Kuuluuko tyttäreni lainata disco-valojaan naapurin tytön syntymäpäiväjuhliin

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Äitinä"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="...";29898270]Okei. Eli sun pitkäaikainen ystävä pitää syntymäpäiväjuhlat. Se kutsuu sinne kaikki muut, mutta ei sinua. Sen jälkeen se pyytää sun avobemaria lainaksi, kun olis niin kiva käydä synttärikutsujen lomassa kruisaamassa sillä niiden kavereiden kanssa, jotka on syntymäpäivilleen kutsunut... ja sä lainaat autoasi, koska sä et halua olla katkera???
Sori, mutta sä olet tossu.[/QUOTE]

Minä kyllä tuollaisessa tilanteessa ensi sijassa keskustelisin ystäväni kanssa, miksi hän ei ole minua kutsunut. Joku syy asialle varmasti on, ja se olisi hyvä selvittää eikä yksinään jäädä spekuloimaan asiaa. Ehkä ystävä olisi tietämättäni suuttunut minulle jostain, ehkä hän järjestää kahdet juhlat, ehkä hän on unohtanut laittaa kutsun postiin, ehkä ystävä luulee etten jostain syystä juhliin pääsisi kuitenkaan. Ne on tossuja, jotka ei uskalla ystävilleen puhua ja pitää itseään niin arvottomina, että ystävät voi hylätä täysin syyttä ja yllättäen. Ei sellaista ainakaan minulle ole koskaan tapahtunut, väärinkäsityksiä sen sijaan maailmaan mahtuu. Lapsilta vielä ymmärtää ujostelun, mutta aikuinen selvittää asiat eikä jää vellomaan katkeruuteen.

Auton lainaaminen on asia erikseen, sen päättäisin lähinnä sillä perusteella, onko lainaaminen liian riskialtista. Aikuisten synttäreillä juodaan yleensä alkoholia eikä ajalla autolla.

Minä kyllä tuollaisessa tilanteessa ensi sijassa keskustelisin ystäväni kanssa, miksi hän ei ole minua kutsunut. Joku syy asialle varmasti on, ja se olisi hyvä selvittää eikä yksinään jäädä spekuloimaan asiaa. Ehkä ystävä olisi tietämättäni suuttunut minulle jostain, ehkä hän järjestää kahdet juhlat, ehkä hän on unohtanut laittaa kutsun postiin, ehkä ystävä luulee etten jostain syystä juhliin pääsisi kuitenkaan. Ne on tossuja, jotka ei uskalla ystävilleen puhua ja pitää itseään niin arvottomina, että ystävät voi hylätä täysin syyttä ja yllättäen. Ei sellaista ainakaan minulle ole koskaan tapahtunut, väärinkäsityksiä sen sijaan maailmaan mahtuu. Lapsilta vielä ymmärtää ujostelun, mutta aikuinen selvittää asiat eikä jää vellomaan katkeruuteen.

Auton lainaaminen on asia erikseen, sen päättäisin lähinnä sillä perusteella, onko lainaaminen liian riskialtista. Aikuisten synttäreillä juodaan yleensä alkoholia eikä ajalla autolla.

Eli siis sulle ei selviäisi siinäkään vaiheessa, ettei sua vaan ole kutsuttu juhliin, kun sulta pyydetään autoa lainaksi, mutta sua ei kutsuta????

Mä en tiedä millanen lähipiiri sulla on, mutta mun ystävät ei osoita mieltään olemalla kutsumatta jonnekkin jne. vaan ne on juurikin niin fiksuja, että osaavat kyllä kertoa, jos ovat jostain suuttuneet.

Ne eivät myöskään ole niin tökeröitä, että pyytäisi multa jotain lainaksi syntypäiväjuhliinsa kutsumatta kuitenkaan mukaan.

Jos mulla olisi noit tökeröitä ystäviä, niin voin kertoa, että haistattaisin vitut ja mua ei vois vähempää kiinnostaa selvittää onko vedetty hernettä jostakin nenään.
Naurettavaa.
Onneksi mä olen valinnut ystäväpiirini hyvin. Toivottavasti ap:n tyttökin jatkossa valitsee seuransa.

Alkuperäinen kirjoittaja Äitinä (ap);29898368:
Kiva että vastaukset olivat tällaisia!

Tää juttu sattui itseasiassa jo yli vuosi sitten ja oman tuntemukseni mukaan sanoin heti että ei lainata. Tiesin tyttärenikin sitä toivovan, hän ei vaan itse kehdannut kieltäytyä kun naapurin tyttö tuli parin muun kaverin kanssa välitunnilla kysymään. Koska toi pyyntö oli mun mielestä niin tökerö mä oletin että se oli naapurin tytön oma keksimä juttu mistä vanhempansa ei edes tiedä, kunnes sain äidiltään vihaisen puhelun.

Naapuri tivasi että miksi menen sekaantumaan lasten keskenäisiin juttuihin. Selitti kuinka hänen lapsellaan on oikeus ihan itse päättää ketä kutsuu juhliinsa ja koska oli jätetty kutsumatta useampi kuin yksi niin ei ole mitään syytä ottaa siitä nokkiinsa. Naapuruus ei velvoita kutsumaan toista juhliin ja mun lapsen olisi hyvä oppia se.

