Överiksi meni - ostin 5 takkia itselleni alennusmyynneistä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vaatefriikki
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Anteeksi jos tulin ilmaisseeksi itseäni kärkevästi. Näen vain punaista, kun ostosriippuvaisuutta ihannoidaan. Onhan se selkeä ongelma, jos menee kauppaan ostamaan lastenvaatteita, impulssikontrolli pettää, ja kävelee ulos viiden takin kanssa.

Vähän sama kuin jos mä tulisin tänne ja kertoisin, miten piti ostaa vaan lapsille puurohiutaleita ja sitten menikin satanen peliautomaattiin. Tuskin täällä mun puolestani iloittaisiin, vaikka itse tyytyväinen olisinkin.

Aloittaja myönsi itsekin, että överiksi meni. Miksi sitä ei saa kukaan muu ääneen lausua?

Ja lisätään vielä, että halpatyövoima ja epäeettisyys ovat todellisia ongelmia, eivät kommentoijien pään sisäisiä. "Ihania ihmisiä" voi perehtyä aiheeseen, jos ei ole siitä kuullut.

Aloittajankin mainitsema merkki teettää vaatteensa Aasian hikipajoissa.

Aloittaja myönsi itsekin, että överiksi meni. Miksi sitä ei saa kukaan muu ääneen lausua?

Jos sun hyvä ystäväsi tulisi kaupungilla sua vastaan ja iloisena sanoisi, että hups, tulipa osteltua vähän enemmän kuin oli aikomus, mutta katsos mitä kivaa löysin, niin tokaisetko hänelle päin naamaa, että tyhmä olit ja olisit saanut samaan hintaan yhden hyvän?

Miksi? Tai miksi et?

En jaksanut kirjoittaa koko sanaa, mutta oletin kaikkien ymmärtävän, kun alussa jo kerroin, mistä takeista on kyse. Kyllä nämä takit pysyvät sen aikaa hyvinä, kun ovat vielä muodissa. Turha siis maksaakaan niistä enempää, koska malli ja väri ei kuitenkaan ole enää käyttökelpoisia parin vuoden jälkeen.

Pitäiskö itkee vai nauraa jos aikuinen ihminen ostaa vaatteita ja etenkin lopettaa käyttämästä niitä pelkästään muodin perusteella... Mä en näe ale-ostoksissa sinänsä mitään pahaa, päin vastoin, kunhan kaikki vaatteet tulee oikeesti käyttöön ja on edes sen verran laadukasta ettei käyttö jää muutamiin ihan tietosesti. Itse sorrun joskus samaan, mutta ymmärrän edes hävetä sitä ja yritän opettaa lapselle että kertakäyttövaatteissa ja -tavaroissa ei ole järkee rahankäytön tai ympäristön kannalta.

Ksantippa, asian voi esittää fiksusti (jolloin se ehkä menee paremmin perille) tai sitten juuri noin kuin nyt teit, ilkeästi. Miksi valita jälkimmäinen tapa?

Anteeksi jos tulin ilmaisseeksi itseäni kärkevästi. Näen vain punaista, kun ostosriippuvaisuutta ihannoidaan. Onhan se selkeä ongelma, jos menee kauppaan ostamaan lastenvaatteita, impulssikontrolli pettää, ja kävelee ulos viiden takin kanssa.

Vähän sama kuin jos mä tulisin tänne ja kertoisin, miten piti ostaa vaan lapsille puurohiutaleita ja sitten menikin satanen peliautomaattiin. Tuskin täällä mun puolestani iloittaisiin, vaikka itse tyytyväinen olisinkin.

Pikkurahoistahan tässä on kuitenkin kysymys. Kuten joku sanoi, niin samalla rahalla olisin saanut yhden takin normaalihintaisena eli tämä ei talouttani kaada eikä sitä voi verrata mihinkään peliriippuvuuteen.

Mieltäsi rauhoittaaksesi voin kertoa lisäksi, etten ole mitenkään tuhlaileva ihminen. En polta, en juo kahvia, en käytä alkoholia, en käy kahviloissa enkä ravintoloissa, kauneushoitoloissa tai kampaajilla, en käy ulkomailla ja harrastuksenikin ovat lähes ilmaisia. Varmaan keksit näistäkin negatiivista sanottavaa, elämäni kuulostaa ankealta tms, mutta minulla on paljon muita asioita, joista nautin.

