Liian laiska äiti, vai liian osallistuva isä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja 2tired
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="Neilikka";30096703]Tämä keskustelu on niin kummallinen, että alan kallistua jonkinmoiseen testiin. On käännetty se tavallinen (palsta)asetelma nurinperin ja tutkitaan, miten mammat (ja papat) suhtautuvat, kun se onkin nainen, jota ei "päästetä" osallistumaan arkeen.

Itse ruuhkavuosia elävänä minulle on edelleen mysteeri, miten toisen osallistumisen voi estää. Esimerkiksi tuo aloittajan kommentti, ettei hän saa viedä lapsia lääkäriin, vaikka on itse kotona ja mies painaa pitkää päivää, on... erikoinen.[/QUOTE]

Kuuleppa nyt, mua ei estetä mitenkään. Mies HALUAA TEHDÄ, tekee, ja touhuaa. Samalla tekee musta sen, jonka ei tarvitse tehdä. Milloin mä olen sanonut "etten saa". Meillä lapset ei ole käynyt edes koskaan lääkärissä,mutta esim neuvolat. Mies pyytää aina töistä vapaata että saa viedä lapsia neuvolaan, joten mua ei sinne edes tarvita. Sama kuin minä äitinä veisin aina lapset neuvolaan, enkä ikinä ottaisi miestä mukaan/pyytäisi, ja lopulta se ei koskaan pyydä eikä tule mukaan.

Sama juttu kun ne kotiäidit hoitaa kaiken, ei pyydä/vaadi miestä tekemään mitään, vaan kaiken tekee itse - tekee samalla miehistä tarpeettoman kotona. ja sitten ihmetellään miksi toinen ei tee.

No mä ymmärrän alkuperäisen pointin täysin. AP:n perheessä roolit ovat päinvastaiset mitä monissa muissa perheissä. On paljon perheitä, joissa äiti hoitaa kaiken ja on aina ns. vetovastuussa. Mies tekee mitä tykkää ja on "apulaisena" äidille. Ja usein sitten nämä äidit kyllä jaksavat natkuttaa että "kun meidän pertti ei ikinä ja aina se ja millonkahan minä saisin vapaata ja on niin raskasta yksin kaikki hoitaa..."
Silti ne eivät saa suutaan auki sitä vertaa, että vaatisivat toista osallistumaan, tai eivät vain yksinkertaisesti anna toisen osallistua koska toinen tekee heidän mieletään kaiken väärin tai liian hitaasti.

Oma parisuhteeni on melko tasavertainen. Yhdessä tätä perhettä luotstataan eteenpäin ja olen aina ihmetellyt edellisen kaltaista dynamiikkaa perheissä. Hommahan on silloin ok jos se käy molemmille. Molemmille on ihan ok, että toinen on vastuussa perheestä ja toinen hoitaa elatuksen. Mutta ainakin omassa tuttavapiirissä kaikki tällaisessa kuviossa olevat äidit natkuttavat jatkuvasti siitä, että kun itse pitää hoitaa kaikki. Ja silti eivät saa sitä vertaa aikaiseksi, että oikeasti jakaisivat vastuuta toiselle.

No mä ymmärrän alkuperäisen pointin täysin. AP:n perheessä roolit ovat päinvastaiset mitä monissa muissa perheissä. On paljon perheitä, joissa äiti hoitaa kaiken ja on aina ns. vetovastuussa. Mies tekee mitä tykkää ja on "apulaisena" äidille. Ja usein sitten nämä äidit kyllä jaksavat natkuttaa että "kun meidän pertti ei ikinä ja aina se ja millonkahan minä saisin vapaata ja on niin raskasta yksin kaikki hoitaa..."
Silti ne eivät saa suutaan auki sitä vertaa, että vaatisivat toista osallistumaan, tai eivät vain yksinkertaisesti anna toisen osallistua koska toinen tekee heidän mieletään kaiken väärin tai liian hitaasti.

