Epäkohteliasta sanoa selkeä ei?

• Viestiketjun aloittaja epäkohtelias
  • Ensimmäinen viesti
epäkohtelias
Hmm. Selvisi viikolla yksi hämmentävä juttu. Selkeästi yhtä kaverin äitiä on häirinnyt, että tyttöni pyytää (puhelimella) kaveriaan ulos kesken heidän omien puuhien. On huomautellut siis siitä. Olen käskenyt monta kertaa olla soittamatta, jos on sanottu, että nyt ei voi olla. Tyttö sanoo ettei soitakaan, jos on niin sanottu. Olen ollut sitten vähän ihmeissäni, että kumpi nyt muistaa väärin. Ja miettinyt, että kiellän soittamasta ollenkaan, ettei häiritse.

Kunnes kuulin omin korvin, kun tämä kaveri sanoi että nyt menee syömään, ja sitten tekee jotakin ätinsä kanssa. Ja kun tyttö kysyi, voiko enää leikkiä tänään, niin kaveri sanoi, että ehkä puoli kuusi. Ja kun tyttö soitti sen jälkeen, niin selkeästi se perhepuuha oli kesken ja jatkuu koko illan. Ja kaveri kiemurteli puhelimessa ja kysyi äidiltään voiko mennä vai ei jne.

Juttelin äidilleen muusta asiasta tänään ja hän siinä otti taas asian puheeksi. Siinä kävi ilmi, että hän on opettanut lastaan, että voi sanoa noin, että ehkä klo se ja se, vaikka todellisuudessa ei voi enää olla koko iltana, koska on kohteliampaa sanoa noin ehkä-muodolla kuin suoraan ei. Hmm. Vastasin, että varmaan se onkin kohteliaampaa, mutta mun tyttö ei tajua sitä ehkää eiksi vaan olisi parempi kun sanotaan ihan suoraan, että ei enää tänään.

Olenko mä nyt epäkohtelias äiti?? Nämä tytöt ovat 8-vuotiaita.

viers
ei oo epäkohteliasta.. tietysti ehkän tulkitsee mahdollisuudeksi, että saattaakin päästä leikkimään. Selkeästi kannattaa ilmaista asiansa - erityisesti jos lapsista kyse. Hyvä kun kysyit ja selvitit asian :)

epäkohtelias
Toisen äidin mielestä ehkä on enemmän ei kuin kyllä. Minusta ja varmasn tytöstä ehkä on jo puoleksi luvattu kyllä...

En soittanut siis tämän takia, vaan kun ollaan oltu ottamassa tätä kaveria mukaan yhteen päiväreissuun, että käykö se vielä. Kaverin äiti otti siinä sen taas puheeksi, ja kerroin mitä kuulin kaverin sanoneen.

epäkohtelias
Tajuan tuon silleen, että jos joku aikuinen jatkuvasti tekisi noin, eli sanoisi ehkä kub tarkoittaa ei, niin varmaan muutaman kerrsn jälkeen ymmärtäisin yskän. Mutta lapsille se on jollain tapaa aina uusi tilanne, eikä he käsitä sitä niin.

epäkohtelias
Joo, silloin kun on tiedossa että tämä kaveri on todella poissa, niin tyttö pyytää muitakk Nämä ovat nyt bestiksiä, niin tavallaan se ehkä on epäkohteliasta, että toinen jää odottamaan, että sama leikki jatkuu muutaman tunnin päästä.

vierass
Jos kaytannonjarki loppuu lasten kasvatuksessa niin voi verrata aikuisten toimintaan. Olisiko normaalia, jos ystava laittaisi toisen soittelemaan peraansa vaikka tietaisi olevansa varattu illalla? Ei ole. Tuo aiti opettaa kohtelemaan ystavia kuin jotakin sekopaisia ahdistelijoita, joille ei voi sanoa suoraan ettei sovi (koskaan).

näytää olevan yleistä
Eräällä toisella keskustelupalstalla oli vastaava kiista. Toinen osapuoli ahdistui siitä että miehet vonkaavat seksiä, ja oli sitä mieltä että miesten pitäisi tietää että kun hän sanoo "ehkä myöhemmin" se tarkoittaa "ei nyt eikä koskaan" ja miehet olivat sikoja kun palasivat jonkin ajan päästä uudelle lämmittely-yritykselle. Toinen osapuoli kehotti ensimmäistä kokeilemaan suoraan sanoa "sori, en ole kiinnostunut siinä mielessä" tai ihan vaan "Ei, en halua seksia kanssasi" mutta tämä kuulema on täysi mahdottomuus koska suoraan kieltäytyminen on törkeää. Joten miesten tulisi vaan tietää että "ehkä myöhemmin" ei tarkoitakaan että ei juuri nyt mutta kenties myöhemmin vaan niiden pitäisi ymmärtää että tarkoitus on sanoa ei. Ja sitten itketään kun miehet on sikoja eikä ymmärrä.
:------D

