Minkä kokoinen tontti olisi sinun unelmatalossasi?

  • Viestiketjun aloittaja Kiille
  • Ensimmäinen viesti
"hmm"
Voih, itse juuri haaveilen sellaisesta tosi kompaktista postimerkin kokoisesta tontista! :) En ole viherpeukalo ja inhoan ruohonleikkaamista ja lumitöitä. 2-4m talon seinistä olisi ihan loistava tontin koko ;)
 
Nykyinen n. 800m2 on aivan loistava, mä en todellakaan ole mikään puutarha-ihminen tai kasvimaan tai kukkapenkin laittaja. Nurmikko kasvaa itsekseen ja muutama vaivaton pehko pihassa on mutta kumminkin omaa pihaa sen verran että voi pyytää kavereita grillaamaan ja chillaamaan
 
"vvieras"
Haaveilen niin suuresta tontinta. Voi kun oli iso ihana piha! Saisi kauniin puutarhan, saunamökin, kunnon autotallin varastoineen, nurmikkotilaa, huvimaja, istutuksia.. yms... Noin 4000 m2 ainakin. Haaveksi jää :)

Terveisiä Espoosta 900m2 postimerkkitontilta.. huoh..
Sitten kun sä asuisit siellä missä löytyy noita 4000m2 tontteja (haja-asutusalueella), niin voivottelisit kun lapset eivät pääse pöyrällä kouluun, kaverille, harrastuksiin. Tarvitsisitte kummatkin vanhemmat 2 autoa. Autoon menee paljon rahaa.

Talvisin olisi pilkkopimeä siellä sysimetsässä.

Itse en ikinä haluaisin metsään asumaan, vaan maksan sijannista.
 
tyhmä vieras
Te, jotka haluatte ison tontin, olisi kiva nähdä konkreettisesti, mitä ihmettä kaunista siellä näkyy/on tehty.

Mulla itselle on tuollaien mielikuva isosta tontista, että on sysimetsässä ja piha on ihan laittamaton.

Laittakaa tyhmälle kuvia ihanista tonteistanne, jos ne on niin isoja.
 
"Jepulis"
[QUOTE="vvieras";29831318]Sitten kun sä asuisit siellä missä löytyy noita 4000m2 tontteja (haja-asutusalueella), niin voivottelisit kun lapset eivät pääse pöyrällä kouluun, kaverille, harrastuksiin. Tarvitsisitte kummatkin vanhemmat 2 autoa. Autoon menee paljon rahaa.

Talvisin olisi pilkkopimeä siellä sysimetsässä.

Itse en ikinä haluaisin metsään asumaan, vaan maksan sijannista.[/QUOTE]

Se on niin totta!
Meillä oli vielä vuosi sitten sellainen 1,5ha tontti taloineen pks:lla, tarkkaan ottaen tasan 30min Hgin ytimestä, mutta kuitenkin sen verran syrjässä, että lähimmät palvelut noin 10 km päässä. Ei kevyenliikenteen väyliä, katuvaloja, julkista liikennettä etc.
Onneksi saatiin myytyä ja päästiin ihmisten ilmoille :)
 
tyhmä vieras
[QUOTE="Jepulis";29831421]Se on niin totta!
Meillä oli vielä vuosi sitten sellainen 1,5ha tontti taloineen pks:lla, tarkkaan ottaen tasan 30min Hgin ytimestä, mutta kuitenkin sen verran syrjässä, että lähimmät palvelut noin 10 km päässä. Ei kevyenliikenteen väyliä, katuvaloja, julkista liikennettä etc.
Onneksi saatiin myytyä ja päästiin ihmisten ilmoille :)[/QUOTE]

Ei PK-seudulla oikein ole paikkaa, jossa palvelut olisi 10km päässä. Missä ihmeessä päin siis asuit? Musta on kyllä tosi ikävää, jos on oman "tonttinsa vankina" eli kodista ei pääse kävelleen minnekään vain autolla.
 
"Tontti"
Vieras ja sun mielikuvat, olet ihan oikeassa, sysimetsässä peltomaisemissa asutaan. Pihasta pääsee suoraan metsään. Jepuliksen tapaan reilu puoli tuntia pk-seudulle ja 10km palveluihin. Ei tässä kulkemisessa paljon enempää kestä kuin pk-seudulla paikasta toiseen. Lapset toki menee koulukyydillä mutta nurkilla asuu silti leikkikavereita.
 
[QUOTE="vvieras";29831318]Sitten kun sä asuisit siellä missä löytyy noita 4000m2 tontteja (haja-asutusalueella), niin voivottelisit kun lapset eivät pääse pöyrällä kouluun, kaverille, harrastuksiin. Tarvitsisitte kummatkin vanhemmat 2 autoa. Autoon menee paljon rahaa.

Talvisin olisi pilkkopimeä siellä sysimetsässä.

