Aborttiketju, puolesta-vastaan

ggggg
Eli siis ymmärrät ne abortit, joissa oikein käytettynäkin ehkäisy on pettänyt? :D
No en. Ehkäisystä huolimatta pitää tiedostaa, ettei mikään ehkäisymenetelmä ole 100%:sen varma ja jos vahinko tulee, pitäisi silti kantaa vastuu. Jos elämä on muuten kunnossa ja kaikki edellytykset normaaliin raskauteen olisivat. Jos kyse on päihdeäideistä tai vakavista mt-ongelmista, niin eipä niitä voi pakottaakaan synnyttämään, mutta tuolloin kannattaisin sitä pakkosterilisaatiota niiden jälkeen..
Meillä miehen kanssa on lapsiluku täynnä eikä mulle enää hormonaalinen ehkäisy sovi, joten miehelle tehtiin vasektomia. En ymmärrä miksi olisi kannattanut tehdä mitään muuta.
 
Kuinkahan moni on käyttänyt esim.keskeytettyä yhdyntää/ottanut riskin uskomatta raskautuvansa?

Miten oikeita vahinkoja nuo vahingot oikeasti ovat?
Minä, mutta en olisi tehnyt aborttia. Lähinnä ajateltiin, että olisi kiva, jos lapsi ei tulisi sentään ihan vielä. Mutta olisi se pidetty, jos olisi tullut. Ihan vakisuhteessa tapahtui tuo. Ja toistuvasti.

OT: "Keskeytetty yhdyntä" on muuten huono nimitys, koska ainahan se yhdyntä joskus keskeytetään. Vai kenellä se jatkuu päivästä, viikosta ja kuukaudesta toiseen ilman että kukaan käy edes syömässä tai töissä välillä ;)
 
Teille, jotka puollatte aborttia:

Liittyykö teillä siihen häpeää? Miksi?
Jos ei liity, niin voisitteko esim. jossakin tilaisuudessa, jossa käsiteltäisiin intiimiasioita,
"huutaa" tehneesi abortin ja se on oikein, koska se on laissa?
Voitko kuvitella millaisia tunteita tuo herättäisi sinussa/kanssasisarissasi?


Uskon, että abortin "alasajoon" auttaisi laajemmin se, että perheitä tuetaan enemmän(nuori/lapsi kokee jos omassa lapsuudessaan on turvaa ja oppii ihmisarvon tärkeyden), häntä tuettaisiin asioissa, jotka ilmiselvästi tietää itsekin vääriksi, mutta että kokisi oikeudenmukaisuuden tapahtuvan, esim rikoksentekijä saa rangaistuksen->tulisi terve suhtautuminen toimivaan lakiin. Ihmistä ei jätetä yksin.
Uskon nimittäin, että suurin osa "vahinkoaborteista" olisi voitu välttää menemällä ajoissa abortintekijän elämän tueksi.
Se, että hän esim. saa rakkautta vanhemmiltaan, eikä hae hyväksyntää esim.seksillä...
Vaan, että arvostaisi itseään, niin että antaa itseään harkitummin.

Kuinkahan paljon alkoholilla on osuutta asiaan? Hällä väliä asennetta se ainakin kasvattaa.

Se, että lapsi saa jo nuorena itse rakkautta osakseen ja yhteiskunnan tukea, turvaa ja tietoa näistä asioista.
Omalle kohdalleni en osaa kuvitella tilaisuutta jossa keskustellaan intiimiasioista. Mun seksielämäni, gynekologikäynnit tai yleensä mitkään lääkärillä tehdyt toimenpiteet ei kuulu kuin mulle itselleni enkä tunne mitään tarvetta asioita ruotia missään työporukassa tai ystävien kesken. Jos mulle olisi joskus tehty abortti siitä tietäisi luultavasti vain minä ja lapsen isä.

