Imetyksen lopettaminen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Tissitakiainen"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

"Tissitakiainen"

Vieras
Tarttisin käytännön vinkkejä todellisen takiaisen vierottamiseen.

Useampaan otteeseen on lääkäri suositellut vierottamista, kun neiti ei innostu kiinteiden syömisestä riittävästi. Nykyään ois kaiken hereilläoloajan rinnalla, huutaa karjuu ja vaatii, todella raskasta kun tietää itse sen, että hiljenee kun ottaa syliin. Huudon lisäksi on alkanut sumeilematta kaiveleen rintojani paidan sisätä, vääntää ja raapii, kiva kun tekee sitä ihan missä vain. Yöt menee itselläni osittain valvoessa, kun neiti saa viimeistään 2 aikoihin yöllä itku/raivokohtauksen, eikä siihen auta kuin vierelle ottaminen, mutta sitten on heti tississä kiinni.

En ole ollut huolissani vierottamisesta ja olen ajatellut meneväni lapsen tahtisesti, mutta neiti on jo 1v 7kk ja tuntuu vain enemmän olevan kiinni rinnoissani. En enää nauti ja ahdistun kun tarvii olla lapsen kanssa päivällä, kun itkuhuudot alkaa heti kun näkee minut. Isänsä kanssa on kiltisti, vaikka välillä huutelee äitiä. Alan olemaan väsynyt, mutta miten ihmeessä saan vierotettua kun lapsi tulee huutamaan/itkemää/raivoamaan heti minulle kun herään?

Tuo ikä taitaa olla kaikkein kauhein vaihe vieroittaa että jättäisin sinuna tekemättä. Niin jätin itsekin. Itsellä oli koti ainut paikka missä tissiä sai ja siellä siis kokoajan pyytämässä. Tuossa iässä tulee kuitenkin vaihe äidistä hieman irtaantuminen, jota kannattaa hyödyntää. Mahdollisimman paljon muiden kanssa ja ulkona yms muualla, jolloin ei välttämättä edes muista niitä tissejä ja ite annoin naksuja silloin tällöin niin ei tullut nälkä miksi pyytää. Nämä siis että tissit saa olla hieman rauhassa. Onkohan myös maito taas vähenemässä? Jotkut vetää itkulla näihin aikoihin hanat juuri kiinni tuon takia, mutta pitemmällä tähtäimellä itse pidin tuon vaiheen läpi tarpomista parempana vaihtoehtona, mielipideasia. Kyllä se siitä alkaa vähenemään ja rutinoitumaan ja rauhoittumaan.
Lapselle kun tuo maito on sitä parasta ravintoa niin on hänelle luontaista sitä eniten myös haluta, se on siis ihan hyväkin juuri noin päin.

Mites onnistuuko lasta harhauttaa esim kirjalla, lorulla, laululla tms? Viihtyykö lapsi kantorepussa? Jos lapsen laittais selkään niin sais ehkä tehdä kotitöitä rauhassa?

Nä kanssa ajattelisin että tuo on huonoin mahdollinen hetki vieroittaa kun lapsi on nyt niin kiinni tississä. Mutta voisit vähentää imetystä keksimällä harhautuksia tai muuta sijaistoimintaa kuten vesipullon tms.

Lopettaisin imetyksen kerralla, aikansa huutaa ja raivoaa. Hampaat tannassa pari päivää, lapsi hoksaa ettei tissiä heru, niin unohtaa koko jutun.

Taistele pari päivää, tsemppiä.

Itse lopettaisin imetyksen. Laita laastarit nännien päälle ja sano lapselle että tissit meni rikki. Muutama päivä voi mennä mutta hoksaa varmasti että sitä tissiä ei enää tuu.

Eihän lapsella ole jotain muuta ongelmaa esim allergiaa? Jos lapsi todella on koko ajan rinnalla, niin ainakin itse yrittäisi keksiä tuohon jonkun ratkaisun. Ehkä vieroitus olisi se paras. Omia lapsia olen imettänyt 1 v 8 kk - 1v 10 kk. Yksi lapsi oli hankalammin vieroitettava. Eka kerta ei onnistunut, mutta yritin kuukautta myöhemin, jolloin onnistui.

