Aborttiketju, puolesta-vastaan

Ja on kai noissa tapauksissa sitä häpeää ja kasa muita negatiivisia tunteita mukana.

Palstan viime päivien ketjut jo hyvä esimerkki... Toisissa haukutaan abortoivia naisia maanrakoon, toisissa raskautta vastoin isän mielipidettä jatkaneita.
Ihan sama mitä siinä tilanteessa tekee, niin se on väärin.
Abortissa se hyvä puoli, ettei siitä tarvitse kantaa koko loppuelämää sosiaalisia seurauksia ja jopa ankaraakin leimaa, kun siitä ei tarvitse kenellekään kertoa, toisin kuin yksin lapsen saadessa.

aborttiako ei?
Sitä asiaahan kantaa mukanaan koko loppuelämän ja jopa päivittäin miettii, että missä se lapsi nyt menee, mitähän se tekee, onkohan onnellinen, olikohan se toi nuori tyttö/poika joka käveli tossa kadulla jne.

Ja samat ajatuksethan sillä hyljätyllä lapsellakin voi olla, kun vähän kasvaa ja tajuaa asioita.
Ehkä kuitenkin on kivempi miettiä mitä lapselle kuuluu, missä menee jne. kuin mitä lapselle kuuluIS, missä menIS jne. kuten abortin jälkeen?

Luultavasti useimmat "hyljätyt" eli onnellisiin adoptiokoteihin pätyneet on vaan kiitollisia synnyttäjilleen, tietäen mikä se toinen vaihtoehto ois ollu...

Ehkä kuitenkin on kivempi miettiä mitä lapselle kuuluu, missä menee jne. kuin mitä lapselle kuuluIS, missä menIS jne. kuten abortin jälkeen?

Luultavasti useimmat "hyljätyt" eli onnellisiin adoptiokoteihin pätyneet on vaan kiitollisia synnyttäjilleen, tietäen mikä se toinen vaihtoehto ois ollu...
Mikä kenellekin on mukavempaa. Itse en osaa ajatella kuollutta alkiota todellisena, oikeastaan minään.
Joo, sillä on mahdollisuus kehittyä joksikin, mutta jos ei kehity, ei ole mitään mitä muistella ja mietiskellä.

Adoptioon antaessa sinne antaa lapsen, jonka on kerennyt jo jonkin aikaa sisällään tuntea, tietää sukupuolen, nähnytkin ehkä miltä lapsi syntyessään näytti jne.
Asia on konkreettinen, on joku olemassa oleva ihminen.

"Lapsella on oikeus tietää biologinen taustansa."

Ja jos ei voi tietää, niin ois mieluummin tietty kuollu.. ;) suosijakiihkoilta "unohtuu" aina se tosiasia miten hankalaa on olla mitään muitakaan oikeuksia jos ei saa edes ELÄÄ....

*

Miten se lapsi rakatsavassa adoptiokodissa kärsis, autuaan tietämättömänä elämänalkunsa tapahtumista?
Ensimmäiseen: ei noin. Olisit edes lukenut, mistä kirjoitin ennen ja jälkeen tuon pätkän. Toiseen: kaikki adoptiokodit ei ole rakastavia paikkoja, entäs ne lapset, joilla on uuden kodin suhteen vähän huonompi onni?

Ciervo: kun taas abortoitua lasta ei tarvitse miettiä toimenpiteen jälkeen ollenkaan?
Kuka miettii, kuka ei. Riippuu varmaan henkilöstä. Itse näkisin turhaksi miettiä.
Mä esim. en mieti koskaan mun äidin keskenmenoja, että ne ois mun sisaruksia ja mitä kaikkea niistä kesken menneistä alkioista ja sikiöistä ois voinu tulla.

Ei jotenkin tulisi edes mielen viereen.

