Vinkkejä viljattomuuteen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vinkeistä kiitollinen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vinkeistä kiitollinen

Vieras
Heippa. Viime viikolla jo vähän tästä aiheesta kyselin, mutta sitten jouduin poistumaan koneelta enkä enää löytänyt keskustelua, joten nyt kyselen uudelleen. Olen siis ajatellut kokeilla viljatonta ruokavaliota, koska selvästi silloin kun leipää yms menee vähemmän myös ihoni voi paremmin ja olen pirteämpi.

Eli te jotka olette viljattomalla ruokavaliolla tai muuten tiedätte:

-Saatteko riittävästi kuituja? Toimiiko vatsanne?
-Saatteko oikeasti vatsanne täyteen ja kylläisen olon vai syöttekö useammin päivässä?
-Sisältävätkö viljattomat/gluteenittomat tuotteet (lähinnä leivät jne) enemmän hiilareita? Suosittelisitko niitä laihduttajalle?
-Kuluuko ruokaan enemmän rahaa nyt kun olet viljattomalla ruokavaliolla?

Haluaisin siis kokeilla viljatonta ruokavaliota, mutta mietityttää miten lähteä alkuun. Mitä te syötte esim.aamu-,ilta- ja välipaloiksi? Millä korvaatte ruoassa pastan?

Minulla tilanne se, että pelkkä rahkan tai jogurtin syönti ei täytä vatsaa. Kaipaan jotain pureskeltavaa. Smoothiet ovat tuoreena hyviä, mutta esim.aamuisin en viitsisi koko taloa herättää sellaista tehdessä. Eikä niistä oikein täyttäviä saa ilman leseitä..
Kananmunia en juurikaan vatsavaivojen vuoksi syö (eli munakkaat ei käy) ja samoin soijatuotteet saa vatsan kipeäksi.
Hiilareita olen parin vuoden aikana vähentänyt reippaasti ja se on ollut hyvä juttu, siksi vähän mietityttää esim.riisin ja perunan lisääminen ruokaan...
Kasviksia käytän nyt jo aika runsaasti, mutta tunnen itseni ja tiedän, että jos kamalasti niitä vielä lisään, ne kärsivät inflaation ja kohta ei huvita syödä niitä enää yhtään. Pitäisi varmaan keksiä uusia tapoja valmistaa kasvikset. Juustolla tai kermalla en kuitenkaan haluaisi niitä vuorata. Ehdotuksia..?

Suosittelen tutustumaan kasvisruokiin. Esim. intialainen keittiö ja muut aasialaiset ovat hyviä. Palkokasveissa on kuituja siihen vatsantoimintaasikin. Linsseistä vaikkapa helppo dhal-kastike taikka keittoon saostamaan.

Suosittelen tutustumaan kasvisruokiin. Esim. intialainen keittiö ja muut aasialaiset ovat hyviä. Palkokasveissa on kuituja siihen vatsantoimintaasikin. Linsseistä vaikkapa helppo dhal-kastike taikka keittoon saostamaan.

Hymm..hyvältä kuulostaa :)
Voin kuulostaa nyt vähän laiskalta, mutta mietin löytyisikö helpompaa tapaa jotenkin "soveltaa" perusruokia joihin jo muukin perhe tottunut viljattomiksi. Tai ainakin osuus minulle.
Tiedän, että esim.mies vihaa kaiken maailman linssejä ja papuja. Itse kyllä söisin niitä mielelläni. Tosin pavut ei sula oikein kunnolla.. En millään jaksaisi enkä oikein ehtisikään tehdä itselleni eri ruokaa ja muulle perheelle toista ruokaa..

4l9wl83ze2p.png

Karppaus.info sivuilta voisi löytyä sopivia reseptejä. Minunkaan mieheni ei voinut ennen syödä kananmunia, koska tuli niistä sairaaksi. Nyt kun viljat ovat poissa lähes kokonaan, niin kananmuna ei aiheuta mitään oireita. Meillä on syöty leseistä ja siemenistä tehtyä leipää (en tiedä sopiiko viljattomaan ruokavalioon, mutta meille se sopii). Jugurtin kanssa sydään siemenia, sokerijuurikaskuitua, leseita yms. Kuitua tulee todennäköisesti paljon enemmän kuin ruisleipää syömällä.

No entäs gluteeniton kaura? Kaurapuuro sopii monille keliaakikoillekin. Ja kauraleseet.

Niin..Olen vasta ihan alkutaipaleella tässä viljattomuus jutussa. Otan vasta selvää miten sitä kannattaisi lähteä kokeilemaan.
Vilja-allergiaa tai keliakiaa minulla ei siis ole todettu, mutta todella moni on kehunut monen vaivan parantuneen viljattomalle siirtymisen myötä. Kyllähän toteutusta helpottaisi paljon jos voisi syödä kaurapuuroa ja kauraleseitä, mutta olisiko se enää viljatonruokavalio. Siis siinä mielessä viljaton, että saisi nuo terveyshyödyt joista ihmiset kertoo...

