Älä pidä vaunujen suuaukolla sitä peittävää rättiä, voit tappaa vauvasi vahingossa :(

  • Viestiketjun aloittaja "harmaana"
  • Ensimmäinen viesti
Ken guru
En. Päin vastoin, avaan kuomun aina kun mahdollista että tuuli pääsee vaunuihin. Ja vältetään keskipäivällä ulkoilua kuumilla ilmoilla.

Mutta tätä en tiennyt! :O:

Jos pienen lapsen tulee liian kuuma, lapsi voi ajatella olevansa jälleen kohdussa, ja hengitys voi lakata
 
pyyhe
Mistä tai miksi toi onkin niin yleinen tapa että laitetaan se liina siihen vaunujen suuaukolle? Aina kun näkee vaunut niin niihin on aina tungettu eteen joku pyyhe tai vastaava.
 
"nanna"
Mistä tai miksi toi onkin niin yleinen tapa että laitetaan se liina siihen vaunujen suuaukolle? Aina kun näkee vaunut niin niihin on aina tungettu eteen joku pyyhe tai vastaava.
Mä oon pitänyt talviaikaan siks, että pakkasilma ei suoraan pääse vaunuihin. Myös näkösuojana. Kesällä on ollut vaan hyönteissuoja käytössä ja kuomun tuuletusaukko auki. Oon myös saattanu kesällä pitää harsoa siinä kuomun suulla sen aikaa, että lapsi nukahtaa. Ja aina vaunut varjossa jos lapsi siellä nukkumassa.
 
pyyhe
Tätä nykyään yleisitynyttä tapaa olen minäkin ihmetelly. Häpeekö ne lapsiaan vai onko ylisuojelevia ( ei muiden katseita) vai minkä ihmeen takia??
Kai ne sitten häpeää :D :D
Itse pidin aikoinani lumimyräkällä tai kovalla auringonpaisteella hyttysverkkoa siinä vaunujen päällä suojana,
vai eikö nykyään ole tällaisia hyttyssuoja ohuita verkkoja?
Minulla oli viimeksi 7v sitten vaunuikäinen niin en ole pahemmin katsellut näitä vauva tarvikkeita.
 
kyssäripyssäri
[QUOTE="nanna";30099888]Mä oon pitänyt talviaikaan siks, että pakkasilma ei suoraan pääse vaunuihin. Myös näkösuojana. Kesällä on ollut vaan hyönteissuoja käytössä ja kuomun tuuletusaukko auki. Oon myös saattanu kesällä pitää harsoa siinä kuomun suulla sen aikaa, että lapsi nukahtaa. Ja aina vaunut varjossa jos lapsi siellä nukkumassa.[/QUOTE]

Meinaatko ettei joku tiedä sinulla olevan siellä sinappitykki kyydissä jos vaunuja kärräät?
 
"nanna"
Alkuperäinen kirjoittaja kyssäripyssäri;30099907:
Meinaatko ettei joku tiedä sinulla olevan siellä sinappitykki kyydissä jos vaunuja kärräät?
Näkösuojalla tarkoitin sitä, että kun lapselta oli viety kaikki ylimääräinen virike pois, niin nukahti paremmin. Jos sai katsella vapaasti vaihtuvia maisemia tai työntäjää, niin nukahtaminen venyi.
Ei ollut tarkoitus piilotella lasta keneltäkään. :)
 
  • Tykkää
Reactions: azuca
Raskaana
Jotta tuolla uutisella olisi edes jotain merkitystä, niin olisi pitänyt kertoa mikä se lämpötila oli ilman sitä kangasta. Jos vaunut vie suoraan auringonpaisteeseen, niin varmasti tulee kuuma ihan ilman sitä kangastakin.
 
"nanna"
Alkuperäinen kirjoittaja plörö;30099923:
Kuinka iso lapsi sinulla vaunuissa on jos pelko että näkee sieltä vaunukopan uumenista vielä oikein virikkeitä
Poika oli viime kesänä 1v6kk kun viimesen kerran nukkui vaunuissa päikkärit. Kyllä sen ikänen sieltä näkee, varsinkin kun ei enää mahtunut koppaan eikä mitään peittojakaan laitettu päälle kun ulkolämpötila oli enemmän mitä sisällä.
 
rätti
Itse pidän "rättiä" lähinnä auringon- ja/tai tuulensuojana ja silleeen, että ilma pääsee kiertämään sivuilta. Ei sitä aukkoa siis kokonaan tukkien!
Miksi ei auringonsuojaksi kelpaa hyttysverkko tai varjossa oleminen?
Laitappa ihan huviksesi lämpömittari sinne vaunuihin kun sinulla on se rätti siinä aukon päällä ;)
Ei kierrä muuten ilma niin hyvin siellä vaunun sisällä enää kun rätti laitetaan ja lämpötilakin nousee ;)
Toisekseen lapsi saattaa tuon rätin vahingossa unissaan nykäistä irti ja kietoutua kaulan ympäri.
Luulisi että vaunuvalmistaja olisi tehnyt vaunuista umpinaisia koppeja jos olisi tarkoitus siinä sitä rättiä pitää.

