Miten kehitysvammaisilla on aina varaa matkustella?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ..aha
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Kehitysvammaisella voi olla maksavat vanhemmat tai muita omaisia, perintöä tai muuta omaisuutta ihan kuten kaikilla muillakin. Itse maksan oman vammaisen lapseni reissuja ja hän tulee perimään minut aikanaan ihan kuten sisaruksensakin.

[QUOTE="heh";30064307]Määrittele termi "ostaa mitään".

Vaatteita? Koruja? Kenkiä? Laukkuja? Ruokaa?
Mikset ole voinut ostaa? Pitäisikö kehitysvammaisten taloudellinen tilanne olla huonompi kuin ns. terveiden?[/QUOTE]

Vaatteita,koruja,kenkiä ja laukkuja. Ei ole ollut varaa.ei tietenkään pitäisi.

No matkustamiseen sanoisin, että ainakin yhdessä asumispalvelukeskuksessa järjestetään jatkuvasti asukkaille yhteisreissuja niin koti- kuin ulkomaille. Toki jokainen maksaa reissustaan, mutta tietysti porukalla saadaan alennuksia ja käsittääkseni myös voivat hakea esim. ray:lta virkistykseen avustuksia ja lomatukea.

Itselläni on lievästi kehitysvammainen sukulainen ja se kyllä käy töissä ja saa palkkaa, jolla matkustelee. Puolisonsa taas on kotona ja elää käsittääkseni tuilla, mutta toisella siis normaalipalkka, palkan suuruudesta ei tietoa.

[QUOTE="heh";30064276]Aika kattava toi sun otanta ;)[/QUOTE]

Samaa tulin kirjoittamaan.
Toi kuulostaa ihan samalta mantralta kuin mun lapsien suusta välillä pääsee... "Kaikilla muilla on..." "Kaikki muut saa..." jne... ja kun tarkemmin kysyy niin yksi tai kaksi saavat... ;)

Valitettavasti ap:n kaltaisia ihmisiä on olemassa. Tuijotetaan koko ajan siihen mitä muilla on mahdollisesti enemmän kuin itsellä, eikä nähdä metsää puilta.

Lähtisin siitä, että monilla kehitysvammaisilla ei ole tarvetta ostella aina uusia vaatteita, puhelimia ja kaikkea. Myöskään suurin osa eivät polttele eikä juo.Eli jotain jää säästölle jonka sitten voi realisoida pikkasen laadukkaampaan yksittäiseen tuotteeseen/tavaraan.

Lähtisin siitä, että monilla kehitysvammaisilla ei ole tarvetta ostella aina uusia vaatteita, puhelimia ja kaikkea. Myöskään suurin osa eivät polttele eikä juo.Eli jotain jää säästölle jonka sitten voi realisoida pikkasen laadukkaampaan yksittäiseen tuotteeseen/tavaraan.

Mä en ole vuosiin ostellut itselleni mitään mulle jää omaan käyttöön vuodessa ehkä 100-150€.

Hyvä, että matkustavat. Tämä on osa sitä hyvinvointivaltiota, jonka kustannuksiin haluan mielelläni osallistua. Toisaalta kehitysvammaisillakin joskus oma työ, perintöä, varakkaat vanhemmat jne. jotka selittänevät matkustamisen. Osa kehitysvammaisista ei varmastikaan hyödy matkustamisesta mitenkään, vaan se vieras ympäristö voi lähinnä pelottaa, joten matkan tarve kannattaa aina harkita yksilökohtaisesti. Tänään Hesarissa oli mielenkiintoinen juttu yli 2 miljoonaa vuodessa ansaitsevasta miehestä. Hänellä oli mielestäni hyvä suhde rahaan. Kulutus ei ole mikään kadehdittava tahtotila, vaan nuukailukin on nautinto. Tästä ahakin voisi elämäänsä oppia ammentaa, tai sitten uusille koulutusurille ja kohti parempaa palkkaa. Katkeruuteen ja kyynisyyteen ei kannata jäädä makaamaan.

