Mietityttää tosi paljon perhepäivähoitaja, jolla lapseni kohta aloittaa päivähoidon.. Kuinka aiheellista huolta?

  • Viestiketjun aloittaja Paula.
  • Ensimmäinen viesti
"pph"
Ei meidän puistoissa ole vessoja ja silti me niissä käydään. Käyväthän niissä äiditkin. Mikä ongelma on vessattomissa puistoissa? Kun lapsi on oikeasti kuiva niin hän pysyy kuivana ulkoilujen ajan. Siihen asti käytetään ulkona vaippaa. Piste.
 
pyh
Arvaas mitä tuon ikäiset tekevät päiväkodin pihalla? Täälläpäin näkee paljon noita pieniä, joita istutetaan vain rattaissa! Siis vaikka lapset osaisivat kävelläkin niin miksi tarhan pihalla pitää olla rattaissa? Sen takia, että hoitajien ei tarvitse juosta perässä, niinkö?
 
aga
Puolen vuoden päästä kaikki lapset ovat jo puoli vuotta vanhempia. En minä näe tuossa ryhmässä mitään ongelmia. Ja onhan ihme, jos ei noin 2-vuotias jaksa tuon vertaa kävellä.
 
kaf
no kävelyä en pidä ongelmana. eihän siinä tarvi kävellä kuin se 7min per pää suuntaansa. minusta on ennemminkin hyvä, että opitaan hyötyliikkumaan normimatkoja ihan osana tavallista elämää.

vaippoja pidetään ulkona ihan varmaan päiväkodissakin, jos laps kastelee haalarinsa. jos taas osaa pidättää, ei ole ongelmaa ja jos osaa sanoa hädän, on puskapissa aika simppeli juttu suurimman osan vuotta.

sitä pitäisin isona ongelmana, jos käy niin, ettei lopulta porukka lähde enää minnekään. mutta sehän on nyt vaan mammojen spekulaatiota. jos niin käy, niin tietty puutut asiaan.

kun lunta tulee niin pihalle ei tarvi kuin liukurit ja parit lelut ja hommaa riittää.

olettaisin, että hoitaja tiedusteli lapsesi syömisjuttuja juurikin siksi, että osaisi tarvittaessa varautua, jos tavallinen tuoli on mahdottomuus. itse tulkitsisin sen, että hoitaja sinulta näitä kysyy enempi kivaksi kasvatuskumppanuudeksi kuin joksikin ongelman siirroksi sinulle.
 
"Nunnuli"
Olen sitä mieltä, että jos hoitaja muuten kuullostaa mukavalta, älä vaivaa päätäsi enempää tällä asialla. Hänellä on pitkä kokemus alalta ja ollut varmaan samanlaisia ryhmiä ennenkin.
Kaksivuotiaat jaksavat kyllä kävellä 15 min ajan. Ja jos ovat sen jälkeen väsyneitä, sehän on vaan hyvä, että ruoka maistuu ja uni tulee. Kaksivuotiaat pystyvät kyllä olemaan myös pari tuntia ilman vessaa.
Jos tuoli on liian matala, voi pepun alle laittaa vaikka tyynyn. Kyllä se hoitaja varmaan huomaa asian, jos ei tahdo onnistua!
Itselläni on kaikki kolme olleet perhepäivähoidossa. Hyvin kaikki järjestyi, kun alalle on varmaan suuntautunut käytännön ihmisiä. Itse olin välillä sormi suussa esim. 3-v. kaksosten ja vauvan kanssa yksin kotona.
 
viera.s
Tuollaiset ryhmät ovat pph:lla melko tavallisia, raskaampiakin on. Kun oma lapseni meni hoitoon reilun vuoden ikäisenä, ryhmä oli ihan hyvä eli lapseni lisäksi yksi vajaa 2-vuotias, yksi 2,5-vuotias ja yksi 3,5-vuotias. Mutta pph kertoi, että n. vuotta aiemmin hänellä oli ollut kaksi 1-vuotiasta ja kaksi 2-vuotiasta ja kyllähän se on rankkaa, vaikka olisi kuinka paljon kokemusta. Silloin ulkoilivat vain pph:n omalla pihalla ja jättivät retket väliin.