Karppaus.info sivuilta voisi löytyä sopivia reseptejä. Minunkaan mieheni ei voinut ennen syödä kananmunia, koska tuli niistä sairaaksi. Nyt kun viljat ovat poissa lähes kokonaan, niin kananmuna ei aiheuta mitään oireita. Meillä on syöty leseistä ja siemenistä tehtyä leipää (en tiedä sopiiko viljattomaan ruokavalioon, mutta meille se sopii). Jugurtin kanssa sydään siemenia, sokerijuurikaskuitua, leseita yms. Kuitua tulee todennäköisesti paljon enemmän kuin ruisleipää syömällä.

Minulle pelkkä kananmunan haju jo saa aikaan yökötysrefleksin. Niin paljon olen lapsena kananmunan takia sairastellut, että jotenkin jo hajun liitän vatsavaivoihin.

Jogutin kanssa voisinkin kokeilla siemeniä. Käytättekö jotain ihan valmis siemensekoitusta? Minkälaista on sokerijuurikaskuitu ja mistä sellaista voi ostaa?
Leivotteko itse leivän ja eikö siihen tosiaan käytetä ollenkaan jauhoja?

Itselläni ruokavaliossa kuituja löytyy lähinnä kauraleseistä, ruisleivästä, hapankorpusta ja kokojyväpastoista. Kokojyvämurot ja myslit olen jo jättänyt pois, mutta tiukkaa tekee edelleen sen suhteen. En oikein saa mahaani täyteen ja vaikea keksiä varsinkin täyttäviä aamu-,ilta- ja välipaloja.

Tattari(hiutale)puuro on myös hyvä vaihtoehto. Itse tykkään syödä sitä jugurtin kanssa.

Tattarihan voisikin olla kokeilemisen arvoinen. Kokemusta siitä ei kyllä ole.
Kerrotko tyhmälle, että kestääkö puuron valmistos kauan ja onko se ravintoarvoiltaan hyvä? Tarkoitan, että eihän ole pelkkää hiilarimössöä? Syötkö sitä kylmänä jogurtin kanssa (jos tekisi illalla jo valmiiksi jääkaapppiin aamua varten)?

Tsekkaa myös paleo-reseptejä.

Mä nyt vähän niuhotan, mutta gluteeniton pois gluteenipitoiset viljat eli vehnä, ohra ja ruis (vilja-allergikoille myös puhdas kaura ei taida sopia)

Viljaton ruokavalio ei myöskään edellisten lisäksi hirssiä, tattaria, riisiä, quinoa, jne.

Tsekkaa myös paleo-reseptejä.

Mä nyt vähän niuhotan, mutta gluteeniton pois gluteenipitoiset viljat eli vehnä, ohra ja ruis (vilja-allergikoille myös puhdas kaura ei taida sopia)

Viljaton ruokavalio ei myöskään edellisten lisäksi hirssiä, tattaria, riisiä, quinoa, jne.

Kiitos vinkistä, täytyypä googlata tuo paleo.
Tosiaan tuo erohan noilla ruokavalioilla on. Epäselvää itsellenikin vähän on, että kuinka tarkasti kaikki viljat pitäisi jättää pois jotta terveyshyötyjä saisi (jos saisi) vai riittäisikö esim.pelkkä kotimaisten viljojen pois jättö. Ajattelin ainakin aloitella kotimaisten pois jätöllä jos en sitten saa vinkkejä, että kannattaa kaikki jättää pois.

Alkuperäinen kirjoittaja vinkeistä kiitollinen;30075958:
Tattarihan voisikin olla kokeilemisen arvoinen. Kokemusta siitä ei kyllä ole.
Kerrotko tyhmälle, että kestääkö puuron valmistos kauan ja onko se ravintoarvoiltaan hyvä? Tarkoitan, että eihän ole pelkkää hiilarimössöä? Syötkö sitä kylmänä jogurtin kanssa (jos tekisi illalla jo valmiiksi jääkaapppiin aamua varten)?
Hiutalepuuron valmistuu kestää noin 10 minuuttia, keittoaika 5 minuuttia. En ole syönyt kylmänä. Menee aika tiukaksi, kun kylmenee, joten luulen, ettei ole hyvää kylmänä. Ravintoarvoista en tiedä. Suurimoista keitetty puuro olisi varmasti parempi kuin hiutalepuuro.

Alkuperäinen kirjoittaja vinkeistä kiitollinen;30075953:
Minulle pelkkä kananmunan haju jo saa aikaan yökötysrefleksin. Niin paljon olen lapsena kananmunan takia sairastellut, että jotenkin jo hajun liitän vatsavaivoihin.

Jogutin kanssa voisinkin kokeilla siemeniä. Käytättekö jotain ihan valmis siemensekoitusta? Minkälaista on sokerijuurikaskuitu ja mistä sellaista voi ostaa?
Leivotteko itse leivän ja eikö siihen tosiaan käytetä ollenkaan jauhoja?