Pidän yhteiskunnan rattaita pyörimässä tällä tavalla, että ostan vaatteita. Hallituskin suosittelee nyt ihmisiä kuluttamaan tai muuten koko Suomi pysähtyy. Kyllä näistä ostoksistani löytyy siis positiivistakin sanottavaa, vaikka kuinka yrittäisit todistella muuta.

Hmm, kun ne takit nyt kuitenkin oli myynnissä niin mitä niille olisi tapahtunut, jos niitä kukaan ei olisi ostanut? Olisiko ne kierrätetty ekologisesti ja eettisesti?

Joo ihmetätimäistä opetusta ja moralisointia..

Mä ostin kerralla joku neljä nahkatakkia ja reilu satasen zipale..ja en tiedä missä hikipajoissa on tehty ja ei edes kiinnosta mutta alv-verot tulis Suomeen..Joten tää Soviet Finland vois ottaa kantaa noihin hikipajajuttuihin ja antais jengin ostaa mitä kaupassa on ilman että täytyy pohtia ja moralisoida joka saakelin juttua..Maailmaa on myös meidän ympärillä jayhdessä kylässä enemmän jengii ku täällä..

Kovin mukavahan olisi, jos voisi ostaa ihan kotimaista vaatetta. Ovat vaan aika vähissä, kotimaiset vaatevalmistajat. Ja totta on, että hinta on merkittävä tekijä. Kotimaisen valmistajan tekemä takki voi hyvinkin olla liian kallis monelle kukkarolle. Varmasti jokainen tajuaa, että jos sen vaatteen saa halpisketjun myymälästä naurettavan halvalla, niin ei siitä sille ompelijalle mitään voi käteen jäädä.

Silti. Harvalla on rahaa liiaksi asti ja se valinta tehdään hinnan perusteella.

Ehkä sen muutoksen näin ollen pitäisi lähteä jostain muualta kuin ap:n takkiostoksesta?

PS. Vinkatkaa ihmeessä, jos tiedätte mistä saisi ihan kotimaista, Suomessa kudottua trikookangasta. Siis aikuiseen makuun (ei lastenkuvioita, yksiväristä tai raitaa). Olisi mukava tehdä itselle vaatteita ihan kotimaisista kankaista.

Alkuperäinen kirjoittaja ihania ihmisiä;30048513:
Hmm, kun ne takit nyt kuitenkin oli myynnissä niin mitä niille olisi tapahtunut, jos niitä kukaan ei olisi ostanut? Olisiko ne kierrätetty ekologisesti ja eettisesti?

Niitä tuotetaan tolkuttomasti niin kauan kun ihmiset niitä ostaa. Erittäin yksinkertasta.

Alkuperäinen kirjoittaja ihania ihmisiä;30048496:
Jos sun hyvä ystäväsi tulisi kaupungilla sua vastaan ja iloisena sanoisi, että hups, tulipa osteltua vähän enemmän kuin oli aikomus, mutta katsos mitä kivaa löysin, niin tokaisetko hänelle päin naamaa, että tyhmä olit ja olisit saanut samaan hintaan yhden hyvän?

Miksi? Tai miksi et?

No vastakysymys. Kutsutko sinä ystäviäsi tosielämässä kateellisiksi, ilkeiksi ja pahansuoviksi?

No sitähän minäkin. En ole muuten sanonut ketään tyhmäksi.

Pikkurahoistahan tässä on kuitenkin kysymys. Kuten joku sanoi, niin samalla rahalla olisin saanut yhden takin normaalihintaisena eli tämä ei talouttani kaada eikä sitä voi verrata mihinkään peliriippuvuuteen.

Mieltäsi rauhoittaaksesi voin kertoa lisäksi, etten ole mitenkään tuhlaileva ihminen. En polta, en juo kahvia, en käytä alkoholia, en käy kahviloissa enkä ravintoloissa, kauneushoitoloissa tai kampaajilla, en käy ulkomailla ja harrastuksenikin ovat lähes ilmaisia. Varmaan keksit näistäkin negatiivista sanottavaa, elämäni kuulostaa ankealta tms, mutta minulla on paljon muita asioita, joista nautin.

