Kuinka kauan voi turvallisesti laihduttaa näin?

• Viestiketjun aloittaja Vaikea ylipaino
  • Ensimmäinen viesti
Vaikea ylipaino
Eli, lähtökohta siis sellainen, että olen ollut koko aikuisikäni ylipainoinen. Paino on pikkuhiljaa lisääntynyt ja lopulta painoin 99,4kg. Tiesin, että psyyke ei kestä nähdä 100 lukemaa vaakalla ja sain jonkinmoisen motivaation laihduttaa. Ongelmana aiemmin on aina ollut malttamaton luonteeni, eli mulla on PAKKO saada tuloksia mahdollisimman nopeasti, muuten repsahdan.

Aloitin siis tällaisen "kuurin": Aamupalaksi Nutrilett-patukka, lounas samoin Nutrilett-patukka. Välipalaksi rahkaa ja marjoja + ripaus makeutusjauhetta. Päivälliseksi Nutrilett-patukka ja illalla vielä Nutrilett-patukka.

Tällä olen pärjännyt, tolkutonta nälkää ei ole tarvinut kärsiä ja minun on näin helppo tietää, paljonko oikeasti syön (olen itsenihuijaamisen maailmanmestari, mitä tulee esim. annoskokoihin).

Tämän lisäksi juon joka päivä 1-2 litraa vettä + 1,5 litraa Pepsi Maxia.

Olen nyt saanut 8kg pois ja olo tuntuu hyvältä ( mitä nyt ilmavaivoja nuista patukoista..)

Kuinka kauan voin jatkaa näin? TIEDÄN, ettei tämä ole mikään maailman terveellisin tapa laihduttaa, mutta.. mulle toimiva.

Kauanko olet nyt tuota vetäny? Jossain kohtaa on hyvä alkaa opetella sitä normaalia syömistä koska loppuelämääsi et voi nutrata. Ensin osa korvaus ja sitten sitäkään. Oliko se 3vkoa nutrilla mitä saa ominpäin vetää.

No jos haluat olla pari päivää muutaman kilon laihempana niin mikäs siinä, mutta et sä tolla pysyvästi laihdu. Sorge nyt vaa, mut sun laihdutusprojekti kestäisi yli vuoden jos haluat, että kilot pysyvät poissakin.

"Hanna"
Älä aloita mitään dieettiä, jos et aio noudattaa sitä loppuelämääsi. Ainoa keino pysyvään lopputulokseen on elämäntaparemontti. Ruokavalio ja liikuntatottumukset kuntoon. Oikotietä onneen ei löydy.

Jätä nyt ainakin limsat kokonaan pois. Juomalla ei kannata turhia kaloreita hankkia.

Ei kannata
Tuolla "ruoalla" sulta lähtee lähinnä lihaksia, koska elimistö yrittää nälänhädässä päästä eroon siitä mikä kuluttaa eniten energiaa = lihakset. Samoin sulla jää iso määrä saamatta vitamiineja ja hivenaineita, ja rasva-aineenvaihduntasi menee sekaisin. Lopputuloksena on se, että paino kyllä saattaa tippua, mutta heti kun yrität palata ns. normaaliin ruokaan niin lihot takaisin. Näin siksi, että olet ensinnäkin hävinnyt lihasmassaa (joka kuluttaisi energiaa) eli lepokulutuksesi on pienentynyt, ja siksi, että elimistösi on nälänhätätilassa kun se ei ole saanut tarvittavia ravinteita.

Turvallisesti tuollaisella dietillä ei siis voi olla muutamia päiviä pidempään. Se ei ole kestävä ratkaisu, vaan laitat sillä elimistösi entistä enemmän sekaisin, joka taas vaikeuttaa koko ajan pysyvää painonhallintaa.

"vieraskin"
Kyllä pitäisi ruokaakin syödä. Ihan hyvä startti, mutta lisäisin lounaaksi ja päivälliseksi vähärasvaista lihaa/kalaa/munaa ja runsaasti salaattia öljypohjaisen salaattikastikkeen kanssa. Näin tulisi proteiinia, rasvaa, kuitua ja jonkin verran hiilihydraattia. Pois tuo Pepsi. Epäterveellistä.

expossu
Ihan hyvä alku mutta pidemmän päälle olisi parempi syödä normaaliruokaa. Itsensä huijaamista voi välttää tekemällä säännöllisen ateriarytmin ja tekemällä ateriosta sellaisia joiden kalorit vodaan täsmällisesti merkitä esim. Kiloklubin laskuriin. Ateriahan voi olla esim.: 2 perunaa, 100g keittokinkkua, 2 kananmunaa, 2 tomaattia, 1dl raejuustoa. 2dl piimää. Aamulla esim. pieni annos puuroa tai rahkaa ja marjoja.

Ei kannata
Eikä ole tyhmä. Hän on vain kyllästynyt siihen että on tullut huijannesi itseään.
Mutta tuohan se vasta onkin huijaamista, syödä pelkkiä teollisia patukoita ja lisäainehappojuomaa. Ei sillä lailla voi loppuikäänsä elää. Jos ei opi normaalia syömistä, niin lihoo aina takaisin + vähän lisää. Ja tuo ap:n syöminen on niin kaukana normaalista kuin olla ja voi, että se todnäk vain vääristää lisää hänen suhdettaan ruokaan.

