Vaatteiden värjäys pesukoneväreillä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja aikoisi kokeilla
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

aikoisi kokeilla

Vieras
Miten hyvin väri pysyy värjätyissä vaatteissa, irtoaako sitä esim myöhemmin pesuissa (värjääkö muita vaatteita)? Voiko harmaat housut värjätä suoraan mustiksi vai tarvitseeko ensin tehdä värinpoisto?

Harmaat voi suoraan värjätä mustiksi, enemmän se materiaali merkkaa.

Myöhemmin tosiaan tulee irtoamaan väriä, etenkin pari ekaa pesua joten mustiksi värjätyt kannattaa pestä jatkossa vain mustien kanssa.
Ihan kohtuullisen se pesukoneväri pitää, vaikkei siitä nyt ihan "tehdasvärjätyn" veroista saa.

Itse olen parit harmaat vaatteet "mustannut" ja lukuisia kertoja mustien vaatteiden haalistunutta väriä tuolla metodilla paikkaillut... Pesukone jää sitten värjäyksen jäljiltä aika mielenkiintoisen näköiseksi, paras kai olisi heti värjäyksen jälkeen pestä toinen koneellinen mustaa pyykkiä ja vielä sen jälkeen kone tyhjänä niin kuumalla kuin kone kykenee... Ettei tule värjättyä myös muita vaatteita.

Moi. Hyvin pysyy väri, kun värjää ohjeenn mukaan. Saattaa irrota hieman väriä seuraavissa pesuissa, eli pese suunnilleen saman väristen kanssa. aHarmaat voi värjätä suo mustiksi.

mun entiselle naapurille kävi niin, että pesutuvassa pyykki värjäytyi ruman liilaksi. Oli sitten kuullut myöhemmin pihalla kun toinen naapuri oli kehuskellut kuinka oli niiiiiin käteväst ivärjänny tpyykkiä siellä pesutuvan koneella... jepjep - tuhosi sitten seuraavan pyykkärin vaatteet myös.

Jee, kiitos hyvistä vastauksista!

Minulla on onneksi oma kone käytössä, niin ei tarvitse pelätä naapureiden pyykkien pilaamista. Omatkin vaatteet lähinnä mustia, sinisiä...

Esikoisen ollessa vauva värjäsin aika paljon mustiksi vauvanvaatteita, kun kaupasta ei mustaa saanut. Muistaakseni värjäyksen jälkeen heti piti vielä pestä värjätyt vaatteet tavallisesti pesuaineen kanssa. Yleensä sitten vielä katsoin, että seuraava koneellinen oli mustaa pyykkiä, niin että mahdolliset värijäämät olivat vain hyödyksi haalistuneille mustille vaatteille.

Yhteistyössä