Kuten olen aikaisemmin sanonut, en ole ehdottomasti puolesta enkä vastaan. En pidä oikeana tapana ehkäistä sitä, että käväsee abortissa moneen kertaan mutta en myöskään pidä aborttia murhana tai tappona yksiselitteisesti joka tilanteessa. Jokaisella on varmasti perusteet päätökselleen, oli se mikä hyvänsä

JOS nyt tulisin itse raskaaksi, keskyttäisin sen. Täysin oman mukavuudenhaluni takia. Mun on aika odotella lapsenlapsia, ei enää synnyttää omia. Tuon miettiminen ei kuitenkaan ole mitenkään ajankohtaista tai edes aiheellista muuten kuin tässä ketjussa, koska raskautumisen mahdollisuus näillä ikävuosilla ja ehkäisymenetemillä on hyvin hyvin pieni.
 
Owl
Alkuperäinen kirjoittaja Mörköäiti;30111300:
En ole koskaan tehnyt aborttia. Periaatteessa voisin jossain tilanteessa sanoa tehneeni niin. Esim. jos olisin joidenkin uskovaisten seurassa ja he alkaisivat kauheasti paasata miten abortin tekijät ovat pahoja murhaajia. Voisin silloni sanoa tehneeni itse abortin, esim. jos tietäisin että huoneessa on joku, joka on oikeasti tehnyt. Saattaisin tietysti jäädä kiinni valheesta, mutta ei se varmaan haittaa. Eli ei, aborttiin ei liity häpeää. Tosin en mielelläni valehtelisi asiasta, koska se voi tuntua jostain abortin vastentahtoisesti tehneestä (esim. jos oma tai lapsen terveys on vaatinut sitä tms) loukkaavalta.

Mutta en silti huutaisi, vaan puhuisin rauhallisesti. Huutajat vaikuttavat tasapainottomilta.
Eli provosoidaksesi puolustaisit?
 
ggggg
Alkuperäinen kirjoittaja Mörköäiti;30111300:
En ole koskaan tehnyt aborttia. Periaatteessa voisin jossain tilanteessa sanoa tehneeni niin. Esim. jos olisin joidenkin uskovaisten seurassa ja he alkaisivat kauheasti paasata miten abortin tekijät ovat pahoja murhaajia. Voisin silloni sanoa tehneeni itse abortin, esim. jos tietäisin että huoneessa on joku, joka on oikeasti tehnyt. Saattaisin tietysti jäädä kiinni valheesta, mutta ei se varmaan haittaa. Eli ei, aborttiin ei liity häpeää. Tosin en mielelläni valehtelisi asiasta, koska se voi tuntua jostain abortin vastentahtoisesti tehneestä (esim. jos oma tai lapsen terveys on vaatinut sitä tms) loukkaavalta.

Mutta en silti huutaisi, vaan puhuisin rauhallisesti. Huutajat vaikuttavat tasapainottomilta.
Yhdelle mun ystävälleni on tehty abortti, eikä hän todellakaan halua kertoa siitä kenellekään muulle kuin lähimmilleen. En ole kertonut omaa kantaani asiaan hänelle, ihan tarpeeksi hän ja miehensä siitä tilanteesta silloin kärsivät. Ja edelleenkin kokee syyllisyyttä, ettei tuota lasta pitänyt. En usko, että kovin moni abortin tehnyt on asiasta kovinkaan ylpeä tai pitäisi sitä mitenkään vähäpätöisenä juttuna. Jos pitäisi, niin epäilisin suuresti sellaisen henkilön järjen tasoa.
 
  • Tykkää
Reactions: kepsis ja -
Owl
Alkuperäinen kirjoittaja Mörköäiti;30111318:
Minä, mutta en olisi tehnyt aborttia. Lähinnä ajateltiin, että olisi kiva, jos lapsi ei tulisi sentään ihan vielä. Mutta olisi se pidetty, jos olisi tullut. Ihan vakisuhteessa tapahtui tuo. Ja toistuvasti.

OT: "Keskeytetty yhdyntä" on muuten huono nimitys, koska ainahan se yhdyntä joskus keskeytetään. Vai kenellä se jatkuu päivästä, viikosta ja kuukaudesta toiseen ilman että kukaan käy edes syömässä tai töissä välillä ;)
:p Kesken kliimaksin keskeytetty yhdyntä. Näin=)

Niin ja tarkoitin, että kuinka moni abortin tehneistä on käyttänyt keskeytettyä yhdyntää/ottanut riskin tietoisesti?
 
