rippijuhla ja kertakäyttöastiat

• Viestiketjun aloittaja teinin äiti
  • Ensimmäinen viesti
"Lissu"
Hyvä esimerkki, pahinta lajissaan, mutta meillä on aika tiukkapipoinen tapakulttuuri. Tunnistan omistakin tutuista että jotkut ovat niin väsyneitä juhlan alkaessa ja emännyys on haasteen takana. Kaikista ei oikeasti edes ole emänniksi. Moni saattaa olla hyvä valmistamaan sapuskat, kattamaan ja huolehtimaan kaikesta ns. keittiöväen hommista, mutta ei pätkääkään kykyä sitten seurustella vieraiden kanssa. Tässä olisi opittavaa ja senpä takia minäkin kannustan mieluummin käyttämään kertiksiä kuin heittäytymään kätevän talousmamsellin rooliin.
Samaa mieltä. :)

Ei ole yhtä oikeaa tapaa järjestää juhlia, vaan juhlat saavat ja pitäisikin olla emäntänsä näköiset. Se voi tarkoittaa hienoja juhlia posliinikupeilla tai rentoja juhlia pahvimukeilla, pääasia on että vieraat viihtyy eikä kukaan joudu kohtuuttomasti stressaamaan juhlien vuoksi. Itse olen tuosta kauhuesimerkistä viisastuneena päättänyt, että mun juhlani saavat olla rennommat, en siivoa ja laita itseäni hengiltä etukäteen, ja juhlien aikana keskityn vieraisiin enkä keittiöön. Jos jollekulle ei kelpaa, niin oma on ongelmansa. :D

Ken guru
Pikkaisen marttyyriutta kenties? Newsflash: kaikki äidit on väsyneitä pienen vauvan kanssa. Erityisesti jos on isompia lapsia perheessä. Silloin pitää vaan ymmärtää pyytää muilta apua. Jos on ihmisiä, keitä kutsua ristiäisiin, varmaan on sitten myös niitä joilta pyytää apua.
Eikö niitä ristiäisiä voi siirtää myöhemmäksi, ettei heti hätäsektion jälkeen tarvitse niitä järjestää...? Lapsellehan voi antaa nimen maistraatissa.
Meillä edelliset ristiäiset oli pienet ja kotona. Vähän se harmitti, mutta muuhun en silloin pystynyt enkä olisi isoja jaksanut järjestää. Nyt on sitten tulossa taas ristiäiset, ja näihin kutsutaan kummankin (minun ja mieheni) lähimmät sukulaiset, ja tarjottaviin plus järjestelyihin panostetaan.

Eli samaa mieltä lettuperkeleen kanssa, omaa jaksamistaan kannattaa kuunnella, eikä väsymys ole sama jokaisen vauvan kohdalla.

teinin äiti
Meille tulee siis katos pihalle ja sinne niitä pöytiä ja tuoleja. Osa sitten syö sisällä. Kaikki ruoka ja juoma katetaan sisälle puffet tyyliin. Kahvit juodaan sitten jälkkäriksi kakkujen yms. makean kera.
Ja miehen siskolta pyydetty lautasia lainaan, mutta juomalasit on ne kertakäyttöiset lasinnäköiset.
Sisälle pöytiin tulee oikeat pöytäliinat, ulos ne sellaiset paksut kosteutta kestävät kerttisliinat.
Pöytiin jotkut kukkakimput koristeiksi, samoin ulkokukkaruukut ajattelin nostaa katoksen reunoihin koristeeksi.
Takapihalla muksuille keinut, tramppa yms. touhua ja sinne ajattelin kuitenkin ne muovilautasetkin ettei tuu sirpaleita.
Miltäs nyt kuulostaa?

Ken guru
Alkuperäinen kirjoittaja teinin äiti;30091444:
Meille tulee siis katos pihalle ja sinne niitä pöytiä ja tuoleja. Osa sitten syö sisällä. Kaikki ruoka ja juoma katetaan sisälle puffet tyyliin. Kahvit juodaan sitten jälkkäriksi kakkujen yms. makean kera.
Ja miehen siskolta pyydetty lautasia lainaan, mutta juomalasit on ne kertakäyttöiset lasinnäköiset.
Sisälle pöytiin tulee oikeat pöytäliinat, ulos ne sellaiset paksut kosteutta kestävät kerttisliinat.
Pöytiin jotkut kukkakimput koristeiksi, samoin ulkokukkaruukut ajattelin nostaa katoksen reunoihin koristeeksi.
Takapihalla muksuille keinut, tramppa yms. touhua ja sinne ajattelin kuitenkin ne muovilautasetkin ettei tuu sirpaleita.
Miltäs nyt kuulostaa?
Mun korvaan oikein hyvältä :).

"Lissu"
Alkuperäinen kirjoittaja teinin äiti;30091444:
Miltäs nyt kuulostaa?
On hyvä ratkaisu. :) Vieraillakin on rennompaa kun ei tarvitse silmä kovana vahtia ettei lapsi vaan riko astioita. Ulkona helpommin kaatuu muki tai lautanen, mutta sitten taas sillä ei ulkotiloissa ole niin väliä.

harmaana.
Purjosipuli.. onko rahatilanteesi muuttununut huimasti? Kiva jos niin on!
Ennen etsatsannut ollenkaan ruokaan ja raaka-aineisiin, vaan todellakin menit halvemman mukaan. Ja nyt sula on pääasiana tarjottavat.

oikeat astiat
Minä olen jostain saanut päähäni että kaikkien juhlat (siis sellaiset pippalot joihin kutsutaan muitakin kuin oman perheen porukkaa) ovat niin tärkeät sille juhlittavalle että astioiden tulee olla oikeita astioita eikä kertakäyttöisiä.

Meillä on kyllä sen verran monta astiasarjaa että melkoisen suuren porukan pystyy "ruokkiman" ilman että kenenkään olisi käytävä välillä tiskaamassa tai astianpesukonetta täyttämässä, ehkä tästä johtuen olenkin oikeiden astioiden kannalla.

Sen verran olen lipsunut että ihan pienille lapsille tarjottava "kupliva" tarjotaan kertakäyttöisistä shampanjalaseista, en halua että kukaan joutuu vahtimaan haukkana jälkikasvunsa tempauksia kristallilasin kanssa ; )

Yhteistyössä