Mummi veisi lapsen kesälomalla reissuun, miksi musta tuntuu pahalta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "etna"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

"etna"

Vieras
Niin, anoppi ilmoitti että hän mielellään veisi lapsemme (2v10kk) kesälomallaan reissuun yhdeksi tai kahdeksi yöksi. Esim. Muumimaailma ois vaihtoehtona.

Mä olen jotenkin ajatellut että ME viedään se lapsi sinne muumimaailmaan ja nyt ajatus etten ois ite mukana kun lapsi siellä ilosta kiljuen näkee ne muumit, tuntuu pahalta. Mä tiedän että tää on naurettavaa!! :D Mun pitäis olla ilonen että lapsi sinne pääsee ja mummin kanssa viihtyy ja tulevat varmasti toimeen ja heillä on hauskaa.

Onko muita yhtä höpsöjä äitejä? :)

[QUOTE="etna";29979672]

Onko muita yhtä höpsöjä äitejä? :)[/QUOTE]

Ehkä, mutta sä olet kateellinen ja mustasukkainen. Et aidosti iloinen lapsesi puolesta. Haluat olla hyvä äiti lapsellesi JOTTA kokisit itse mielihyvää, lapsen onni tulee sulla vasta kakkosena.

Ensimmäisen lapsen kanssa usein menee noin. En minäkään alkuun tykännyt edes jatkuvasta vieraiden sylittelystä, kun esikoinen syntyi.
Nyt esikoinen ripillä ja olisi ihana, jos mummut veisivät käymään jossain, vaikka mökillään. Alle 3-vuotiasta en vieläkään anna yöreissuun vieraalle. Eli et minusta ole mikään kummajainen.

[QUOTE="Fakta";29979678]Ehkä, mutta sä olet kateellinen ja mustasukkainen. Et aidosti iloinen lapsesi puolesta. Haluat olla hyvä äiti lapsellesi JOTTA kokisit itse mielihyvää, lapsen onni tulee sulla vasta kakkosena.[/QUOTE]

Ai miten niin? Aika syvällinen analyysi aloituksen perusteella..

Osallistuvat ja innokkaat, mutta ei aivan överiksi vetävät isovanhemmat on sellainen etuoikeus, että ehkä kannnattaa tossa vaiheessa työntää se oma mustasukkaisuus lapsesta syrjään.

Mummi on ehdottanut lapsen ikään sopivaa öiden määrää (jos sitä nyt ei ihan mutsin kylkeen kiinni ole kasvatettu tätä kohta kolmea vuotta) ja keksinyt hauskaa ohjelmaakin, ihanaa!

Mä pohtisini tossa vaiheessa, että mahtavaa, mummi hoitaa sen muumimaailman, joten voin itse laittaa rahat sitten vaikka risteilyyn/lintsille tai särkänniemeen tms., ja lapsella on useampi hauska tapahtuma kesässä.
Tai jos se nyt jotenkin ihan nimenomaan on niistä pirun valkoisista möhömahoista ja sinisestä mökistä kiinni, niin sanoisin mummille sitten suoraan, että haluaisin itsekin nimenomaan sinne muumimaailmaan, että voisiko mummi harkita vaikka jotain muuta huvipuistoa...

Toki jos lompakko kestää ja lomaa riittää, niin ne voi kaikki mestat kiertää lapsen kanssa itsekin ja jättää mummin ulkopuolelle.
Näin kun toimii muutaman loman ja kesän putkeen, niin voi sitten muutaman vuoden päästä tulla tänne itkemään, kun lastenhoitoapua ei koskaan saa, isovanhempia ei kiinnosta jne.... ;)

Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Creepy Starling
Osallistuvat ja innokkaat, mutta ei aivan överiksi vetävät isovanhemmat on sellainen etuoikeus, että ehkä kannnattaa tossa vaiheessa työntää se oma mustasukkaisuus lapsesta syrjään.

Mummi on ehdottanut lapsen ikään sopivaa öiden määrää (jos sitä nyt ei ihan mutsin kylkeen kiinni ole kasvatettu tätä kohta kolmea vuotta) ja keksinyt hauskaa ohjelmaakin, ihanaa!

Mä pohtisini tossa vaiheessa, että mahtavaa, mummi hoitaa sen muumimaailman, joten voin itse laittaa rahat sitten vaikka risteilyyn/lintsille tai särkänniemeen tms., ja lapsella on useampi hauska tapahtuma kesässä.
Tai jos se nyt jotenkin ihan nimenomaan on niistä pirun valkoisista möhömahoista ja sinisestä mökistä kiinni, niin sanoisin mummille sitten suoraan, että haluaisin itsekin nimenomaan sinne muumimaailmaan, että voisiko mummi harkita vaikka jotain muuta huvipuistoa...

