Uskonto josta positiivisin mielikuva? Entä negatiivisin?

Lunatic
[QUOTE="Hömelö";29908298]Sulkeeko teistä tiede ja uskonto toisensa pois? Että voiko uskoa samanaikasesti vaikka Jumalaan ja evoluutioteoriaan? Jos siis ei raamatun alun stooria oteta niin kirjaimellisesti että ensin ei ollu ihmistä ja sitte yks kaks olikin aikuinen mies.[/QUOTE]


Minusta tiedekin ja tieteeseen uskovat ovat oma uskontonsa.
Joillain keulii todella yli ja kaikessa vedotaan tieteeseen.
 
Alkuperäinen kirjoittaja päätön;29908645:
onkohan muuten eskimoilla mitään uskontoa ?
mutta muuten kaikki uskonnot on samalla viivalla.
Kristinusko ja šamanismi.
 
Ei mistään uskonnosta mitään hyvää, kaikki fundamentalistit aivan yhtä sekasin. Luterilaiset arvot lähellä, joten Luterilaisuus lahkona neutraali.

Hihhulit (mormoonit,Jehikset ja Lessut) ihan omat haaransa, ja kantani yleisesti uskontoihin lähinnä se että on helppoa kun uskoo taruolentoon mikä antaa oikeutuksen lähes kaikelle kun oikein tulkitsee. :D

Diggailen muumeja
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Kurvikissa
ainakin
Hindulaisuudesta on ehkä positiivisin mielikuva.

Mistään muusta en keksi kyllä hirveästi pahaa sanottavaa, mutta negatiiviset mielikuvat on etenkin jehovan todistajuudesta, lestadiolaisuudesta, kristinuskosta ja islamista.
 
"Hömelö"
Alkuperäinen kirjoittaja Ilkeä Harmaa;29908816:
Ei mistään uskonnosta mitään hyvää, kaikki fundamentalistit aivan yhtä sekasin. Luterilaiset arvot lähellä, joten Luterilaisuus lahkona neutraali.

Hihhulit (mormoonit,Jehikset ja Lessut) ihan omat haaransa, ja kantani yleisesti uskontoihin lähinnä se että on helppoa kun uskoo taruolentoon mikä antaa oikeutuksen lähes kaikelle kun oikein tulkitsee. :D

Diggailen muumeja
Eikös ne ollu ihan perinteisiä kristittyjä jotka harrasti ristiretkiä..?
 
Lestadiolaissuvusta
Positiivisin: Helluntalaiset
Negatiivisin: Vanhoillislestadiolaiset

Ei ne buddhalaiset ole mitään pyhiä, varsinkin Intiassa tappavat kylmäverisesti muslimeja, jopa pieniä vauvoja, lapsia ja naisia, siinä ei säästellä myöskään raakoja tekotapoja. Muslimit taas eivät ole niin pahoja kuin annetaan ymmärtää, mutta kyseisissä maissa islamia käytetään liian vahvasti poliittisiin tarkoitusperiin, sen takia mediakin suhtautuu siihen niin voimakkaan negatiivisesti.

Helluntalaiset eivät tuputa mitään ja ovat omissa oloissaan paljon. Lestadiolaiset taas ovat nokka pystyssä kulkevaa itsekeskeistä porukkaa, jotka eivät osaa ajatella omilla aivoillaan. Jos niiden vanhemmat ja suku ei painostaisi niin tuskin olisivat lestoja.
 
"vieras."
Ääriajattelu mistä tahansa uskosta tai aatteesta, nounou. Maltilliset, muiden elämään puuttumattomat on kai aika harmittomia, joten ei haittaa minua. Äärihihhuloinnilla saa väännettyä kaikista uskonnoista pahaa ja vaarallista.
 
