Aborttiketju, puolesta-vastaan

Owl
Jos solurykelmä on lapsi, niin tällä perusteella aborttia vastustavat varmaankin järjestävät alkuraskaudessa keskeytyneelle mikroskooppiselle alkiolleen kristilliset hautajaiset arkkuineen ja pappeineen. He eivät missään nimessä antaisi lapsen valua vessanpönttöön tai heittäisi häntä siteen mukana roskiin. Jos he niin tekisivät, niin he myöntäisivät, ettei alkio ole lapsi eikä ihminen.
Se onkin eri asia päättääkö elämästä/kuolemasta kuin, että mitä tekee kuolleelle.
Usein tapana on ollut hautajaiset tietyn ikäisille vain ja sitä tapaa on totuttu toteuttamaan. Jos tapana olisi haudata pienemmätkin vauvat, niin niin varmasti toimittaisiin.

Voi myös pohtia kuinka erilaisia asioita ovat tappaminen ja kuolleen sureminen tai kuolleen sureminen kotona kuin kuolleen sureminen haudalla.

Owl
Alkuperäinen kirjoittaja Määsanon;30102658:
Kaikki energia mikä menee abortin vastustukseen, voitaisiin kanavoida vaikka päihdeäitien pakkohoidon ajamiseen. Abortti nyt kuitenkin meillä on laillinen toimenpide.
Eli tätä voisi käyttää myös niin, että ei saa valittaa ruoasta, kun joillakin ei ole sitä ruokaa.
Ja kaikki laillinen on mielestäsi oikein ja ei lainmuutoksia voi tehdä. Sillä kun se on kerran pistetty lakiin, niin siellä pysyy eikä sitä saa pohtia.

Ent. Ksantippa S.
Ikävää että näissä keskusteluissa käytetään tälläistä kieltä ja sitten tulee tämmöinen mielikuva, että vastustajat on kaikki jotain huorittelijoita, jotka haluaa rankaista. Mä ainakin ajattelen ennemminkin niin, että minusta sikiölläkin on ihmisarvo. Totta kai tilanne on vaikea mutta ei se tarkoita että se olis joku rangaistus jostain jakamisesta tms.

Ehkä nykyisin ei tarpeeksi tueta vastentahtoisesti raskautuneita... Onhan se nopeinta ja kätevintä hankkiutua eroon sikiöstä. Olis hyvä jos näitä ihmisiä voisi nostaa alaspainamisen sijaan, silloin niitä voimavaroja voisi olla enemmän ja elämä voisi muuttua paremmaksi. Tuntuu erikoiselta, ettei abortinhakijaa saisi edes kehottaa miettimään muita vaihtoehtoja.
Niinhän näissä keskusteluissa usein käy. Yksi pilaa kaikkien maineen.

Uskon, että on niitäkin, jotka aidosti olisivat valmiita auttamaan heikkoihin oloihin syntyviä lapsia. Mutta tosiasia on, että tämä on valtaosin kylmä ja kova yhteiskunta, ja se näkyy tässäkin keskustelussa. Jos abortti kiellettäisiin, ne 10 000 abortoitua - tai sanotaan, että ehkäisymotivaation parantumisen myötä 5 000 - tupsahtaisivat tänne, heidän ympärilleen muodostuisi suuri määrä pahoinvointia. He eivät enää olisi suloisia mielikuvitusvauvoja, vaan oikeasti oirehtivia lapsia kuormittamassa yhteiskuntamme jo nyt alimitoitettuja palveluita. Ne samat ihmiset, jotka nyt paheksuvat abortteja, paheksuisivat kyllä heitäkin ja heidän perheitään.

• Tykkää
Reactions: Phoebsi
Peyote
Mun mielestä adoptiosta pitäisi puhua nykyistä enemmän ja pitäisi olla mahdollisuus jättää vauva nimettömänä johonkin, se voisi auttaa monia huonossa tilanteessa olevia vauvoja, ehkä säästyisi muutama elämä siinäkin.

Alkuperäinen kirjoittaja Ja lisäehdotus;30103974:
E) Jo kerran abortin tehneiden white trash-lutkien kohtujen poisto.
toi white trash-kortti on niiiiiiiiin nähty.

kun puhutaan abortista, wt:t on niitä jotka niitä tekee, jos abortteja ei tehtäisi, niitä useamman (liian monen ) lapsen äitejä haukuttaisiin wt:ksi
se nainen joka jää väkivaltaisen miehensä kanssa asumaan vasta onkin wt, mut herran jestas se naikkonen joka ottaa eron miehestään niin onkin kaikkien wt naisten esiäiti.

huoh.

