Kannattaako päiväkotiin oikeasti hankkia huonot/ käytetyt "rönttä" vaatteet?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Frilla
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
F

Frilla

Vieras
Lapseni aloittaa päiväkodissa syksyllä ja useampi kaveri on ohjeistanut ja tarjonnut vanhoja (haalareista polvet lähes puhki ja saumoista langat kuluneet poikki) vaatteita päiväkotikäyttöön. Ei kuulemma kannata laittaa päiväkotitiin hyviä ja siistejä vaatteita kun kumminkin menevät heti rikki ja sotkeentuvat.

Esikoisen äitinä tätä ihmettelen. Jos kerran päiväkodissa ulkoillaan paljon ja touhutaan maassa möyrienkin niin minun logiikalla silloin kannattaa olla hyvä, vettä mahdollisimman hyvin pitävä ja lämmin haalari. Samoin sisävaatteissa miksi pitäisi pantata niitä kivannäköisiä vaatteita jotain tiettyä käyttöä varten? Yhtä helpostihan ne kotonakin sotkeentuvat ja sitten vasta harmittaa kun kivan näköinen ja käytössä mukavan oloinen paita jää vähälle käytölle kun sitä on säästellyt vain kyläilykäyttöön. Pesukoneet on keksitty ja kaupasta saa uusia vastteita jos rikkimenevät. Meilläkin lapsi tulee olemaan kolme päivää viikossa hoidossa (4-8,5 h/ päivä) niin se on aika iso osa viikkoa.

Onko tämä vain sellainen asia minkä tajuan vasta kun lapsi on hetken ollut päiväkodissa? En vain ymmärrä miksi jättää hyvä ulkoiluun sopiva haalari vähälle käytölle vain sen takia, että sitten harmittaa kun se nuhjaantuu tai menee rikki. Enemmän minua on harmittanut jos olen säästellyt jotain kivaa vaatetta vain tiettyihin tarkoituksiin ja sitten huomaan ettei sitä ole käytetty paljon ollenkaan ennen kun on pieni.

No siis esim. kuravaatteet, jotka ei ole jatkuvalla käytöllä, voi huoletta olla käytettyä tai "halpismerkkiä". Mutta kyllä muuten kannattaa katsoa kestävää, lämmintä ja monikäyttöistä, koska ulkoilua kyllä tulee olemaan paljon. Sisävaatteiksi olen itse ostanut lähinnä sellaisia vaatteita, jotka ovat mahdollisimman mukavia ja rentoja päällä. Collareita, t-paitoja, kevyitä pitkähihaisia, huppareita jne.

Ei mitään rönttää tartte. Normaalit vaatteet, käyttöönhän sä ne olet kuitenkin ostanu, etkä koristeeksi. Lapsi ulkoilee päiväkodissa paljon ja kivempihan siellä on mennä niissä kunnollisissa vaatteissa, kun naapurilta saaduissa kakkosvetimissä joista tuulee ja sataa läpi.

Ulkovaatteissa olen toiminut päinvastoin! Mahdollisimman hyvälaatuiset, vedenpitävät ja mukavat ulkovaatteet lapselle, koska niitä siellä paljon käytetään. Kuravaatteet meillä oli myös, mutta ne eivät tainneet viime vuonna olla kertaakaan päällä. Ohjeistimme hoitajia, että lapsen vaatteet ovat täysin vedenkestävät, ja toivomme kuravaatteita käytettävän vain, jos epäilevät että lapsi voisi kastua. Sateella ulkoilivat paljon ja aina lapsi oli kuiva, vaikka sadevaatteita ei siis käytetty. Olin tyytyväinen lapsen vaatetukseen.

Sisävaatteissakin meillä on vain meistä nättejä ja hyvälaatuisia vaatteita. Käyttöä vartenhan niitä ostetaan, oli merkki mikä hyvänsä niin ei niitä tarvi suojella. En ymmärrä sellaista ajattelua.

Kyllä mun muksun vaatteet tuntuvat likaantuvan enemmän päiväkodissa, mutta en ole silti alkanut vaatteita säästellä. Jos on joku vaate, jonka sotkeutuminen harmittaisi niin en tietty sitä laittaisi päälle. Mutta jos se seitsemän euron hm-paita tuhoutuu niin en kyllä itkisi sen perään. Yhtään vaatetta ei ole kyllä mennyt pilalle. Ja en myöskään ymmärrä ulkovaatteiden säästämistä.