Mä olin vähän että wtf, sanoin että ei olla suututtu kutsumatta jättämisestä. Sitten alkoi tiukkaaminen siitä että miksei sitten lainata niitä valoja ja muita pyydettyjä juttuja mihin mä huomautin että me myös itse päätetään kelle lainataan tavaroitamme eikä se naapuruus tee tohonkaan mitään velvoitetta. Naapurin mielestä olin yhä lapsellinen ja katkera, tämä oli selkeää kiusaamista hänen tytärtään kohtaan koska tiesivät että ollaan ennenkin noita tavaroita lainattu juhliin mihin omia lapsiamme ei ole kutsuttu. Niin ollaankin; mm työkaverini lapsen synttäreille kun tämä syntymäpäiväsankari ei edes tuntenut meidän lapsia, sukalaislasten koulukavereilleen järjestämiin juhliin ja yhdelle koulukaverille kahtiin synttärijuhliin joista toisiin oma lapseni oli kutsuttu mukaan.

Meillä päin sanotaan naapurisi kaltaisista tyypeistä, että ne nyppii pullasta vain rusinat eli nauttii vain eduistaan, ei vastuustaan.

Itsekäs, ajattelematon ja huonotapainen naapuri. Minä en edes miettisi tuollaisen kanssa mikä on oikein tai väärin. Sille näytetään sormella, että tuo on oikein ja tuo väärin.Jos ei tajua, niin menee opettelemaan.

Omia tavaroita lainataan ystäville ja hyville tutuille. Tämä tyttö tuskin on kumpikaan, joten en lainaisi. Voisin vaikka pyytää tyttöä sanomaan, että lainaan vain hyville kavereille omia tavaroitani.

[QUOTE="piipii";29900087]ehkäpä siitä että vastauksesi on jo kummottu ap:n toimesta ketjussa aikaisemmin *tähän sopisi se viheltelevä hymiö*[/QUOTE]

Kiitos tiedosta. En edelleenkään ymmärrä mutta taidan olla liian tyhmä tälle palstalle. Poistun suosiolla.

[QUOTE="...";29899005]Eli siis sulle ei selviäisi siinäkään vaiheessa, ettei sua vaan ole kutsuttu juhliin, kun sulta pyydetään autoa lainaksi, mutta sua ei kutsuta????

Mä en tiedä millanen lähipiiri sulla on, mutta mun ystävät ei osoita mieltään olemalla kutsumatta jonnekkin jne. vaan ne on juurikin niin fiksuja, että osaavat kyllä kertoa, jos ovat jostain suuttuneet.

Ne eivät myöskään ole niin tökeröitä, että pyytäisi multa jotain lainaksi syntypäiväjuhliinsa kutsumatta kuitenkaan mukaan.

Jos mulla olisi noit tökeröitä ystäviä, niin voin kertoa, että haistattaisin vitut ja mua ei vois vähempää kiinnostaa selvittää onko vedetty hernettä jostakin nenään.
Naurettavaa.
Onneksi mä olen valinnut ystäväpiirini hyvin. Toivottavasti ap:n tyttökin jatkossa valitsee seuransa.[/QUOTE]

En ymmärrä tuota kysymystä, enkä ymmärrä myöskään, miksi ihmeessä synttäreille pyydettäisiin autoa lainaksi. Jos otetaan joku järkevämpi esimerkki, niin voisin lainata autoani hääautoksi, vaikka minua ei olisi kutsuttu häihin. Kutsumatta jättämiseen on ainakin omassa ystäväpiirissäni aina ollut joku järkevä syy, josta ei pidä loukkaantua. Kuten että kutsuttavien piiri on muutenkin jostain syystä hyvin rajoitettu ja silloin lapsena se, että järjestettävät pippalot oli sellaisia, että ystäväni tiesivätkin, ettei minua sellaiset kiinnostaneet (siinä vaiheessa). Tai sitten on tosiaan järjestetty kahdet bileet, vaikkapa erikseen kavereille ja sukulaisille.

Sinä et ainakaan kovin fiksulta kuulosta, kun suorilta käsin vaan "haistattaisit vitut" selvittämättä, mistä syystä ystävä on päätynyt ratkaisuunsa.

Alkuperäinen kirjoittaja jioöj;29900117:
Kiitos tiedosta. En edelleenkään ymmärrä mutta taidan olla liian tyhmä tälle palstalle. Poistun suosiolla.

Älä poistu. Minä en siis halunnut ainakaan loukata sinua vaan valottaa vaan miksi sait tuon kommentin. Täällä ei kannata koskaan ottaa kenenkään kommenteista itseensä.

[QUOTE="vieras.";29898576]Lienet lukutaidoton?[/QUOTE]

Miksi ihmeessä pitää vastata tällä tavalla? Ei kaikki lue koko ketjua vaan ainoastaan ensimmäisen ja kommentoi sitä.

En olis tuossa tilanteessa lainannut, ja ap:n naapuri on mäntti. Kehtaakin tulla vinkumaan discovaloja lainaksi! Jos mun tyttö ei kutsuisi sellaista lasta synttäreilleen, jonka kanssa on aina ollut kaveri, mutta nyt on jostain syystä hiukan erkaantunut kaveristaan, en todellakaan kehtaisi mennä sieltä lainaamaan yhtään mitään, mikä liittyisi noihin kemuihin. Mä en edes puhuisi koko synttäreistä mitään.

Teit oikein kun et lainannut. Jotkut lapset testaavat paljonko saavat muita pompotettua, joillakin se jatkuu vielä aikuisenakin. Johonkin täytyy vetää raja. Itsekin koululaisena autoin usein kavereita läksyissä mutta kun yksi luokkakaveri heitti kirjansa mun syliin ja sanoi että "tee mun läksyt" niin olinpa vähän tarkempi sen jälkeen ketä autoin, ketä en. Enkä todellakaan auttanut sitä kaveria!

Yhteistyössä