Kainalo kipeänä menkkojen aikaan ja pientä pahkua tuntuu. Tietääkö joku mitä voisi olla?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pahku
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

pahku

Vieras
Mulla on jo pitkään kipeytynyt toinen kainalo ennen menkkoja ja niiden aikaan. Välillä myös kipeänä muulloinkin, mutta ei pahasti. On siis alkaen pari viikkoa ennen menkkoja ihan huomattavan kipeä. Rinnat tietekin myös kipeytyy ja on pahkuraiset.

Aina välillä oon kokeillut kainaloa, mutta ei siellä mitään erikoista tunnu, ehkä pientä turvotusta. Nyt siis kainalo taas kipeänä ja kokeilin oikein painamalla kainaloa sormilla ja kyllähän siellä sellaista "rosoa" tuntuu. Vähän sellasta rypälemäistä pientä pahkuraa. Mutta siis vaan jos sormilla kunnolla painaa. Toisesta kainalosta en mielestäni ihan samanlaista löytänyt.

Onko muilla kokemusta/tietoa mistä tällainen kainalon kipeytyminen voi johtua ja onko tuollainen "rosoisuus" ihan vaaratonta?
Ja ehkä aika outo pyyntö, mutta voisiko joku kokeilla omaa kainaloaan, että löytyykö sieltä sellaista rosorypäleitä. Olisin tosi kiitollinen.. :(

[QUOTE="Wieras";30001240]Mulla kipeytyy aina vasemman puolen rinnanalus/kainalo ennen menkkoja. On sellasta vihlomista. En tunne mitään rosoisuutta, muuta kuin kylkiluut kun painelen.[/QUOTE]

Ok. Mullakin vihloo välillä, mutta kipu on lähinnä semmosta jomottavaa. Kun kainalo liikkuu niin varsinkin tuntuu. Jopa kävellessä tekee välillä mieli nostaa kättä ilmaan ettei kainalo ole puristuksissa ja satu. Kosketus sattuu. Dödön laitto saa ihan irvistämään.

Kiitos kun kokeilit kainaloasi (onpa outua kirjoittaa näin). Kokeilitko ihan kainalon "pohjalta" tuntuuko mitään? Ei siis sieltä missä kylkiluut on.

Mulla on ainakin toisessa kainalossa maitorauhanen, joka synnytyksen jälkeen oli todella kipeä, niin kipeä ja turvonnut, että käsi ei meinannut asettua paikoilleen ilman kipua. Maidonnousun jälkeen tilanne helpotti. Olisko sullakin ylimäärinen maitorauhanen siellä, joka kuukautisten aikaan jotenkin ärsyyntyy?

[QUOTE="Verna";30001306]Mulla on ainakin toisessa kainalossa maitorauhanen, joka synnytyksen jälkeen oli todella kipeä, niin kipeä ja turvonnut, että käsi ei meinannut asettua paikoilleen ilman kipua. Maidonnousun jälkeen tilanne helpotti. Olisko sullakin ylimäärinen maitorauhanen siellä, joka kuukautisten aikaan jotenkin ärsyyntyy?[/QUOTE]

Niin, en tiedä.. imetyksestä on kyllä aikaa jo kahdeksan vuotta. Voiskohan maitorauhanen yhtäkkiä vaan alkaa ärsyyntymään näin pitkän ajan jälkeen? Imetyksen aikana ei ollut mitään kipuja tai muuta kainalossa.

Tiedättekö muuten, että onko ne juuri maitorauhaset jotka rinnoissakin kipeytyy menkkojen aikaan? Sittenhän saattaisi kainaloissa olla sama juttu..

Niin, en tiedä.. imetyksestä on kyllä aikaa jo kahdeksan vuotta. Voiskohan maitorauhanen yhtäkkiä vaan alkaa ärsyyntymään näin pitkän ajan jälkeen? Imetyksen aikana ei ollut mitään kipuja tai muuta kainalossa.

Tiedättekö muuten, että onko ne juuri maitorauhaset jotka rinnoissakin kipeytyy menkkojen aikaan? Sittenhän saattaisi kainaloissa olla sama juttu..

En osaa tarkemmin sanoa, mutta yksi selitys kipeytyneeseen kainaloon voi olla tuo maitorauhanen. Googlaamalla voi selvitä asiasta lisää. Mulla maidonnousun aikana tosiaan oli kova, kipeä ja rosoinen koko toinen rinta ja siitä jatkui ylös kainaloon asti. Toisessa rinnassa tällaista ei ollut ollenkaan.

Ei ole mitenkaan epanormaalia, koska imusolmukkeet turpoavat kuukautiskierron mukaan. Jopa kosmetologin tekema kasvojenpuhdistus (tai oma puristelu) on kivuliaampaa osassa kuuta. Samoin rinnat saattavat kipeytya.

Ei ole mitenkaan epanormaalia, koska imusolmukkeet turpoavat kuukautiskierron mukaan. Jopa kosmetologin tekema kasvojenpuhdistus (tai oma puristelu) on kivuliaampaa osassa kuuta. Samoin rinnat saattavat kipeytya.

