Aborttiketju, puolesta-vastaan

Data: viesti #440 ja sitä edeltävistä sain sen käsityksen. Anteeksi jos olin väärässä.
Tuossa puhuttiin suoraan siitä onko parempi että jos ei koskaan ole olemassa vai adoptio. Luulisin että suurin osa on sitä mieltä että parempi on jos ei koskaan ole olemassa, mutta se vaihtelee milloin kukin katsoo elämän alkaneen.

Luulen kaikkien olevan tässä ketjussa sitä mieltä että viaton ihmiselämä on pyhä. Suurin osa on lisäksi sitä mieltä jos täytyy valita äidin ja syntymättömän vauvan hengen väliltä niin täytyy valita äiti jos tämä ei ole toista mieltä. Minun mielestäni nykyinen raja mikä on asetettu on hyvä, moni on taas sitä mieltä että se alkaa heti hedelmöityshetkestä. Mutta tällöin tulee ongelmia esimerkiksi hedelmöitettyjen munasolujen osalta jotka ovat syntyneet esimerkiksi hedelmöityshoidoissa. Täytyisikö niille etsiä synnyttäjä taikka velvoittaa äiti synnyttämään ne?

Vastaan, mutta en lähtisi kriminalisoimaankaan, tai poistamaan sitä mahdollisuutta. Toivoisin vain että ihmiset tulisi itse järkiinsä omissa valinnoissaan. Karmeaa kuulla, että yhdenyönpanon jäljiltä juostaan aborteissa, tai silloin kun kumi vahingossa puhkeaa tms. Pitääkö sitä lapsentekoa harrastaa jos ei lasta halua?
Niih.

Ei ihmisen pidä olla mikään delfiini, joka harrastaa seksiä huvin vuoksi.

Voi myös ryypätä ja pelata shakkia.

• Tykkää
Reactions: nisäkäs
No onnea sen 12 viikkoisen hengissä pitämiseen, kerta tuolle linjalle lähdit.

Hmm, kukahan se ensin lähti tälle linjalle "eloon-saa-jäädä-ne-jotka-selviää-ilman-lääketieteellisiä-apukeinoja"? :rolleyes:

Täällä olisi paljon harvemmassa porukka jos annettaisiin vain niiden elää jotka pärjää ilman lääketieteen apua.
No, toisaalta maailman väestöräjähdyksen takia olisikin hyvä jättää sairaat hoitamatta, mutta yksilön etua se ei palvele...

Ja jos joku inisee että abortin vastustajat pitävät kehittymättömän/syntymättömän vauvan elämää naisen elämää tärkeämpänä, niin en mä ainakaan pidä.

Ne kaksi elämää (äidin+lapsen) ovat samanarvoisia. Molemmilla on aivot, sydän, kroppa, oma tahto, mieli, jne. Eli säilytetään ne molemmat.
Abortin tekemättä jättämisessä ei ole kyse siitä että äiti tapettaisiin, vaan molempien annetaan elää (poikkeuksena raskaudet joissa äiti meinaa kuolla).

En ymmärrä mistä lähtien 9 kk:n raskausaika on ollut sama kuin koko elämä.

[/B]
Hmm, kukahan se ensin lähti tälle linjalle "eloon-saa-jäädä-ne-jotka-selviää-ilman-lääketieteellisiä-apukeinoja"? :rolleyes:

Täällä olisi paljon harvemmassa porukka jos annettaisiin vain niiden elää jotka pärjää ilman lääketieteen apua.
No, toisaalta maailman väestöräjähdyksen takia olisikin hyvä jättää sairaat hoitamatta, mutta yksilön etua se ei palvele...
Sinun moraalikäsityksestä kerto hyvin paljon se, että yrität puhua äärimmäisyyksien kautta.

Evoluutiolle kiitos on myös muita näkemyksiä kuin ääripäät.

vierass
Sama jauhanta näköjään jatkunut; yritetään leimata abortin vastustajat tyhmiksi ja vieläpä hihhuleiksi. Minä vastustan tyhmyyttä ja ultimaattinen tyhmyys on se, ettei osata ehkäistä kunnolla. Jotkut sanktiot tuosta pitäis antaa, ihan hullua että mitään seuraamuksia siitä ei ole kun kyse on "vain solurykelmästä". Sen solurykelmän sydän sykkii 6-7 viikon iässä. Sillä on oikeus elää.
Sekö on sun määritelmä ihmisestä, sykkivä sydän? Muutako siihen ei sitten tarvita?

vieras..
Sellaiset jotka eivät ole todella joutuneet tilanteeseen, jossa pitää tehdä päätös, ei mun mielestä oikeuta tuomitsemaan muita.

Minä olen tehnyt abortin, jouduin tekemään päätöksen kaksoisraskaudessa, jossa toinen sikiö abortoitiin myöhäisillä viikoilla, jotta toinen saisi edes pienen toivon. Molemmat menetin, mutta ihan elävän sikiön aborotoin, vaikken itse ollut millään tavalla vaarassa. Kahdesta huonosta vaihtoehdosta valitisn sen mikä sillä hetkellä oli vähiten huono.

Nyt saa kivittää.