Suurin osa on näteissä normaaleissa vaatteissa. En kyllä muista että olisi särkynyt/värjäytynyt/muuten pilaantunut ryhmäni lasten vaatteet. Siis toki ne likaantuu, mutta sitä varten kai pesukone on... Maalatessa tms otetaan päällimmäinen pusero pois jos mahd ja nostetaan hihat ylös jne. Että outoja ohjeita olet saanut...

ostin talvella uudet laadukkaat (kalliit) talvihaalarit hyvillä ominaisuuksilla ja ne meni rikki heti samalla viikolla. Kyllä harmitti. Piha oli repinyt pepun ja polvet puhki. Nyt siis laitan halvempaa jota voi sitten ostaa lisää käytettynä/ uutena kun ne menee rikki kuitenkin ajan saatossa.

ostin talvella uudet laadukkaat (kalliit) talvihaalarit hyvillä ominaisuuksilla ja ne meni rikki heti samalla viikolla. Kyllä harmitti. Piha oli repinyt pepun ja polvet puhki. Nyt siis laitan halvempaa jota voi sitten ostaa lisää käytettynä/ uutena kun ne menee rikki kuitenkin ajan saatossa.

Mie oon ostanut ne kalliit puvut alesta,raaskii pitää päiväkodissakin. eskarilainen sai omat ulkovaatteensa rikki kyllä polvista,sekä toppapuvun että toppahousut, mutta laskivat kyllä paljon mäkeä ilman liukuria tms. Pienempi 4v ei saanut tuhottua ulkovaatteita rikki asti, sisävaatteista pitävät päiväkodissa samoja kuin kotonakin.

Voi tulla lastensuojeluilmo jos on käytetyt vaatteet! Mun kaverin tutulle kävi niin että lapset otettiin pois syynä vaan kun oli kirppisvaatteet päikyssä!!!

jepjep. Jos ne käytetyt vaatteet on sopimattomat keliin (vaikka talvikelissä pelkkä vk-puku ja viis numeroa pienet kengät) niin tän vois uskoakin,muuten ei.... Ne uudetkaan vaatteet ei oo uudet kuin sen yhden päivän.

Hoitajan näkökulmasta; Jos on maailman loppu jos käy niin ikävästi että ne
kallisarvoiset sukat katoaa ettei kertakaikkiaan löydy tai paidan hihaan kuivuu
liima ni sitten kannattaa suosia niitä rönttävaatteita ???? Muuten mukavaa, joustavaa
ja helposti puettavaa. Ps. Olen joskus luottanut hoitolapsen mustikkaan sotkeutuneen
paidan jotta ei kuivuisi ja lähtis puhtaaksi. Joskus olisin pessyt ilta/vkl-hoitalaisen
sotkeutuneen vaatteen mutten liotin vain jos ei kotiväki olis tykännyt meidän
pesuaineista ????

Äidin näkökulmasta; Kastiketta ja kiisseliä löytyy vaatteista aika paljon useammin
kuin kotioloissa, valkoista en laittaisi ????

• Tykkää
Reactions: Madicken04
minä olen pukenut lapsen hoitoon lämpimästi ja hyvät ulkoiluvaatteet mukaan. Paljon meillä käytetään kirppisvaatetta, mutta ei mitään rikkinäisiä vaan uudenveroisia. Jos on jostain saatu ohentunut toppahaalari tms. niin ollaan pidetty kauppa/automatkoilla jolloin ei niin lämmintä tarvitse kuin hoidon pitkissä ulkoiluissa. Sisävaatteet ovat olleet tavallisia arkivaatteita, jotka ei harmita jos menevät askarteluissa tai kiisselin syömisessä piloille. Kauluspaidat ja hörhelömekot on jätetty mummoloihin :)

Ite en ookoskaan ymmärtäny tuota logiikkaa että päiväkotiin erivaatteet kuin muulloin.minä hommaan lapsille vaatteet käyttöä varten, myös ne merkkivaatteet.ärsytti keväällä kun monesti eskariope muistutti ettei pojalla ollu ulkohousuja mukana.ja kun sanoin että kyllä tarkenee jo ilmankin(toukokuu)niin ope vaan tuumas että juu tarkeneek kyllä mutta harmittaa jos housun polvet rikki menee jos vaikka kaatuu...ööö, no samalla tavalla ne ois ne tecin ulkohousutki rikki voinu mennä(ja menikin) ;)

