Onko normaalia, että 13v tyttö on vielä ihan lapsen kokoinen ja mallinen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hennaliini
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

hennaliini

Vieras
Aloittaa siis syksyllä seiskaluokan ja muut samanikäiset kaverit pitkiä ja jopa muodokkaita. Tyttö on todella hoikka, 149cm ja sääret vaan tosi pitkät, mutta yläkroppa erittäin pieni. Varmaan tarkoittanee, että se kasvaa vähän jälkikäteen kun näyttää niin eriparilta ylä- ja alakroppa?

Kyllä hänelle olen joutunut jo toppeja ostelemaan jo parin vuoden ajan, mutta ei tarvetta rintaliiveille. On hän todella kevyt, hieman päälle 30kg. Ja itse olin samanikäisenä jo 165/45. En ole nähnyt ketään noin pientä 13-vuotiasta.

Mun mielestä kun katsoi kuudesluokkalaisia kevätjuhlissa niin ero oli ihan valtava. Toiset oli ihan pikkutyttöjä rimpsumekoissaan ja toiset sitten ihan täysia "naisia" korkkareissa ja meikeissä.

Tuohon painoasiaan kiinnittäisin kyllä huomiota. Oma pienin poika painaa tuon verran ja on pituudeltaan 10 cm lyhyempi. Muistan että esimerkiksi kuukautisten alkaminen liittyy painoon eli jos on liian alhainen rasvaprosentti, ne eivät välttämättä ala. Voi päteä muuhunkin kehitykseen.

Eikös niillä ole seiskaluokan alussa terveystarkastus? Varmaan silloin ottavat kantaa asiaan, jos on syytä huoleen.

Mun mielestä kun katsoi kuudesluokkalaisia kevätjuhlissa niin ero oli ihan valtava. Toiset oli ihan pikkutyttöjä rimpsumekoissaan ja toiset sitten ihan täysia "naisia" korkkareissa ja meikeissä.

Tuohon painoasiaan kiinnittäisin kyllä huomiota. Oma pienin poika painaa tuon verran ja on pituudeltaan 10 cm lyhyempi. Muistan että esimerkiksi kuukautisten alkaminen liittyy painoon eli jos on liian alhainen rasvaprosentti, ne eivät välttämättä ala. Voi päteä muuhunkin kehitykseen.

Eikös niillä ole seiskaluokan alussa terveystarkastus? Varmaan silloin ottavat kantaa asiaan, jos on syytä huoleen.

No hyvä tietää, että sulla tälläinen kokemus. Tyttöni oli taas ainut "pikkutyttö" kevätjuhlissa. Tosin ylipäätään näitä tyttöjä ei ollut kovin montaa, korkeintaan kymmenen, joten sekin voi selittää.

Painoon on kiinnitetty huomiota jo monta vuotta, mutta ei hän kuitenkaan ole luuta ja nahkaa, hän on vain siro. Mielestäni kuukautisia ei edes tarvitse miettiä vielä, meidän suvussa ne alkavat myöhäisessä iässä muutenkin.

Löytyykö isän puolelta suvusta murrosikäisenä tosi hoikkia olleita?

Onko jo murrosiän merkkejä tytöllä? (Karvoitus, hienhaju, valkovuoto, rinnanalut?) Menkat eivät varmaan ole vielä alkaneet?

Mä olin tosi pieni ja laiha jo lapsena, ja kova kasvupyrähdys teki musta ihan tikun. 6-luokan lopulla olin 164cm ja painoin 38kg. Venyin siis viidennen ja kuudennen luokan aikana pituutta yhteensä 25cm. Painoa tuli tuossa ajassa ehkä pari kiloa. Silti mulla alkoi kuukautiset 12-vuotiaana. Ikimuistoisena päivänäkin vielä, 20.02.2002 :D

Edelleen olen laiha, 167/50kg. Suvun naisten, runko, painoa alkaa kertymään vasta vaihdevuosien jälkeen. Hormoonijuttu varmaan?

Löytyykö isän puolelta suvusta murrosikäisenä tosi hoikkia olleita?

Onko jo murrosiän merkkejä tytöllä? (Karvoitus, hienhaju, valkovuoto, rinnanalut?) Menkat eivät varmaan ole vielä alkaneet?

Mä olin tosi pieni ja laiha jo lapsena, ja kova kasvupyrähdys teki musta ihan tikun. 6-luokan lopulla olin 164cm ja painoin 38kg. Venyin siis viidennen ja kuudennen luokan aikana pituutta yhteensä 25cm. Painoa tuli tuossa ajassa ehkä pari kiloa. Silti mulla alkoi kuukautiset 12-vuotiaana. Ikimuistoisena päivänäkin vielä, 20.02.2002 :D

Edelleen olen laiha, 167/50kg. Suvun naisten, runko, painoa alkaa kertymään vasta vaihdevuosien jälkeen. Hormoonijuttu varmaan?

Isän puolelta en tiedä. Murrosiän merkkejä on, paitsi ei karvoitusta, eikä menkkoja.

Yhteistyössä