Te jotka käytte päivätöissä, miten hoidatte...?

• Viestiketjun aloittaja pohtija
  • Ensimmäinen viesti
pohtija
Ketkä käytte päivätöissä, niin miten hoidatte alle kouluikäisen lapsen esim hammaslääkärit, puheterapiakäynnit, neuvolat ym? Saatteko aina vapaata?

Hirveesti mietin, kun olis tuossa hakusessa yks työpaikka johon tahtoisin hakea, mutta se on päivätyö. Nykyään kaikki nuo olen ottanut vapaapäiville, vuorotyötä kun teen. Lapsi kuitenkin käy viikoittain puheterapiassa ja paljon muitakin käyntejä on. Hirveesti olis mietittävää. Palkka pienenis aika paljon, hoitomaksut nousis kun pitäis laittaa lapset kokopäivähoitoon. Toisaalta matkakulut jäis pois, tällä hetkellä bensaan mennyt noin 300e kuussa. Ja toisesta autosta voitais luopua. Ja pääsisin pois tästä paskahommasta jota nyt teen.

wer
Oma työni on sellaista, ettei arkivapaita ole enkä kesken työpäivän voi olla pois. Työt kuitenkin päättyvät iltapäivällä, joten kaikki tällaiset menot hoidetaan iltapäivisin tai iltaisin. Miehellä on joustavampi työaika, joten hän pystyy järjestelemään aikatauluaan, mikäli hammaslääkärin tai neuvolan aika on ollut pakko ottaa aamuun. Päiväaikoja emme käytä.

vierass
Puheterapiassa voi käydä yksinkin taksilla kelan korvaamana. Lapsi saa vakkarikuskin, joka saattaa hänet terapeutille ja terapeutti puolestaan taas taksikuskille. Vuosittaisen omavastuun verran siitä joutuu itse maksamaan. Varsinaisia vanhempainohjauskäyntejähän ei montaa ole.

Neuvoloita ja hammaslääkärikäyntejä ei nyt niin hirveästi ole.

Kaikki ajat mahdollisimman myöhään. Teen vuorotyötä, pääasiassa kuitenkin 7-15 ja lapsen menot aina klo 14 -->. Käytän kertyneitä lyhennyksiä tai sovin erikseen pomon kanssa että teen pidempään tai tulen aiemmin, miten nyt käy parhaiten sillä viikolla. Joskus voin sopia myös kollegan kanssa että tulee päästämään mut aiemmin ja mä sitten vastapainoksi teen saman hänelle kun hän sitä tarvitsee.

kolöfs
Otan aina aamuaikoja ja minä tai mieheni menemme silloin myöhemmin töihin. Toki molemmilla on liukuva työaika joten leimaan vaan itseni myöhemmin sisään ja teen joskun myöhemmin takaisin. Joskus on ollut kesken päivää aika eikä siinäkään ole mitään ongelmaa ollut. Ja vaikka kysyisin luvan niin ei takuulla pomo sitä kieltäisi.

ft+pt+tt
Puheterapiassa voi käydä yksinkin taksilla kelan korvaamana. Lapsi saa vakkarikuskin, joka saattaa hänet terapeutille ja terapeutti puolestaan taas taksikuskille. Vuosittaisen omavastuun verran siitä joutuu itse maksamaan. Varsinaisia vanhempainohjauskäyntejähän ei montaa ole.

Neuvoloita ja hammaslääkärikäyntejä ei nyt niin hirveästi ole.
Meilläkin terapiakäyntejä hoidettiin taksilla. Jotkut terapeutit kävivät päiväkodissa. Sairaala- ja polikäynnit olivat palkattomia, mutta niille sai Kelalta erityishoitorahaa, koska matkoineen meni yli 6 tuntia per käynti.

pankkitäti
Aina on saanut vapaata. Miehen kanssa sovitaan kumpi menee, ja ajat pyritään järjestämään joko aamulle ensimmäiseksi tai iltapäivään/iltaan.

Meillä ainakin on paljon pienten lasten vanhempia töissä, ja kaikilla on samat ongelmat. Ymmärrystä löytyy siis.

Yhteistyössä