Pitäisikö minun viedä isompi lapsi hoitoon tässä tilanteessa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras...
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras...

Vieras
Tuosta toisesta ketjusta tuli mieleen asia, jota olemme mieheni kanssa pähkäilleet jo jonkin aikaa.

Olemme tavallinen perhe, joka voi kaikin puolin hyvin. Isä on töissä, äiti - minä - lasten kanssa kotosalla. Lapsia on kaksi; 3,5-vuotias ja 2-vuotias. Lisäksi tulossa on vauva, jonka pitäisi syntyä vuodenvaihteen tienoilla.

Isomman lapsen leikkitovereista aika moni aloittaa päivähoidon nyt syksyllä. Suurin osa heistä menee osapäivähoitoon tyyliin kymmeneksi päiväksi kuussa. Näiden lasten äidit eivät ole työelämässä, vaan vielä kotona pienempien lasten kanssa. Pienemmät lapset näissä perheissä jäävät kotiin.

Nyt mietinnässä on, pitäisikö meidänkin hakea tälle isommalle lapselle päivähoitopaikkaa. Tuntuu vain, ettei meillä oikeastaan ole syytä vielä tässä vaiheessa hakea - hoitovapaani jatkuu ensi vuoteen, jolloin pienempi lapsista täyttää kolme vuotta. Siinä välissä vauva on jo syntynyt, eikä häntäkään nyt ainakaan ensimmäiseen vuoteen ole tarkoitus "tukkia" hoitoon muualle.

Mietin näitä meidän päiviä, joihin kyllä mahtuu virikkeitä ja tekemistä. Päivittäin luetaan, lauletaan ja ulkoillaan. Päivästä riippuen askarrellaan, piirrellään tai maalataan. Tehdään retkiä luontoon (mikä on helppoa, koska asumme maaseudulla). Leikitään liikuntaleikkejä. Lapset ovat mukana joissain arkisissa askareissa, tykkäävät vielä tässä vaiheessa autella. Syksyn aikana molemmilla lapsilla alkaa muskari, joka on kerran viikossa puolisen tuntia. Siellä olen itse mukana. Isommalla alkaa myös lastentanssi, jota pidetään 45min/viikko. Syksy tuo toki mukanaan muitakin paikallisi mahdollisuuksia, kuten pyhäkoulun, perhekahvilan, satutunnit jne., joissa varmaan välillä käydäänkin, mutta tuskin jokaisiin kissanristiäisiin viitsitään lähteä.

Lapsista on tietysti seuraa toisilleen, mutta käydään myös leikkimässä kavereiden luona ja kaverit käyvät täällä. Ei joka päivä, mutta pari kertaa viikossa.

Miten te siis näette meidän tilanteen; veisittekö itse tämän isomman lapsen hoitoon vaiko ette? Miksi veisitte tai miksi ette veisi? Entä miten toimisitte vauvan synnyttyä? Itse olen ajatellut, ettei haittaisi vaikka isompikin olisi vauvan syntymän aikaan kotosalla, kun siihen kerran on mahdollisuus - saisi heti "tuntuman" uuteen perheenjäseneen tai miten sen nyt voisi sanoa :D Mutta moni on kehottanut viemään isomman hoitoon, koska "niin voi tehdä".

Kertokaapas mielipiteitänne ja antakaa neuvoja :)

Johan sä tuossa luettelit syitä litanian miksi pitää kotona. Näin hoitajan näkökulmasta. Näyttää sille että esikko saa kyllä seuraakin ja virikettä kotihoidossa. Ja olla hoitamassa vauvaa jahka hän syntyy.

Minä en veisi. En vienyt omiani, esikoinen sai olla kotihoidossa eskarin alkuun asti. Harrastuksena muskari, seurakunnan kerho, jumppa. Kuopus oli 2 vuotta puolipäivähoidossa ennen eskaria.

En veisi. Päiväkoti ei tarjoa mitään tarpeellista tuon ikäiselle. Teillä kuulostaa olevan kavereita ja tekemistä. Päiväkotiarkeen kerkeää kyllä eskarissakin.

No en veisi, enkä vienyt.
4 lasta, 2-4 v välein, hoidossa olivat vain kun olin koulussa/töissä, eikä isänsä ollut kotona. Autistisin oli kuntouttamassa hoidossa erityisryhmässä klo 9-12 vaikka olin kotona.
Esikoinen meni4,5 ikäisenä tarhaan, kuten kuopuskin

En veisi. Päiväkoti ei tarjoa mitään tarpeellista tuon ikäiselle. Teillä kuulostaa olevan kavereita ja tekemistä. Päiväkotiarkeen kerkeää kyllä eskarissakin.

