Juu mutku kysymys siitä antaako vauvan elää, ei ole sama kuin sotatilanne joka pakottaa tekemään kovia ratkaisuja. Harvoin, hyvin harvoin on pakko abortoida.Aborttiinkaan ei päde ihmisen tappamista koskevat lait. Sotatilanteessa ei sovelleta kaikkia rauhan ajan lakeja. Kaikki ihmisen harkittu tappaminen ei ole murhaamista.
Miksi ei? Onko vastaus että koska Suomen laki?Syntymättömän elämän päättäminen ei jankkaamalla murhaksi muutu, koska murha ei ole kenenkään henkilökohtaisen moraalikäsityksen mukainen termi. Sitä voi pitää moraalisesti vääränä ja sellaisena sen voi myös henkilökohtaisella tasolla tuomita, mutta murha se ei ole. Ei se ole omaisuusrikoskaan eikä ajoneuvon luvaton käyttöönotto.
sodissa tapetaan myös oman maan kansalaisia, rintamakarkureita tai muuten niskuroivia, ei siis itseä uhkaavia ihmisiä."Sodissa tapetaan eri syistä, ei aina suinkaan omaa henkeä tai kansaa puolustaakseen. Hyökkäävä osapuoli tappaa lannistaakseen vihollisensa ja aiheuttaakseen viholliselle tuntuvia tappioita. "
Ketähän siinä sitten tapetaan jollei juurikin vastapuolen sotilaita (oman hengen puolustajia) ja sen maan kansaa? Jotain eläimiäkö??
"Eli oikeus elää ei menekään kaiken muun edelle?"
Miten niin??? Eiks oman (tai perheen) hengen puolustus oo elämän edelle menoo?
On. Kuten sanoin, murha on lakitermi.Miksi ei? Onko vastaus että koska Suomen laki?
No sulle sanon kuten monelle muullekin sen, että vuosittain lakeja myös muutetaan. Ja eri maissa on eri aborttilait, vaikka sikiön kehitys on ihan samanlaista joka maassa.On. Kuten sanoin, murha on lakitermi.
Se on pakollista. Abortti ei ole kuin ääritapauksissa pakollinen.Sodissa tapetaan hyvin usein myös siviilejä. Pudotetaan pommi hyökkäyksen alla olevan valtion kaupunkiin ja tapetaan harkitusti valtava määrä ihmisiä. Massamurha? No ei.
Niin, se on vain harkinnut teon ja hoidattaa murhansa muilla. Lopputulos sama, alkanut ihmiselämä lopetetaan. Jos sitä ei tapeta, sen elämä mitä luultavimmin jatkuu.Mutta kun abortin tehnyt ei ole murhannut ketään. Siinä se ero.
Niinpä. Syntymättömän tappaminen on murha Suomessa siitä päivästä lähtien, kun se murhaksi laissa määritellään.No sulle sanon kuten monelle muullekin sen, että vuosittain lakeja myös muutetaan. Ja eri maissa on eri aborttilait, vaikka sikiön kehitys on ihan samanlaista joka maassa.
Idiootti on oikea sana, minun mielestäni sinä olet idiootti -> sinua voi sanoa idiootiksi? Kertakaikkiaan hieno logiikka.Sana "murhaaja" ei ole ainakaan mun kielenkäytössä haukkumasana, vaikka karulta kuulostaakin. Se on juridinen termi toisen ihmisen (tarkoituksella) tappaneesta, ja mun mielestä se sopii käytettäväksi myös aborttikeskustelussa.
Jos joku varastaa kaupasta jotain, niin häntä sanotaan keskustelussa varkaaksi.
Eri asia sitten jos sanottaisiin että abortin suosijat ovat jotain vajukkiporukkaa, niin se olisi asiaankuulumatonta nimittelyä.
