Tarvitsiko joku apua Linux/Ubuntu asioissa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Linux ukkeli
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

Linux ukkeli

Vieras
Mulla on nyt ollut pari kuukautta Linux ja monet ongelmat olen ratkonut ja joutunut opiskelemaan ties mitä. Nyt homma pelittää, mutta voin jeesata muitakin kykyjeni mukaan jos joku apua tarttee.

Google ja Youtube on ollut kovassa käytössä, mutta niidenkään avulla ei ihan kaikkia ongelmia saa ratkottua. Olen iloisesti yllättynyt kuinka hyvä ja helppokäyttöinen käyttis tämä on.

En ole nörtti, moni on joutunut xpeestä luopumaan joten olisin voinut auttaa, mutta kun ensimmäinen viesti on tuota luokkaa niin antaa olla. Mahtava foorumi, todella täyspäistä porukkaa täällä.

No autapa ihmeessä! Surffailen edelleen XP:llä, mutta mitä nyt pitäisi tehdä? Huolestuttaa hoitaa pankkiasioita, kun siitä niin on peloteltu.
Rautalankaneuvoja ja kiitos jo etukäteen!!! <3

Ei pitäisi olla mitään ongelmia pankkiasioiden hoidossa jos pitää huolen, että tärkeimmät päivitykset on kunnossa. Voit tarkistaa onko päivitykset ajantasalla oikeasta yläkulmasta missä on rataksen kuva, siellä lukee jos järjestelmä on ajantasalla.

Jos oikein kovasti pelottaa, niin voi käyttää palomuuria tai muureja. Olen hoitanut pankkiasoita eikä ole ollut mitään ongelmia. Minulla on sellainen ohjelma kuin BleachBit jolla voi pyyhkiä tiedot kun on lopettanut pankissa asioimisen, toi on samankaltainen ohjelma kuin Ccleaner.

Linuxia pidetään muutenkin paljon turvallisempana kuin Windowsia. Asensin huvikseen Firefoxilta Bluehell Firewalin, eiköhän nuo toimenpiteet riitä.

Sattuipas sopivasti. Juuri eilen latasin vanhaan koneeseen Linuxin. Miten sen nyt sitten saa käyttikseksi ja miten siihen saa päivitykset pyörimään....
Tosin en ole ihan varma, tekikö latauksen ihan loppuunkaan.

Kyllä se pitäisi ihan automaattisesti tulla sun käyttöjärjestelmäksi, kun sen lataa ja tsekkaa ne päivitykset sieltä oikeasta yläkulmasta jossa on rattaan kuva, sinne ylös tulee myös punainen kolmio jossa huutomerkki jos päivityksiä olisi tiedossa jota kautta voi kanssa ladata päivityksiä, kun klikkaa sitä.

Ennen kuin lataa linuxin itselleen, niin kannattaa kaikki kirjainmerkit, valokuvat, tärkeät jutut tallentaa muistitikulle tai dvd, cd levylle ja sieltä sitten ladata ne linuxiin.

Minulla on tämä kevyempi versio linuxista, toimii kone nopeammin eli Linux 32 bittinen, en ole ammattikäyttäjä joten en tee mitään tuolla 64 versiolla. Joten 32 ja 64 versioissa on eroja, mutta perusjutut on suht samoja.

Kyllä se pitäisi ihan automaattisesti tulla sun käyttöjärjestelmäksi, kun sen lataa ja tsekkaa ne päivitykset sieltä oikeasta yläkulmasta jossa on rattaan kuva, sinne ylös tulee myös punainen kolmio jossa huutomerkki jos päivityksiä olisi tiedossa jota kautta voi kanssa ladata päivityksiä, kun klikkaa sitä.

Ennen kuin lataa linuxin itselleen, niin kannattaa kaikki kirjainmerkit, valokuvat, tärkeät jutut tallentaa muistitikulle tai dvd, cd levylle ja sieltä sitten ladata ne linuxiin.

Sitten ilmeisesti lataus ei mennyt onnistuneesti loppuun. Siinä oli jotain häslinkiä lopussa, joten en ollut varma. Yritinköhän mä sitä edes oikeasta paikkaa ladata, kun niin hätäseltään toimin.
Voisitko ystävällisesti antaa linkin, mistä lataisin. Kiitos.