Kiitos vastauksista.

Onkohan mitään tietoa, missä vaiheessa tuo iän aiheuttama roikkuminen rupeais helpottaan?
Tuntuu ihan luuserilta, kun ei vaan enää jaksais tätä itkua ja parkua. Olisi ollut kiva lapsen tahtisesti edetä, mutta kai mun tarvii ottaa kohta kovat keinot käyttöön. En vaan tiedä miten pystyn sitä itkua/parkua/kiukkua kuunteleen kun tiedän millä sen saa loppumaan. Maidon riittävyydestä en ole varma, tuntuu, että tulee paljon vähemmän (vissiin stressaan tätä tilannetta), mutta toisaalta saattaa vielä toisinaan herua paidastakin läpi.

Lapsi on hoidossa 10pv/kk kun olen töissä, hoidossa käsittääkseni syö ihan hyvin, mutta kun kotiin tullaan, niin ei suostu syömään mitään. Itkee ja kiermurtelee syöttötuolissaan, kunnes laitetaan lattialle, josta juoksu jalkaa tulee syliini tissille. Täytyy tänään kokeilla pidempää työpäivää, josko mies syöttäis lapsen ennen kuin menen kotiin...

Mehu, maito ja vesi kuppeja on joka puolella kotia, että saa itse juoda jos on jano. Tarvii varmaan kokeilla noita naksuja, josko niistä ois apua.

Eihän lapsella ole jotain muuta ongelmaa esim allergiaa? Jos lapsi todella on koko ajan rinnalla, niin ainakin itse yrittäisi keksiä tuohon jonkun ratkaisun. Ehkä vieroitus olisi se paras. Omia lapsia olen imettänyt 1 v 8 kk - 1v 10 kk. Yksi lapsi oli hankalammin vieroitettava. Eka kerta ei onnistunut, mutta yritin kuukautta myöhemin, jolloin onnistui.

Jossain vaiheessa oli maitoallergia epäilys, jolloin pidin maidottoman dietin 6kk, myöhemmin tehdyssä maitoaltistuksessa ei reakoinut mitenkään.

[QUOTE="jees";30039770]Itse lopettaisin imetyksen. Laita laastarit nännien päälle ja sano lapselle että tissit meni rikki. Muutama päivä voi mennä mutta hoksaa varmasti että sitä tissiä ei enää tuu.[/QUOTE]

Tätä vois kokeilla, kiitti vinkistä.

Onko päivähoito alkanut äskettäin? Se voi olla sellainen muutos, joka saa lapsen takertumaan äitiin (ja tisseihin) joksikin aikaa entistä tiukemmin aina kun tilaisuus on. Jos tästä on kyse, en heti olisi vieroittamassa, vaan varaisin ainakin muutaman kuukauden tilanteeseen totutteluun, ennen kuin tekisin toisen suuren muutoksen lapsen elämään.

Jos lapsi syö hoidossa hyvin, sinun ei toisaalta ainakaan niinä päivinä tarvitse niin stressata, vaikka kotona lapsi tissiin takertuisikin. Rentoudu, anna lapsen olla sylissä ja katsele rauhassa vaikka telkkaria samalla. Tilanteestasi tekee varmasti raskaan ennen kaikkea tuo stressi lapsen syömisistä ja paine saada kiinteitä menemään enemmän. Äidinmaito on kuitenkin hyvää ravintoa lapselle myös, joten älä liiikoja stressaa kun lapsi selvästikin osaa niitä kiinteitä syödä tarvittaessa jo hyvin. Kun lapsi tulee hoidosta, älä edes yritä istuttaa häntä ensin syöttötuoliin. Lapsella on sinua hoitopäivän jälkeen ikävä, rinta on myös läheisyyden tankkaamista.

Tietysti voit myös vain kerrasta lopettaa imetyksen, jos se tuntuu sinusta paremmalta ratkaisulta. Ei lapsi siitäkään rikke mene.

Yhteistyössä