Oma parisuhteeni on melko tasavertainen. Yhdessä tätä perhettä luotstataan eteenpäin ja olen aina ihmetellyt edellisen kaltaista dynamiikkaa perheissä. Hommahan on silloin ok jos se käy molemmille. Molemmille on ihan ok, että toinen on vastuussa perheestä ja toinen hoitaa elatuksen. Mutta ainakin omassa tuttavapiirissä kaikki tällaisessa kuviossa olevat äidit natkuttavat jatkuvasti siitä, että kun itse pitää hoitaa kaikki. Ja silti eivät saa sitä vertaa aikaiseksi, että oikeasti jakaisivat vastuuta toiselle.

Kiitos kiitos kiitos :)

Turha ap.n on ihmetellä tylsyyttään. Kuvitteletko, että mies rupee suakin vielä viihdyttää sen lisäksi, että hoitaa kodin, lapset ja työn?
Älä omaa saamattomuttaas pistä muiden piikkiin.
Voin kuule kerto, että meillä minä olen se joka tekee kaiken, mutta kyllä miehellekkin tekemistä olis, jos tekis.
Luultavasti miehesi ei kuitenkaan ole sellainen superman, että teillä ei koskaan ole mikään homma tekemättä.
OTA ITTEES NISKASTA KIINNI JA MENE HOMMIIN... Silitä, pese auto, leikkaa nurmikko, pyyhi keittiön kaapin ovet, pese roskikset, pese kylppäri, silitä, siivoa vaatekapit, käy kaupassa, leivo, lähde mustikkaan, ompele, sisusta, kudo villapaidat lapsille, vie lapset puistoon, retkelle, museoon, uimaan jne. rakenna grillikatos tai maja, istuta kasveja, pese ikkunat. Keskity sä niihin ei niin pakollisiin asioihin, jos miehesi hoitaa pakoliset.
Ainakin nuo edellä mainitut asiat on sellaisia mitä tekisin perheen hyväksi, jos aikaa oisi.

Turha ap.n on ihmetellä tylsyyttään. Kuvitteletko, että mies rupee suakin vielä viihdyttää sen lisäksi, että hoitaa kodin, lapset ja työn?
Voin kuule kerto, että meillä minä olen se joka tekee kaiken, mutta kyllä miehellekkin tekemistä olis, jos tekis.
Luultavasti miehesi ei kuitenkaan ole sellainen superman, että teillä ei koskaan ole mikään homma tekemättä.
OTA ITTEES NISKASTA KIINNI JA MENE HOMMIIN... Silitä, pese auto, leikkaa nurmikko, pyyhi keittiön kaapin ovet, pese roskikset, pese kylppäri, silitä, siivoa vaatekapit, käy kaupassa, leivo, lähde mustikkaan, ompele, sisusta, kudo villapaidat lapsille, vie lapset puistoon, retkelle, museoon, uimaan jne. rakenna grillikatos tai maja, istuta kasveja, pese ikkunat. Keskity sä niihin ei niin pakollisiin asioihin, jos miehesi hoitaa pakoliset.
Ainakin nuo edellä mainitut asiat on sellaisia mitä tekisin perheen hyväksi, jos aikaa oisi.

Ja sen vielä tähän lisään, että meillä keittiö voi olla pari päivää siivoamatta (kun en ehdi /jaksa), mutta ei mies tee sille mitään. Sam pyykkien kanssa vaikka olisi 8 koneellista pyykkiä niin ei niihin koske.
Lapsille ei juurikaan ruokaa tee, vaikka minä en olisi kotona. Leipä riittää.
Ja tosiaan oen joskus pyytänyt, mutta eipä auta ja näkee kyllä pyytmättäkin, että tekemstä olisi.

Voi elämä. Täällä siivotaan joka päivä, ei ole pihaa, ei autoa, ei ikinä pölyä. Pidän kyllä putiikin siistinä, älä huoli. Ei täällä tylsistymään pääse. Pointti ei ole tämä :)

Tehdään paljon ja yhdessä. Ei toimettomia kumpikaan. Mies voisi vain keskittyä enemmän töihin ja omaan jaksamiseen ja antaisi enemmän mun ottaa vastuuta kun kerta mä täällä kotona olen. Jostain syystä haluaa pitää kaikki langat käsissään, niin kuin monet vaimot/äidit.

