Meidän pk:n hoitaja on vähän torvelo enkä saa aivoituksistaan selvää, osaatteko vastata mulle?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mutsi taas
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

mutsi taas

Vieras
lapseni on tähän asti ollut hoidossa 9-14, mutta nyt pitää pidentää hoitoaikaa. Sain lomakkeen, ja täytin sitä niin täti sanoi, että laita pisimmän mukaan, niin ettei merkkaamani aika ylity. No merkitsin sitten koko päiväkodin aukioloajan, eli 7-17, vaikka lapsi tuskin useinkaan näin pitkään siellä on, useammin ehkä 8-16.30. Siis teinkö mä nyt oikein, kun se täti jotain siinä pällisteli ja tuijotti suu auki, kysyin vielä että onko ok, niin jotain älähti vaan.
HÄH? Sitten mutisi jotain aamiaisesta, että nyt eivät tiedä tuleeko lapsi aamupalalle vai ei , ja se on ongelma. Sanoin että yleensä varmaan syö aamiaisen hoidossa paitsi joskus (ja että näistä kerroista voidaan ilmoittaa sitten) niin taas sama epäuskoinen tuijotus.

Ärsyttää vähän, kun mietin että onko tässä nyt ongelmaa vai ei.

lapseni on tähän asti ollut hoidossa 9-14, mutta nyt pitää pidentää hoitoaikaa. Sain lomakkeen, ja täytin sitä niin täti sanoi, että laita pisimmän mukaan, niin ettei merkkaamani aika ylity. No merkitsin sitten koko päiväkodin aukioloajan, eli 7-17, vaikka lapsi tuskin useinkaan näin pitkään siellä on, useammin ehkä 8-16.30. Siis teinkö mä nyt oikein, kun se täti jotain siinä pällisteli ja tuijotti suu auki, kysyin vielä että onko ok, niin jotain älähti vaan.
HÄH? Sitten mutisi jotain aamiaisesta, että nyt eivät tiedä tuleeko lapsi aamupalalle vai ei , ja se on ongelma. Sanoin että yleensä varmaan syö aamiaisen hoidossa paitsi joskus (ja että näistä kerroista voidaan ilmoittaa sitten) niin taas sama epäuskoinen tuijotus.

Ärsyttää vähän, kun mietin että onko tässä nyt ongelmaa vai ei.

Luulisin, että hoitaja tarkoitti sitä, että nyt kun merkkasit lapsen hoitoajaksi klo 7-17, niin hoitaja tulee töihin klo 7, vaikka sinä et joka päivä lasta toisikaan hoitoon klo 7. Ja toisen hoitajan työvuoro päättyy klo 17, vaikka lapsesi ei olisi silloin enää hoidossa. Samaten lapsellesi tilataan aamupala, vaikka hän ei olisi todellisuudessa edes paikalla aamiaisaikaan.

Täällä ainakin on mahdollista antaa hoitoajat jokaiselle viikolle erikseen, olisiko se teidän kohdalla parempi? Itse olen aina merkannut hoitoajat niin, että jos tuon lapsen klo 8 niin olen laittanut lappuun klo 7.45 ja iltapäivällä haen lapsen klo 16 niin olen laittanut lappuun klo 16.15, eli tällä tavalla olen huomioinut mahdolliset aikaisemmat aamut ja työpäivän venymisen.

Minä olen merkinnyt lapseni hoitoajoiksi 7-17, vaikka tähän mennessä kertaakaan ei ole lapsi tainnut noin pitkään olla hoidossa. Joskus harvoin on ollut pakko viedä seitsemäksi, mutta yleensä viedään lähempänä kahdeksaa ja haetaan neljän aikoihin. Kuitenkin on mahdollista, että tulee päiviä, jolloin ei ole kahta aikuista kuljettamassa lasta. Jompi kumpi meistä vanhemmista voi olla vaikka työmatkalla, jolloin yksin on mahdotonta pitää hoitoaika 8-16, koska työmatkat ovat pitkät. Tämä on ollut ok päiväkodille. Tosin päiväkoti on aukeaa jo kuuden jälkeen ja menee kiinni vasta 17.30. Eli meidän takia siellä ei hoitajien tarvitse päivystää tai tulla aiemmin.

Mutta en kai mä voi merkata vasta 8, kun on päiviä jolloin töissä on sellainen tilanne, että pitää olla tosi ajoissa ja viedä lapsi lähempänä seitsemää. Enkä aina pääse töistä ajoissa, joskus vasta puoli viisi. Miehellä sama, molemmilla sen luontoiset työt, että välillä vaan pakko tehdä enemmän, eikä sitä aina etukäteen tiedä.
Aamupalaongelman kyllä ymmärrän, mutta ei kai me ainoita olla joille tää on hankalaa?

