Suolaista kahvipöytään, vinkkejä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Vierasss
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

Vierasss

Vieras
Lapsen synttärikahveille pitäisi taikoa jotain suolaista kahvipöytään. Tulossa on sukulaisia on ikähaitarilla 1-70v, ehkä 20-25 ihmistä. Jotain helppoa ja ei-täysin-kulunutta, jota voi syödä pieneltä lasilautaselta myös sohvalla istuen (kaikki ei mahdu pöydän ääreen). Voileipäkakkuja en ehkä jaksaisi askarrella, lämpimät piiraat tuntuu jotenkin kovin raskailta ja rasvaisilta, mut ehkä mulla on vain huonoja ohjeita... Jos tekisi oman ja lapsen maun mukaan niin se olisi cocktail-tikut ja pienet juustosarvet, mut ne on jotenkin niin kuluneita ideoita. Salaatti houkuttaisi, mut mietin onko se hankala syödä, ja haarukoita pitäisi jostain taikoa lisää (pikkulusikoita riittää kaikille).

Makeiksi on tulossa marja(suklaa?)jäädyke (kakun virkaa toimittamaan), raparperi-murumuffinssit ja paria pikkuleipää. Makeiden valikoima on meille ok.

Kurkkaa pakastimeesi jospa sieltä löytyisi jotain suuhun pantavaa tarjottavaa.

Pitäkää vaik nyyttikestit oikein isolla porukalla ja jokainen tuo mukaan oman nyyttinsä.

Paras nyytti palkitaan!

Tuulihattuja suolaisella täytteellä. Samalla vaivalla pursottelee isonkin määrän ja niitä on helppo syödä. Tai sit: meillä oli pikku-ukon synttäreillä talvella erilaisia leipiä (siis ilman päällisiä) ja sitten neljä erilaista levitettä niiden päälle. Kovasti sai kehuja. Tai sit juustokakun tyyppinen suolainen kakku. Mä oon tehnyt Kinuskikissan ohjeella esim. Lohi-wasabikakku. Tosi hyvä, helppo eikä niin raskas.

Kinuksikissan sivuilta löytyy kivoja. Itse aattelin kokeilla valmistaikinaan (torttu/voitaikina) päälle ilmakuivattua kinkkua ja fetaa. Ruisnappeja esim lohitäytteellä on myös helppo tehdä.

Itse tykkään: ruissipsejä/-nappeja parilla eri täytteellä. täytteet siis tuorejuuston (maustettu tai maustamaton) sekaan savulohta, kinkkua pienenä, leikkelemakkaraa pienittynä tms, vaikka paprikaa/sipulia hienonnettuna plus vaikka yrttejä. niitä helppo laittaa tarjolle muuallekin kuin pöytään :) myös täytetyt munanpuolikkaat on hyvä pikkutarjottava, tuc tms suolakeksit ja muita suolaisia keksejä ja patongin viipaleita esille ja muutamat eri levitteet siihen viereen. esipaistetut patongit joissa jokin täyte on helppo paistaa uunissa ja viipaloi esille ja viereen tsatzikia tms dippiä jonne kastaa patonkia. kuten jo joku sanoi, valmiit voileivät hyvillä täytteillä ja tuoreilla kasviksilla ovat kuumalla ilmalla nam mutta myös erilaiset uunileivät herkkua. helppo kun leivät vaan pellille ja siihen päällyset ja juusto esim cheddarviipaleet plus paprikaa, sipulia, ananasta tms. ne voi leikata pieniksi kolmioiksi ja meillä nämä olivat täysi hitti lastenkutsuilla :) aikuisille leivät voi jättää isommiksi. tässä nyt tällaisia helppoja tarjottavia jotka voi laiittaa muuallekin kuin itse kahvipöytään. niin ja kasvisdippihässäkät menee lapsille aina kuin kuumille kiville :) mukavia juhlia!

Mä niin odotan koska rakennellut valmiit voileivät kokee paluunsa. Nehän ei ole ollenkaan muodissa. Mutta siis minusta olisi niin helppoa syödä sohvalla voileipä, huolella päällystetty, sillai että sen voi syödä vielä vaikka sormin ilman haarukkaa ja pyyhkiä mahdolliset majoneesit lautasliinaan (joka mieluummin semmoinen paksu kuin semmoinen koriste)...

Olen syntynyt vuonna 1961, ja lapsuudessani 60- ja 70 luvulla ja varmaan vielä 80-luvullakin tapana oli tarjoilla valmiiksi tehtyjä leipiä: voita, juustoa tai kinkkua tai molempia, kurkkua, tomaattia, mitä nyt kukin silloin sitten keksi ja pystyi... ja sitten niitä muna-anjovistillivoileipiä vaihtoehdoksi. Nykyään tiskit on täynnä uusia aineksia voileipiin, eikun vain luomaan uutta. Mielikuvitus on rajana. Tervetuloa takaisin vanhan ajan voileivät...

Oon myös huomannut, että valmiiks tehdyt voileivät on ollu kahvivieraiden mieleen. :) Pariin otteeseen pitänyt keksiä jotain suht terveellistä tarjottavaa ja olen tehnyt aika perusvoileipiä valmiiksi. Siis ostanu jotain tosi hyvää leipää, päälle levitettä, juustoa ja sit kasviksia. Ja molemmilla kerroilla saanut niin erinomaista palautetta, että niitä uskallan kyllä tarjota jatkossakin. Vaikka sitten makean tarjottavan rinnalla jos ei muuten.
Anoppikin joskus oli tehnyt kahvin seuraksi erilaisia voikkareita. Ja muistan, että hyvin teki kauppansa. :)

Mä niin odotan koska rakennellut valmiit voileivät kokee paluunsa. Nehän ei ole ollenkaan muodissa. Mutta siis minusta olisi niin helppoa syödä sohvalla voileipä, huolella päällystetty, sillai että sen voi syödä vielä vaikka sormin ilman haarukkaa ja pyyhkiä mahdolliset majoneesit lautasliinaan (joka mieluummin semmoinen paksu kuin semmoinen koriste)...

Olen syntynyt vuonna 1961, ja lapsuudessani 60- ja 70 luvulla ja varmaan vielä 80-luvullakin tapana oli tarjoilla valmiiksi tehtyjä leipiä: voita, juustoa tai kinkkua tai molempia, kurkkua, tomaattia, mitä nyt kukin silloin sitten keksi ja pystyi... ja sitten niitä muna-anjovistillivoileipiä vaihtoehdoksi. Nykyään tiskit on täynnä uusia aineksia voileipiin, eikun vain luomaan uutta. Mielikuvitus on rajana. Tervetuloa takaisin vanhan ajan voileivät...

Samaa mieltä. Meillä tosin on aina niitä tehty.

Yhteistyössä