Owl
Omalle kohdalleni en osaa kuvitella tilaisuutta jossa keskustellaan intiimiasioista. Mun seksielämäni, gynekologikäynnit tai yleensä mitkään lääkärillä tehdyt toimenpiteet ei kuulu kuin mulle itselleni enkä tunne mitään tarvetta asioita ruotia missään työporukassa tai ystävien kesken. Jos mulle olisi joskus tehty abortti siitä tietäisi luultavasti vain minä ja lapsen isä.

Kuten olen aikaisemmin sanonut, en ole ehdottomasti puolesta enkä vastaan. En pidä oikeana tapana ehkäistä sitä, että käväsee abortissa moneen kertaan mutta en myöskään pidä aborttia murhana tai tappona yksiselitteisesti joka tilanteessa. Jokaisella on varmasti perusteet päätökselleen, oli se mikä hyvänsä

JOS nyt tulisin itse raskaaksi, keskyttäisin sen. Täysin oman mukavuudenhaluni takia. Mun on aika odotella lapsenlapsia, ei enää synnyttää omia. Tuon miettiminen ei kuitenkaan ole mitenkään ajankohtaista tai edes aiheellista muuten kuin tässä ketjussa, koska raskautumisen mahdollisuus näillä ikävuosilla ja ehkäisymenetemillä on hyvin hyvin pieni.
Näin, tietysti:D En minäkään ruodi henkilökohtaisia asioitani muutoin kuin mieheni ja gynen kanssa, mutta kysymys olikin (mikä ihme se sana on?????)no, kuvitellusta tilanteesta. Kuvittelee itsensä tilanteeseen, jossa näitä asioita avoimesti voisi kuvitella tuovansa esiin...
 
Owl
Yhdelle mun ystävälleni on tehty abortti, eikä hän todellakaan halua kertoa siitä kenellekään muulle kuin lähimmilleen. En ole kertonut omaa kantaani asiaan hänelle, ihan tarpeeksi hän ja miehensä siitä tilanteesta silloin kärsivät. Ja edelleenkin kokee syyllisyyttä, ettei tuota lasta pitänyt. En usko, että kovin moni abortin tehnyt on asiasta kovinkaan ylpeä tai pitäisi sitä mitenkään vähäpätöisenä juttuna. Jos pitäisi, niin epäilisin suuresti sellaisen henkilön järjen tasoa.
Juuri tuota hainkin takaa. Jos sitä häpeää/ tuntee tehneensä väärän teon, niin eikö se kerro jo jotakin teon vääryydestä?

Muutoinhan nämä lain taakse "pakenevat" voisivat sanoa tehneensä oikein tuntematta häpeää...vai?

Eikö häpeä juonnu yleensäkin siitä, että on tehnyt jotakin arveluttavaa?
 
  • Tykkää
Reactions: -
Näin, tietysti:D En minäkään ruodi henkilökohtaisia asioitani muutoin kuin mieheni ja gynen kanssa, mutta kysymys olikin (mikä ihme se sana on?????)no, kuvitellusta tilanteesta. Kuvittelee itsensä tilanteeseen, jossa näitä asioita avoimesti voisi kuvitella tuovansa esiin...
:D en osaa kuvitella. Työkaverit ei tienneet miksi olin 10 viikkoa saikulla vaikka kyseessä oli "vain" polvileikkaus. Kyllä ne nyt tietää että koivessa oli jotain koska nilkutin töihin mutta en ole tuntenut tarvetta kertoa epikriisiä sen tarkemmin
 
  • Tykkää
Reactions: Owl
Ilmaista ehkäisyä minäkin liputan, myös sterilisaatio- ja vasektomiajonoja voisi saada inhimillisen mittaisiksi niitä haluaville.
Minä en ihan ymmärrä tätä lahtelaista mentaliteettiä, että sterilisaatiota ei ole saanut sellaiset naiset, jotka lain määräämät kriteerit täyttävät. Heille, ja minulle myös, on naureskeltu päin naamaa että kierukan suostuvat laittamaan, ei muuta. He perustelevat tätä sillä, että naisille kuitenkin tulee vaihdevuosien aikaan oireita joita normaalisti hoidetaan kierukalla. Että siksi eivät tee strelisaatioita.

