Millaisen ja minkähintaisen asunnon ostaisit, jos perheellänne oli käytössä tämä rahamäärä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "mietiskelijä"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"mietiskelijä"

Vieras
Auttakaa, en yhtään tiedä mitä oikein pitäisi tehdä asunnon suhteen.
Asumme vuokralla. Meillä on noin 160 000e rahaa.

Haluamme ostaa asunnon, mutta pelkäämme että tulee otettua liian iso asuntolaina.
Joo, kannattaa toki käydä pankissa puhumassa, mutta siellä monesti tyrkytetään jättilainoja.

Olen toki käynyt kahdessa eri pankissa ja siellä sai tosi erilaiset vastaukset. He vain ajavat omaa intressiään ja sääntäjään vasten sen lainan suunnittelun.

Meillä perheen tulot on 4500e/kk tällä hetkellä, vain toinen on töissä. Tulevaisuudessa toki tulot tuplaantuu parin vuoden päästä.

Millaisen lainan ottaisit pankista? Asumme Helsingissä. Haaveilemme ok-talosta jossakin, mutta emme tiedä kannattaako se tässä vaiheessa, kun Euroopan talouskaan ei ole niin hyvä, eikä tiedä minne päin nuo asuntomarkkinat Suomessa menee.

Mä ostaisin alkuun rivarineliön ja lainaa ottaisin max puolet lisää tohon alkuperäiseen.

Sinänsä typerä kysely, että itse tykkään asua enemmän rivarissa :D Mutta joka tapauksessa en haluaisi ensiasunnoksi omakotitaloa.

Varmaan vaikuttaa asiaan myös perheenne koko... Omakotitaloihin Helsingissä joutuu upottamaan aivan järjettömiä summia. Mikäli vaatimuksenanne ei ole aivan upouusi talo, ja voitte harkita talon ostamista pk-seudun ympäryskunnista, niin voi olla, että ette joudu ottamaan mitään älytöntä lainaa ostaaksenne omakotitaloa. Kannattaa katsoa vähän, että mitä noissa muissa kunnissa olisi tarjolla (Lohja, Järvenpää, Hyvinkää...).

Mä ostaisin alkuun rivarineliön ja lainaa ottaisin max puolet lisää tohon alkuperäiseen.

Sinänsä typerä kysely, että itse tykkään asua enemmän rivarissa :D Mutta joka tapauksessa en haluaisi ensiasunnoksi omakotitaloa.

Me ei osteta ensiasuntoa, vaan tokaa. Me ei oikein tykätä asua rivarissa, joten mitäs sit parin vuoden päästä, kun tuloja olisi enemmän? Muuttaminen on inhottavaa, kun lapsen päiväkoti/kaverit/koulu vaihtuisi.

Me ei just haluttaisi mitään väliaikaasuntoa, vaan sit jatketaan varmaan vuokralla. Ehkä...

[QUOTE="...";30044259]Siis onko tuo 4500€ brutto vai netto? Ja paljonko on netto sitten kun molemmat töissä? Montako lasta?[/QUOTE]

Se on brutto. Sitten kun molemmat on töissä, olemma silloin aina saaneet 10 000e/kk bruttona. Meillä on 2 lasta.

Mä ostaisin uuden omakotitalon läheltä keskustaa.
Mutta täältä sen sais jo melkein tolla 160 000:lla, joten aika eri asia.

Mitä tos ny hesan hintoja kattelin niin ostaisin rivarin, tai ehkä paritalon puolikkaan.

Tuollaisilla tuloilla ottaisin 250 000 euroa lainaa. Meillä oli pienemmät tulot ja otettiin lainaa 195 000 euroa muutama vuosi sitten. Nyt on saatu elää unelmatalossamme jo 8 vuotta.

Alkuperäinen kirjoittaja Töihin!!;30045556:
Noin pienillä tuloilla en ostaisi mitään asuntoa. Mene ensin töihin ja ostakaa talo sitten vasta.

Olen jo töissä ja tienaan tuon 4500e/kk. Mieskin tekee töitä, mutta ei tienaa mitään vielä seuraavaan 2 vuoteen.

Alkuperäinen kirjoittaja Zürichin;30045704:
Esim täältä Nurmijärveltä saa hyvän ok-talon 300 000€. Ottaisin lainaa 140 000 ja muuttaisin :). Vaihtoehtoina Järvenpää,Tuusula...

Vantaalta saa ihan kelpoisia omakotitaloja reilulla 200 000 eurolla. Uudenveroisistakaan ei tarvitse nykyään maksaa kuin reilu 300 000 euroa.