Mutta jokainen hotakoot tavallaan muksunsa, kunhan muistaa ettei vingu jos köpelösti käy.
 
Vanhat uskomukset
Mistä tai miksi toi onkin niin yleinen tapa että laitetaan se liina siihen vaunujen suuaukolle? Aina kun näkee vaunut niin niihin on aina tungettu eteen joku pyyhe tai vastaava.
On myös vanhoja uskomuksia, että "viiman" tai "vedon" takia vilustuu ja sairastuu, ja sen takia monet tekevät noita virityksiänsä. En ole ikinä asettanut rättiä vaunuihin/rattaisiin, enkä niin tee.

Täällä oli muuten eilen +25 astetta, ja yhdissä vaunuissa oli LAMPAANTALJA vauvan alla, ja lisäksi makuupussi ja vielä tuo rätti! Voi Jeesus auta, lapsiraukkoja tukahdutetaan noin tautien pelossa, ettei lapselle vaan tule kylmä. Vanhemmilla itsellä shortsit ja t-paidat päällä, ja hiki virtaa silti...

:(
 
haloo!
Mistä tai miksi toi onkin niin yleinen tapa että laitetaan se liina siihen vaunujen suuaukolle? Aina kun näkee vaunut niin niihin on aina tungettu eteen joku pyyhe tai vastaava.
Niiden vauvat on niin rumia, ettei niitä viitsi muille esitellä.

Ja niiden rumien vauvojen äideiltä on kadonnut maalaisjärki (jos sitä koskaan ollutkaan), tilalle tullut pinnallisuus (ne rätit on nyt "in") ja pöpökammo. Ja sitten niiden pöpökammoisten ipanat sairastelee jatkuvasti kun mistään ei koskaan saaneet vastutuskykyä.
 
"harmaana"
Talvella pidin harsoa edessa viiman ja pakkasen takia, jopa tuiskun takia. Kesällä nakkasin sen aina vain niin että joku kulma oli esteenä, ettei aurinko ottanut vauvaa silmiin jos paistoi selkäni takaa.
Ei se pakkanen niin kovana lämpöisessä vaunussa ole ;)
Osta tumma hyttyssuoja joka toimii samalla aurinkosuojana kuin talvella estää sen lumisateen jos pelkäät sen menevän vauvan kasvoille.
Älä laita harsoa aukon eteen edes siitä pikku kulmasta.
Riskit täällä onkin jo selitetty.
 
[QUOTE="harmaana";30100004]Ei se pakkanen niin kovana lämpöisessä vaunussa ole ;)
Osta tumma hyttyssuoja joka toimii samalla aurinkosuojana kuin talvella estää sen lumisateen jos pelkäät sen menevän vauvan kasvoille.
Älä laita harsoa aukon eteen edes siitä pikku kulmasta.
Riskit täällä onkin jo selitetty.[/QUOTE]Kyllä se tuo -35 saattaa jo viilentää. ja se kaksi senttiä mikä roikkuu harsoa aurinkosuojana ei ketään tapa.
 
[QUOTE="harmaana";30100004]Ei se pakkanen niin kovana lämpöisessä vaunussa ole ;)
Osta tumma hyttyssuoja joka toimii samalla aurinkosuojana kuin talvella estää sen lumisateen jos pelkäät sen menevän vauvan kasvoille.
Älä laita harsoa aukon eteen edes siitä pikku kulmasta.
Riskit täällä onkin jo selitetty.[/QUOTE]

Mutta eikös tumma juurikin ime lämpöä itseensä kuin heijasta sitä pois?
 
Ihan totta!
Joo minäki oon useesti kuullu, että vauvoja on kuollu just noin! Ainakin kolmella tutulla vauva kuollu sinne kuumuuteen, kerran serkulla tukehtu harsoon kun se oli pyörittäny sen kaulan ympärille (siis vauva ite, ei serkku) ja KAKS on tappanu vauvansa hyttysharsolla - ne oli SEN saanu pyöritettyä kaulan ympäri! Aika jännä juttu kun hyttysharson reunassa yleensä on kuminauha, joka kiristää koko hoidon rattaitten alta kiinni.

Onneks voi tehdä aina uusia vauvoja, jos edelliset vahingossa paistuu hengiltä!
 

Yhteistyössä