Voi, nyt tekisi mieleni huutaa:"Mitä järjen vähyyttä!"Mutta niinhän en toki teeEn jaksa lukea koko ketjua, anteeksi jos tulee uudestaan, mutta hyväksytkö ehkäisyn? Siinähän myös estetään potentiaalista elämää kehittymästä eteenpäin. Mieti nyt niitä iloisia ja toiveikkaita siittiöitä ja munasoluja, jotka eivät sitten koskaan kohtaakaan toisiaan tai jotka jollakin hormonimyrkyllä myrkytetään toimintakyvyttömiksi... Kidutustakinhan tuo voisi olla! :O (Kuis muuten on, käytätkö itse ehkäisyä?)
Jankuti jankuti. Lue nyt vaan muutakin kun tuijotat jotain lepsulakipykäliä. Siellä se sun kiistonäkemyksistäs riippumaton tieto on.Syntymättömän elämän päättäminen ei jankkaamalla murhaksi muutu, koska murha ei ole kenenkään henkilökohtaisen moraalikäsityksen mukainen termi. Sitä voi pitää moraalisesti vääränä ja sellaisena sen voi myös henkilökohtaisella tasolla tuomita, mutta murha se ei ole. Ei se ole omaisuusrikoskaan eikä ajoneuvon luvaton käyttöönotto.
Se on lääketieteellinen toimenpide, abortti.Niin, se on vain harkinnut teon ja hoidattaa murhansa muilla. Lopputulos sama, alkanut ihmiselämä lopetetaan. Jos sitä ei tapeta, sen elämä mitä luultavimmin jatkuu.
Mitä siis tuo teko voisi olla, jos ei murhaamista? Ehkä makoilua ja haaveilua?
Joo, nyt luin. Miksi uskot, että sinun määritelmäsi sille, mikä on elämän alkukohta, on jotenkin parempi kuin esimerkiksi niiden uskovaisten, joiden mielestä ehkäisy on alkavan elämän väkivaltaista estämistä?Lue aloitusviestini, peilikuva.
Pakollista? No jaa. Usein se on pienen ihmisjoukon intressien mukaista, ei erityisen pakollista ja välttämätöntä. Yksittäiselle ihmiselle on paljon helpompaa painaa nappia ja pudottaa pommi näkemättä tulosta kuin tappaa esim. teräasella lähietäisyydeltä. Samalla tavalla nainen saattaa kokea alkion elämän lopettamisen paljon helpommaksi kuin syntyneen ihmisen tappamisen.Se on pakollista. Abortti ei ole kuin ääritapauksissa pakollinen.
Ei sitä usein tee syntyminen, hengissä oleminen ja pitkäänkin eletty elämäkään. Niin ala-arvoista toisten tuomitsemista täällä harrastetaan, ettei voi kohta puhua enää ihmisistä.Voi, nyt tekisi mieleni huutaa:"Mitä järjen vähyyttä!"Mutta niinhän en toki tee
Yksi siittiö ei yksin tee ihmistä.
Ei ne kiihkoilultaan ehdi klikkailla.Alkuperäinen kirjoittaja keppälerttu;30113011:en ainakaan huomannut et kukaan olisi tätä eilen jo linkittämääni juttua kommentoinut, niin laitan sen nyt uudestaan, olis kiva tietää miten tähän suhtaudutte, siis abortin kieltämisen kannalla olevat:
Kiellot eiv
Alapa kutsua murhaajiksi kaikkia sodissamme taistelleita. Lepsulakipykälä No, niitä sinunkin on noudatettava siinä maassa, jossa asut. Väitän nyt, että abortti on syntymättömään kohdistuva törkeä pahoinpitely. Tai ehkä sittenkin petos? Yhtä paljon on painoarvoa sillä, että aborttia kutsutaan murhaksi.Jankuti jankuti. Lue nyt vaan muutakin kun tuijotat jotain lepsulakipykäliä. Siellä se sun kiistonäkemyksistäs riippumaton tieto on.
Oliko muuten siellä armaassa ylistetyssä kaikkitieto-lakikirjassas sanottu jossain ettei abortti oo murha?
"murha on lakitermi. "
Se kun ei siitä pelkästä 2. määritelmästä muuks muutu vaikka jankkaat maailman tappiin. 1. määritys on että se on ihmisen suunnitelmallinen tappaminen, ja abortti nyt vaan valitettavan faktasti täyttää jokaisen tunnusmerkin eikä siitä inttämällä muuks muutu.