Alkuperäinen kirjoittaja Zürichin;30045704:
Esim täältä Nurmijärveltä saa hyvän ok-talon 300 000€. Ottaisin lainaa 140 000 ja muuttaisin :). Vaihtoehtoina Järvenpää,Tuusula...

Ok, sen tiedän että kehyskunnissa on halvempaa. Ikävä kyllä mulla ei ole autoa, joten sitten perheeseen pitäisi ostaa 2 autoa. Niiden pito maksaa ja sitten mulla ja miehellä menisi työmatkoihin aina 2h päivässä.

Tämä on toki vaihtoehto, mutta meidän koko elämä, tuttavat, sukulaiset, työt, harrastukset ja täällä Helsingissä.

Tiedän siis, että asuminen halpenee huomattavasti joissakin kehyskunnissa (tai ne ei ne vaikka kerrostalot Keravan aseman seudulla kyllä ole halvempia!). Jos kehyskunnassa on juna-asema, niin asuntojen hinnat siellä on tosi huipussa.

Olen laskenut, että jos asumme vaikka 8v. tuolla kehyskunnassa ja meillä on 2 autoa, niin sillä toisen auton kuluilla + toisen auton pidentyneellä työmatkoilla jo maksaa sen eroksen tänne PK-seutuun verrattuna. Ok-talolla täällä PK-seudulla on sitten parempi jälleenmyyntiarvo vrt taajamat.

Siksi mä nyt mietin, että millaista lainaa tässä tilanteessa uskaltaisi ottaa.

Teidän tilanteessa uskaltaisin ottaa lainaa 200000€, en enempää. Sitten kun brutto tosiaan olisi sen 10000€, niin 400000€ ei olisi ollenkaan mahdoton lainasumma. Ihan kokemuksesta sanon, meillä brutto 8500€ ja iso laina, joten osaan suhteuttaa.

[QUOTE="Hanna";30045723]Vantaalta saa ihan kelpoisia omakotitaloja reilulla 200 000 eurolla. Uudenveroisistakaan ei tarvitse nykyään maksaa kuin reilu 300 000 euroa.[/QUOTE]

Yksi työkaveri asuu Itä-vantaalla. Hän joutui vaihtamaan työpaikkaa, koska perheessä oli vain yksi auto ja oli mahdotonta päästä sieltä töihin järkevästi. Työmatkoihin kului lähes 4h.

Katsoin juuri Vantaalta ok-taloja, max hinta 220 000e, niitä löytyi 12kpl ja monissa lukee pura tai remontoi.

Meille kyllä parempi paikka kuin Vantaa, on vaikka Kerava tai Klaukkala, sieltä pääsee paremmin ja nopeammin töihin.

Ok, sen tiedän että kehyskunnissa on halvempaa. Ikävä kyllä mulla ei ole autoa, joten sitten perheeseen pitäisi ostaa 2 autoa. Niiden pito maksaa ja sitten mulla ja miehellä menisi työmatkoihin aina 2h päivässä.

Tämä on toki vaihtoehto, mutta meidän koko elämä, tuttavat, sukulaiset, työt, harrastukset ja täällä Helsingissä.

Tiedän siis, että asuminen halpenee huomattavasti joissakin kehyskunnissa (tai ne ei ne vaikka kerrostalot Keravan aseman seudulla kyllä ole halvempia!). Jos kehyskunnassa on juna-asema, niin asuntojen hinnat siellä on tosi huipussa.

Olen laskenut, että jos asumme vaikka 8v. tuolla kehyskunnassa ja meillä on 2 autoa, niin sillä toisen auton kuluilla + toisen auton pidentyneellä työmatkoilla jo maksaa sen eroksen tänne PK-seutuun verrattuna. Ok-talolla täällä PK-seudulla on sitten parempi jälleenmyyntiarvo vrt taajamat.

Siksi mä nyt mietin, että millaista lainaa tässä tilanteessa uskaltaisi ottaa.
Me taas olemme laskeneet, että asuminen kehyskunnassa on niin paljon halvempaa, että koko työuriemme ajan asumiskustannusten erotuksella ylläpidämme toisen auton + toisen työssäkävijän matkakulut.

Tämä sisältää ajatuskuvion, että jostakin pk-seudulta löytyisi vastaava talo & tontti - mikä ei välttämättä pidä paikkaansa.

Lisäksi meille oleellista on, että haluamme asua täällä, emme Helsingissä, ja kestämme ne päivittäiset työmatkoihin menevät ajat, jotka muuten eivät ole tunti suuntaansa, jos itse pystyy vaikuttamaan työaikoihinsa.

