan muki lentää aina mahdollisimman kauaksi. Potalla tarvitsee kokoaikaista "viihdytystä" tai ei istu siinä. Tänään kun olimme lähdössä ulos niin kesti 15 minuuttia Hupparin, kenkien ja myssyn pukeminen (lapsi heittäytyy makaroniksi, pistää hanttiin, juoksentelee...) ja tämä on ihan tavallinen aika. Haalarin yms. Kamppeiden pukeminen tuntui olevan ikuisuusprojekti ainakin keväällä. Meillä oli kerhon loppumisen jälkeen 45 min. aikaa ehtiä bussiin ja lähes aina sain juosta rattaiden kanssa vaikka kävellenkin matkaan menee vain 10 minuuttia.

Vai onko päiväkodissa pienten ryhmässä vain niin monta hoitajaa, että ehtivät pukea ja syöttää kaikki?

Ei oo tarpeeks. Toivottavasti lapsesi on sopeutuvaista luonnetta. Kyllä ne hoitajat parhaansa tekevät, mutta kaikkeen eivät pysty. Vaatteet puetaan miten sattuu, kunhan on päällä, ei väliä vaikka lahkeista vilkkuu paljaat jalat tai napa on paljaana (hommaa siis ihmeessä noin pienelle haalari hoitoon!). Syöttämään eivät varmasti ehdi kaikkia, eli syöminen on mitä on ja toiset saa mahan täyteen, toiset ei.
Tsemppiä!

itse en osaa mitään omakohtaista sanoa, mutta luulen, että esimerkin voima voi olla hyväksi hoitopaikassa. kun muut istuu potalla, niin siinä on jo tarpeeksi viihdykettä, jos joku onnistuu syömään reippaasti, niin asenne voi tarttua ym :)

Juu on tietenkin haalari mutta täällä ainakin vielä niin lämmin tänään ettei viitsi kauppareissulle haalaria laittaa kun ei montaa minuuttia ulkona olla.

Lapset ei yleensä venkoile hoidossa kuten kotona. Ensin ujostellaan ja sitten vaikka ollaan tuttuja niin vieras paikka kuitenkin ja muiden lasten esimerkki. Yleensä hoidossa lapset oppii syömään lusikalla nopeasti ja potalla käyvät, kun on se esimerkki ja hoidossa vaaditaan. Kotona on sellaista venkoilua ja kiukuttelua.

Olin myös juuri sanomassa että hoidossa lapset usein käyttäytyy eri tavalla kuin kotona. Kotona venkoillaan eikä välttämättä aina uskota, mutta hoidossa ollaan yleensä kiltimmin, ja kiukutellaan sitten kotona illalla, koska ollaan koko päivä käyttäydytty hyvin. Meillä molemmilla päti sama juttu. Toinen aloitti päiväkodin 1v7kk ikäisenä ja toinen 3-vuotiaana. Päiväkodissa tsempattiin ja kotona kiukuteltiin, mutta kun pääsivät tutuiksi siellä, niin sitten kiukuttelivat myös hoitajille.

Ovat vieraskoreita ja juu, toisaalta hoitajilla ei valitettavasti ole aikaa ylenmäärin yksilölliseen paapomiseen. Mutta kokemuksesta voin sanoa että lapset oppii vertaistuen ansiosta huiman nopeasti, todennäköisesti parin viikon sisällä hoidon aloituksesta lapsesi syö itse lusikalla, käy muiden kanssa nätisti potalla ja oppii pikkuhiljaa itse pukemaan ja riisumaan.

Osa lapsista on kyllä vielä eskarissakin toivottoman hitaita pukemaan ja huomio kiinnittyy jatkuvasti ihan muualle kuin pukemiseen, mutta se lienee vaan luonteenpiirre :D Pukemisessa me hoitajat ollaan vähän yksilöitä, itse olen tosi tarkka että esim. housunpuntit laitetaan kunnolla ja samaten myssyt kiinni ja tumput hihojen alle jne. Jotkut työkaverit taas on sellaisia suuripiirteisiä; lapsella voi olla alusvaatteet ihan mytyssä haalarin alla, nilkat vilkkua ja pipo röhnöttää puoliksi toisen silmän päällä jne. Mutta minusta hoitajana (ja vanhempana!) siitä voi reippaasti antaa palautetta henkilökunnalle!

Lue oma aloituksesi ap, ja mieti sopiiko tuon ikäinen päiväkotiin?

Totuus voi olla tosi karua, millaista noin pienellä siellä päiväkodissa on.

Miksette prkl hoida omia lapsianne?

Selvästikin lapsesi tarvitsee henkilökohtaisen palvelijan. Taitaisi olla parempi pysytellä vain kotona. Toisaalta koirakoulu opettaa siellä päivähoidossa sopeutumaan ryhmään ja saatavilla oleviin palveluihin ja rytmiin. Jos ei sopeudu, niin syrjäytyminen alkaa jo varhain.