Usein kaiken lisäksi käy niin, että kun joku pidentää varmuuden vuoksi hoitoaikansa tuollaiseksi, lapsi sitten alkaakin olla hoidossa niin kauan ihan huvikseen. Joten älä ihmettele hoitajan reaktioita Hoitopaikan hyväksikäytöt ovat niin yleisiä, että joskus joku voi joutua tahtomattaan ihmettelyn kohteeksi.

No onhan se aika ällistyttävää jos jonkun lapsen hoitopäivä muuttuu joka päivä kymmentuntiseksi, kerran oikeasti ei edes tarvitsee sellaista hoitoaikaa.

Katsos kun saattaa olla ihmisiä, joilla on muuttuva työaika. Eli joskus on tarvetta hoidolle 7-15 ja joskus 9-17. Tottakai tuolloin merkataan aamu- ja iltaraja. Itse olen tällaisessa tapauksessa juuri laittanut tarpeeksi 7-17 ja sulkuihin laittanut, että tarkemmat ajat ilmoitetaan. Koska työaikojen puitteissa ei voida määritellä koko vuoden käsittävää hoitoaikaa.

• Tykkää
Reactions: Creepy Starling
Niin ja lisään, että siellä on kyllä muitakin lapsia jotka ovat seitsemästä viiteen, jopa ihan käytännössä.
Ja siis hoitaja itse sanoi, että laita pisimmän mukaan, eikä keskimääräisen hoitopäivän mukaan.

[QUOTE="a p";29869425]Niin ja lisään, että siellä on kyllä muitakin lapsia jotka ovat seitsemästä viiteen, jopa ihan käytännössä.
Ja siis hoitaja itse sanoi, että laita pisimmän mukaan, eikä keskimääräisen hoitopäivän mukaan.[/QUOTE]

Ei kai tuo mikään ihme ole jos ja kun vanhemmilla ottaa vajaan tunnin mennä aamulla töihin ja vajaan tunnin tulla töiden jälkeen lapsi hakemaan.

Meillä päikky itse kehotti laittamaan koko aukioloajan, juurikin siksi että vanhemmilla on vaihtelevat hoitoajat ja ilmoitettu aika ei saa ylittyä. En siis voi laittaa esim. 9-17, kun joskus pitää olla töissä jo klo 07.30, vaikka lapset eivät ole kertaakaan olleet koko tuota aikaa ilmoitettua aikaa päikyssä.

[QUOTE="Jenis";29869461]Meillä päikky itse kehotti laittamaan koko aukioloajan, juurikin siksi että vanhemmilla on vaihtelevat hoitoajat ja ilmoitettu aika ei saa ylittyä. En siis voi laittaa esim. 9-17, kun joskus pitää olla töissä jo klo 07.30, vaikka lapset eivät ole kertaakaan olleet koko tuota aikaa ilmoitettua aikaa päikyssä.[/QUOTE]

... öh. Vanhemmilla on vaihtelevat TYÖajat.

Viet aina edellisviikolla lapulla seuraavan viikon PITÄVÄT hoitoajat. Eivät voi varata joka päivä hoitajaa 7-17 sun lapsellesi jos et kuitenkaan sitä suurimmaksi osaksi käytä.

Alkuperäinen kirjoittaja ymmärrätkö;29869419:
Katsos kun saattaa olla ihmisiä, joilla on muuttuva työaika. Eli joskus on tarvetta hoidolle 7-15 ja joskus 9-17. Tottakai tuolloin merkataan aamu- ja iltaraja. Itse olen tällaisessa tapauksessa juuri laittanut tarpeeksi 7-17 ja sulkuihin laittanut, että tarkemmat ajat ilmoitetaan. Koska työaikojen puitteissa ei voida määritellä koko vuoden käsittävää hoitoaikaa.

Mutta aloittaja ei tarkentanut kirjallisesti sitä aikaa, mikä on yleisin. Se kannattaa tehdä aina, kun tilanne on vaihteleva. Ja poikkeuksista kannattaa ilmoittaa edeltä käsin.

Mutta aloittaja ei tarkentanut kirjallisesti sitä aikaa, mikä on yleisin. Se kannattaa tehdä aina, kun tilanne on vaihteleva. Ja poikkeuksista kannattaa ilmoittaa edeltä käsin.
No mistäs mä olisin keksinyt tuollaista tehdä, kun se täti vaan tuijotti suu auki, eikä sanonut mitään?
Ja onko se oikeasti ongelma, jos laitan paperiin että 17 asti ja haen useammin 16.30 kuin 17? Luulisin ennemmin, että on positiivista.