Me taas olemme laskeneet, että asuminen kehyskunnassa on niin paljon halvempaa, että koko työuriemme ajan asumiskustannusten erotuksella ylläpidämme toisen auton + toisen työssäkävijän matkakulut.

Tämä sisältää ajatuskuvion, että jostakin pk-seudulta löytyisi vastaava talo & tontti - mikä ei välttämättä pidä paikkaansa.

Lisäksi meille oleellista on, että haluamme asua täällä, emme Helsingissä, ja kestämme ne päivittäiset työmatkoihin menevät ajat, jotka muuten eivät ole tunti suuntaansa, jos itse pystyy vaikuttamaan työaikoihinsa.

No julkisilla on kyllä tunti suuntaansa. Ydinkeskustaan ei välttämättä kannata autoilla, kun junakin kulkee. Meillä samoin päätös asua kehyskunnassa liittyy ihan omiin mieltymyksiin, ei siihen, että täältä saisi talon halvemmalla. Ihan yhtä kallis talo meillä on kuin Helsingin/Espoon talot. En suosittele kehyskuntaa vain hinnan takia, jos muuten haluaa asua Helsingissä.

Yksi työkaveri asuu Itä-vantaalla. Hän joutui vaihtamaan työpaikkaa, koska perheessä oli vain yksi auto ja oli mahdotonta päästä sieltä töihin järkevästi. Työmatkoihin kului lähes 4h.

Katsoin juuri Vantaalta ok-taloja, max hinta 220 000e, niitä löytyi 12kpl ja monissa lukee pura tai remontoi.

Meille kyllä parempi paikka kuin Vantaa, on vaikka Kerava tai Klaukkala, sieltä pääsee paremmin ja nopeammin töihin.

Olisi varmasti ollut tuossa tapauksessa ihan fiksua ostaa toinen auto perheeseen, mikäli viihtyy työpaikassaan. Meilläkin kaksi autoa käytössä, vaikka itse pääsisin suoraan yhdellä bussilla töihin ja miehellä vain reilu 5 km työmatka eli voisi mennä vaikka pyörällä. Autoja tarvitaan kuitenkin meillä paljon muutenkin, esim. lasten harrastuskuskauksiin, eikä se onnistu yhdellä autolla, kun toinen käy vuorotyössä ja on paljon omiakin harrastusmenoja.

Autoliiton laskurilla voi laskea, että esimerkiksi kahden ihan pienen perheauton (Ford Focus 1.4 bensa) osto ja ylläpitokulut 9 vuoden ajalta keskimääräisellä vuosikulutuksella 35 000km olisivat 170 000e.

Näin ollen esim 500 000e maksava ok-talo Helsingissä olisi verrannollinen sitten 500 000e- 170 000e = 330 000e maksavaan ok-taloon kehyskunnassa, jos laskee 10v menot. Isona erona tietenkin, että jos sen ok-talon Helsingissä myy, saisi varmaan 500 000e takas, kun taas jos se ok-talon kehyskunnassa myy, saisi takas 330 000e, jos oletetaan että asuntojen hinnat pysyvät samana. Tämä nyt sillä oletuksella toki, ettei perhe tarvitse autoa Helsingissä.

Rahallisesti olisi paljon järkevämpää siis investoida asuntoon, ei liikkumiseen.
Tähän ei nyt toki ole edes laskettu sitä, että lapsikin sitten haluaa liikkua jonnekin siellä kehyskunnassa tulevaisuudessa.

Olisi todella kiva nähdä teidän laskelmat, miten te olette laskeneet, että on halvempaa taloudellisesti asua kehyskunnassa koko työuran ajan (eli nuo autoilukustannukset vielä tuplaantuisi tai kolminkertaistuisi!)?

Mustakin toki olisi ehkä mukava asua maalaismaisemassa, mutta tuo liikkuminen maksaa tosi paljon Suomessa. Lisäksi mua pelottaa, että kodista tulee vain sit nukkumalähiö. Olen katsonut paria kivaa taloa kehyskunnassa hyvillä kulkuyhteyksillä ja yrittänyt miettiä, millaista se elämä olisi siellä. Jokapaikkaan kyllä pitäisi lähteä sit autolla tai oleilla omalla pihalla vain.

Autoliiton laskurilla voi laskea, että esimerkiksi kahden ihan pienen perheauton (Ford Focus 1.4 bensa) osto ja ylläpitokulut 9 vuoden ajalta keskimääräisellä vuosikulutuksella 35 000km olisivat 170 000e.

