Sukulaisten vierailut siipeilyä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vaimo"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vaimo"

Vieras
Mieheni vanhemmat ja sisarukset tekevät meille muutaman kerran vuodessa noin viikon-kahden mittaisia visiittejä, kun asuvat suht kaukana.

Ei siinä mitään, saahan meillä kyläillä! Mukavaa on nähdä miehen sukulaisia.
MUTTA olen pannut viime aikoina merkille, että oikeastaan vieraat eivät juuri osallistu esim. ruokakustannuksiin lähes mitenkään. Tullessaan he saattavat tuoda pieniä tuliaisia, kuten kahvipakettia ja keksiä (emme edes ole herkuttelijoita, joten nämä tuliaiset menevät lähes poikkeuksetta miehen sukulaisten suuhun).

Kaikki ateriat, mitä valmistetaan, tehdään meidän tarpeista mitä kaapeista löytyy. Kun käydään yhdessä kaupassa, mieheni on yleensä sitten maksumiehenä. Joskus sukulaiset saattavat tehdä kauppareissun jopa ihan itse, mutta harvemmin. Myös matkaeväät tehdään meidän ruoista automaattisesti, ja me emme todellakaan ole varakkaita tai edes keskituloisia!

Ihan neutraalisti siis kyselen, että miten teillä muilla? Onko tämä mielestänne normaalia käytöstä, vai meneekö ihan siipeilyksi?

Mieheni on siis sitä mieltä että ilman muuta tarjotaan vieraille yösijan lisäksi viikon ruoat ja herkut, ja että olisi suorastaan moukkamaista vaatia heiltä osallistumista, kun he kerran käyvät niin harvoin kylässä.

Kyllä mä voin tarjota vuorokauden sapuskat, mutta en mä kyllä viikkoa kenenkään sapuskoja kustantaisi. Olettaisin niiden itse osallistuvan ruokakuluihin.
Miten sitten, kun te menette vastavierailulle viikoksi? Tarjotaanko teille kaikki ruuat?

Täytyy kyllä myöntää, että kyllä meitäkin passataan kun käymme vastavierailulla, mutta osallistumme kyllä ihan oma-aloitteisesti ruokaostoksiin, emmekä ota passaamista mitenkään itsestäänselvyytenä. Syömme myös vähän erilaista ruokaa kuin miehen vanhemmat, joten siksikin viemme mennessämme omia aamiaistarpeita ym.

Minustakin nuo viikon mittaiset kestitykset on vähän liikaa vaikka kuinka ollaan sukulaisia... Mutta mies ei ota tätä kuuleviin korviinkaan.

Viikonlopuksi tai suunnilleen sen mittaiseksi ajaksi tarjotaan sapuskat, sit jos on tarve olla pitempään kuin 3 päivää niin toivoisin vieraide jo hiukan osallistuvan siihen mitä kaupasta meille kannetaan. Ellei kyse ole sitten siitä että me on oltu enemmän heillä kylässä kuin he meillä.

Jos sinusta kolme neljä päivää on riittävä, niin mitäs jos järkkäisit itsesi vaikka ystävän luo pariksi yöksi yökylään lopuksi aikaa - mies passatkoon ja maksakoon.

Et ole hoksannut kysyä, että "mitä syötäisiin?" Ja sitten kun menette kauppaan niin "otaksä nämä, jos mä otan lihat?" Sitten vielä kassan jälkeen: "Menihän varmaan tasan, vai jäinkö velkaa?"

Mä en ole ajatellut asiaa.. Mutta meillä päin ei koskaan vieraiden ole tarvinnut mitään ostaa, tai no, jos nyt jotain juhannusta tullaan juhlimaan nin toki kaikki osallistuvat kustannuksiin, mutta yleisesti tarjotaan. Paitsi jos joku viikon-kaksi viettäisi meillä syöden ja juoden. En tiiä.. Vaikea sanoa. Kai sitä jotain edes voisi itse ostaa.

1.Älä laita tuliaiskeksejä pöytään-tarjoa kahvi niin kuin itsellesi olisit normaalisti laittamasa
2.Lakkaa laittamasta teidän ruuista heille eväät kotimatkalle
3.Kysy suoraan,jos tarviit avustusta ruokahankinnoissa esim. voistkohan tuoda perunoita tullessasi.Tai jotain...
4.Tee miehellesi selväksi,että et kestitse ketään viikkosottaan.