Ja sen vielä tähän lisään, että meillä keittiö voi olla pari päivää siivoamatta (kun en ehdi /jaksa), mutta ei mies tee sille mitään. Sam pyykkien kanssa vaikka olisi 8 koneellista pyykkiä niin ei niihin koske.
Lapsille ei juurikaan ruokaa tee, vaikka minä en olisi kotona. Leipä riittää.
Ja tosiaan oen joskus pyytänyt, mutta eipä auta ja näkee kyllä pyytmättäkin, että tekemstä olisi.

No me kyllä pestään pyykkiä päivittäin: Siihen mies ei saa koskea. Sen olen kieltänyt. Haluan itse pestä pyykit 100%.

Keittiö pestään aina ruokailun jälkeen. Mies tykkää varsinkin siitä. Kokata haluaisi, mutta senkin kiellän... Ikinä ei saa ruokaa laittaa, kun kaikki muu pitää "omia".

Niin siis akka nalkuttaa jatkuvasti, mutta silti ei saa suutaan auki? Ja mies ei tee mitään oma-aloitteisesti, mutta silti tekemättömyys on hänelle itselleen ongelma?

Voi elämä. Täällä siivotaan joka päivä, ei ole pihaa, ei autoa, ei ikinä pölyä. Pidän kyllä putiikin siistinä, älä huoli. Ei täällä tylsistymään pääse. Pointti ei ole tämä :)

Tehdään paljon ja yhdessä. Ei toimettomia kumpikaan. Mies voisi vain keskittyä enemmän töihin ja omaan jaksamiseen ja antaisi enemmän mun ottaa vastuuta kun kerta mä täällä kotona olen. Jostain syystä haluaa pitää kaikki langat käsissään, niin kuin monet vaimot/äidit.

No mikä on ongelmasi? Ei sun alkuperäisessä viestissä kylläkään olut miehen jaksaminen se ongelma, vaan se, että se haluaa tehä kaiken ja ä olet toimeton ja arvoton.
No otappa ne lapset ja lähde niiden kanssa nyt johonkin lähimetsään eväiden kanssa vaikka sitä majaa väsäämään. Tuleeko miehesi keltämään sen teiltä? Taidat olla kimpassa narsistin kanssa.

No mikä on ongelmasi? Ei sun alkuperäisessä viestissä kylläkään olut miehen jaksaminen se ongelma, vaan se, että se haluaa tehä kaiken ja ä olet toimeton ja arvoton.
No otappa ne lapset ja lähde niiden kanssa nyt johonkin lähimetsään eväiden kanssa vaikka sitä majaa väsäämään. Tuleeko miehesi keltämään sen teiltä? Taidat olla kimpassa narsistin kanssa.

Edelleenkään ei mulla ole ongelmaa :) Eikä tuo ole narsisti. Enemmänkin hyväsydäminen ja kiltti. Lueppa koko ketju. tai edes pari kommenttia ylöspäin.

Eikä tuo kiellä mitään :O Ei ikinä ole kieltänyt. Voin lähteä vaikka kk lasten kanssa, eikä sanoisi mitään. Sulla on nyt vähän väärä käsitys.

No me kyllä pestään pyykkiä päivittäin: Siihen mies ei saa koskea. Sen olen kieltänyt. Haluan itse pestä pyykit 100%.

Keittiö pestään aina ruokailun jälkeen. Mies tykkää varsinkin siitä. Kokata haluaisi, mutta senkin kiellän... Ikinä ei saa ruokaa laittaa, kun kaikki muu pitää "omia".

No, mutta selvensin tässä sulle vain sitä, että meillä mä en ole ominut hommia, mutta silti mies ei tee niitä. Eli minä teen tai ne ovat sitten tekemättä. SITÄHÄN SÄÄ KYSYIT!