Pidän yhteiskunnan rattaita pyörimässä tällä tavalla, että ostan vaatteita. Hallituskin suosittelee nyt ihmisiä kuluttamaan tai muuten koko Suomi pysähtyy. Kyllä näistä ostoksistani löytyy siis positiivistakin sanottavaa, vaikka kuinka yrittäisit todistella muuta.

Kuulostat kokonaisuutena järkevältä ihmiseltä. Minulla ei ole mitään negatiivista sanottavaa mistään muusta kuin impulssiostelustasi. Jos haluat kuluttaa, voit kuluttaa myös eettisesti ja tukea kotimaista työtä. Se vaatii ehkä vähän suunnittelua ja säästämistä, mutta palkitsee. Ei tarvitse ostaa sitä uutta vaatekaappia tilaa viemään.

Alkuperäinen kirjoittaja ihania ihmisiä;30048554:
Kovin mukavahan olisi, jos voisi ostaa ihan kotimaista vaatetta. Ovat vaan aika vähissä, kotimaiset vaatevalmistajat. Ja totta on, että hinta on merkittävä tekijä. Kotimaisen valmistajan tekemä takki voi hyvinkin olla liian kallis monelle kukkarolle. Varmasti jokainen tajuaa, että jos sen vaatteen saa halpisketjun myymälästä naurettavan halvalla, niin ei siitä sille ompelijalle mitään voi käteen jäädä.

Silti. Harvalla on rahaa liiaksi asti ja se valinta tehdään hinnan perusteella.

Ehkä sen muutoksen näin ollen pitäisi lähteä jostain muualta kuin ap:n takkiostoksesta?

PS. Vinkatkaa ihmeessä, jos tiedätte mistä saisi ihan kotimaista, Suomessa kudottua trikookangasta. Siis aikuiseen makuun (ei lastenkuvioita, yksiväristä tai raitaa). Olisi mukava tehdä itselle vaatteita ihan kotimaisista kankaista.

Kotimaisia vaatevalmistajia on vielä yllättävän paljon, tosin vaatii pientä tutkimustyötä löytää heidät, kun mainonta ei ole samaa luokkaa kuin henkkamaukalla. Yksivärisiä trikoita löytyy ihan niistä samoista verkkokaupoista kuin kuviollisiakin.

Nanso tekee hyviä trikoita muuntokuiduista. Suomessa kudottua luomupuuvillaa taas saa mm. R-Collectionilta. Joka kylästä näitä ei saa, juuri siksi, koska kysyntää ei ole. Eli muutos lähtee nimenomaan meistä kuluttajista. Hyviä ompeluhetkiä!

No vastakysymys. Kutsutko sinä ystäviäsi tosielämässä kateellisiksi, ilkeiksi ja pahansuoviksi?

No sitähän minäkin. En ole muuten sanonut ketään tyhmäksi.

No jos mulle kaveri sanoo mun ostoksistani, joista itse olisin iloinen, että teitpä hölmösti kun ostit tuota merkkiä ja alkaisi saarnata niin kyllä, luultavasti ensimmäinen kommenttini olisi, että oletpa ilkeä.

Tai jos tykkäämistäni takeista sanoisi, että olisit noiden hinnalla saanut yhden hyvän, niin joo, tarkoittaa silloin, että nää olis sen mielestä huonoja ja joo, pahoittaisin mieleni ja varmasti sanoisin sen hänelle.

Kiitos kangasvinkeistä. Nanson kankaita minulla paljon onkin, mutta kyllä nettikaupoista on ollut tosi vaikea löytää hakusanoilla kotimainen juuri muuta kuin tosiaan yksiväristä, raitaa ja lastenkankaita. Onneksi paikallinen kangaskauppa on loistava ja siellä on valtavasti valikoimaa. Helppo kannattaa paikallista kun sen palvelu ja valikoima peittoaa nettikaupat mennen tullen :) No joo, eniten sitä ulkomaista kangasta sielläkin...