Enkä ole ikinä ymmärtänyt sitä että jos joku asia pitäisi sallia lailla sen takia että muutoin porukka menee tekemään saman asian ulkomailla.

Hei, täällä Suomessa ei saa tehdä suvun kunniamurhaa meidän teinille joka on ollut vähän horo -> yhyy, me murhaajat joudutaan menemään muslimimaahan tekemään se kunniamurha!

Ja tietty kukaan ei älyä että voitaisiin aborttiasioissa puuttua ennaltaehkäisyyn ja lapsimyönteisen ilmapiirin luomiseen.
Mutta ei, koska vapaa seksi.

Sellaiset jotka eivät ole todella joutuneet tilanteeseen, jossa pitää tehdä päätös, ei mun mielestä oikeuta tuomitsemaan muita.

Minä olen tehnyt abortin, jouduin tekemään päätöksen kaksoisraskaudessa, jossa toinen sikiö abortoitiin myöhäisillä viikoilla, jotta toinen saisi edes pienen toivon. Molemmat menetin, mutta ihan elävän sikiön aborotoin, vaikken itse ollut millään tavalla vaarassa. Kahdesta huonosta vaihtoehdosta valitisn sen mikä sillä hetkellä oli vähiten huono.

Nyt saa kivittää.
Tietty jos jonkun toisen elämä on vaarassa, saa abortoida.

vierasd
Jos jokaisella "ihmisellä" pitää olla oikeus elää, ei sillä niin väliä onko se hedelmöittynyt munasolu, 15v nuori tai 98v syöpää sairastava vanhus joka haluaa että häntä hoidetaan edelleen, niin eikö sitten ihmisellä pitäisi yhtälailla olla oikeus kuolla? Kun kyse on kerran niin ainutlaatuisesta asiasta kuten elämä ja kuolema, niin eikö sitä pitäisi saada päättää molemmista?

Enkä ole ikinä ymmärtänyt sitä että jos joku asia pitäisi sallia lailla sen takia että muutoin porukka menee tekemään saman asian ulkomailla.

Hei, täällä Suomessa ei saa tehdä suvun kunniamurhaa meidän teinille joka on ollut vähän horo -> yhyy, me murhaajat joudutaan menemään muslimimaahan tekemään se kunniamurha!

Ja tietty kukaan ei älyä että voitaisiin aborttiasioissa puuttua ennaltaehkäisyyn ja lapsimyönteisen ilmapiirin luomiseen.
Mutta ei, koska vapaa seksi.

• Tykkää
Reactions: Tepadj ja nisäkäs
Jos jokaisella "ihmisellä" pitää olla oikeus elää, ei sillä niin väliä onko se hedelmöittynyt munasolu, 15v nuori tai 98v syöpää sairastava vanhus joka haluaa että häntä hoidetaan edelleen, niin eikö sitten ihmisellä pitäisi yhtälailla olla oikeus kuolla? Kun kyse on kerran niin ainutlaatuisesta asiasta kuten elämä ja kuolema, niin eikö sitä pitäisi saada päättää molemmista?
Juu mut tärkeintä on se että se ihminen saa tehdä sen kuolemispäätöksen itse. Sikiöltä ei abortissa kysytä yhtään mitään, mikä on väärin.

Oikeasti, kyllä itsari on helppo tehdä vaikka missä iässä. En siihen kannusta koskaan (vaikka joku sitä tässä ketjussa epäili) mutta sekin on parempi vaihtoehto kuin abortti, koska se ihminen on saanut luvan nähdä tätä elämää, kuten mekin ollaan saatu.

Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Owl
samaaa
Juu mut tärkeintä on se että se ihminen saa tehdä sen kuolemispäätöksen itse. Sikiöltä ei abortissa kysytä yhtään mitään, mikä on väärin.

Oikeasti, kyllä itsari on helppo tehdä vaikka missä iässä. En siihen kannusta koskaan (vaikka joku sitä tässä ketjussa epäili) mutta sekin on parempi vaihtoehto kuin abortti, koska se ihminen on saanut luvan nähdä tätä elämää, kuten mekin ollaan saatu.
Mutta kun eihän ne saa. Suljetut osastot on täynnä itsemurhaa yrittäneitä jotka ovat vastentahtoisesti hoidossa kun joku muu on päättänyt heidän puolesta, että sinä et saa kuolla. Eutanasia? Onko se sallittua? Avustettu itsemurha?

Sinun vaahtoamisesi saa vastenmielisen reaktion aikaiseksi.
Tiedän sen. Mutta älä takerru siihen, ota vaahtoajan puheista se asia irti. Joku rauhallinen, analyyttinen ja fiksunoloinen keskustelija voi olla arvomaailmaltaan täysin mätä (en puhu nyt susta).

Mä en hirveästi tykkää esim.persujen tyylistä ja politiikasta vaahtoamisineen mutta joskus hekin ovat oikeassa ja myönnän sen.

Arvokeskusteluissa pitää hylätä henkilökohtaisuudet (kaveruus, mukavuus, toisen tyyli) ja keskittyä asiaan, muuten se asia itsessään kärsii.

• Tykkää
Reactions: Owl

Yhteistyössä