Ekaluokkalainen ei ole mennyt kouluun

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "huolestunut"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

"huolestunut"

Vieras
Opelta tuli wilma-viesti ekan tunnin jälkeen, että lapsi on poissa. Oon itse lähettänyt lapsen aamulla kouluun, ei ole kotona, koska ei ottanut avainta mukaan. Oon yrittänyt soittaa lapselle, yritin soittaa kouluun, kummastakaan ei vastata. Mitä ihmettä mä teen... lähden koululle etsimään?

Pakkohan se on lähteä lasta etsimään! Kun ei yhtään tiedä mitä on tapahtunut. Poliisille soitto sitten jos ei ihan lähiaikoina löydy. Käy kotona ensin, sitten koululle, samalla katsot koulumatkan läpi, ja keskustelemaan opettajan kanssa että mistä lähdetään etsimään.

Onko lapsella tapana pinnata koulusta?
Onko tällaisia katoamisia ollut ennenkin?
Itse olisin jo tosi huolissani jos oma tyttö joka aina menee suoraan kouluun olisi kadoksissa.

Äsken vasta luin sen viestin, töistä just lähdössä. Miksei ne soita koulusta jos lapsi ei ilmaannut paikalle? Mietin, ett onko ylireagointia jos lähden, voihan olla että on jo mennyt kouluun, ett ekan tunnin vaan ollut jossain... Ei ottanut avainta, koska olen tänään jo kotona kun pääsee iltapäiväkerhosta, aamu oli ihan normaali.

[QUOTE="aapee";29893192]Äsken vasta luin sen viestin, töistä just lähdössä. Miksei ne soita koulusta jos lapsi ei ilmaannut paikalle? Mietin, ett onko ylireagointia jos lähden, voihan olla että on jo mennyt kouluun, ett ekan tunnin vaan ollut jossain... Ei ottanut avainta, koska olen tänään jo kotona kun pääsee iltapäiväkerhosta, aamu oli ihan normaali.[/QUOTE]
Eikö ois ihan hyvä tapa kantaa avainta mukana aina, että oppisi säännölliseksi sen kanssa? Ja jos vaikka käy jotain, esim. koulussa palohälytys ja lapset käsketään kotiin tai likaa vaatteensa koulumatkalla, miten pääsisi sisälle?

Kyllä minä huolestuisin jos pieni koululainen ollut teillä tietymättömillä useamman tunnin ja varmaan ruokailunkin missannut eikä edes kotiinsa pääse (mistä ekana etsisin muuten).

Olettaen, että ei ole provo niin kyllä mä kävisin etsimässä ja jos ei löydy tunnin sisään niin ilmoitus 112 tuntomerkkien kera. Poliisi etsii ihmisiä yhtenään, joten saa olla matala kynnys ilmoittaa.

Itse ihmettelin heti avauksesi luettuani, että miten ihmeessä laittavat jotain wilma-viestiä. Miksi eivät soittaneet.
Omalla pojalla kerran tilanne että ei ollut ilmaantunut ip-kerhoon. Kerhosta soittivat heti ja ohjaaja lähti pyörällä etsimään kun minä en tiennyt missä on.
Sillä kertaa kyse oli vain siitä, että olivat retkellä ja bussi myöhässä.
Mutta onhan sitä pakko ruveta selvittämään.
Toivottavasti lapsesi löytyy pian.

Eikö ois ihan hyvä tapa kantaa avainta mukana aina, että oppisi säännölliseksi sen kanssa? Ja jos vaikka käy jotain, esim. koulussa palohälytys ja lapset käsketään kotiin tai likaa vaatteensa koulumatkalla, miten pääsisi sisälle?

Kyllä minä huolestuisin jos pieni koululainen ollut teillä tietymättömillä useamman tunnin ja varmaan ruokailunkin missannut eikä edes kotiinsa pääse (mistä ekana etsisin muuten).

Yhden avaimen jo hukannut, siksi ei olla enää annettu kuin tarvittaessa. Mun työpaikka on aika lähellä koulua, ja kipasen itse sitten itse paikalle jos tarvitsee. Ei ole vielä tarvinnut.