Hyvä, että matkustavat. Tämä on osa sitä hyvinvointivaltiota, jonka kustannuksiin haluan mielelläni osallistua. Toisaalta kehitysvammaisillakin joskus oma työ, perintöä, varakkaat vanhemmat jne. jotka selittänevät matkustamisen. Osa kehitysvammaisista ei varmastikaan hyödy matkustamisesta mitenkään, vaan se vieras ympäristö voi lähinnä pelottaa, joten matkan tarve kannattaa aina harkita yksilökohtaisesti. Tänään Hesarissa oli mielenkiintoinen juttu yli 2 miljoonaa vuodessa ansaitsevasta miehestä. Hänellä oli mielestäni hyvä suhde rahaan. Kulutus ei ole mikään kadehdittava tahtotila, vaan nuukailukin on nautinto. Tästä ahakin voisi elämäänsä oppia ammentaa, tai sitten uusille koulutusurille ja kohti parempaa palkkaa. Katkeruuteen ja kyynisyyteen ei kannata jäädä makaamaan.

Minähan olen nuukaillut koko ikäni enkä oppimisvaikeuksien takia koskaan saa ammattia vaan kotona joudun olemaan. Kuten kerroin omiin menoihini on 100€/vuodessa joten oppii siinä nuukailemaan.

Oppimisvaikeudet ovat usein vain hidaste, eivät este. Ei kannata uskotella itselleen asioita ja päätyä tekemättömyyden tilaan. Myönteiset selviytymisodotukset ja sisäinen kontrollikäsitys kantavat pitkälle. Kirjoitat kuitenkin selvää suomea ja ymmärrät lukemasi, joten "haiskahtaa" vähän.

Oppimisvaikeudet ovat usein vain hidaste, eivät este. Ei kannata uskotella itselleen asioita ja päätyä tekemättömyyden tilaan. Myönteiset selviytymisodotukset ja sisäinen kontrollikäsitys kantavat pitkälle. Kirjoitat kuitenkin selvää suomea ja ymmärrät lukemasi, joten "haiskahtaa" vähän.

Olen mä niin monesti yrittänyt opiskella että tiedän etten pärjää.

Olen mä niin monesti yrittänyt opiskella että tiedän etten pärjää.

Opiskelutekniikat, äänikirjat, ryhmäopiskelu auttavat. Apua pitää pyytää aktiivisesti.Jos vaikeuksia tarkkaavuuden ylläpitämisessä, siitä kannattaa puhua lääkärille. Lääkitys tarkkaavuuden ongelmiin helpottaa opintoihin keskittymistä. Koskaan ei pidä luovuttaa, jokainen pärjää.

Suomessa on varaa, koska sossu ja taikaseinä. Rahaa tulee kuin roskaa jos kuulut vähemmistöön, sitä fyrkkaa työnnetään vaikka väkisin ovista, ikkunoista ja postiluukusta.

Olen pohtinut samaa erilaisia frendejä katsellessa.

Tajuan kyllä että valtaosalla kehitysvammaisista ei kuitenkaan asiat ole niin ruusuisella tolalla kun siinä ohjelmassa.
Se paikka missä ne asuvat, on aika luxus. Kaikkien vanhemmatkin (joita on näytetty) ovat olleet keskiluokkaisia.
Olisikohan joku "parempien ihmisten" omaisten hoitopaikka/asuntola kyseessä.

Vaatteita,koruja,kenkiä ja laukkuja. Ei ole ollut varaa.ei tietenkään pitäisi.
Joka toinen päivä sulla on parikymmentä tonnia tililläsi ja miehesi antaa sulle rahaa ihan niin paljon kuin vaan haluat käyttää, joka toinen olet persaukinen. Sun kannattaa muistaa, että et ole ainoa palstalainen, joka käy sekä täällä Kaksplussalla että AV:llä.

Alkuperäinen kirjoittaja virtsanpylväs;30064680:
Olen pohtinut samaa erilaisia frendejä katsellessa.

Tajuan kyllä että valtaosalla kehitysvammaisista ei kuitenkaan asiat ole niin ruusuisella tolalla kun siinä ohjelmassa.
Se paikka missä ne asuvat, on aika luxus. Kaikkien vanhemmatkin (joita on näytetty) ovat olleet keskiluokkaisia.
Olisikohan joku "parempien ihmisten" omaisten hoitopaikka/asuntola kyseessä.[/QUOTE
]
En ole ohjelmaa katsonut, mutta jos noin on, niin saattaahan ne matkat olla vanhempien maksamia.

Yhteistyössä