Kuulostat kokonaisuutena järkevältä ihmiseltä. Minulla ei ole mitään negatiivista sanottavaa mistään muusta kuin impulssiostelustasi. Jos haluat kuluttaa, voit kuluttaa myös eettisesti ja tukea kotimaista työtä. Se vaatii ehkä vähän suunnittelua ja säästämistä, mutta palkitsee. Ei tarvitse ostaa sitä uutta vaatekaappia tilaa viemään.

Minä saan kiksini juuri siitä, että ostan alehinnalla tai mahdollisimman halvalla ruokaa, vaatteita, leluja yms. Lasten kaverilahjatkin ostan vuodeksi eteenpäin alennusmyynneistä.

Suomalaisilla valmistajilla ei ole minun makuni mukaisia vaatteita. Minulle vaateshoppailu on samalla rentoutusta. Tykkään kierrellä kauppakeskuksen liikkeissä ja sovitella vaatteita, jos joku kivan näköinen tulee vastaan.

Alkuperäinen kirjoittaja ihania ihmisiä;30048418:
Mitä ihmettä saat irti tuosta ilkeilystä, sitä en käsitä? Jos se ei ole pahansuopaisuutta ja kateellisuutta, niin mitä se sitten on? Kerro sinä, kun paremmin tiedät.

Ihan selkeästi ap on ostoksiinsa tyytyväinen -no harva kai ostaa itselleen sellaisia vaatteita joista ei tykkää, anyways. Miksi pitää päästä sanomaan pahasti, haukkumaan, ilkeilemään? Onko sillä oikeasti sulle mitään väliä, mitä vaatteita ap on ostanut? Ja otatko yhtä henkilökohtaisesti kaikkien muidenkin vaateostokset?

Olisiko ihan hirmuisen hankalaa todeta vain, että kiva juttu. Kun tietää, että sitä se ap:lle varmaankin on.

Sen sijaan ilkeät kommentit... mitä niistä kukaan saa? Ap pahan mielen, mutta saako kommentoija todellakin ilonsa siitä muille ilkeilystä?

Joskus vois muistaa sen, että jos ei ole mitään hyvää sanottavaa, voi olla ihan hiljaa.

Aloitus on "Överiksi meni" ja aloittaja kertoo ostosten lähteneen lapasesta. Tarkoittaako se, että pitää kommentoida vain, että "eihän se haittaa, ihanaa että sait viisi takkia ja rahaahan se vain on"?

Minäkin ostin 3 poplaria CM:n alesta. Vaalea poplar, samanlainen mustana ja vielä yksi beigenä. Jokainen maksoi 10€ ( 79,90). Kaiken lisäksi olivat puuvillaa, ei mitään muovia eli polyesteria. Ostin ne seuraavaksi 10 vuoden käyttöön.

Sen lisäksi ostin keväällä Joutsenen untuvatakin 60 %:n ale, nyt 200€. Sitä aion käyttää myös vähintään 15 vuotta.

Gil Bret -takki kirpparilta, lähes käyttämätön 40€. Erittäin hyvälaatuinen (villaa).

Sen lisksi vielä kevyttoppatakki 10€ (89,90) Prismasta ja myös villakangastakki 10€ (79.90) Prismasta.

Mulla menee yleensä vuosittain max 300 euroa vaatteisiin. Nyt oli poikkeus, kun ostin tuon Joutsen-takin. Ostan yleensä kirpparilta erittäin laadukkaita jakkuja ja pitkiä housuja. Siis laatua ostan. Mitään polyesterikrääsää en osta koskaan.

NäkYI, silloin kolmien vuotta sittten, kun juuri niitä pusakka"nahka"takkeja oli Onlyt ja Vero Modat pullollaan. Väreinä sinistä, konjakkia, viininpunaista, tummanvihreää ja vaikka mitä. Se juna onneksi meni jo.

Edelleen näkyy olevan sekä myynnissä että ihmisten päällä. Vähän ristiriitaista, kun täällä peräänkuulutetaan kestävän kehityksen perään ja nyt ei saisikaan enää käytää 3 vuotta sitten muotiin tulleita takkeja.

Yhteistyössä