Itselläni ruokavaliossa kuituja löytyy lähinnä kauraleseistä, ruisleivästä, hapankorpusta ja kokojyväpastoista. Kokojyvämurot ja myslit olen jo jättänyt pois, mutta tiukkaa tekee edelleen sen suhteen. En oikein saa mahaani täyteen ja vaikea keksiä varsinkin täyttäviä aamu-,ilta- ja välipaloja.
Itse laitetaan mieleiset aineet jugurttiin, ei käytetä sekoituksia. Sokerijuurikaskuitua on ainakin Prismoissa. Leipä leivotaan itse. Olen muokannut valmista ohjetta meille sopivaksi. Leipään tulee: Mantelijauhoa vajaa pari desiä, sitten esim. auringonkukan, pellavan, seesamin siemeniä, leseitä, sokerijuurikaskuitua yhteensä noin kolme desiä, juustoraastetta 250 grammaa, muutama lusikallinen jugurttia. Muitakin leipiä on tehty, mutta tämä on meidän tavallisin.

Itse laitetaan mieleiset aineet jugurttiin, ei käytetä sekoituksia. Sokerijuurikaskuitua on ainakin Prismoissa. Leipä leivotaan itse. Olen muokannut valmista ohjetta meille sopivaksi. Leipään tulee: Mantelijauhoa vajaa pari desiä, sitten esim. auringonkukan, pellavan, seesamin siemeniä, leseitä, sokerijuurikaskuitua yhteensä noin kolme desiä, juustoraastetta 250 grammaa, muutama lusikallinen jugurttia. Muitakin leipiä on tehty, mutta tämä on meidän tavallisin.
Leipään tulee myös leivinjauhetta ja psylliumia muutama teelusikallinen.

Lisää rasvaa, niin nälkä pysyy pois. Esim. smoothiehen loraus oliiviöljyä + yhtenä raaka-aineena avokado, saat hyviä rasvoja.

Jos haluat kokonaan viljoista pois, niin psyllium on hyvä kuidun lähde (käytetään gluteenittomassa leivonnassa, saa ihan normi kaupoista). Tätä voi kans laittaa smoothiehen, mut silloin suosittelen syömään tuoreeltaan. Muutoin smoothiet kyllä säilyy jääkäaapissa hyvin yön yli.

Muita kuidun lähteitä on perunakuitu ja tattarilese. (vaikka siellä rahkan seassa) Sokerijuurikaskuitu on omaan makuun aika voimakkaan makuista, mutta pienenä määränä sopii hyvin leivontaan. Ja niitä siemeniä ja pähkinöitä kun laittaa salaatteihin, pitävät ne minulla ainakin hyvin nälkää.

Karppaussivustoilta löytyy hyviä leivän korvikkeita.

Jostain luin, että joku oli korvannut makaronilaatikossa makaronit raejuustolla ja lopputulosta kehuttiin hurjasti. Itse en ole testannut.

Kannattaa kunnolla selvittää vaikka vilja kerrallaan, onko ne kaikki ns. sopimattomia. Gluteenittomuudesta ei välttämättä ole mitään hyötyä, koska aika paljon valmiissa tuotteissa (ja useissa jauhoseoksissa) on vehnätärkkelystä, mikä ei sovi vilja-allergisille eikä luontaisesti gluteenitonta ruokavaliota noudattaville.

Ja kun hiilarit jää vähiin, jätä kaikki ns. light- tuotteet pois. Täsyrasvaiset rahkat ja jogurtit pitää paremmin nälkää ja ovat muutoinkin vähemmän prosessoituja.

Gluteeniton ja viljaton ovat aivan eri asioita, ja tätä saa korjata koko ajan. Gluteeniton ei myöskään tarkoita kotimaisten viljojen poisjättämistä (sitkeässä tuokin on, ja monelle myös vaarallista).
Gluteenittomat tuotteet, esim. leivät, sisältävät yleensä enemmän hiilareita ja enemmän kaloreita kuin gluteeniviljoja sisältävät. Jos haluat välttää hiilareita tai pudottaa panoa, älä vaihda gluteenittomiin. Kaura on vilja, joten se ei käy viljattomalle, eikä myöskään hirssi., tattari, riisi.

Kiitos taas hyvistä vinkeistä :) Taitaa vaatia vähän opettelua jos itse alkaa viljattomia tekemään..

Nyt siis olen ajatellut, että aloittelen ainakin näillä:

-jättämällä ruisleivän ja hapankorput pois (muita leipiä en syökkään)
-opettelen syömään tattaripuuroa ja lisään sitä myös rahkaan ja jogurttiin
-kokeilen psylliumia ja sokerijuurikaskuitua ja ehkä siirryn käyttämään niitä
-lisään öljyä myös smoothieseen (salaateissa käytänkin jo ja jogurtit ja rahkat on täysrasvaisia)
-kokeilen jogurttia siemenien kanssa
-googlaan paleo- ja karppausreseptejä
-en siirry gluteenittomiin tuetteisiin jos niisä on kerta paljon hiilareita
-kokeilen leipoa itse leipää siemenistä

Lisää saa vinkata jos tulee vielä mieleen..

Yhteistyössä