Toki jos lompakko kestää ja lomaa riittää, niin ne voi kaikki mestat kiertää lapsen kanssa itsekin ja jättää mummin ulkopuolelle.
Näin kun toimii muutaman loman ja kesän putkeen, niin voi sitten muutaman vuoden päästä tulla tänne itkemään, kun lastenhoitoapua ei koskaan saa, isovanhempia ei kiinnosta jne.... ;)

Joo, en mä siis kieltämään alkanut enkä aio sanoa mummille mitään näistä mun tunteista... :) Ihan vaan nää omat tunteet yllätti itsenikin ja aattelin että olenko ainoa joka tuntuu näin..

Minä en antaisi, edes nyt 6 ja 9 vuotiaita, ensinnäkään mummi ei saisi lapsiani kyytiinsä ja yön yli reissulle, ei kiitos! Jos lapset lähtevät, niin sitten lähtee myös joko minä tai mieheni, ajaja on joko minä tai mieheni ja vastuu lapsista olisi mukaan lähtevällä vanhemmalla.

[QUOTE="etna";29979687]Ai miten niin? Aika syvällinen analyysi aloituksen perusteella..[/QUOTE]

En ollut tuo joka noin kirjoitti mutta ellei kyse ole luottamuksen pulasta että et siis luota että mummo hoitaa lapsen hyvin niin jotenkinhan siinä on omat tunteesi ja oman äitiyden pönkitys mukana. Kyllä se lapsi kokee ne samat asiat mummon kanssa ja sen pitäisi olla se ensisijaisesti tärkeä juttu, että lapsi saa ikimuistoisen kokemuksen ja on onnellinen.

Kyllä sulla on ihan oikeus tunteisiis. En mää sanois että ne on mustasukkaisuutta.
Totta kai omat vanhemmat saa haluta nähdä ne lapsen haltioituneet ilmeet...tai lohduttaa jos pelottaa.
Ja vielä suuremmalti, ei todellakaan ole pakko antaa "noin pientä" yöksi reissuun!
Ja ennen kaikkea, te vanhemmat "saatte" mennä mukaan. Ei ole mikään pakko antaa pelkkiä rusinoita pullasta isovanhemmille, vaan totta kai te menette mukaan, tai voitte myös sanoa ettei lapsi lähde keskenää heidän kanssaan.

Itse en antaisi :)
Jonekin ysitien lemmikkieläinpuistoon voisin antaa lähtee, mut kyllä mää sinnekin haluaisin itse mukaan! :)
Mun lapsi mun ilo!

Itse antaisin mieluusti saman ikäisen mummin mukaan tuollaiselle reissulle. Vaikuttaa kyllä sekin, että oon viimeisilläni raskaana joten parivuotiaan perässä juoksemiseen ottaa ihan mieluusti välillä taukoa :D

Ja oman äitini kykyyn huolehtia muksusta luotan kyllä, että siitäkään ei tarvitsisi murehtia. Mutta tuskin ovat muumimaailmaan menossa, se on kyllä näköjään aika kallis paikka en tiedä kiinnostaako itseä niin paljon että raaskitaan mennä.

Miksi et mene mukaan? Ei kai se ole kenenkään ilosta pois.

Minä kyllä annan lasta isovanhemmille hoitoon, mutta tykkään itse käydä huvipuistoissa sun muissa, joten en haluaisi sellaisia reissuja delegoida kenellekään muulle. Mukaan saisi tietty tulla. No meillä isovanhemmat ei niin sellaisista välitä, joten ollaan ihan oman perheen voimin huvipuistot kierretty.

Ymmärrän ap:ta hyvin. Olen itse vähän samanlainen :)

Haluan viedä lapset sinne, tänne ja tonne, koska haluan itse nähdä ja kokea lasteni ilon ja riemun. Viime vuonna mieheni kävi lasten kanssa Muumimaailmassa, koska itse voin raskauden vuoksi niin pahoin. Kyllä se vähän harmitti, kun en itse päässyt mukaan, mutta koitin ajatella asiaa niin, että kiva kun lapsille jää myös muistoja siitä, miten ovat olleet nimenomaan isän kanssa, eikä aina vain joko äidin, tai koko perheen kanssa.