[QUOTE="suurperheellinen";30066462]Ite en ookoskaan ymmärtäny tuota logiikkaa että päiväkotiin erivaatteet kuin muulloin.minä hommaan lapsille vaatteet käyttöä varten, myös ne merkkivaatteet.ärsytti keväällä kun monesti eskariope muistutti ettei pojalla ollu ulkohousuja mukana.ja kun sanoin että kyllä tarkenee jo ilmankin(toukokuu)niin ope vaan tuumas että juu tarkeneek kyllä mutta harmittaa jos housun polvet rikki menee jos vaikka kaatuu...ööö, no samalla tavalla ne ois ne tecin ulkohousutki rikki voinu mennä(ja menikin) ;)[/QUOTE]

Täällä tykkäsvät et eri housut ulkoiluun ja sisälle,vaihtoivat ulos mennessä vaikak toiset collegehousut sitten. Ettei kulkeudu niin paljon hiekkaa ym roskaa sisään.

No hei jos yhtään lasta aattelet niin kunnon vaatteet vaan päikkyyn päälle. On toki olemassa perheitä, joissa lapsilla on vain yhdet ns. kunnon vaatteet joiden kanssa pitää mennä niin pihalle kuin kaupunkiinkin...ja silloin varmasti veetuttaa jos ne ainokaiset suttaantuvat päikyssä. Ei tosiaan lasta palvele, jos joutuu olemaan ne pakolliset 2-4h päivässä vaatteissa jotka eivät pidä lämpöä eivätkä kestä vettä. Ja arvaapas kui pal itkettää laittaa ne kurikset siihen housujen päälle ihan jokaisella vähänkin kosteahkolla kelillä kun ne millin ohuiksi vanuttuneet rönttähousut eivät pidä yhtään...mitään.
Että jos sulla varaa on niin pistä vaan haisemaan. =)

Toimivat, hyvät ulkovaatteet ehdottomasti päiväkotiin. Siellä ulkoillaan useampi tunti päivässä. En ole koskaan ymmärtänyt sitä joidenkin tuttavien ulkovaatteiden panttaamista. Toki jos vaatteiden ainoa tarkoitus on säilyttää jälleenmyyntiarvonsa....

Joo, meillä oli yksi tyttö jolle piti äidin ohjeiden mukaan laittaa aina kurahousut ja sadetakki ulkoillessa, ettei ulkopuku menisi pilalle. Jälleenmyyntiarvon nimeen vannottiin...silleen aika makeeta kun mamma sai sossusta rahat uusiin..ja tavallaan tuplasi hyödyn. =)

En ole tuollaisesta rönttävaatteesta kuullutkaan.
Ja vaatteet on tehty kulutettavaksi ja pidettäväksi ja kaupasta saa uusia.

Joskus vähän harmitti jos oli juuri joku uusi paita josta lapsi tykkää ja sinä päivänä on ollut jotain askartelua jossa voimakkaat värit käytössä. Kun niitä kivoja vaatteita joissa ei ole karseat printit on vaikea löytää.

Haalarit ja muut ulkovaatteet tietenkin uudet ja liat ja kulumiset kuuluvat tietenkin asiaan.

Käytännöllisyys on tärkeintä. Ei mitään pikkunappeja ja miljoonaa vetskaria ja vöitä vaan sellaset että lapsi saa ne itse päälle. Meillä on ollut ihan peruscollareita, mekkoja, sukkiksia jne. Yksi paita on tahriintunut maaliin niin ettei lähtenyt puhtaaksi mutta semmosta sattuu. Siis samoja vaatteita kuin kotona käytetään. Mitään sellaista en ole laittanut päälle jonka pilallemeno olisi katastrofi ja hyvin on mennyt.

Ulkovaatteissa olen panostanut kestävyyteen. Niissä rymytään kuitenkin ihan kunnolla joten ilman ominaisuuksia olevat haalarit hajoaa tosi helposti.

Yhteistyössä