Kiitos vastauksista. Vähän sille mielelle ehkä olemme kallistuneetkin, että emme välttämättä veisi kun tavallaan ei ole syytä viedä. Eri asia siinä vaiheessa, kun kotielämä minunkin osaltani jää taakse ja jonkun muun on oikeasti hoidettava lapsia päivät.

Mutta nyt on kysyttävä typerä kysymys: ihanko oikeasti päiväkoti ei 3,5-vuotiaalle tarjoa mitään tarpeellista? Siis tarkoitan, että kaikissako tapauksissa vai meinaatko nyt pelkästään tätä meidän elämää? Ja missä iässä se päiväkodin tarpeellisuus sitten oikeasti tulee ajankohtaiseksi?

Kiitos vastauksista. Vähän sille mielelle ehkä olemme kallistuneetkin, että emme välttämättä veisi kun tavallaan ei ole syytä viedä. Eri asia siinä vaiheessa, kun kotielämä minunkin osaltani jää taakse ja jonkun muun on oikeasti hoidettava lapsia päivät.

Mutta nyt on kysyttävä typerä kysymys: ihanko oikeasti päiväkoti ei 3,5-vuotiaalle tarjoa mitään tarpeellista? Siis tarkoitan, että kaikissako tapauksissa vai meinaatko nyt pelkästään tätä meidän elämää? Ja missä iässä se päiväkodin tarpeellisuus sitten oikeasti tulee ajankohtaiseksi?

No minun mielestäni ei tarjoa. Ainoa on ryhmässä toimiminen, mutta teillä se tulee jo harrastusten myötä. Kun lapsella on rutiinit ja kavereita, niin en koe päiväkodin tarjoavan mitään. Päiväkodin arki on pitkälti sitä perushoitoa ja siirtymätilanteita. Esimerkiksi seurakunnan kerhossa sitä toimintaa tulee ihan samalla tavalla muutaman tunnin kerhon aikana. Täällä kerho oli 2x3 tuntia viikossa ja koin sen 4v lapselle riittäväksi. Menivät sitten hoitoon 3v ja 5v kun lähdin töihin.
En siis vastusta virikehoitoa, mutta teidän arki kuulostaa paljon paremmalta kuin päiväkodin arki:)

meillä mies työskennellyt mm. Lastentarhanopettajana, ja ihan käsi sydämellä voi(mme) sanoa että lapsi saa kotihoidossa ihan sen kaiken mitä päiväkodissakin, kotona vain yksilöllisempää huomiota ja enemmän hoivaa. Ja tähän riittää ihan normaalit vanhemmat.

Mitä se lapsi sitten saisi hoidossa mitä ei kotona? Mitä sellaista lapsi tarvitsee? Itse olen lastenhoitaja pk:ssa ja olen kaikki lapsemme hoitanut niin pitkään kotona kun se taloudellisesti on mahdollista. Sitten lapset ovat menneet päiväkotiin kun se on tullut tarpeelliseksi, eli silloin kun ovat tarvinneet hoitoa vanhempien työpäivän ajaksi. Siihen tarkoitukseenhan se päivähoito on..

En veisi ainakaan vielä tänä syksynä tai edes vuodenvaihteessa. Mahdollisesti ensi syksynä, ainakin jos lapsi on silloin jo viskari-ikäinen (eli siis täyttää tänä vuonna vielä 4 vuotta ja ensi vuoden loppupuolella 5 vuotta)

En veisi hoitoon, jätetään ne "virikepaikat" niitä oikeasti tarvitseville, esim. sairaiden tai masentuneiden vanhempien lapsille :). Otan 3-vuotiaan hoidosta, kun vauva syntyy ja saa olla vaikka eskariin asti kotona, jos siltä tuntuu.

Onko teilläpäin kerhoa? Jos on, niin veisin sinne. Oma 3-vuotiaani aloittaa syksyllä kerhossa. Esikoinen aloitti saman ikäisenä ja tykkäs hirmuisesti. Jos ei ole kerhoa niin antaisin olla ihan vain kotona vuoden ja katsoisin sitten, haluaisiko enemmän kaveriseuraa vai ei.

Yhteistyössä