Mä olen suunnitellut suunnilleen koko kesän täyteen retkiä, reissuja yms. Tulevana viikonloppuna pitäisi siivota ja kätevimmin se kävisi niin, että mies ottaisi lapset ja lähtisi retkelle ja mä jäisin siivoamaan...mutta kun mä haluan itse olla mukana. Mä haluan nähdä ne lasten ilottelut. Joten saattaapi jäädä koti siivoamatta... :D

Minä en antaisi, edes nyt 6 ja 9 vuotiaita, ensinnäkään mummi ei saisi lapsiani kyytiinsä ja yön yli reissulle, ei kiitos! Jos lapset lähtevät, niin sitten lähtee myös joko minä tai mieheni, ajaja on joko minä tai mieheni ja vastuu lapsista olisi mukaan lähtevällä vanhemmalla.

Nyt tais kuitenkin olla kyse siitä, että ap:n anoppi on ihan luotettava ihminen, toisin kuin sinun lastesi mummi. En mäkään antaisi tuota 9-vuotiasta kellekään epäluotettavalle henkilölle.

Mutta ap: mä ymmärrän sua. Mä olin aluksi ihan samanlainen. Hyvä kun mies sai tehdä jotain lapsen kanssa kahdestaan, kun koin jääväni muuten paitsi jostain tärkeästä. Sitten alkoi järjen valo pikku hiljaa taas loistaa ja totesin, että on rikkaus, että lapsella on paljon välittäviä ihmisiä ympärillä :). Mä tulen aina olemaan äiti, se ykkönen, vaikka mummit ja kummit veisivätkin häntä jonnekin. Ja joo, uskallan sanoa olevani ykkönen hänelle :saint:. Kuinka ihanaa olikaan kuunnella, kun lapsi posket punaisena selittää ja selittää, mitä kaikkea kivaa olivat tehneet. Jos mä olisin aina hänen kanssaan jossain, hän ei voisi koskaan kertoa ja jakaa mulle omaa innostustaan, kun olen kerran aina paikalla.

Jos mummi on lapselle muuten tuttu ja on ennenkin viettänyt yön hänen kanssaan, niin antaisin ihan turvallisin mielin mennä. Ja te vietätte sinä iltana ihan oikeaa parisuhdeiltaa, tämä on käsky! :D

Ekan lapsen kohdalla oli noita hassuja ajatuksia kuinka halusi olla mukana todistamassa ne kaikki uudet jutut ja reissut. Hyvä että myöntää tuon itselleen että nuo tunteet ovat vain oma ongelma ja antaa lapsen mennä mummon kanssa. Niin kuin meah totesi, tuollaiset isovanhemmat ovat todella arvokas etuoikeus ja sitä kannattaa vaalia. Lapsella on varmasti kivaa reissussa, antaa mummon välillä saada myös nauttia lapsen riemusta ja äitinä ottaa omaa tai parisuhdeaikaa kun siihen on mahdollisuus.

Nauti hyvä ihminen kun teillä on noin kiva mummo :)

Mun miehen vanhemmat ovat ihania ja luotettavia lapsen vahteja, antaisin heti mukaan jos lähtisivät viemään. huomenna lähteevät lasten kanssa mökille ja sekin on aivan ihana juttu.

Mun äitillä ei ole korttia, eikä autoa millä kuletella ja isäni kyytiin en uskalla itsekkään nousta saati lapsiani laskisin. Muutenkaan en häneen luota niin paljoa että lapsiani laksisin minnekkään hänen mukaansa :(

Vitsi mitä viestejä osalla kirjoittajista! Eihän kukaan meistä ole täysin epäitsekäs ja pyyteetön edes rakkaudessa lapsiinsa. Osinhan lapsen ja hoitajan suhde syvenee yhteisistä positiivisista ja onnistuneista kokemuksista. Ei siis mikään ihme, että äiti tuntee haikeutta tai " mustasukkaisuutta" tällaisessa tilanteessa.

Itse tunsin aivan samoin, kun äitini halusi viedä 2-vuotiaan poikani Korkeasaareen. Halusin olla itse ensimmäinen joka lapsen sinne vie ja näkee hänen innostuksensa. Nyt, hurjat 2 vuotta myöhemmin, tiedän että uusia kivoja kokemuksia on kasoittain vielä edessäpäin, joten hyvillä mielin lähetän pojan kokemaan niitä kummien, mummien, serkkujen ja ystävien kanssa.

Ei siis hätää Ap. Meitä on muitakin, tunteissasi ei ole mitään epänormaalia. Pidät vain mielessä, että mummon ja lapsen yhteinen retki lähentää heitä ja heidän suhdettaan. Ja mikäs sen parempi kuin lapsi ja mummo jotka nauttivat toistensa seurasta aidosti :)