Miksi KUKAAN asuu vuokralla?

• Viestiketjun aloittaja Henna81
  • Ensimmäinen viesti
hahahahaa
Hitto että aapee on sitten tyhmä!! Itse asun helsingissä, asunnossa joka maksaisi noin 250 000 e. Minun palkallani en ikimaailmassa saisi sellaista lainaa!! Ja muualle en halua muuttaa, siksi asun vuokralla.

Kaikenmaailman pösilöitä täällä jaksaakin provoilla.

vieras2
Olet ap itse vajaamielinen jos et ymmärrä vuokralla asumisen hyötyjä. Nykyään asunto muualla kuin suuressa kaupungissa ei ole hyvä sijoitus vaan riesa josta et pääse helpolla eroon.

"vierailija"
10v ja 500e, saat ehkä 10 neliön yksiön Helsingistä, ei sellaseen luukkuun viitsi perhettä tunkee. Jos työt on pk-seudulla niin ei kannata takapajulaan muuttaa, eikä perheasuntoon tarvittava yli 300 000 euron laina houkuttele. Siinäpä yksi syy.

vuokralla
[QUOTE="vierailija";29862767]10v ja 500e, saat ehkä 10 neliön yksiön Helsingistä, ei sellaseen luukkuun viitsi perhettä tunkee. Jos työt on pk-seudulla niin ei kannata takapajulaan muuttaa, eikä perheasuntoon tarvittava yli 300 000 euron laina houkuttele. Siinäpä yksi syy.[/QUOTE]

Juuri kyllä tämä yksinkertainen ajattelutapa saa ihmiset köyhäksi, kun ei osaa satsata omaan tulevaisuuteen ja generoida varallisuutta.

10m2 yksiön ja takapajulan välissä ei sitten taida olla mitään, vaan musta aukko.

tiskiina
Koska oon sen tyyppinen ihminen etten viihdy yhdessä paikassa kauaa ja haluan tulla asumaan myös ulkomailla, todennäköisesti ainakin briteissä ja espanjassa...niin ei ois mitään järkeä ostaa taloa suomesta nyt.

.....
Suurin syy siihen miksi asuu vuokralla: Ei ole varaa asua omistusasunnossa.
Miten jotkut yh-äidit sais esim käsirahan säästettyä?
Todennäköisesti vuokra-asunto on hienompi kuin omistusasunto, joten joutus monta vuotta asuun jossain sikolätissä ja sitten vois saadaa lainaa taas kalliimpaan...

jepuli
Voitko laittaa linkin Vantaalle 3h+k tuollaiseen 90 000e asuntoon? Ostan sen heti.
Tässä ole hyvä. 80,5 m², 3h, k, 112 000 €. Todennäköisesti alta sadan tonnin ja jopa 90 tonnin tarjous hyväksytään. Asuntojen hinnoissa on nyt paljon ilmaa ja yleensäkin hinnoissa on tinkivaraa:

Myynnissä - Kerrostalo, Mikkola, Vantaa: 3h, k - Marsinkuja 6, 01480 Vantaa - Kiinteistömaailma, Vantaa, Itä-Vantaan Asunnot Oy LKV | Oikotie

jepuli
Joka tapauksessa valtio pystyisi rakentamaan vuokra-asuntojen tasoisia asuntoja pääkaupunkiseudeullekin noin 2800 euron neliöhintaan, eli 100.000 eurolla rakentaisi 35 neliön asunnon, ja isommankin jos kaavoitettaisiin enemmän edullista tonttimaata. Muualla maassa asuntojen rakentaminen on halvempaa. Ja kyllä - suuri osa köyhistä asuu jopa alle 35 neliön asunnoissa.

Hyvähän se vaan on ettei kaikki asu ja elä samalla tavalla. Mitäs nää ap:n kaltaiset ihmiset muuten pohtisi pitkät päivät, kun oma tapa hoitaa asioita on se ainoa oikea?

Ai sori, olen velaton omistusasuja mutta vastasin silti

Juuri kyllä tämä yksinkertainen ajattelutapa saa ihmiset köyhäksi, kun ei osaa satsata omaan tulevaisuuteen ja generoida varallisuutta.