Ymmärrän pointtisi, ei tarvitse toistaa. Miehet ovat kuitenkin yksilöitä. Joku tarttuu toimeen oma-aloitteisesti, toinen ei pyynnöstä, eikä sitten minkäänlaisten keskustelujen ja selitysten jälkeen. Ei vaikka äiti vain lopulta yritysten jälkeen jättäisi hommat lojumaan, tai ottaisi sitä omaa aikaa. Palatessa ois vaan poissaoloajan hommat odottamassa. Olet erittäin yksinkertainen jollet ymmärrä tällaista tilannetta, ettei aina ja kaikessa se olekaan naisen vika, eikä johdu naisen tekemisistä, samomisista, tai tekemättä jättämisistä.

Edelleenkään ei mulla ole ongelmaa :) Eikä tuo ole narsisti. Enemmänkin hyväsydäminen ja kiltti. Lueppa koko ketju. tai edes pari kommenttia ylöspäin.

Eikä tuo kiellä mitään :O Ei ikinä ole kieltänyt. Voin lähteä vaikka kk lasten kanssa, eikä sanoisi mitään. Sulla on nyt vähän väärä käsitys.

Sen kuvan tosta sun ekast viestistä kyllä saa. Ei mulla ole mielenkiintoa koko ketju lukea.

Ymmärrän pointtisi, ei tarvitse toistaa. Miehet ovat kuitenkin yksilöitä. Joku tarttuu toimeen oma-aloitteisesti, toinen ei pyynnöstä, eikä sitten minkäänlaisten keskustelujen ja selitysten jälkeen. Ei vaikka äiti vain lopulta yritysten jälkeen jättäisi hommat lojumaan, tai ottaisi sitä omaa aikaa. Palatessa ois vaan poissaoloajan hommat odottamassa. Olet erittäin yksinkertainen jollet ymmärrä tällaista tilannetta, ettei aina ja kaikessa se olekaan naisen vika, eikä johdu naisen tekemisistä, samomisista, tai tekemättä jättämisistä.

Mä en sanonut että jokainen on sellainen, tai jokaisella on tämä sama tilanne. Sanoin vain että kannattaa ensin miettiä omaa käytöstään, koska täällä on tapahtunut tämä juuri näin. Ja monessa perheessä on samaa ongelmaa, mutta että nainen on se joka vie ja ohjaa.

Siis itse kiellät pyykinpesun ja ruoanlaiton, mutta silti mies tekee teillä nykyään kaiken? Ja nyt otit esiin tällaisen omimisen ja kotitöiden kieltämisen ongelman, vaikka itselläsikin tällaisia alueita kotona on?

Alkuperäinen kirjoittaja säpäle harmaana;30096848:
Siis itse kiellät pyykinpesun ja ruoanlaiton, mutta silti mies tekee teillä nykyään kaiken? Ja nyt otit esiin tällaisen omimisen ja kotitöiden kieltämisen ongelman, vaikka itselläsikin tällaisia alueita kotona on?

No kyllä teille perheillä, missä mies ei tee pahemmin mitään, on jotain mitä mies tekee? Esim hoitaa aina auton pesun tms.

Eihän se kaikkea voi tehdä kun on töissä. Miksi tää on nyt niin vaikeaa ymmärtää? :D

Uskomatonta.

Alkuperäinen kirjoittaja säpäle harmaana;30096848:

JA MISSÄ MÄ OLEN SANONUT ETTÄ MIES KIELTÄÄ??

Mies _haluaa_ tehdä kaiken, ja osallistua kaikkeen. Se on se ongelma, mikä on monessa perheessä - naisen puolelta. Mua ei tarvita mihinkään, kun mies tekee "paremmin" kaiken. Joten kyllä, olen kieltänyt pesemästä pyykkiä ja kokkaamasta, koska että mulla olisi jotain "omaa".

No kyllä teille perheillä, missä mies ei tee pahemmin mitään, on jotain mitä mies tekee? Esim hoitaa aina auton pesun tms.

Eihän se kaikkea voi tehdä kun on töissä. Miksi tää on nyt niin vaikeaa ymmärtää? :D

Uskomatonta.