Jepsistä vaan
Alkuperäinen kirjoittaja keppälerttu;30104150:
toi white trash-kortti on niiiiiiiiin nähty.

kun puhutaan abortista, wt:t on niitä jotka niitä tekee, jos abortteja ei tehtäisi, niitä useamman (liian monen ) lapsen äitejä haukuttaisiin wt:ksi
se nainen joka jää väkivaltaisen miehensä kanssa asumaan vasta onkin wt, mut herran jestas se naikkonen joka ottaa eron miehestään niin onkin kaikkien wt naisten esiäiti.

huoh.
En tiedä, mitä white trashilla tällä palstalla tarkoitetaan. En harrasta palstailua, tämä keskustelu nyt vaan tuli googletuksen tuloksena.

White trashilla tarkoitan kouluttamattomia ja alkoholi-ongelmaisia kerrostaloasunnoissa asuvia roskasakkeja, joiden elämällä ei ole mitään suuntaa.

Peyote
Lapsella on oikeus tietää biologinen taustansa. Minä sanoisin ehdottomasti ei näille vauvaluukuille.
Oikeus elää menee kyllä kaiken edelle. Jos vauvan voi pelastaa turhautuneelta ja hakkaavalta äidiltä jollain luukulla, niin säkö mieluummin ajattelet, että on parempi, että se on siellä hullussa perheessä? Tai että kaikista paras, kuin ei olisi edes olemassa alunperinkään...

Ent. Ksantippa S.
Mun mielestä adoptiosta pitäisi puhua nykyistä enemmän ja pitäisi olla mahdollisuus jättää vauva nimettömänä johonkin, se voisi auttaa monia huonossa tilanteessa olevia vauvoja, ehkä säästyisi muutama elämä siinäkin.
Minä olen jyrkästi eri mieltä. Nuo vauvaboksit kuuluvat kehitysmaihin ja antavat signaalin, että raskaudessa ylipäätään on jotakin hävettävää ja piiloteltavaa. Meillä on kuitenkin vielä toistaiseksi maailman paras neuvolajärjestelmä, pidetään siitä kiinni.

Se, että joku marginaalitapaus jättää vauvan puistonpenkille tai pakastaa sen ei ole mikään syy alkaa bokseja perustaa. Päinvastoin juuri tuollaiset tapaukset tarvitsisivat kipeimmin sitä oikeaa neuvolan apua. Mutta adoption mahdollisuudesta olisi kyllä hyvä puhua yhtenä mahdollisuutena muiden joukossa.

"Jenis"
Mun mielestä sikiön oikeus elää ei mene äidin ja/tai sikiön ihmisarvoisen elämän edelle. Jo olemassa olevan ihmisen oikeudet ovat tärkeämmät. Siis minun mielestäni, muiden ei tarvitse olla samaa mieltä.

• Tykkää
Reactions: Ciervo
Peyote
[QUOTE="Jenis";30104200]Mun mielestä sikiön oikeus elää ei mene äidin ja/tai sikiön ihmisarvoisen elämän edelle. Jo olemassa olevan ihmisen oikeudet ovat tärkeämmät. Siis minun mielestäni, muiden ei tarvitse olla samaa mieltä.[/QUOTE]

Minun mielestäni nimenomaan sikiön oikeus elää on paljon suurempi kuin äidin oikeus mukavuuteensa. Eivät ne sikiöt pyydä saada ilmestyä mahaan. Sen sijaan mahdollisella äidillä on paljonkin vaihtoehtoja joilla voi epätoivotun raskauden alkamisen estää.

Oikeus elää menee kyllä kaiken edelle. Jos vauvan voi pelastaa turhautuneelta ja hakkaavalta äidiltä jollain luukulla, niin säkö mieluummin ajattelet, että on parempi, että se on siellä hullussa perheessä? Tai että kaikista paras, kuin ei olisi edes olemassa alunperinkään...
Ei, vaan että adoptio hoituisi kuten nytkin - ja silloin myös äiti saisi apua ongelmiinsa ja elämäntilanteeseensa. Näin siis täydellisessä maailmassa, tiedän, mutta en halua ajatella että joku synnyttää jossain yksin, pelon keskellä ja sitten jättää lapsen luukkuun ja lähtee kärsimään seurauksista yksin. Eikä lapsikaan saa koskaan tietää, kuka hänet synnytti.

Mieluummin avoimuutta, tukea, kannustusta, seurantaa, hoitoa.

• Tykkää
Reactions: keppälerttu
"Jenis"
Minun mielestäni nimenomaan sikiön oikeus elää on paljon suurempi kuin äidin oikeus mukavuuteensa. Eivät ne sikiöt pyydä saada ilmestyä mahaan. Sen sijaan mahdollisella äidillä on paljonkin vaihtoehtoja joilla voi epätoivotun raskauden alkamisen estää.
Ollaan siis täysin eri mieltä. Minusta äidillä on oikeus raskaudenehkäisyyn, jälkiehkäisyyn sekä aborttiin. Abortti toki on se viimeinen niitti, mutta joskus siihenkin on pakko turvautua. Ja sen päätöksen tekee äiti, koska toisin kuin sikiö, äiti on oikeustoimikelpoinen ja kyse on hänen ruumiissaan tapahtuvista asioista.