[QUOTE="sadetin";30196336]No sanonpa, et kyllä meillä ainakin kaikki saa mahan täyteen jos ruoka maistuu ja vaatteet on asiallisesti päällä. :-o[/QUOTE]

Mun kaverin lapsi ei osannut syödä kunnolla itse kun päiväkodin aloitti vähän alta 2v. Laittoivat lautasen eteen, ja söi mitä söi. Nälkäiseksi jäi.

Tuon ikäiselle perhepäivähoito (ja lyhyt päivä) olisi parempi. Yli 3 v ok päiväkodissa. Aiheesta on tehty tutkimuksia (Keltikangas-Järvinen ym). Noin pienelläe päiväkoti karu paikka, siellä joutuu kamppailemaa elintilastaan ja se lisää tutkimusten mukaan aggressiivisuutta lapsilla (siis alle 3 v ei kykene tähän) ja sillä voi olla kauaskantoinen vaikutus koko yhteiskuntaan.
(On se kasvatustiedekin tiedettä. Kukaan tuskin uskoisi lääkäreitäkään, jos hoito perustuisi muuhun kuin näyttöön).

Alkuperäinen kirjoittaja Lääkäriäiti;30196376:
Tuon ikäiselle perhepäivähoito (ja lyhyt päivä) olisi parempi. Yli 3 v ok päiväkodissa. Aiheesta on tehty tutkimuksia (Keltikangas-Järvinen ym). Noin pienelläe päiväkoti karu paikka, siellä joutuu kamppailemaa elintilastaan ja se lisää tutkimusten mukaan aggressiivisuutta lapsilla (siis alle 3 v ei kykene tähän) ja sillä voi olla kauaskantoinen vaikutus koko yhteiskuntaan.
(On se kasvatustiedekin tiedettä. Kukaan tuskin uskoisi lääkäreitäkään, jos hoito perustuisi muuhun kuin näyttöön).

Mielenkiintoista onkin, miten ihmeessä lapset pärjäävät niissä maissa, joissa äitiyslomat ovat todella lyhyet ja joissa lapset useimmiten laitetaan hoitoon jo pienenä. Näitä maita on paljon.

:)

Mielenkiintoista onkin, miten ihmeessä lapset pärjäävät niissä maissa, joissa äitiyslomat ovat todella lyhyet ja joissa lapset useimmiten laitetaan hoitoon jo pienenä. Näitä maita on paljon.

:)

Siittä vaan tutkimaan. Aloita vaikka Kiinasta, jossa ei ole yksilöitä, kaikkien tulee olla vain tehokkaita ja menestyviä koneita, joiden mielipidettä ei koskaan missään kysytä. Tosin uusi sukupolvi kasvattaa lapsiaan yltäkylläisyydessä ja ilman minkäänlaisia rajoja, johtuen omista lapsuuden traumoistaan jolloin ei paljon lasten mielipiteitä kyselty eikä itkuihin vastattu.

Eipä siinä tarvitse edes alan asiantuntija olla, niin huomaa että suurin osa lapsista kärsii liian aikaisesta hoidon aloituksesta. En sano että juuri 3 v on se maaginen raja, se raja on yksilöllinen. Mutta sanotaan näin että vielä kertaakaan en ole tavannut hoidossa alle vuoden vanhaa, josta voisin rehellisesti sanoa ettei hoidon aloituksesta kärsi ja paljonkin. Monet ei ole valmiita päivähoitoon vielä alle kahdenkaan vanhana.

Muistetaan myös se että monissa muissa maissa äitiyslomat ovat kyllä lyhyet, mutta vastaavasti kotiäitiys on huomattavasti yleisempää. Samaten muualla on tavallisempaa palkata hoitaja kotiin tai hoidattaa esim. isovanhemmilla, kuin taas täällä meillä Suomessa jossa vauvat kiikutetaan isoihin päiväkotiryhmiin. On täysin eri asia palkata vauvalle oma tuttu hoitaja joka on vain häntä varten, kuin olla ryhmässä 11 muun lapsen kanssa ja ympärillä pyörii 3 hoitajaa, jotka nekään ei edes kokonaista vuotta aina pysy samoina. Olen tehnyt niin paljon määräaikaisia sijaisuuksia; joutunut jättämään tuttuja ryhmiä ja lapsia kesken vuoden, minut on heitetty vieraaseen ryhmään vaihtamaan vieraan lapsen vaippaa tuosta vaan, että olen kyllä nähnyt ja kokenut kuinka paljon pieni lapsi voi tilanteista kärsiä. Eipä meidän nykyinen päivähoito monesti ihan vastaa niitä pienten lasten todellisia tarpeita; pysyvää, rauhallista, tuttua ja turvallista hoitoa ja toimintaa.