No ehkä siksi tämä on vaikea ymmärtää, kun oletat, että tämä teidän tilanteenne aiheuttaisi suurimman osan muiden perheiden kotityöongelmista. Puhut omasta tilanteesta, jossa ei sitten ongelmaa olekaan, mutta kuitenkin haluat yhdistää tämän teidän tilanteenne ihan muihinlaisiin ongelmiin. Tässä ovat monet nyt sanoneet, että nämä asiat eivät liity toisiinsa, mutta silti ihmettelet, miksi sinun pointtiasi ei ymmärretä.

mun mies on aina ollut todella osallistuva isä. Kaikkiin neuvola,- ja lääkärikäynteihin on pitänyt tulla mukaan, ja vauvavaatteiden ja vaunujen valinnassa ollut todella tärkeä rooli.. - no mikä estää sua olemasta mukana?

Mä oon ollut kotiäitinä nyt kolmisen vuotta, ja mies on tehnyt pitkää päivää. Mutta aina kun se saapuu töistä: Ottaa hommat haltuun. Alkaa tehdä kotitöitä, hoitaa lapset, vaipat jne.. Alussa se oli tosi kivaa "jee omaa-aikaa". "ihana mies". Pakolliset on ilmisesti hoitamatta, ku miehesi sapuu kotiin. Koitappa tehdä hommat jatkossa niin, että tekemistä ei juurikaan ole:

Onhan se edelleen ihana, älkää ymmärtäkö väärin. Olen kiitollinen ja näin, mutta. Mies on pikkuhiljaa tehnyt musta "turhan". Hoitaa lasten lääkärikäynnit, kynsien leikkuun, tukan leikkuut... Etc. Kaikessa pitää olla mukana, ja tuntuu ettei mulla ole vastuuta ollenkaan. -ota ne lapset ja mene niiden kanssa, jos miehesi se sallii. Suuniella voi vähän etukäteen ja myös infota niistä suunitelmista:

Mies on ollut nyt kolmisen viikkoa lomalla, ja mä en ole kertaakaan herännyt aamulla hoitamaan lapsia. Ne syö ilman mua ja lähtee ulos ilman mua. Mä vaan olen. Mun ei tartte tehdä mitään. Mun työ täällä kotona - sitä ei ole. Mä voisin hyvin olla jossain lomalla kaukana, eikä kukaan kaipaisi. Saan mennä ja tulla ja ei tartte edes vaihtaa vaippoja.. Ei ne herätä tai "häiritse". Ei sano mitään. -laita kello soimaan ja tartu toimeen. Miksi sysäät vastuun heräämisestä alkaen miehellesi?

Mun pointti nyt vaan on se, että äidit, jotka valitatte ettei miehenne tee mitään: Katsokaa myös omaa käytöstänne, ja miten te saatte aikaan sen että mies ei "pääse" osallistumaan tai tekemään. Paljonkin on näitä ylisuorittajia, ja me ei-sellaiset-jäädään jalkoihin ihmettelemään.-meillä ei ainakaan le mun käytöksest kiinni. Tekemistä on niin paljon, kun jaksaa tehdä ja näkyvästi.

Ja kyllä. Aion puhua miehen kanssa, älkää huoliko. Luulin että on vain ekan viikon "annan äidin levätä" - juttu, kun tuo on niin mukava ihminen. Nyt vaan ei enää tunnu että olisin edes äiti.
- tee lasten kanssa asioita josta tulee hyvä fiilis, kun sun ei tarvi käyttää elämääs pakollisiin paska hommiin, niin, että kaikki kiva lasten kanssa jää vähiin. Mihin sä tässä tilanteessa tarvit puhumista? Siihenkö, että mies antaa luvan tai suunittelee kaiken valmiiksi? Taidat olla se liian laiska äiti ihan omasta tahdosta, kun miehesi pitää suunitella sun ja lastenkin tekemiset tai muuten et mitään osaa niiden kanssa tehdä

- tee lasten kanssa asioita josta tulee hyvä fiilis, kun sun ei tarvi käyttää elämääs pakollisiin paska hommiin, niin, että kaikki kiva lasten kanssa jää vähiin. Mihin sä tässä tilanteessa tarvit puhumista? Siihenkö, että mies antaa luvan tai suunittelee kaiken valmiiksi? Taidat olla se liian laiska äiti ihan omasta tahdosta, kun miehesi pitää suunitella sun ja lastenkin tekemiset tai muuten et mitään osaa niiden kanssa tehdä

Ei, mies ei suunnittele meillä mitään. Eikä todellakaan annan lupia, koska niitä ei meillä kysellä. Kummallakin on oma elämä.