Toisille lääkäri sanoo kyllä, toisille ei. Jonot on pitkät myös miesten puolella. Ja joiltain vaaditaan myös puolison suostumus. Että ei nyt tämäkään puoli ihan kunnossa ole :kieh:

Minä en kannata pakkostrerilisaatioita missään nimessä, mutta sallisin ne kyllä haluaville. Purut voi sitten tehdä yksityisellä puolella ja maksaa omasta pussista.
 
  • Tykkää
Reactions: Viikate
Juuri tuota hainkin takaa. Jos sitä häpeää/ tuntee tehneensä väärän teon, niin eikö se kerro jo jotakin teon vääryydestä?

Muutoinhan nämä lain taakse "pakenevat" voisivat sanoa tehneensä oikein tuntematta häpeää...vai?

Eikö häpeä juonnu yleensäkin siitä, että on tehnyt jotakin arveluttavaa?
Toisaalta jonkun mielestä voi olla noloa kuivattaa pikkuhousuja omalla pihalla, koska naapurit tai ohikulkijat voivat nähdä ne, mutta ei se silti sitä tarkoita, että pikkuhousuissa olisi jotain väärää. Tai joku voi hävetä jotain sairauksiaan, vaikka niissä ei oikeasti ole mitään hävettävää. Joku ei kehtaa kertoa synnytyksessä tulleesta repeämästä, koska kokee sen häpeälliseksi. Kertooko aina häpeäntunne siitä, että tunne on oikeasti aiheellinen?

Häpeä juontuu aika usein siitä, että poikkeaa jollain lailla jostakin normista - ja ne normit vaihtelevat yhteisöstä ja tilanteesta riippuen. Aina ne normit eivät kuitenkaan kerro koko totuutta, kuten vaikka tuossa pikkuhousu- tai sairausesimerkissä.
 
  • Tykkää
Reactions: keppälerttu
joopa joo
"uskovaisten tekstit ovat niin vastenmielisiä, kylmiä ja mustavalkoisia. Ei jaksa enää edes vääntää, kun joidenkin pro-life-aktiivien tyyliin näköjään kuuluu toisten kirjoittajien itsemurhien toivominen, ehdotukset että lapsia pitäisi tappaa yms. asiallista."

Hohhoijjaa... kauanko tää pinttyny stereotypia "uskovaisista" vastustajista vielä jatkuu... siis missä vastustajat niitä lapsia on halunnu tappaa, eköhän se hinku oo joillain aivan muilla mustavalko-kylmäköillä?

"Onneksi ei ole mitään mahdollisuutta, että te äärilinjan kannattajat saisitte tahtonne läpi,"

Tuudittaudu sinäkin vaan siihen siellä kuplassas että lait on ikuisesti muuttumattomia :)

" joka on jokaisen oma asia "

Juu juu, onhan se toisen tappaminen iiiiihan murhaajan "oma asia" :D

"Myös minulta olisi jäänyt perhe perustamatta yhden abortin jälkeen."

Mutta ehkä sultakin ois jääny se ainoakin virhe tekemättä jos vaihtoehtona ois ollu sterilisaatio abortin yhteydessä?
 
Sinä, joka lainaat teksteistä vain pätkiä, voisitko lopettaa? Jauhat samaa koko ajan. Me tiedetään jo kaikki, että sinusta abortti on murha. Argumentoit jokaiseen kommenttiin "murha, murha, murha".
ei se lopeta, se on tehnyt sitä ketjun alkupäästä asti ja ei tajua, ettei ihmisiä kiinnosta tuon kaltainen viestiminen.

pääasiahan sillä on ollut vain huutaa tuota omaa suttuansa.
 
Ei abortti ainakaan mun ikäluokan keskuudessa ole mikään hävettävä ja vaiettu juttu.

Ehkä se on ennen ollut ja joillain on sellainen käsitys, että se olisi vieläkin.
Siis valtaväestön keskuudessa, uskonnollisissa piireissä toki on edelleen.
 