Eli tuossa huolestuttaisi se lähiulkoilupaikan puute. Jos reitti puistoon on turvallinen ja rattaissa istujia vaihdellaan, niin kai sekin satunnaisesti menee, mutta tuskin pph jaksaa sinne kahdesti joka päivä mennä. Vai oliko tuo 15 min lasten kävelyvauhdilla mitattuna eli alle kilometrin matka? Se ei nyt niin paha ole, mutta jos kyse on aikuisen reippaasta kävelystä eli matkaa olisi 1,5 km, se on jo liikaa kulkea neljä kertaa joka päivä noin pienten kanssa.

Syöminen varmasti jotenkin järjestyy, enkä minä tuosta pottailustakaan erityisen huolestunut olisi. Lapset tietysti potatetaan ennen ulkoilua, joten yleensä hätä ei iske ennen kuin ollaan taas palattu sisälle. Ainakin pissatus onnistuu hätätilassa siellä puistossakin (siis jonnekin reunaan puskaan).
 
yx pph
Jos se hoitaja on kunnallinen niin silloin kunnan pitää periaatteessa huolehtia, että hoitaja pystyy työnsä tekemään, eli tarjota niitä syöttötuoleja, rattaita yms. jotta päivä sujuu.

Lapset oppivat asioita ei ikäisinä, joten voi olla, että nuo kaksivuotiaat osaa jo syödä isolta tuolilta, kävellä leikkikentälle (15min lapsille sopivaa vauhtia ei voi olla kovin kaukana) ja käydä potalla. Ikä ei niinkään sano mitään, vaan kehitystaso.

Ja kaikki ei halua omaan pihaansa hiekkalaatikoita ja keinuja, varsinkin jos ei ole omia lapsia.

En kyllä ymmärrä mikä on huolen aihe, hoitaja varmaan vaan on halunnut kysellä mitä ap:n lapsi osaa, jotta osaa sitten varautua kun lapsi tulee hoitoon. Itse ainakin kyselen vaikka mitä, onhan se lapsen oma vanhempi kumminkin paras asiantuntija lapsensa osaamisesta ja tuntee lapsen paremmin kuin kukaan muu.
 
Ken guru
Jos se hoitaja on kunnallinen niin silloin kunnan pitää periaatteessa huolehtia, että hoitaja pystyy työnsä tekemään, eli tarjota niitä syöttötuoleja, rattaita yms. jotta päivä sujuu.

Lapset oppivat asioita ei ikäisinä, joten voi olla, että nuo kaksivuotiaat osaa jo syödä isolta tuolilta, kävellä leikkikentälle (15min lapsille sopivaa vauhtia ei voi olla kovin kaukana) ja käydä potalla. Ikä ei niinkään sano mitään, vaan kehitystaso.

Ja kaikki ei halua omaan pihaansa hiekkalaatikoita ja keinuja, varsinkin jos ei ole omia lapsia.

En kyllä ymmärrä mikä on huolen aihe, hoitaja varmaan vaan on halunnut kysellä mitä ap:n lapsi osaa, jotta osaa sitten varautua kun lapsi tulee hoitoon. Itse ainakin kyselen vaikka mitä, onhan se lapsen oma vanhempi kumminkin paras asiantuntija lapsensa osaamisesta ja tuntee lapsen paremmin kuin kukaan muu.
Koitapa itse syödä samalta tasolta mistä lapsi joutuu syömään jos istuu tavallisella tuolilla.
 
