1kk vauvan ihopuhtiainen ja taliköhnä.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Tessa"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

"Tessa"

Vieras
Minulle jo kolmas lapsi ja eikä ole koskaan vielä ollut moista että lapselle tullut voimakkain ihopuhtiainen ja kaiken lisäksi otsasta,korvien takaa, kulmakarvat ja päälaelta tytöllä kartsaa joka on melko sitkeää ja kellertävää.
Tätä ollut jo n.2vk.
Neuvolasta kävin kysymässä neuvoa ja totesi sen olevan kellertävää karstaa joka poistuu ajan kanssa mutta itse olen öljykylvettänyt ja pehmittänyt öljyllä päätä ja pehmeällä veteen kastelulla sienellä kevyesti pessyt.

Vienkö maanantaina uudestaan neuvolaan kun näyttää että iho älähtää punaiseksi toisinaan ja rupeaa erittämään nk. kudosnestettä. Vaikka siitä mainitsin jo neuvolassa..mutta karstaksi vaan totesivat.

Ihopuhtiainen??

Karstaa voi olla paljonkin. Itse laitoin yöksi vauvaöljyä ja myssyn päähän, aamulla sillä vauvaharjalla varovasti harjasin ja käytin pikapesulla sen jälkeen.

Ihopuhtiainen oli minullekin aivan uusi termi :) Hormoninäpyt poistuvat ajallaan. Jos ne aivan ärhäkän punaiselta näyttävät, 0,5% hydrocortisonia voi muutamana päivänä niihin sipaista.

Ethän ylihoida sitä karstaa päänahassa? Sitä voi kyllä pehmitellä öljyllä, mutta jos sitä turhan usein rapsuttelee, niin iho voi ärsyyntyä siitäkin.

Ihopuhtiainen??

Karstaa voi olla paljonkin. Itse laitoin yöksi vauvaöljyä ja myssyn päähän, aamulla sillä vauvaharjalla varovasti harjasin ja käytin pikapesulla sen jälkeen.

Niin ja tuolla meidän kuopuksella oli karstaa myös nenänpielissä, ohimoilla, yläluomissa ja koko otsa täynnä ja tietysti päänahka täynnä.
Mutta äkkiä se siitä lähti kun päivittäin öljysin.

Sitten taas tuolla meidän tulevalla ekaluokkalaisella on vieläkin vauvakarstaa päänahassa :D

Ihopuhtiainen eli se hormooninäppy. Karstaa ei ole paljon kun vähän mutta googlasin netistä taliköhnän jossa oireet passasi hyvin vauvamme ihon ongelmaan. Öljyllä pehmittänyt ja antanut olla useita tunteja ja sitten pessyt varovasti pois pehmeällä pesusienellä ( pieni pyöreä sieni mitä mm.kasvojen hoidossa käytetään ja ihan uuden ostin vauvalle)
Neuvolassaki totesivat että kylvetä kylvetä mutta sitte itse mietin että eihä sekää oo iholle hyväksi jos jatkuvasti hoitaa. Antaa ihon palautua välillä.

Ite taisin kerran viikossa kylvyn jälkeen pyyhkeellä, ihan juu kunnolla hinkata pois ja ihon ihan kuivaksi. Ja sit kun iho/päänahka oli varmasti kuiva, nii rapsuttelin pään sillä vauvaharjalla. Ei lähde irti jos on ihan öljystä pehmeää töhnää.
Mut en määkään ehkä ihan joka ilta sitä sörkkis..

Molemmat vauvat olleet näppynaamoja 3vko-7vko välisen ajan, sitten on näpyt lähteneet. Karstaa on ollut kummallakin paljon, esikoiselta rapsuttelin pois hissukseen, pienempi ei anna rapsutella, joten oon antanut vaan olla. On niin pitkät hiuksetkin noilla jo syntymästään, että en halua öljyn kanssa niitä sotkea.

Itselläni on todella pahana mahdollisesti juuri taliköhnä, toisen korvan ympärillä. Sen osaan vain sanoa että jos sitä rappaa liikaa se rupeaa erittämään nestettä, joten sinuna jättäisin sen raaputtamisen vähemmälle.
Rasvainen rasva toki pehmittää karstaa joten sitä lähtee hitusen helpommin, mutta liika on liikaa poistamisessa.
Jos iho on pahasti ärtynyt, punainen ja kipeä, niin itse laitan sinkkivoidetta, joka näyttäisi rauhoittavan nopeasti.

Yhteistyössä