10m2 yksiön ja takapajulan välissä ei sitten taida olla mitään, vaan musta aukko.
Ei asunnon omistaminen (lainarahalla) vielä mitään varallisuutta ole. Rapistuuhan sellaiset, ja vaikka perikunta nyt jonkun euron siitä saisikin kun on itse jäämässä eläkkeelle niin ei sillä vielä paljon juhlita.

Vuokrakämppää on helpompi vaihtaa. Ilmeisesti meidän olisi pitänyt ostaa tarpeeksi suuri asunto sieltä missä sellaiseen on varaa eli joku vanha ex-hostelli tai kyläkoulu tms. jostain Kainuusta tai Lapista. Asua siellä siihen asti, kun teinit lähtevät opiskelemaan eli kun vanhin on 8. luokalla ja voi tahtoa vaikka pk-seudulle lukioon niin pari vuotta tuota. Sitten myydä luokattoman suuri asunto (tuskin menis kaupaksi kuin halvalla) ja ostaa taas jostain uusi?

Ei meillä ole varaa ostaa mitään 8h+k Helsingistä.

En tunne olevani vapaa jos olen sidottu yhteen paikkaan. Siksi vuokra-asuminen. Sen ei tarvitse kuin irtisanoa ja lähteä, omistusasunnossa kestää myydä, vuokrata ja sitä tarvitsee koko ajan huoltaa. Ja se on riippakivi jalassa.

• Tykkää
Reactions: astrolabe
Tässä ole hyvä. 80,5 m², 3h, k, 112 000 €. Todennäköisesti alta sadan tonnin ja jopa 90 tonnin tarjous hyväksytään. Asuntojen hinnoissa on nyt paljon ilmaa ja yleensäkin hinnoissa on tinkivaraa:

Myynnissä - Kerrostalo, Mikkola, Vantaa: 3h, k - Marsinkuja 6, 01480 Vantaa - Kiinteistömaailma, Vantaa, Itä-Vantaan Asunnot Oy LKV | Oikotie
Korson slummista 60- luvun kerrostaloasunto, jonka kuntoluokitus huono?
Mitä tuosta olis jäljellä kun laina olis maksettu?

Vuokranantaja, muttei lordi
Kenen sit luulet sen maksavan? Tiesitkö, että vuokraloordeille sijoitusasunnot ovat bisnestä. Ei he yhtään omia rahoja laita asuntoon, vaan kaiken kustantaa lopulta vuokralainen ja myös kivat voittopotit loordin lompakkoon.
Niinpä.. Monet perustelevat vuokralla-asumista, että ei tarvitse maksaa itse mitään ylimäärästä, kun vuokranantaja maksaa remontit tai jos jotain hajoaa.
En tiedä onko tämä suoranaista tyhmyyttä, vai joku tekosyy sille oikealle syylle, mitä peitellään esim ei haluta myöntää esim ettei saa tarpeeksi lainaa tai luottarit menneet, mutta kai nyt jokainen ymmärtää ettei vuokranantajat tätä tappiolla tee, todellakaan.

Meillakin on vielä pikkasen lainaa asunnoista, joita vuokraamme ja VUOKRALAINEN maksaa mun asuntolainaani pois ja jos jotain isompaa uusimista tulee asunnossa ja asunnon taso nousee, niin tokihan se myös vuokrassa näkyy korotuksena, viimeistään pidemmällä aikavälillä. Jos nyt joskus pitää joku kiuas, lies ja jääkaappi uusia, niin se on pientä menoa(ja käytettyjä löytyy edullisesti) ja kaikki vuokra-asunnon kulut voi kuitenkin vähentää verotuksessa. :)

Ja minusta vuokralla-asuminen ei ole ollenkaan huono/köyhä/tyhmä vaihtoehto, olen itsekin asunut pitkään vuokralla aikoinaan. Mutta se, miten sitä puolustelee, niin kannattaa miettiä. Ei ole olemassa ilmaista lounasta.