[QUOTE="Satu";29969504]Sitten ilmeisesti lataus ei mennyt onnistuneesti loppuun. Siinä oli jotain häslinkiä lopussa, joten en ollut varma. Yritinköhän mä sitä edes oikeasta paikkaa ladata, kun niin hätäseltään toimin.
Voisitko ystävällisesti antaa linkin, mistä lataisin. Kiitos.[/QUOTE]
Hyödynnä Windows XP:n tuen loppu &#8212; karkot

Kannattaa lukea ohjeet aina huolellisesti, olla kärsivällinen eikä ruveta sähläämään.

[QUOTE="Satu";29969546]Tuo viimeinen lause on mulle erittäin hyödyllinen, kärsimättömyys on paheeni.
Mutta kiitos. Laitan tämän kirjanmerkkeihin, niin voin myöhemminkin käydä kurkkaamassa.[/QUOTE]

Se tuntuu olevan monien ongelma :) Mutta tekee kaiken alusta asti huolellisesti ja kaikki tärkeät ohjelmat, päivitykset ja muut on asennettu niin voi ruveta surffailemaan rauhallisin mielin.

Jos olisin tiennyt kuinka hyvä ja helppokäyttöinen Linux on, olisin ladannut tämän käyttöjärjestelmäksi aikoja sitten. Lisäksi mun kone on paljon nopeampi kuin windows järjestelmällä.

"Esim. MTV3:n tai Sub-tv:n ohjelmien katselu Katsomo.fi:stä vaatii Microsoftin Silverlight-ohjelman, joka toimii vain Windowsissa."

Tämä ei sitten pidä paikkaansa vaikka se tuolla blogin kommenttiosuudessa lukee. Olen asentanut silverlightin ja pystyn katsomaan noita ohjelmia ongelmitta. Muutenkin linuxista liikkuu kaikenlaista urbaanilegendaa jotka harvoin pitävät paikkaansa, yksi legendoista on se, että pitää olla joku tietokone expertti että osaa käyttää linuxia.

No minä olen hyvin kaukana expertistä, jos minulla ei ole ollut mitään ongelmia opetella tätä todella helppokäyttöistä käyttistä, niin ei ole kenelläkään muulla jolla on edes hivenen järkeä päässä.

Latasin Ubuntu 14.04 koneelleni kun Windows alkoi tökkiä. Nyt tarvitsisin ajurin printterilleni Samsung Xpress M2022:lle. Mistähän sellaisen löytäisi? Löytyykö täältä apua?

Minun pitäisi asentaa tuo valmiiksi työpaikan uuteen koneeseen kun sitä tulee joku sitten säätämään enemmän. Pitäisi olla tavallaan kaiken kunnossa kun varsinainen asiantuntija tulee. Minä olen ihan pihalla.. Onko tuo uusimman(?) Ubuntun asentaminen helppo homma? Joku sanoi että netissä on hyvin juttua mutta enpä ole vielä pahemmin syventynyt..tämä homma tuli minun kontolleni koska muut meillä töissä ovat vielä enemmän hukassa tietokoneiden kanssa kuin minä.

Eipä oo vastauksia edellisiin kysymyksiin tullut, mutta koitan silti. Eli osaako joku auttaa kun päivitys koneella ostettaessa olleesta Ubuntu 12.04:stä 14.04:seen ei pelitä? Järjestelmäpäivitys-ikkuna jäi harmaana näytölle, ohjelmat ei toiminu, järjestelmäasetukset/-hallinta ei aukea, konetta ei saa sammumaan ja uudelleennkäynnistyksen pakottamisen jälkeen ei enää käynnisty :(

Heips. kerro mulle mitä teen kun asensin lynxi ubuntun vanhaan aceriin ja se halusi päivittää itsensä saman tien, oisko ollut pangoon. No vanhus ei kuitenkaan jaksanut pyörittää uutta ja raskaampaa ubuntua ja löi koneen jumiin, mikään ei liiku eikä toimi. Kun palautin vanhenpaan versioon valittaa koko ajan vanhasta versiosta eikä anna sulkea valitusikkunaa. Ja miten tähän saa thunderbirdin?

/mmt

Mulla on nyt ollut pari kuukautta Linux ja monet ongelmat olen ratkonut ja joutunut opiskelemaan ties mitä. Nyt homma pelittää, mutta voin jeesata muitakin kykyjeni mukaan jos joku apua tarttee.

Google ja Youtube on ollut kovassa käytössä, mutta niidenkään avulla ei ihan kaikkia ongelmia saa ratkottua. Olen iloisesti yllättynyt kuinka hyvä ja helppokäyttöinen käyttis tämä on.

Yhteistyössä