Onpa kummaa porukkaa ja ei taida olla kasvatus ihan kohdillaan. Eihän nyt kenenkään luokse tulla viikoksi ilman että tuodaan ruokaa mukana tai haetaan sitä kaupasta välillä. Viikonloppu nyt vielä menisi ehkä juuri ja juuri. Tosin en voisi mennä kenenkään luokse edes viikonlopuksi ilman että en veisi ruokaa mennessäni ja kysyisi että onko tarkoitus vaikka grillata niin tuomme lihat. Lopeta se passaaminen ja niin kuin joku tuossa jo kirjoitti et tarjoa keksejä ja syökää itse esim. sinä päivänä kun tulevat niin ennen kuin tulevat niin sitten et enää laita ruokaa. Tuo on vaikeaa että olette miehen kanssa eri mieltä asiasta, jotta tuosta tulisi loppu niin teidän pitäisi löytää yhteinen sävel miten asia hoidetaan.

Ei minusta kuulosta siipeilyltä, erilaisilta tavoilta vaan. Jos kerran itsekin ovat valmiita teidät kestitsemään, nauttikaa siitä sitten vastaavasti häpeilemättä ja yrittämättä väkisin maksaa osuuttanne. Toinen vaihtoehto on pyytää kohteliaasti vieraita tuomaan jotain tarvittavia ruoka-aineita tai maksamaan kaupassa osa ostoksissa. Ei pidä hermostua ja vetää herneitä nenään, sillä miltään pahantahtoisilta hyväksikäyttäjiltä miehen sukulaiset ei kuulosta.

Itse mieltäisin siipeilyn lähinnä niin, että ilmaisen täysihoidon saaminen olisi vierailun pääpointti. Näin ei taida kuitenkaan olla.

Minä en kyllä noin pitkiä visiittejä sietäisi ihan siitä syystä, että kaipaan omaa rauhaa ja ahdistuisin jos vieraita pyörisi nurkissa noin pitkään noinkin usein. Ihan sama maksaisivatko osuutensa ruokakuluista vai ei. Ehdottaisin siis vaikka hotellia majoitukseen tai koittaisin jonkin tekosyyn varjolla saada vierailuja lyhennettyä, mutta sen aikaa kun vieraat kuitenkin olisivat kylässä, voisin hyvin kaiken tarjota.

Niin kauan kuin homma toimii vastavuoroisesti niin on mulle ok. Miehen sukulaiset asuu kauempana ja ovat pitempiä aikoja käydessään, mutta sama toisinpäinkin. Omat sukulaiset noudattaa myös vastavuoroisuusperiaatetta, vuoroin kylässä ja tarjoilut kanssa, mutta he eivät ole yötä, kun asuvat likempänä.

Ei ole mulle ongelma. Jos taas ois sellanen, että täällä ootettais ruokaa, mutta sitte ite siellä heillä kylässä sais ruokalaskun vaan eteensä ni sit vois jo vähän miettiä. Jotain pieniä ostoksia tehty puolin ja toisin, mutta vaikea rahdata ruokaa mukana junassa pitkiä matkoja. Ennemmin sit niin, että jos vaikka mies äidillään, ni jos vaikka levite loppu, käy kaupassa ja tuo sitte vaikka hedelmiä ja maitoa samalla.

Tietty tulotasokin vaikuttaa. Meillä kaikki aika vähävaraisia, kukaan ei erotu mitenkään äveriäänä.

Mun mielestä ei ole siipeilyä, koska vastavuoroisuus toimii ja kaiken lisäksi on lähisuvusta kyse. Toki pitemmällä vierailulla (yli 3 päivää) pitäisi osata huomioida tilanne ja osallistua ruokaostoksiin tai jollain muulla tavalla antaa tasoitusta. Mun mielestä tässä tilanteessa miehesi mielipide on painavampi, koska on hänen suvustaan kyse ja hän tuntee paremmin heidän tapansa. Mutta mieskin voisi miettiä, miten tilannetta voisi tasapainottaa, koska negatiiviset tunteet pitemmän päälle voivat heikentää suhdetta.

Yhteistyössä