Kohdunpoiston kokeneita?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Inkeri"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
I

"Inkeri"

Vieras
Minulla on hyvin luultavasti edessä kohdunpoisto syksyllä. Onko täällä samaan operaatioon joutuneita? Miten operaatio meni ja miten siitä palauduit? Miksi jouduit kohdunpoistoon? Itse olen 32-vuotias ja minulla on kaksi lasta. Viime sysksynä minulla alkoi yhtäkkiä hillitön vuoto, joka jatkui ja jatkui. Hemoglobiini putosi alle 80 ja olin välillä veritankkauksessakin. Vuodon syyksi todettiin myooma kohdun limakalvolla. Sitä on yritetty poistaa höyläyksellä pariin otteeseen, mutta vuoto vain jatkuu ja minulle sanottiin, että seuraavaksi joudutaan varmasti jo koko kohtu poistamaan. Harmittaa, kun olisin vielä halunnut pitää auki mahdollisuuden hankkia lisää lapsia, mutta onneksi ehdin kuitenkin nuo kaksi saada.

Muakin kiinnostaisi. Järjestään äitini puolen naisilla on ollut myoomia ja kohdunpoistoja ja kuumottaa josko itsellekin tulee eteen.. Etenkin kiinnostaa miten se vaikuttaa seksielämään ja hormonitoimintaan.

Minulta poistettiin kohtu toissa kesänä, myös myooman vuoksi. Minulla kokeiltiin ensin hormonikierukkaa, joka kyllä vähensi vuotoa, mutta sitten vuosinkin niukasti ihan koko ajan, puolentoista vuoden ajan.
Kaikki meni tosi hienosti, ei edes ollut kipuja, kun sairaalassa tyrkyttivät koko ajan kipulääkettä. Kotonakin meni hyvin....rauhallisella kävelylenkilla kävin jo kotiutumista seuraavana päivänä. Vajaa kolme viikkoa sairauslomaa...siinäkin yli viikko liikaa, koska en tee fyysisesti raskasta työtä.
Elämästä ja varsinkin seksistä olen nauttinut täysillä operaation jälkeen. Nyt ei vuoro/tiputtelu enää rajoita uima- ym. reissuja.

Minulle laitettiin nyt viimeisen toimenpiteen yhteydessä myös kierukka, mutta tosiaan sitä pikku vuotoa on melkein jatkuvasti. Ja jotenkin jäi pelko niistä massiivisista vuodoista, että pelkään vuodon taas muuttuvan sellaiseksi. Joten siltä osin kohdunpoisto olisi helpotus. Mutta en haluaisi menettää sitä mahdollisuutta, että voisin vielä olla raskaana.

Millä tavalla kohdunpoisto tehtiin, olen ymmärtänyt, että se voidaan tehdä eri tavoilla.

Minulta poistettiin kohtu synnytyksessä tulleiden komplikaatioiden vuoksi. Kohtu poistettiin hätäsektiohaavasta. Seuraavan kuukauden sain kantaa vain toista vauvaa kerrallaan. Ihmeen nopeasti siitä kaikesta toipui. Minulla on jo iso perhe, joten kohdun menetys oli suorastaan helpotus. Meillä kun ei ole tahtoneet ehkäisy oikein toimia ja melkein joka kerta tuli kaksosia. Hormoonit jylläävät entiseen malliin, koska munasarjat ovat tallella. Kuukautiset jäivät pois ja se on ihanaa. Äidilleni tehtiin kohdun poisto kohdunlaskeuman vuoksi ja hänelle operaatio tehtiin emättimen kautta. Hienosti onnistui hänelläkin

Eikö kohdun menetys kuitenkin väistämättä vaikuta seksiin ja kykyyn saada orgasmi? Ainakin jos ei hengenvaaraa olisi niin kai sen kohdun säilyttämiseksi tekisi kaikkensa? Käsittääkseni Suomessa turvaudutaan liian helposti kohdun poistoon, ulkomailla kohtu pyritään säästämään viimeiseen asti.

Yleensä poistetaan vain kohtu. Ei vaikuta siksi vaihdevuosiin. Kuukautiset jää tietty pois. Seksielämään ei vaikuta.

Mä en ymmärrä miten se ei vaikuttais. Ainakaan jos kohdunkaulaakaan ei säästetä kun itsellä se on todella tuntoherkkä paikka ja juuri siihen osuminen tuntuu hyvältä, samaten tunnen orgasmin yleensä juuri kohdun seutuvilla (usein menkat alkaa seksin (orgasmin) jälkeen pari päivää ennakossa, otaksun että se johtuu siitä supistelusta) ja sinne jää arpikudosta, minkä luulisi sattuvan jos miehellä on iso ja pitkä.. Mutta pakko se on kai uskoa.

Multa on poistettu kohtu ja munasarjat. Kuukautiset loppuivat leikkaukseen ja tietysti loppui hormonitoimintakin, mutta sain heti hormonikorvaushoidon, joten vaihdevuosioireista en ole koskaan joutunut kärsimään. Mulle tehtiin avoleikkaus ja saikkua tuli viisi viikkoa. Toivuin leikkaukseta hyvin, eikä seksielämä kärsinyt yhtään.

Yhteistyössä