En sitten kertakaikkiaan jaksa ymmärtää miksi tämä on tällaista pilkunviilaamista joissakin paikoissa näiden hoitoaikojen kanssa?
Ei meidän päiväkodissa ole tällaista ongelmaa. Päiväkoti on auki 7-17 ja meillä taitaa olla merkittynä hoitoaika 7.45-17. Ei ole vissiin koskaan haettu vasta klo 17 mutta joskus 16.45 kylläkin, useimmiten klo 16-16.30. Koskaan ei ole tullut sanomista että pitäisi olla tarkemmat ajat. 16.45 voi olla nyrpeetä hoitajaa vastassa kun eivät sinä päivänä ole päässeet lähtemään aikaisemmin mutta mitään sanomista ei ole tullut.

[QUOTE="a p";29869619]No mistäs mä olisin keksinyt tuollaista tehdä, kun se täti vaan tuijotti suu auki, eikä sanonut mitään?
Ja onko se oikeasti ongelma, jos laitan paperiin että 17 asti ja haen useammin 16.30 kuin 17? Luulisin ennemmin, että on positiivista.[/QUOTE]

Jos sinun lapsesi takia jonkun tädin työaika pidennetään sinne klo 17 asti ja sitten sinä haetkin lapsen jo klo 16.30 niin kyllä siitä on haittaa...

Onko sun mahdollista ilmoittaa aina vaikka seuraavan viikon ajat tarkemmin? Vaikka kukaan ei just teidän lapsen takia joutuisi avaamaan päiväkotia aamulla, kun siellä on muitakin, on kuitenkin ne rajat montako hoitajaa pitää olla lapsimäärää kohti. Jos useampi on ilmoittanut ajan aikaismmaksi kuin todellisuudessa tulee, siellä saattaa olla sen takia ylimääräinen työntekijä.

Ymmärrän kyllä, jos työn luonne on sellainen ettei aina voi ennustaa tarkkaan milloin voi aloittaa ja lopettaa, pakkohan silloin on ilmoittaa ajat pisimmän vaihtoehdon mukaan.

Jos sinun lapsesi takia jonkun tädin työaika pidennetään sinne klo 17 asti ja sitten sinä haetkin lapsen jo klo 16.30 niin kyllä siitä on haittaa...

Näin.

Harmi jos hoitaja oli torvelo eikä ymmärtänyt selittää. Mutta jos hoitoajat vaihtelee kovasti, on tapana ilmoittaa 2 viikon hoitopäivät etukäteen paperille merkattuna, tuonti- ja hakuajat. Ois nääs kuitenkin tarkoitus että ne hoitajat on paikalla eniten silloin kun on eniten lapsia, ei niin että koko illaksi varataan 2 hoitajaa ja sit lapsia onkin paikalla vaan 5 kpl. Hoitajilla on myös oma elämä, joten tietenkään ne ei mielellään varaa koko tiistai päivää 17 saakka töihin, jos sit joutuvatkin yllättäen läksimään sieltä jo klo. 16.

Ilmeisesti kaikissa päikyissä tästä nimenomaan ei ole haittaa, koska meillä tuota suositeltiin eikä ikinä ole tullut mitään tuhinoita. Lähtevät joustavasti kotiin sitä mukaa kun lapset vähenee.

[QUOTE="Mie";29869650]Mikä ihmeen haitta siinä on? Hoitaja saa hengata somessa ihan rauhassa 30 viimeistä minuuttia työajastaan.[/QUOTE]

sitä haittaa että sen hoitajan työpanosta tarvittaisiin sitten mieluummin 30 minuuttia aamusta lasten kanssa, kuin 30 minuuttia iltapäivästä somessa.

[QUOTE="Mie";29869650]Mikä ihmeen haitta siinä on? Hoitaja saa hengata somessa ihan rauhassa 30 viimeistä minuuttia työajastaan.[/QUOTE]

Hoitajalla on ihan omakin elämä mihin menisi mieluusti puoli tuntia aiemmin jos olisi tiennyt että häntä ei tarvitakaan. Tai joo, voi lähteä kotiin mutta työaika jää vajaaksi, ei hyvä sekään.

Harva minkään alan tyontekijä tähän suostuisi jos asia olisi muuten hoidettavissa (ilmoittamalla sen päivän tarkan hoitoajan ennakkoon).

No mun työ on siis sellainen, että joskus työtä on vaan enemmän, ja silloin päivätkin voi venyä. En tiedä sitä etukäteen. Joskus taas päivät voi olla lyhyempiä.

Ja kun joku epäili, että huvikseni pidän lasta sitten aina 17 saakka, niin en todellakaan. Päinvastoin. Näitä viestejä lukiessa tulee kyllä olo, että päiväkodin mielestä ei sitten pitäisi koskaan hakea lasta ennen viime hetkeä, ettei vaan kukaan täti pääse etuajassa kotiin. Nytkään kukaan ei ole sanonut mitään, vaikka papereissa lukee 15 ja olen hakenut jo klo 14.

Yhteistyössä