Miten saada irtopohjavuokaa ns. pienemmäksi? Haluan pienen kakun. Vinkkejä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja chef
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

chef

Aktiivinen jäsen
16.02.2005
47 399
16
38
Ajattelin tehdä huomiseksi liivatteella hyydytettävää rahka-kakkua. Mulla on ihan perus irtopohjavuoka, jossa sen saa toki tehtyä. Mutta sillä tulee niin kovin iso kakku...syöjiä kun on vain 2 aikuista ja 2 lasta.

Suunnittelin siis tekeväni vähän pienemmän kakun. Mutta sitten mulla tarttis olla pienempi irtopohjavuoka. Ei ole. Joten mitäs nyt?

Olisi kiva saada kakku kuitenkin siis ns. irti vuoasta tarjolle, eli siksi en mielelläni sitä tee pieneen kulhoon, josta se sitten suunnilleen lusikoidaan pois.

Keksiikö joku keinon "pienentää" irtopohjavuokaa? Tai onko jollain jotain muuta ideaa?

vuoraa joku vuoka kelmulla, ja tee siihen se kakku,saat nostettua sen sit kelmun avulla pois sieltä.

(kannattaa laittaa pari kerrosta kelmua, ja reilusti vuoan reunojen yli, et saat kunnon otteen siitä kun nostat )

...entäs jos....sulla varmaan on sitten semmonen mieleinen kulho? Käärit sen joka puolelta elmukelmuun ja teetkin sen kakkusen siihen ns. nurin kurin. Eli - täytteet ensin ja sitten pohja. Pistät sen komeuden kylmään hyytymään ja kun on valmis, niin kippaat sen kulhon tarjoilulautaselle, poistat elmukelmun ja - iskette kiinni :)!

Alkuperäinen kirjoittaja keppälerttu;30080837:
vuoraa joku vuoka kelmulla, ja tee siihen se kakku,saat nostettua sen sit kelmun avulla pois sieltä.

(kannattaa laittaa pari kerrosta kelmua, ja reilusti vuoan reunojen yli, et saat kunnon otteen siitä kun nostat )

Hmmm...pitäiskö sinne pohjalle kuitenkin laittaa joku pahvi vielä varuiksi? Siis vaikka niin, että 2 x kelua, pahvi ja 1 x kelmu.

Jottei sitten noston aikana mene rikki. Täytteet on kuitenkin melko painavia.

...entäs jos....sulla varmaan on sitten semmonen mieleinen kulho? Käärit sen joka puolelta elmukelmuun ja teetkin sen kakkusen siihen ns. nurin kurin. Eli - täytteet ensin ja sitten pohja. Pistät sen komeuden kylmään hyytymään ja kun on valmis, niin kippaat sen kulhon tarjoilulautaselle, poistat elmukelmun ja - iskette kiinni :)!

Ei onnistu, kun sitä pohjaa tulee myös reunoille ja jopa yli sen täytteen. Enkä koskaan saisi pohjaa riittävän suoraksi ja tiiviiksi, vaikka en sitä reuhoille laittaisikaan, vaan lataisin vain siihen päälle.

Joo, olen hankala :D

Ei onnistu, kun sitä pohjaa tulee myös reunoille ja jopa yli sen täytteen. Enkä koskaan saisi pohjaa riittävän suoraksi ja tiiviiksi, vaikka en sitä reuhoille laittaisikaan, vaan lataisin vain siihen päälle.

Joo, olen hankala :D

Auts, haluat siis pohjaa reunoillekin...no, siinä sitä haastetta sitten onkin. Mutta - tiedän jo vastauksen :D - onko ihan pakko noin tehdä?

Jos sulla on kartonkia ja teippiä,niin leikkaa kartongista sopivan leveä (=kakun korkeus) ja riittävän pitkä suikale. Teippaa suikale renkaaksi,Vuoraa leivinpaperi-suikaleella ja laita tarjoilulautaselle. Näin voit tehdä kakun suoraan siihen vadille,ei tarvi nostaa (eikä pelätä että hajoaa nostaessa).

Hmmm...pitäiskö sinne pohjalle kuitenkin laittaa joku pahvi vielä varuiksi? Siis vaikka niin, että 2 x kelua, pahvi ja 1 x kelmu.