Näin ollen esim 500 000e maksava ok-talo Helsingissä olisi verrannollinen sitten 500 000e- 170 000e = 330 000e maksavaan ok-taloon kehyskunnassa, jos laskee 10v menot. Isona erona tietenkin, että jos sen ok-talon Helsingissä myy, saisi varmaan 500 000e takas, kun taas jos se ok-talon kehyskunnassa myy, saisi takas 330 000e, jos oletetaan että asuntojen hinnat pysyvät samana. Tämä nyt sillä oletuksella toki, ettei perhe tarvitse autoa Helsingissä.

Rahallisesti olisi paljon järkevämpää siis investoida asuntoon, ei liikkumiseen.
Tähän ei nyt toki ole edes laskettu sitä, että lapsikin sitten haluaa liikkua jonnekin siellä kehyskunnassa tulevaisuudessa.

Olisi todella kiva nähdä teidän laskelmat, miten te olette laskeneet, että on halvempaa taloudellisesti asua kehyskunnassa koko työuran ajan (eli nuo autoilukustannukset vielä tuplaantuisi tai kolminkertaistuisi!)?

Mustakin toki olisi ehkä mukava asua maalaismaisemassa, mutta tuo liikkuminen maksaa tosi paljon Suomessa. Lisäksi mua pelottaa, että kodista tulee vain sit nukkumalähiö. Olen katsonut paria kivaa taloa kehyskunnassa hyvillä kulkuyhteyksillä ja yrittänyt miettiä, millaista se elämä olisi siellä. Jokapaikkaan kyllä pitäisi lähteä sit autolla tai oleilla omalla pihalla vain.
En nyt ota tuohon laskelmaan enempää kantaa; meillä yksi ajatus joka poikkeaa tuosta autoliiton laskelmasta on se, että meillä olisi ne kaksi autoa varmaankin, vaikka asuisimme lähempänä keskustaa; paitsi jos asuisimme ihan Helsingin keskustassa - mitä en voi kohdallamme kuvitella - ... ehkä sitten olisi vain yksi.

Lisäksi tuossa on laskelmissa sellainen hypoteettisuus, että vertailukelpoista sijaintia ja tonttia ei ole Helsingissä.

Lapsetkin haluavat liikkua kehyskunnassa. Meillä alle 15-vuotiaat pääsevät liikkumaan polkupyörillä, etäisyydet kohtuullisia. Sitä isommat lapset liikkuvat näköjään kernaasti kaksipyöräisillä moottoroiduilla ajoneuvoilla - mutta niin ne taitavat haluta tehdä Helsingissäkin? Sen säästön voi siis todeta kuvitteelliseksi.

Ja muuten olen samaa mieltä, autoilu ei ole taloudellisesti kannattava sijoitus, järkevämpää olisi sijoittaa vaikka asuntoon.

Jatkaisin vuokralla, kunnes kumpikin töissä. Sitten budjetti sellainen, ettei tartte tehdä suuria kompromisseja. Kodissa ei kannata tehdä liikaa myönnytyksiä. Jos viihdytte Helsingissä, niin kehyskunta ei ole sama asia. Vähän sukan varteen pari vuotta ja sitten lainaa.

Meillä on aiheesta "kompromissi", eli muutimme Helsingistä Espoon perukoille, mutta lyhyen kävelymatkan päähän juna-asemasta. Tarvitsemme vain yhden auton, jota käytämme mökkimatkoilla ja tarvittaessa töissä käymiseen. Toinen meistä käy keskustassa vakituisesti töissä, johon emme tarvitse autoa.
Asunto on erillistalo pienessä asunto-osakeyhtiössä, lähellä päiväkodit, koulut ja ruokakauppa.

Nyt on ostajan markkinat joten jos löytyy mieleisiä kohteita niin lähtisin rohkeasti vaan tarjoamaan reilusti alta pyynnön jos sattuis natsaamaan.
Teidän tilanteesa ostaisin espoosta tai länsivantaalta okt:n.

Mielestäni asunnon ostossa tärkeintä on sijainti. Jos teillä on työpaikat/ystävät/elämä helsingissä niin miksi muuttaa jonnekkin keravalle?! 160 000€ on paljon omaa rahaa. Nyt voisi hyvin ottaa isommankin lainan kun korot ovat matalalla. Voitte neuvotella lyhennysvapaata siihen asti kun mies alkaa myös tienaamaan. Itse ostimme 340 000€:n asunnon ja meillä oli 100 000€ omaa rahaa. Olen itse ollut välillä poissa kotona hoitamassa lapsia ja kun on tiukkaa tullut niin lyhennysvapaata kehiin.

Miten olisi esim tämä

http://asunnot.oikotie.fi/myytavat-asunnot/8486635

Pankki varmaan myöntää teille lainaa 200 000€

Yhteistyössä