Owl
Huvittavaa muuten kuinka nää palstan suosijakiihkot peesailee ja nakuttaa jatkuvalla vimmalla näitä lapsellisia tykkäyksiään toistensa tuotoksiin... :D tarvii ilmeisesti toisistaan tukee hyihyi-isoja-tuhmia-vastustajia vastaan rimpuillessa. Pitäsköhän munkin kirjautua useemmallakin nikillä ja käydä laittaan samat jokaiseen vastustavaan viestiin ;) no ei sentään taida jaksaa... niin säälittävää touhua :LOL:
Jos on samaa mieltä, niin miksi kirjoittaa se sama uudestaan?Eikö se käy helpoiten ketjua lukiessa näpäten tykkää-nappia?
Ja sekö on säälittävää mielestäsi? Kannattaa ottaa sitten yhteyttä kaksplussaan, jotta tykkää-painike poistettaisiin, toisin kuin alkaa haukkumaan ihmisiä, jotka sitä käyttävät,
kuten minä.

oisko noin
"uskotko siihen et esim työkaverit suhtautuisi tähän naiseen enää ikinä samalla lailla kuin ennen? "kuinka se voi hylätä lapsensa?" "

Ei varmaan jos ne työkaverit ois jotain sunkaltasia eikä ihan normaaleja lapsia suojelevia ihmisiä..

"ihan yhtälailla varmasti moni häpeää myös sitä aborttiaan,"

Eli tietää varsin hyvin itekin tehneensä pahaa ja väärin... lapselle elämän antamisessa sen sijaan ei oo yhtikäs mitään hävettävää. Moni nostaa hattua adoptioon antaneen epäitsekkyydelle.

Eli tietää varsin hyvin itekin tehneensä pahaa ja väärin... lapselle elämän antamisessa sen sijaan ei oo yhtikäs mitään hävettävää. Moni nostaa hattua adoptioon antaneen epäitsekkyydelle.
Ei lapsen pois antaminenkaan ole oikea teko, eikä sekään ole epäitsekästä. Miten olisi? Sehän on myös itsekästä: ei kasvata omaa lastaan ihan itse - kanna vastuuta.

marginaalissa taas
"kaikki adoptiokodit ei ole rakastavia paikkoja, entäs ne lapset, joilla on uuden kodin suhteen vähän huonompi onni? "

Kuinkahan paljo näitä on tiukkojen vuosikausien seulojen jälkeen?

"Ei tarvitse, jos ei halua."

Hehheh, että näin helppoo.. eli ne jotka miettii ja katuukin myöhemmin, haluaa tehdä niin? :)

"Mä esim. en mieti koskaan mun äidin keskenmenoja, "

Turhapa niitä oiskaan miettiä, kun ei niille mitään voitu. Toisin kun aborteille, sen vois yleensä jättää tekemättäkin.

Olen jo hyvin tottunut siihen, että marginaaliin jäävät, huonon adoptiokodin saaneet lakaistaan maton alle saatesanoin "miten paljon heitä muka on?"

Ei ole yhtään yllättävää, joskin on vähän sääli että elämä ei ole kiintoisa enää sitten kun se on saatu kohdusta ulos. Käyttäisitte edes vähän viitseliäisyyttä, että keksisitte jotakin muuta vastattavaa tuohon. Se on toisille ihan totisinta totta. Puhumattakaan niistä lapsista, jotka jäävät ilman adoptiokoteja. Heitäkin on.

No itseasiassa aika moni suorastaan halveksii jälkeläisensä hyljänneitä naisia ja miehiä, oli kyse sitten adoptioon antamisesta tai muuten vaan "ritoloiden" ottamisesta.

Kuulostaa absurdilta ajatukseltakin, että jossain työpaikan kahvihuoneessa taputeltaisiin raskaana olevaa naista olalle, kun on niin hyvä ja epäitsekäs ihminen antaessaan lapsensa adoptioon.

Ggggg
Ihan turha tästä on enää jatkaa. Osa ei ajattele kohdussa olevaa lasta elävänä tulevana ihmisenä ja osa ajattelee. Osan mielestä abortti on kuin luomen poisto, jota ei tarvitse jälkikäteen miettiä jos oli päätöksestään varma. Kun lapsen kuolema on parempi juttu kuin elämä ilman biologista äitiä. Jepjep, ajatusmaailmanne ovat kovin terveitä... Minä lähden nyt nukkumaan.

