Eilen illalla tehty ruoka odotti aamulla pöydällä..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Mokaaja
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Mokaaja

Vieras
Voi samperi, tein eilen illalla, n. 11h sitten siis, jauheliharuoan joka unohtui yöksi keittiön työtasolle.. En heti laittanut jääkaappiin kun oli niin kuuma.

Kysymys kuuluu: söisitkö?

Söisin. Minulta unohtui lauantaina pizzeriasta haettu kebab-valkosipulikermaperuna -annos 14 tunnin ajaksi keittiön pöydälle. Söin sen, eikä mitään ruokamyrkytystä tullut.

Ruoka oli pannulla paistettu jauheliha-sipuli-kesäkurpitsa -sekoitus.. En vieläkään tiedä mitä teen. Tarkoitus oli siis syödä se tänään klo 18 aikoihin perheen kanssa..

Alkuperäinen kirjoittaja kyllä;30170211:
Söisin. Minulta unohtui lauantaina pizzeriasta haettu kebab-valkosipulikermaperuna -annos 14 tunnin ajaksi keittiön pöydälle. Söin sen, eikä mitään ruokamyrkytystä tullut.

En minäkään ole kehottamassa muita syömään noita lämpimässä olleita ruokia, vastasin vain kysymykseen. Mutta minä olenkin maalta kotoisin. Silloin lapsuudessani kaikkialla tehtiin niin, että ruoat seisoivat pöydässä tuntikausia. Sitten kun kaikki olivat syöneet, ne laitettiin kylmään. Ja otettiin taas esiin seuraavalla aterialla tai seuraavana päivänä ;) Emme koskaan saaneet mitään ruokamyrkytyksiä.

Alkuperäinen kirjoittaja kyllä;30170239:
En minäkään ole kehottamassa muita syömään noita lämpimässä olleita ruokia, vastasin vain kysymykseen. Mutta minä olenkin maalta kotoisin. Silloin lapsuudessani kaikkialla tehtiin niin, että ruoat seisoivat pöydässä tuntikausia. Sitten kun kaikki olivat syöneet, ne laitettiin kylmään. Ja otettiin taas esiin seuraavalla aterialla tai seuraavana päivänä ;) Emme koskaan saaneet mitään ruokamyrkytyksiä.

Peesi, meilläkin oli näin. Ja jos joku laatikkoruoka jää vahingossa yöksi esille, niin ei edes ole käynyt mielessä että mitä jos se onkin pilalla :D
Mutta riippuu tosiaan paljon itse ruuasta. Jos se on ns. kiinteää (liahmureke, makaronilaatikko tms), niin herkemmin tulee syötyä sitä vaikka olisikin ollut lämpimässä tai olisi ns. vanhaa. Mutta sitten semmonen märkä mössösempi ruoka on jo eri asia, vaikka joku kermainen risotto olisi ehkä sellainen jolle nyrpistäisin nenää jos olisi vuorokauden ollut esillä...

Ja juu, koskaan en kotiruuista ole ruokamyrkytystä saanut, kerran 4kk reppureissulla onnistuin jostain pöpön saamaan.

No hyi, en edes harkitsis. Täällä on ollut helle niin monta viikkoa että sisälämpötilakin on vähintään +25, en todella yön yli seisonutta ruokaa söisi enkä perheelle tarjoaisi.

Anoppilassa saatetaan jättää kylmään uuniin yön ajaksi jos on illalla kuumaa.. Sitä en tajua. Mutta en varmaan söisi jos olisi ollut yön pöydällä, joskus jäänyt ylimääräiset perunat yöksi kattilaan, niin en paista niitä seuraavana päivänä vaikka olisi ollut tarkoituksena.

Jos se ruoka on alunperin puhtaaseen astiaan tehty, niin ei sille alle vuorokaudessa mitään niin ihmeellistä tapahdu, etteikö sitä voisi syödä aivan turvallisesti. Ja omaan maku- ja hajuaistiinkin voi aika pitkälle luottaa.

Kiitos vastauksista. Itse joskus suorittanut hygieniapassin ja ne ohjeet hyvin tiedossa, ja aina laitankin mahdollisimman pian ruoan kylmään, tunnin sisällä. Nyt vaan olin niin väsynyt illalla että unohdin.. Harmittaa kovasti, mutta ruoka meni nyt sitten vessanpönttöön :( Opinpahan tästä ainakin läksyni! :)

olisin syönyt!!! se nyt niin äkkiä mikskään mee.. turhaa hysterisointia taas!!! Miettikkääs oikeesti miten vuosikymmeniä sitten on ruokia säilytetty ja kellään oo mielenkään tullu ettei ruoka ois hyvää!! tai että kaikesta saa ruokamyrkytyksen!! miten uskallatte syödä ravintoiloissa jne. ?? miettikääs miten kauan siellä ruuat seisoo ja miten säilytetään!!

• Tykkää
Reactions: päätön
Itse olisin varmaan syönyt, mutta lapsille en olisi uskaltanut antaa. Mutta ensisijassa luotan omaan nenääni ja makuaistiini näissä jutuissa, pilaantuneen ruuan kyllä yleensä haistaa ja maistaa. En ole ikinä vielä ruokamyrkytystä saanut. :)

Tuo oli kyllä hölmö veto kaataa ruoka vessanpönttöön. Roskikseen kuuluu tähteet, tuohon tyyliin tukkii vaan viemäriputkensa. Rasva hyytyy kivasti sinne. Vessanpönttöön kuuluu vain vessapaperi ja ihmisen jätökset, ei mitään muuta.

Yhteistyössä