"pyy"
Mietin vaan, että paljonko on kilometreissä tuo 15 min. suunta, eli onko aikuisen vauhdilla 1,5km vai lapsen vauhdilla 0,5-1km? Kyllähän tuon matkan hoitaa, just tuolla vaihtelujutulla tai jalkaritilällä istumalla. Kävelyhän on hyvää liikuntaa myös lapsille.
Tuolijuttu on varmasti ongelma vain sinulle. Yleensä lapset on polvillaan siinä aikuisen tuolissa niin yltää hyvin. Ja ei lapsi siitä kärsi monen lapsen olen nähnyt olevan tuolilla mielummin, kuin syöttötuolissa. Millä tavalla lapsesi syöminen on hankalaa? Ei kai istuin siihen kuitenkaan vaikuta?
 
njaa
Jos hoitaja on kunnallinen pph ja sinä siis saanut lapsellesi hoitopaikan et voi sitä tuosta vaan perus emmmä haluakaan.Tai toki voit perua,mutta silloin kai käsittääkseni tulee uusi 4kk aika minkä kuluessa kunnan järjestettävä se hoitopaikka.
 
wut
On teillä murheet... Voi elämä.

Vie se pentu toiseen paikkaan, jossa hän on porukan nuorin ja ei koskaan pääse osallistumaan mihinkään, koska isot lapset "määrää" tahdin. Parempi siis hoitaa kotona. Voit itse vahtia, että lapsen ei tarvitse kävellä metriäkään.
 
Jdbvs
Eikö sinne hoitajalle vois hommata yhden syöttötuolin tms lisää? Saa käytettynä tosi edullisesti. Tai kirjoja pyllyn alle. Toi on minusta ratkaistavissa helposti.

Eivät varmaan puistoon mene sitten joka päivä, jos matka noin pitkä. Kyllä meidän lapsi tuon matkan kävelee, mutta takaisin tuskin nälkäisenä jaksaa. Tarviiko sinne mennä joka päivä? Hiekkalaatikkokaan ei paljon maksa, voisko pihalle hankkia sellaisen vanhempien kustantamana? Joo, jotkut ei tohon rupeis, mutta itse voisin hyvin tuon hankkia hoitajan pihaan. Ja lisäks jotain liukureita, pulkkia tms talvea varten. Loisto hoitopaikka sitten. Mun omat lapset on kotihoidossa ja ei mekään mennä puistoon joka päivä. Tänään leikittiin lätäköissä pihalla. Meidän pihalla vain hiekkis.

Jos hoitaja on oikeasti hyvä, niin en vaihtais tuollaisten syiden takia.
 
"tuire"
kyllä meidänkin päiväkodin retkillä alle 2-v kävelee. Rattaissa on rajallisesti paikkoja ja siinä istuvaa vaihdellaan meno ja tulomatkalla. tarvittaessa vaikka kesken matkan. Ei pieni kävely varmasti pahaa tee.
 
Ken guru
[QUOTE="tuire";30196011]kyllä meidänkin päiväkodin retkillä alle 2-v kävelee. Rattaissa on rajallisesti paikkoja ja siinä istuvaa vaihdellaan meno ja tulomatkalla. tarvittaessa vaikka kesken matkan. Ei pieni kävely varmasti pahaa tee.[/QUOTE]

Teettekö joka päivä niitä retkiä, jossa alle 2v:n kävelymatkaksi tulee 4km/päivä?
 
päiväkotiin vain
Lapsi on vielä tosi pieni. Entä kun hoitaja sairastuu/pitää vapaita. Taas uusi hoitopaikka. Entä jos hoitaja huutaa/on kovakourainen tms. noin pieni ei osaa kertoa. Entä kasvatus menetelmät ja tapa puhua lapsille, kun kukaan muu aikuinen ei kuule? Entä kun hoitaja väsyy ja pinna palaa totaalisesti? Entä kun jollain lapsista on paskat niskassa asti? Mitä nää muut nappulat sillon tekee? Entä kn hoitaja itse menee sinne vessaan..? Ton ikäset tekee vaikka mitä ja kaikkea sitä, kun ei valvota. Ne pitää päivässä ottaa 100 kertaa pois läpsimästä telkkaria tai roikkumasta verthoista tai tyhjentämästä keittiön laatikoita. Päiväkodissa noita kodin normaaleja vaarakohtia kun ei siinämäärin ole. Mistään hinnasta en veis lasta pph:lle en ikinä vaikka olis valittu maailman parhaimmaks pph:ks ja supersankariks.
 

Yhteistyössä