[QUOTE="aapee";29893192]Äsken vasta luin sen viestin, töistä just lähdössä. Miksei ne soita koulusta jos lapsi ei ilmaannut paikalle? Mietin, ett onko ylireagointia jos lähden, voihan olla että on jo mennyt kouluun, ett ekan tunnin vaan ollut jossain... Ei ottanut avainta, koska olen tänään jo kotona kun pääsee iltapäiväkerhosta, aamu oli ihan normaali.[/QUOTE]

Ei ole ylireagointia. Tuon ikäinen ei saa olla pitkään tiellä tietymättömillä, varsinkaan silloin kun kaikki muut kaverit ovat koulussa. Pitää sun tarkistaa ihan heti tilanne!

Onko lapsella mikä puhelin? Ei varmaan iPhone, mutta varmistan nyt kuitenkin. Siinä on se paikannustoiminto ja se on ehdoton meidän ylivilkkaan ja unohtelevan lapsen kanssa. Sillä myös pystyy hälyttämään vaikka lapsen puhelin olisi äänettömällä. Lapsi löytynyt todella monesti sen avulla.

Yhden avaimen jo hukannut, siksi ei olla enää annettu kuin tarvittaessa. Mun työpaikka on aika lähellä koulua, ja kipasen itse sitten itse paikalle jos tarvitsee. Ei ole vielä tarvinnut.

OT, mutta vastuunkantoa avaimesta oppii vain käyttämällä avainta. Meillä avaimen hukannut menettää kk-rahaa sen summan mikä menee tilanteen korjaamiseen, jos avain hukkuu. Meinaan, jos avain kuitenkin on, vaikka känny hajoais, pääsis aina turvaan jonnekin.

Joo kuka täällä notkuu jos lapsi oikeasti kadoksissa

Pitäähän täällä myös kommentoida läskikeskustelut, tupakkakeskustelut jne. Ja provota niissä. Hyvänen aika sentäs!

Jos omasta lapsestani olisi kyse ja työpaikka olisi kodin lähellä vielä, kurvaisin heti kotiin viestin luettuani ja yritettyäni soittaa. Enkä avaisi asiasta keskustelua kaksplussalle. Ahkä ap kyselee vaikkapa lasen tukehtuessakin täältä ohjeita siihen, miten pitäisi toimia?

JOS tämä on totta niin lapsen löydyttyä ottaisin yhteyttä rehtoriin.
Jos ekaluokkalainen ei tule kouluun, niin silloin ei laiteta mitään wilma-viestejä vaan soitetaan kotiin saman tien. Ja uskoisin, että tämä on ohjeistus kaikissa kouluissa.
Mitäs jos vanhemmat ei olisi koneen ääressä lukemassa sitä viestiä?

Alkuperäinen kirjoittaja ekaluokkalaisen äiti;29893217:
Itse ihmettelin heti avauksesi luettuani, että miten ihmeessä laittavat jotain wilma-viestiä. Miksi eivät soittaneet.

Opettaja kirjaa poissaolon Wilmaan ja se systeemi lähettää viestin vanhemman sähköpostiin ilmoituksen selvittämättömästä poissaolosta, jos se on asetuksissa säädetty lähettämään viesti heti.

Minä suosittelen soittamaan heti ensimmäiseksi koululle, ettei lapsi ole siellä. Jos se merkintä muutetaan esim. myöhästymiseksi, niin vanhemman sähköpostissa on se poissaoloilmoitus kuitenkin, ei taida muutoksesta tulla edes viestiä, jos oikein muistan. Jos lasta ei koululla ole, niin soittelisin kyllä poliisille samantien, kun noita lapsikaappauksia tai niiden yrityksiä on ollut (lapsen koululta tuli mm. ilmoitus sellaisen yrityksestä jokin aika sitten).

Eiköhän ap ole jo etsimässä lastaan.

Hyvin voi tulla mieleen kysäistä palstalta ennen töistä lähtöä että onko nyt oikeasti iso hätä jos wilman kautta opettaja viestii lapsen olleen poissa ekan tunnin. Siitä tulee vähän sellainen "ehkä ei olekaan hätä"-olo.

Toivottavasti lapsi löytyy pian. :)

Soita sinne koululle heti, jos kyse oli jostain automaattisesta wilman viestistä selvittämättömästä poissaolosta. Kyse ei varmaan ollut mistään wilman pikaviestistä, jonka opettaja olisi erikseen lähettänyt? Ei ole yhtään ylireagointa kysellä lapsen perään, jos et tiedä, mitä on tapahtunut. Sillä soitolla selviää, että onko tullut vai ei.

Yhteistyössä