no kyllähän omistusasuminen on pitkän päälle edullisin tapa asua, jopa verottaja on tämän huomannut ja demarit haaveileen asumistulon laittamista verolle

ei näy Roman Satsiakaan tekevän viisaaksi se, että on sakemanni

Alkuperäinen kirjoittaja riiviöiden äiti;29863350:
Korson slummista 60- luvun kerrostaloasunto, jonka kuntoluokitus huono?
Mitä tuosta olis jäljellä kun laina olis maksettu?
Tässä kommentissa mielestäni kiteytyy parhaiten se miksi monet asuvat vuokralla, eivätkä osta omaa.
Ei ole kyse siitä, etteikö olisi varaa ostaa asuntoa pääkaupunkiseudulta, vaan että kriteerit on nostettu niin korkealle, että sen tasoiseen asuntoon ei ole varaa.

Asunnon pitää olla hieno, hyvältä paikalta hyvämaineiselta alueelta, ei saa olla kerrostalo, mielellään ok-talo pk-seudulta, mahdollisimman uusi, hyvät kulkuyhteydet, vähintään 4-5huonetta(alle 100neliötä ei ole mitään), sauna, oma piha ja viimeisen päälle rempattu. Mistään ei tingitä, ei edes väliaikaisesti. Eikä tarvitsekaan, mutta onko silloin ongelmana se, etteikö olis varaa, vai se että ei halua tinkiä. Kannattaa miettiä :)

Tässä kommentissa mielestäni kiteytyy parhaiten se miksi monet asuvat vuokralla, eivätkä osta omaa.
Ei ole kyse siitä, etteikö olisi varaa ostaa asuntoa pääkaupunkiseudulta, vaan että kriteerit on nostettu niin korkealle, että sen tasoiseen asuntoon ei ole varaa.

Asunnon pitää olla hieno, hyvältä paikalta hyvämaineiselta alueelta, ei saa olla kerrostalo, mielellään ok-talo pk-seudulta, mahdollisimman uusi, hyvät kulkuyhteydet, vähintään 4-5huonetta(alle 100neliötä ei ole mitään), sauna, oma piha ja viimeisen päälle rempattu. Mistään ei tingitä, ei edes väliaikaisesti. Eikä tarvitsekaan, mutta onko silloin ongelmana se, etteikö olis varaa, vai se että ei halua tinkiä. Kannattaa miettiä :)
en ole väittänyt ettei ole varaa, vaan minulla on nuo kaikkki kriteerit täyttävä asunto ( paitsi ettei mahd, uusi, mutta myös lämmin autotalli lisäksi ja lämmin varastotila), ja maksan niistä 1100e/kk, Ehdottomasti on kyse siitä, etten halua asua semmoisessa luukussa minkä tuolla kuukausittaisella sijoituksella saisi (sisältää veden ja lämmityksen, huollon ja aurauksen), Mielummin maksan tuon ja asun keskustassa, otan aurinkoa omalla pihalla ja kaikki palvelut ovat kilometrin säteellä. Ei tarvetta autolle (paitsi että pidetään yhtä autoa, koska huvittaa)

1) En halua olla kiinni asuntolainassa kymmeniä vuosia.
2) Haluan asua hyvätasoisessa asunnossa hyvällä paikalla, enkä hankkia huonokuntoista omaa asuntoa jostain surkealta alueelta (meidän tuloilla ei paljon parempiin ole mahiksia saada lainaa) ihan vain sen takia, että se olisi oma. En näe järkeä tuhlata jopa kymmeniä vuosia elämästä kituuttaen murjussa, kun yhtä hyvin voin sen saman ajan nauttia hyvässä vuokra-asunnossa elellen.
3) Minua ei haittaa maksaa muille. Olen siitä hassu, että saan nautintoa mm. vuokran ja laskujen maksamisesta.
4) Tykkään muuttaa. Vaihdan asuntoa keskimäärin kahden vuoden välein.

= Elän niin kuin minusta tuntuu hyvältä.

Huonokuntoinen ja yhtiö ottamassa lainaa yli miljoonan remontteja varten. Mites se yhtiövastikeen ja lainan maksu hoidetaan tosta sun pikku budjetista. Plus remppa rahaa tarvii aika paljon jos tosta kodin tekee.
Murjuihinko pitäs ihmisten muuttaa?

Yhteistyössä