Positiivisimpia mielikuvia ja kokemuksia ovat tuottaneet tiibetinbuddhalaiset, suomenuskoiset, satanistit ja uuspakanat. Myös wiccoista hyvät vibat. Erityismaininnalla kannatan pastafareja ja discordianisteja.

Negatiiviselle puolelle päätyvät liki kaikki muut järjestäytyneet, yhtään isommat uskontokunnat. Etunenässä kristinusko kaikkine väännelmineen, islam ja hindulaisuus.
 
[QUOTE="Hömelö";29908948]Eikös ne ollu ihan perinteisiä kristittyjä jotka harrasti ristiretkiä..?[/QUOTE]

Fundamentalistit mainittu, ja kyllä Kristitythän niitä, mutta meilläkin kristinuskossa kohtuullisen monta haaraa (Protestantit, katoliset, luterilaiset,ortodoksit,mormoonit,lessut,jehikset) + muut pikkulahkot mitkä tulkitsevat raamattua omien tarkoitusperiensämukaisesti ja uskovat taruolentoon kukin tyylillään. Siksi en hurskastele Islamin uskon fundamentalistien pahoilla teoilla, koska meidän uskontokuntamme yläähaara tehnyt ihan samat temput vuonna kivi ja kilpi. Onhan Islamin uskossakin useita eri haaroja jotka tulkitsevat koraania hieman eri tavalla, ja sitten äärisiipi mikä sharian päällä ja tiukalla tulkinnalla. Koraanihan tunnustaa Jeesuksen olemassa olon, mutta heidän oppinsa mukaan toi kaveri oli vain yksi profeetoista, ja koska palvomme profeettaa, olemme ehdottoman vääräuskoisia pakanoita heidän silmissään.
 
minmin
Kaikista uskonnoista aika negatiivinen kuva, mutta ehkä buddhalaisista vähiten. Kristinusko on ehdottomasti negatiivisin. Eri uskonlahkoja, kuten scientologia, en laske uskonnoiksi edes, mutta niistä on vielä negatiivisempi kuva.
 
Kaikista uskonnoista aika negatiivinen kuva, mutta ehkä buddhalaisista vähiten. Kristinusko on ehdottomasti negatiivisin. Eri uskonlahkoja, kuten scientologia, en laske uskonnoiksi edes, mutta niistä on vielä negatiivisempi kuva.
Aa, totta. Skientologia ja muut vastaavat ovat kyllä sellaista pohjasakkaa, että ne jäivät kokonaan ulkopuolelle. Nämä menevät pohjimmaiseksi mullakin. (onkohan edes toista skientologiaa vastaavaa?)
 
hei muistutas muo nyt ku unohdin mut millaset oli kveekareita.
Kveekarit: ei dogmaa, jokaisella oma totuutensa, ei ole pakko olla teisti alkuunkaan, pyrkimys yksinkertaiseen, rauhaa rakastavaan elämään ilman vilppiä yms. Jokainen määrittelee itse mitä on yksinkertainen tai mihin uskoo, näistä ei paasata toisille vaan yhteishartauskin on vain tunnin hiljaisuus yhdessä.

Laittavat noita periaatteitaan toteen. Ongelmien ja hädän aikaan pitävät kokouksia siitä miten tilannetta voidaan auttaa. Saivat Nobelin rauhanpalkinnon vuonna 1947 työstään II Maailmansodassa hädänalaisten auttamiseksi.

Siitä tykkään heissä, ettei ole tarkoituksena väitellä miten päin ristinmerkki tehdään vaan jokainen hyväksytään omine ajatuksineen asioista ja yhdessä toimitaan kohti oikeita päämääriä tässä elämässä. Ei ole virsien hoilaamista, vaan esim. vierailuja sairaiden luona tai jos haluaa jotain isompaa niin voi lähteä vaikka auttamaan raivaamaan miinoja tai rakentamaan kouluja. Rauha on absoluuttinen, sota ei ole vaihtoehto koskaan.
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: 9MM

Yhteistyössä