"Äx2"
Jospa tässä oli rehellisesti kyse ehkästä: ehkä tyttö pääsee puoli kuusi. Meillä ainakin venyy ruokailut ym. Eikä aikatauluteta niitä puolen tunnin tarkkuudella, joten on vaikea sanoa pääseekö vai ei vielä ulos. Joten sovitaan, että lapsemme vaikka soittaa/ käy kysymässä ulos jos vielä pääsee.

Vähän tulee sellainen fiilis, ettei moni tässä ketjussa voi uskoa, että ehkäpä se ehkä tarkoittaa ehkä. Onko teillä kellontarkat ruoka-ajat ym.?

vieras*
[QUOTE="Äx2";30003855]Jospa tässä oli rehellisesti kyse ehkästä: ehkä tyttö pääsee puoli kuusi. Meillä ainakin venyy ruokailut ym. Eikä aikatauluteta niitä puolen tunnin tarkkuudella, joten on vaikea sanoa pääseekö vai ei vielä ulos. Joten sovitaan, että lapsemme vaikka soittaa/ käy kysymässä ulos jos vielä pääsee.

Vähän tulee sellainen fiilis, ettei moni tässä ketjussa voi uskoa, että ehkäpä se ehkä tarkoittaa ehkä. Onko teillä kellontarkat ruoka-ajat ym.?[/QUOTE]

Valitatko koskaan jos lapsiasi käydään kysymässä silloin kun he eivät pääse leikkimään, ap:n lapsen kaverin äiti valittaa ja siltää opettaa ehkä pääsen klo x ilmaisuja.

"haa"
Voisko joskus odottaa yhteydenottoa toiselta osapuolelta, jospa haluavatkin ottaa vähän etäisyyttä ja viettää aikaa oman perheen kesken? Voi olla rasittavaa tuo jatkuva soittelu eikä toisaalta kehtaa kieltää, koska lapset ovat ystäviä.

kohteliaasti
Eikös olisi kohteliasta sanoa "epäilen etten tänään enää pääse ulos, soitan jos pääsenkin niin katsotaan sopiiko se ajankohta teidän perheellekkin".
Mielestäni lapsesi ystävän äiti on vähän hakoteillä noiden kohteliaisuusasioiden suhteen kun on ohjeistanut lastaan antamaan tälläisen omituisen vastauksen.

Epäkohtelias
Jos kaytannonjarki loppuu lasten kasvatuksessa niin voi verrata aikuisten toimintaan. Olisiko normaalia, jos ystava laittaisi toisen soittelemaan peraansa vaikka tietaisi olevansa varattu illalla? Ei ole. Tuo aiti opettaa kohtelemaan ystavia kuin jotakin sekopaisia ahdistelijoita, joille ei voi sanoa suoraan ettei sovi (koskaan).
No, olen miettinyt onko niin, että mun lapsi on just joku sekopäinen ähdistelija, joka ei usko ei-sanaa.

Mutta ilmeisesti oli itse aiheutettu ongelma. Lapsella on muitakin ystäviä, ja olen tämän vaikeuden takia koettanut jopa yrittää suosia kaikkia muita, mutta heillä vaan menee leikit eniten yksiin.

Me ollaan sanottu suoraan jos ei enää käy, eli esim. että ruuan jälkeen lähdemme mummolaan eikä tänään enää voi leikkiä kavereiden kanssa tms.

Epäkohtelias
[QUOTE="dingdong";30003692]tajuu jo ettei ne halua olla teidän kanssa tekemisissä! Mutta ei sitä ole helppo pamauttaa suoraan naamalle.[/QUOTE]

Meidän kanssa heidän ei tarvitse olla tekemisissä. Emme siis ole perheystäviä silleen että kahvittelisimme ym. Lapset ovat kavereita. Olen kysynyt ihan suoraan, että onko niin, että äidin mielestä nämä ovat liikaa keskenään tekemisissä. Ei kuulemma. Eikä loppujen lopuksi he edes ole niin paljon, talvella harrastukset menevät niin ristiin, että 2-3 päivänä voivat tavata, jos muuten käy.

Yhteistyössä