Owl
Puolet aborteista perheenäideille | Yle Uutiset | yle.fi

Tähän ryhmään toimisi pysyvä ja pitkäaikainen ehkäisy parhaiten. Näistä syistä olen kaikille ilmaisen ehkäisyn kannalla.
siis puolet ja puolet.

Tuossa linkissä vastattiinkin mun yhteen kysymykseen...
"Lähes puolet tunnustaa, ettei ehkäissyt ei-toivottua raskautta mitenkään. Luku lienee todellisuudessa suurempi, sillä kolmannes keskeyttäjistä turvautuu aborttiin toista kertaa."

Myös aikuistuminen tuntuu siirtyneen myöhemmäksi...olisiko sillä sitten jotakin osaa tuohon..."raskauden keskeytykseen turvautuu yleensä alle 25-vuotias nuori aikuinen. Puolella aborttiin päätyjistä on puoliso, lapsia saattaa olla kaksi."

"Raskaus alkaa väärään aikaan, lasta ei haluta juuri silloin, on ehkä muita projekteja. Koulutus saattaa olla kesken tai on pätkätöitä."

Ja sitten juurikin tuo "syy". Itse en ole koskaan osannut arvoittaa työtä/koulutusta korkeammalle kuin omaa lasta. En kuitenkaan ole sossuäiti/miehen elättämä ;)
Jos tahtoo koulutuksen/työn niin ei se lapsi sitä estä, ehkä siirtää. Jos työpaikan menettää siksi, niin onko se sen arvoista sitten?
 
Jouduin kerran lähtemään teini-ikäisenä kesämökiltä kesken kaiken pois yhden pienen lääkärioperaation takia - kun sainkin ajan nopeasti vaikka olin luullut, että joudun jonottamaan pitempään. En halunnut kertoa kenellekään miksi lähdin, ja kyseleville sukulaisille sanottiin vain, että menen lääkäriin. Tätini oli sitten "kahden kesken luottamuksellisesti" sanonut äidilleni, että "X:lle tehdään abortti, eikö vaan." Vaikka äiti sanoi, ettei ollut kyse siitä, niin luulen, että tätini jäi silti siihen käsitykseen. Itseäni ärsytti eniten se, että tätini myös jäi luulemaan, että häpeilin asiaa ja keksin jonkun epämääräisen peitetarinan. Niinpäniin, ihan kuin ei olisi ihan normaalia että haluaa pitää omat LÄÄKÄRIASIAT omana tietonaan eikä kertoilla kaikkia sukulaisille.

Tosin oikeastihan asia ei tädilleni olisi paskan vertaa kuulunut, ja eniten vitutti juuri se, että joku yleensä kyseli tai pohti toisten asioita noin tarkkaan. Mutta myös se, että joku luuli minun häpeilevän aborttia - se raivostutti myös, etenkin kun ei oikein olisi voinut oikaista väärinkäsitystä kertomatta, mistä oikeasti oli kyse. Ja sitä en halunnut kertoa.
 
Owl
Alkuperäinen kirjoittaja Mörköäiti;30111432:
Nyt en ymmärrä yhtään, mitä tarkoitat...? Ei seksi siihen pääty, kun yhdyntä lopetetaan - yhdyntähän on vain pieni osa seksiä eikä sitä aina tarvitse olla lainkaan. Kliimaksi ei jää saavuttamatta, jos sitä epäilit.
Etkö oikeasti saa kiinni siitä mitä ajan takaa/tarkoitan?

Noh, vedetään nyt sitten rautalangasta. Ymmärrän, että voi olla kaikenlaista seksiä, esileikistä lähtien, mutta kyse oli tässä ketjussa abortista, joten siihen liittyy ilmeisesti siemensyöksy. Tai sitten toisaalta tuleehan sitä siittiöruiskahdusta myöskin seksin aikana ilman laukeamista=tuossa sitten kekseytettyyn yhdyntään luotetaan, ettei raskaudu kuin laukeamisesta.

Auttoiko yhtään?:headwall:
 

Yhteistyössä