• Tykkää
Reactions: Owl
eri lopputulos
Ei lapsen pois antaminenkaan ole oikea teko, eikä sekään ole epäitsekästä. Miten olisi? Sehän on myös itsekästä: ei kasvata omaa lastaan ihan itse - kanna vastuuta.
Mutta lapsi saa jatkaa elämäänsä sen jälkeen. Miten tappaminen vois olla epäitsekkäämpää?

"huonon adoptiokodin saaneet lakaistaan maton alle saatesanoin "miten paljon heitä muka on?""

Oliko ihan jotain todisteitakin näiden sun mutujen lisäks?

"Ei ole yhtään yllättävää, joskin on vähän sääli että elämä ei ole kiintoisa enää sitten kun se on saatu kohdusta ulos."

Juu, ja suahan se varmaan kiinnostaakin, kun ei edes siellä kohdusskaan :D tai joudut johdatteleen aina sivuraiteille jonnekinn syntyneisiin, kun aihe on liian kiperä... Syntyneillä on jo ihan virallistenkin tahojen myöntämät valvotut oikeudet, mutta toki jos joskus taannutaan keskiaikaakin alhaisemmalle tasolle, että alle 1-vuotiaat saa tappaa halutessaan, niin alamme tietysti puolustaa niitäkin. Nyt näihin ei tarvi kiinnittää samoin huomioo, kun kohtuun tapettaviin.

"Kuulostaa absurdilta ajatukseltakin, että jossain työpaikan kahvihuoneessa taputeltaisiin raskaana olevaa naista olalle, kun on niin hyvä ja epäitsekäs ihminen antaessaan lapsensa adoptioon. "

Liikut kai sitten sellasissa piireissä missä se ei oo tavallista. Ehkä myös seura tekee kaltasekseen...?

Minä en suostu keskustelemaan ihmisen kanssa, joka tuolla tavalla vääntää sanomisiani. Kiitos, mutta en vastaa sinulle enää.

Ja niihin todisteisiin huonoista kodeista, riittäisikö sinulle ihan oma, henkilökohtainen kokemus? Muiden saman kokeneiden asioista en ole oikeutettu puhumaan, mutta heitä on.

WTF!!???
Minä en suostu keskustelemaan ihmisen kanssa, joka tuolla tavalla vääntää sanomisiani. Kiitos, mutta en vastaa sinulle enää.

Ja niihin todisteisiin huonoista kodeista, riittäisikö sinulle ihan oma, henkilökohtainen kokemus? Muiden saman kokeneiden asioista en ole oikeutettu puhumaan, mutta heitä on.
Siis ketähän nyt tarkotitkaan?? Missä kohtaa on jotain väännelty? Kyllä ne kopioidut kohdat on ihan sun omia muuntelemattomia tuotoksias.. alkoks nyt vaan nolottaa eikä niitä perusteluja vaan löydy? ;)

mitäs sitten muuten JOS se abortti tehtäisiin laittomaksi.Kiellettäisiin muista kuin vakavista syistä (raiskaus, kehityshäiriöt esim )
miten se OIKEASTI vaikuttaisi nykytilanteeseen verrattuna?

ihmiset on aina, tai lähes aina, tuhansia vuosia sitten jo, tehneet raskaudenkeskeytyksiä, joten ne siis todennäköisesti jatkuisivat ihan samalla lailla kuin ennenkin, niiden tekemisen eteen pitäisi vaan nähdä vähän enemmän vaivaa, auttaisiko se sitten näitä abortin vastustajia nukkumaan yönsä paremmin?

Viimeksi muokattu:
"123"
"Mä esim. en mieti koskaan mun äidin keskenmenoja, "

Turhapa niitä oiskaan miettiä, kun ei niille mitään voitu. Toisin kun aborteille, sen vois yleensä jättää tekemättäkin.
Onko se sitten pienempi paha jos raskaana oleva hankkii itselleen keskenmenon? En tiedä miten se nyt sit tehtäis, mutta alkaisi vaikkapa harrastamaan raskasta liikuntaa ja jopa satuttaisi itseään kunnes raskaus menee kesken.

Mietin vain että onko tässä nyt siis se abortti toimenpiteenä se ongelma, ei niinkään se että solurykelmästä ei tule muuta kuin se solurykelmä.

Yhteistyössä