Joo, mä luovutan nyt ja poistun. Kai tää olis ollut ymmärrettävää jos olisin valittanut ettei mies tee mitään.....

Uskomatonta.

No voin kertoa, että mies ei tod. tee mitään, kuin ehkä n.kerran 2kk ja e ei ole mikään tietty homma tai sillä hetkellä välttämättömin, vaan se mikä sattuu huvittamaan esim. imuronti,nurmikon leikuu tai ruuan teko. Nätä kaikkia tosiaan tarvii tehdä useammin, kuin parikertaa vuodessa.

Alkuperäinen kirjoittaja säpäle harmaana;30096866:
No ehkä siksi tämä on vaikea ymmärtää, kun oletat, että tämä teidän tilanteenne aiheuttaisi suurimman osan muiden perheiden kotityöongelmista. Puhut omasta tilanteesta, jossa ei sitten ongelmaa olekaan, mutta kuitenkin haluat yhdistää tämän teidän tilanteenne ihan muihinlaisiin ongelmiin. Tässä ovat monet nyt sanoneet, että nämä asiat eivät liity toisiinsa, mutta silti ihmettelet, miksi sinun pointtiasi ei ymmärretä.

Mä en ole nähnyt yhtäkään kommenttia missä sanotaan ettei asiat liity toisiinsa.

Mä en ole kaivannut neuvoja mun elämään. Kiitos vaan. Halusin tuoda pointin, että moni vaimo/äiti/puoliso tekee virheen kotonaan, ja HOITAA KAIKEN toisen puolesta, ja tekee toisesta sen "laiskan" ja tekemättömän.

Ei, mies ei suunnittele meillä mitään. Eikä todellakaan annan lupia, koska niitä ei meillä kysellä. Kummallakin on oma elämä.

Joo, mä luovutan nyt ja poistun. Kai tää olis ollut ymmärrettävää jos olisin valittanut ettei mies tee mitään.....

Sorry nyt, vaan, kun tuo mun testi on muokattu. Kaikki nuo jutut oli kirjoitettu sun tekstisi lomaan neuvoksi ongelmiisi ja vastauseksi kysymyksiisi. Olisit ehkä huomannut mitä tarkoitan mutta ei voi mitään, että ei annettu tulla alkuperäisessä muodossa, kun väitit, että tässä alkuperäisessä viestissäsi, et ole ongelmoinut asioista, joita olen esille nostanut.

Luin melkein koko ketjun ja ymmärsin kyllä ap:n POINTIN. =) Minun mies on myös hyvä kaikessa; loistava isä lapsilleen, hyvä tekemään kotitöitä ja urakin mukavassa nosteessa. Käsi sydämelle ap; oletko miehellesi mustasukkainen lapsistanne? Ei sama tilanne kuin teidän perheessänne tällä hetkellä, mutta itselläkin siitä on kokemusta. Meillä molemmat vanhemmat on olleet ajoittain lapsille "ykkösiä" ikävaiheen mukaan ja kyllähän se välillä kirpaisee sitä vanhempaa joka ei "kelpaa." Me ollaan kuitenkin ensisijaisesti perhe ja puhutaan miehen kanssa kaikesta. Jotenkin nyt tulee kuva että teidän perhedynamiikka ei pelitä ja kannattaa ottaa vakavan keskustelun paikka omista tunteista puolin ja toisin. Onkohan miehesikään ihan tyytyväinen tilanteeseen vaikka niin luulet....