No hyvä :)
Epämiellyttävää kyllä tämä on aina sen puolet kuukaudesta. Voikohan olo helpottaa jotenkin?
Ja miksiköhän vaan toinen kainalo kipeytyy..? No, elämä on ihmeellistä.

ehdottaisin ottamaan vaikka neuvolasi hoitajaan yhteyttä ja kysyy onko ihan tavallista. minä tein näin ja ensi viikolla mammografia ja ultraääni. mulla on kylläkin enemmän oireita joten enemmän epäilyttävää(nännin alue kivun lisäksi kuopalla ja tiehyestä tulee veristä mätätippaa puristamalla, antibiootit ei auttanu). ennen menkkoja tuollainen vihloilu voi olla ihan normaalia, mutta varmista asia. mulle oli hoitaja vihainen kun en ole viime vuonna sanonut että vihloilee silloin tällöin vain toista rintaa/kainaloo.

ehdottaisin ottamaan vaikka neuvolasi hoitajaan yhteyttä ja kysyy onko ihan tavallista. minä tein näin ja ensi viikolla mammografia ja ultraääni. mulla on kylläkin enemmän oireita joten enemmän epäilyttävää(nännin alue kivun lisäksi kuopalla ja tiehyestä tulee veristä mätätippaa puristamalla, antibiootit ei auttanu). ennen menkkoja tuollainen vihloilu voi olla ihan normaalia, mutta varmista asia. mulle oli hoitaja vihainen kun en ole viime vuonna sanonut että vihloilee silloin tällöin vain toista rintaa/kainaloo.

Hui. Toivottavasti ei löydy mitään ikävää. Voimia sinulle!

En taida ottaa neuvolaan yhteyttä ,kun nuorimmainen on jo tosiaan 9 vuotta, mutta jossain voisin tietenkin käydä..
Tätä on kestänyt jo yli puoli vuotta, mutta tuntuu muuttuvan vaan häiritsevämmäksi. Olen ehkä vähän sellanen perinteinen Suomalainen ihminen etten haluaisi lähteä turhaan lääkäriin. Minulla on työterveys mahdollisuus, mutta se ei pidä sisällään erikoislääkäriä eikä oikein mitään tutkimuksia. Terveyskeskus taas on ihan tupaten täynnä ja suoraan sanottuna siellä on melkoisen tyly meininki. Sinne en millään haluaisi mennä..
No joo, mutta tietty voisin hoitajalla käydä tai jotain. Parempihan se olis katsoa kun katua. Lähisuvussakin on paljon syöpää. Sen takia lähdin tätä asiaa mietiskelemäänkin, mutta en halua alkaa ylireagoimaan.

Kiitos viestistäsi ja jaksamisia!

hikirauhastulehdus. kannattaa hoidattaa ajoissa ettei mee pahaks. ite oon nyt menossa ihonsiirtoleikkaukseen kyseisen vaivan takia

Mulla on joskus ollut hikirauhasen tulehdus samassa kainalossa. Just tuli mieleen. Minkälainen se sinulla on? Minulla oli kyllä silloin erillainen kun nyt on. Oli semmoinen punottava ja ns.pinnallisempi silloin.
Nämä nykyiset pahkurat tuntuu syvällä kainalon pohjalla vain jos oikein kaivaa ja painaa sormilla. Siksi kyselinkin onko muiden kainalot samanlaisia, koska en ole ennen omiani syvältä tutkinut :)

Mulla on joskus ollut hikirauhasen tulehdus samassa kainalossa. Just tuli mieleen. Minkälainen se sinulla on? Minulla oli kyllä silloin erillainen kun nyt on. Oli semmoinen punottava ja ns.pinnallisempi silloin.
Nämä nykyiset pahkurat tuntuu syvällä kainalon pohjalla vain jos oikein kaivaa ja painaa sormilla. Siksi kyselinkin onko muiden kainalot samanlaisia, koska en ole ennen omiani syvältä tutkinut :)

mulla on kanssa osa syvällä et ei niitä näe päällepäin ollenkaa, sit osa on ihan tossa pinnassa ja vuotaa märkää välillä

mulla on kanssa osa syvällä et ei niitä näe päällepäin ollenkaa, sit osa on ihan tossa pinnassa ja vuotaa märkää välillä

Ahaa..ok. Mutta tiedätkö sopiiko taudinkuvaan se, että kainalo kipeytyy aina reippaasti enemmän pari viikkoa ennen kuukautisia ja helpottaa kuukautisten jälkeen. Ja että vaiva on kestänyt jo yli puolivuotta.

Täytyy kaivella kainaloa kunhan taas menkat ovat ohi ja katsoa löytyykö silloin pahkuja ollenkaan. Nyt kun vasta tänään tosiaan kunnolla kainalon tutkin syvältä asti.

Ahaa..ok. Mutta tiedätkö sopiiko taudinkuvaan se, että kainalo kipeytyy aina reippaasti enemmän pari viikkoa ennen kuukautisia ja helpottaa kuukautisten jälkeen. Ja että vaiva on kestänyt jo yli puolivuotta.

Täytyy kaivella kainaloa kunhan taas menkat ovat ohi ja katsoa löytyykö silloin pahkuja ollenkaan. Nyt kun vasta tänään tosiaan kunnolla kainalon tutkin syvältä asti.

se on hyvin yleistä että ennen menkkoja tulee koska hormonitoiminta vaikuttaa tähän todella paljon

Yhteistyössä