Jottei sitten noston aikana mene rikki. Täytteet on kuitenkin melko painavia.

riippuu toki siitä minkä kokoisen teet, mut pienempi pysyy kyllä koossa kun sen nostaa, mitä isompi se on sitä vaikeampaa siitä nostamisesta tulee.

tosin toi käänteisesti tehty kakku voi olla helpompi tehdä, niin ei jää sit se kelmukaan sinne kakun alle, sitä kun ei ton nostamisen jälkeen enää oikein saa pois.

• Tykkää
Reactions: chef
Jos sulla on kartonkia ja teippiä,niin leikkaa kartongista sopivan leveä (=kakun korkeus) ja riittävän pitkä suikale. Teippaa suikale renkaaksi,Vuoraa leivinpaperi-suikaleella ja laita tarjoilulautaselle. Näin voit tehdä kakun suoraan siihen vadille,ei tarvi nostaa (eikä pelätä että hajoaa nostaessa).

Pohja painellaan reunoja pitkin ylös...ei mulla taida olla riittävän vahvaa kartonkia.

Mutta mä testaan tuota toista ohjetta, eiköhän sillä kakku kasaan saada :)

Onko liian helppoa tehdä suoraan annosmaljoihin.

Tai sitten kelmutettuun kulhoon käänteinen kakku joka kumotaan (muistat vain koputtaa lapiolla ja sanoa -älä tule paha kakku, tule hyvä kakku)

Teet yksittäiset annokset vaikka juomalasin pohjalle ja lusikoitte ne sieltä suoraan ilman mitään kippaamista. Meidän kartiolaseista olen monasti jälkkäriä tarjonnut.

Confetin jo googletin ja sieltä löysin. Mutta aina parempi, jos saa kaupasta...sen saa sitten jo vaikka heti huomenna haettua. Pitää siis käydä tsekkaamassa tuo kodin 1 :)

LaDolcetteria- merkillä (siis siellä ykkösessä) on sekä neliön että pyöreän muotoista reunavuokaa ja ....sittenhän siellä on melkoisen runsaasti muutakin leivontasälää ja kaikkea kivaa :)...

LaDolcetteria- merkillä (siis siellä ykkösessä) on sekä neliön että pyöreän muotoista reunavuokaa ja ....sittenhän siellä on melkoisen runsaasti muutakin leivontasälää ja kaikkea kivaa :)...

Mä olen tuolta Confetista vain tilannut...jotenkin olin siinä uskossa ja ajatuksessa, että tavaratalojen leivontatuotteet ei olisi järin laadukkaita. Ja osa ei siis varmasti olekkaan...jotkut mitkälie tyllat ostin Prismasta, mutta melko nopeasti tilasin sitten Wiltonit, kun ne Prismasta ostetut ruostuivat. Wiltonit lienee ikuiset :)

Mä olen tuolta Confetista vain tilannut...jotenkin olin siinä uskossa ja ajatuksessa, että tavaratalojen leivontatuotteet ei olisi järin laadukkaita. Ja osa ei siis varmasti olekkaan...jotkut mitkälie tyllat ostin Prismasta, mutta melko nopeasti tilasin sitten Wiltonit, kun ne Prismasta ostetut ruostuivat. Wiltonit lienee ikuiset :)

Joo, siis tyllat nyt on hyvätkin olla sitä laadukkaampaa osastoa, jäljessä sen näkee kyllä heti ja kestävyydessä, ja Wiltonien nimiin minäkin vannon mutta esim. noi reunavuoat on ihan hyviä tavaratalojenkin valikoimissa. IloLeipurilla on myös hyvää tavaraa.

Joo, siis tyllat nyt on hyvätkin olla sitä laadukkaampaa osastoa, jäljessä sen näkee kyllä heti ja kestävyydessä, ja Wiltonien nimiin minäkin vannon mutta esim. noi reunavuoat on ihan hyviä tavaratalojenkin valikoimissa. IloLeipurilla on myös hyvää tavaraa.

Mulle se laatu ei valitettavasti näy siinä jäljessä kyllä pätkääkään. Jospa ne Wiltonitkin on vaan huonoja, vai mitä veikkaat ;) :D

Mutta kiitos tosiaan tuosta vuokavinkistä :)

Yhteistyössä