Näin
Keinotekoiset makeutusaineet sotkevat aineenvaihdunnan ja saavat aikaan sokerinhimoa. Pois tuollainen pepsimax ja tilalle raikasta vettä.
Jostain syystä niit pepsimaxeja sun muita näkee aina läskien ostoskoreissa...

Vaikea ylipaino
Niin, siis en tietenkään voi lopun elämää syödä näin. Siksi kysyinkin, kauanko voin turvallisesti jatkaa. Ongelmani siis on, että mulla on PAKKO saada nopeasti tuloksia, jotta motivaatio säilyy. Kun sitten vaakalla numerot alkaa pienetä, ja kun joku ekan kerran huomaisi, että olen laihtunut, saan hirveesti uutta voimaa ja varmuutta siihen, että nyt onnistun.
Tiedän tämän, koska olen kahdesti aiemminkin elämässäni laihduttanut onnistuneesti 15 ja 21kg, ja noin sata kertaa epäonnistuneesti 1-4kg.

Juuri näin ajattelin tehdä, että alan jättämään yksi kerrallaan patukoita pois ja korvaamaan niitä oikealla ruualla. Mulla vaan PELOTTAA se vaihe, koska kuten sanottua, olen mestari selittelemään itselleni annoskokoja ja ruokavalintoja. Ajattelin aloittaa päivällisestä. Mutta mieluiten jatkaisin näin vielä pari viikkoa. Olen siis ollut nyt 3,5 vkoa tällä ruokavaliolla.

Ja tosiaan, heillä jolla on oikeasti aina ollut terveet ruokailutottumukset, on varmasti mahdotonta asettua minun rooliini. Mulle esim. tuo Pepsi Max on napostelun korvike, eli aina kun tekee mieli ottaa jotain naposteltavaa kuten vaikka suklaapatukka, keksi, nuudeleita tai pulla, otanki lasin Pepsi Maxia. Se ON epäterveellistä, mutta..

vieras,,..
Alkuperäinen kirjoittaja Näin;29970750:
Keinotekoiset makeutusaineet sotkevat aineenvaihdunnan ja saavat aikaan sokerinhimoa. Pois tuollainen pepsimax ja tilalle raikasta vettä.
Jostain syystä niit pepsimaxeja sun muita näkee aina läskien ostoskoreissa...
Eli kyllä ihmiset siis tosiaan kyttää lihavien asiakkaiden ostoskorien ja -kärryjen sisältöä :O

Vie ras
Ymmärrän ajatuksesi. Nyt sinun on vain ymmärrettävä, että pikkuhiljaa kun palaat "normaaliin" ruokaa niin paino ei putoa niin nopeasti. Kokeile aloittaa vaikka aamupalasta. Syöt lautasellisen kaurapuuroa mihin laitat raejuustoa. Eli 1dl (hiutaleita, ei valmista puuroa) ja 1-1,5 dl raejuustoa. Kevyttä mutta ravitsevaa. Tuon napostelun takia on tärkeää syödä tasasin väliajoin, ettei himoa tule. Osta jääkaappiin babyporkkanoita ja jos napostelu himo iskee niin syö niitä. Syö tuollein puoli viikkoa. Vaihda tämän jälkeen lounaspatukka salaattiin. Käytä samaa tietyn kokoista lautasta aina. Täytä se salaatilla (salaatinlehtiä, kurkkua, tomaattia, paprikaa) ja lisää hiukan proteiini pitoista ainesta esim. paistat lohta, broilerinfilettä. Ei mitään fetaa tai vuohenjuustoa. Syö tällein taas puoli viikkoa ja vaihda sitten päivällinen.

"zxc"
Sehän syömisessä onkin vaikeaa, kun sitä ei voi jättää kokonaan pois. Jos on ongelmia alkoholin kanssa, niin sen voi "vain" lopettaa. Ruuan kanssa on aina taiteiltava ja siksi olisikin hyvä löytää itselle sopiva ja terveellinen ruokavalio. Jospa kohtapuoliin lopettaisit kuurin ja aloittaisit uuden elämäntavan.

Älä mieti päivämääriä tai kilorajojakaan, kunhan suunta vain on oikea.

Joo, tiedän, sivusta on hyvä huudella näitä ohjeita. Minulla painoindeksi on 26-27, joten suuria määriä ei ole kilojen pudottamisessa. Mutta aikaisemmin paino on ollut jatkuvassa noususuunnassa, jos en tee jotakin asian eteen. Mutta nyt olen tehnyt muutoksia aamupalaan (syön rahkajogurttia marjojen ja mehukeiton kanssa/ennen voileipää) ja lounaalla/päivällisellä en lähes koskaan ota perunoita/makaronia, jos vain vaihtoehtoja löytyy. Ja kas kummaa kilot eivät ole enää lisääntyneet vaan jopa vähentyneet parilla kilolla. Toki jätän myös jäätelöitä/makkaroita väliin, enkä aina ota niitä kun on tarjolla.

Sinullekin toivon sellaista otetta elämään, ettei ruoka/herkut ole pääasia vaan elämää ylläpitävä. Toki herkutellakin saa, kunhan se ei ole jokapäiväistä.

Yhteistyössä