Peyote
Ei, vaan että adoptio hoituisi kuten nytkin - ja silloin myös äiti saisi apua ongelmiinsa ja elämäntilanteeseensa. Näin siis täydellisessä maailmassa, tiedän, mutta en halua ajatella että joku synnyttää jossain yksin, pelon keskellä ja sitten jättää lapsen luukkuun ja lähtee kärsimään seurauksista yksin. Eikä lapsikaan saa koskaan tietää, kuka hänet synnytti.

Tuki ja kannustus on kyllä tärkeää ja sitä pitäisi olla enemmän. Ajattelin tilannetta, jossa äiti olisi jo laiminlyönyt vauvaa niin paljon, ettei enää uskalla hakea apua kun pelkää joutuvansa pulaan.

aivan..tuommoiset vauvaluukut avaisivat taas täysin uuden ongelman.Tähän asti sentään suurin osa raskaana olevista käy neuvolassa, mut jos äiti joka ei missään tapauksessa halua lasta pitää, tietää et on mahdollista jättää se vauva tuollaiseen luukkuun, hän varmasti jättäytyy neuvolapalveluiden ulkopuolelle, jolloin mahdolliset ongelmat raskaudessa ja synnytyksessä jäävät huomaamatta ja avun ulkopuolelle.

adoptio tapauksissa kyllä se äitikin tarvitsee sitä tukea ja neuvoja, muutenkin kuin vain raskauden aikana.

itselleni ainakin tuollainen luukkusysteemi (vaikka siis toki ajatuksena hyvä ) ei täällä suomessa ainakaan auttaisi yhtään ketään, toisin kuin maissa jossa neuvola jne palveluita ei samassa määrin ole tarjolla kuin täällä.

Tuki ja kannustus on kyllä tärkeää ja sitä pitäisi olla enemmän. Ajattelin tilannetta, jossa äiti olisi jo laiminlyönyt vauvaa niin paljon, ettei enää uskalla hakea apua kun pelkää joutuvansa pulaan.
Suomessa se laiminlyönti taitaa onneksi tulla ilmi tavalla tai toisella aina. Pakkohoitohan on huono sekin siinä mielessä, että päihdeäidit katoavat maan alle jos on tiedossa että hoitoon voidaan pakottaa. Ei minulla ainakaan ole avainta tähän, mutta ajattelen sen niin että avoimuus on ensimmäinen askel. Avoimuus omista ongelmista, avoimuus siitä miten vauvat kärsivät kohdussa jos äiti polttaa/käyttää alkoholia/käyttää huumeita/elää muuten epäterveellisesti.

Enemmän sellainen tule tänne, me autamme - klinikka olisi hyväksi kuin kylmä vauvaluukku. Paikka jossa ei tuomita, hait sitten oikeutta aborttiin tai tietoa adoptioon antamisesta.

Minun omat mielipiteeni adoptiosta on tietyt ja täälläkin olen niitä laukonut, mutta missään tapauksessa en haluasi jättää ketään naista oman onnensa nojaan tietenkään. Ajatus siitä, että olisin peloissani ja raskaana epätoivotusti, enkä voisi hakea mistään apua on kamala. Minun on vaikea niellä sitä, että äiti jättää lapsensa ja en edelleenkään suostu näkemään siinä sellaista hyvyyttä mitä muut näkevät, mutta sitten minäkin muutun sallivaksi kun vaihtoehtona on rangaistusten ja pelon ilmapiiri (eli aborttien kieltäminen lailla).

Ggggg
Enkä minäkään ole kyllä huoritellut ketään, itsekin suhteellisen rietasta elämää elin sinkkuaikoinanu. En vaan tykkää vastuutomuudesta ja siitä, että näin iso juttu tehdäön niin helpoksi, jos ja kun kyse on ollut pelkkä huolimattomuus. Joillakin on takana jopa useampia abortteja ja ilman mitään raiskauksia, missä menee teistä se raja? Eikö kolmenkaan abortin jälkeen voitais sterilisoida?

Peyote
Onko toi aha nyt taas se ammattivalittaja? Tulee ärsyyntynyt olo kun joku tulee järkevään keskusteluun jauhamaan jotain keksittyä juttuaan. Jotain rajaa sais olla provoilussakin.

Ja nythän on tiedossa, miten vähän vanhemmat joiden lapset on otettu huostaan tai joiden lapset on annettu adoptioon, saavat mitään tukea. Se on väärin! Oletteko abortin vastustajat koskaan miettineet tätä aborttien suurelle määrälle tässä maassa?

Yhteistyössä