Itse en ikinä haluaisin metsään asumaan, vaan maksan sijannista.[/QUOTE]

Me asutaan haja-asutusalueella, ja lapset kyllä ihan pyöräilee kouluun, tietty kauimpana asuvia täytyy taksilla kuljettaa.
Metsä ei ole talvipäivänäkään pilkkopimeä, jos ei Lapissa asu. Iso osa maisemasta on täälläpäin peltoaukeaa.

Harrastuksiin tosin tarvitsee vanhempien kuskata.
 
vierass
Tuhat neliötä. Semmonen meillä on ja se oli haave. Vanha omakotitaloalue keskustan kupeessa. Siinä uudehko talo. Paljon kivetystä, patiota ja asfalttia. Vähän nurmea ja helpot istutukset. Ei huolta pihanhoidosta. En tykkää yhtään puutarhanhoidosta, kitkemisestä, kukkapuskista....

Tää on ihan loistava meille.
 
"Tontti"
Vieras, uudenmaan alueella on metsääkin. Ehkä tämä ei ihan pk-seudun ydintä silti enää ole. Muutin keskustasta maalle, kun maalta olen alunperinkin. En koe olevani tontin vankina, mutta koin olevani kaupungin vankina. Olisin uudehkon talon hinnalla saanut talon ja postimerkin kokoisen tontin Helsingistäkin, vaan en nähnyt siinä mitään järkeä.
 
tyhmä vieras
Me asutaan haja-asutusalueella, ja lapset kyllä ihan pyöräilee kouluun, tietty kauimpana asuvia täytyy taksilla kuljettaa.
Metsä ei ole talvipäivänäkään pilkkopimeä, jos ei Lapissa asu. Iso osa maisemasta on täälläpäin peltoaukeaa.

Harrastuksiin tosin tarvitsee vanhempien kuskata.
Onko teillä katuvaloja, kävelyteitä vai miten ne lapset pääsee kouluun? Miten lapset pääsee kavereiden luokse? Miten usein pitää kustata harrastuksiin? Miten paljon tiellä menee työmatkoihin päivässä?
 
Tontti saisi olla vaikka sen hehtaarin, mutta "pihaksi" siitä laittaisin noin 1500-2000neliötä. Sellaiselle mahtuu jo kiva pieni kasvimaa, nurmea, kukkapenkki, kasvihuone, huvimaja tms, leikkipaikka ja se talo. Nykyään kun on 500neliötä niin enemmänkin kelpais mut silleen että jaksaa oikeasti hoitaa.
 
Nyt on hehtaari omaa ja toinen vuokralla.

Kyllä sitä sen 4-8 hehtaariakin sais olla, että olisin tyytyväinen, mutta kun paikka on muuten täydellinen, ni ei maan määrän takia viitti lähteä muuttamaan....
 
Alkuperäinen kirjoittaja tyhmä vieras;29831474:
Onko teillä katuvaloja, kävelyteitä vai miten ne lapset pääsee kouluun? Miten lapset pääsee kavereiden luokse? Miten usein pitää kustata harrastuksiin? Miten paljon tiellä menee työmatkoihin päivässä?
Nyt menee jo tunnistettaviin tietoihin...:) Sanotaan että suurin osa koulun lapsista asuu koulusta 5 km säteellä, kauimmaiset tulee ehkä 11 km päästä. Koulun ympärillä siis isoin asutuskeskittymä, kauppa, katuvalot.

Tokaluokkalaiset ja sitä vanhemmat lapset pyöräilee kavereilleen jos nyt ei ole suunnilleen 5 km enempää matkaa. Aikuisten työmatkat vaihtelee varttitunnista tuntiin, on pieniä kuntia ympärillä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja tyhmä vieras;29831413:
Te, jotka haluatte ison tontin, olisi kiva nähdä konkreettisesti, mitä ihmettä kaunista siellä näkyy/on tehty.

Mulla itselle on tuollaien mielikuva isosta tontista, että on sysimetsässä ja piha on ihan laittamaton.

Laittakaa tyhmälle kuvia ihanista tonteistanne, jos ne on niin isoja.
Tällä hetkellä varsinaisella piha-alueella ei ole kuin savea ja moreenia, kun on sen verran tuore tapaus. Meidän kahteen hehtaariin mahtuu rantalehtoa, tuoretta kangasmetsää, koivulle istutettua maatalousmaata ja sitten näitä piha-alueita. Pihaan olisi tarkoitus saada kasvamaan yhdelle kulmalle perhosniitty, toisaalle kostean paikan niittyä ja rantaniittyä. Lisäksi tulee varsin iso kasvimaa, marjapensaita, hedelmäpuita sekä jonkin verran jalopuita perhosniityn liepeille. Koivupellolle tulee lammaspihatto.

En ymmärrä, miksi oletusarvona on, että ison tontin haluava haluaa laittaa pihaansa jotain piperrystä ja että iso tontti velvoittaa kauneuteen. (Tyyliin joku kartanon piha?) Mulle tärkeintä on ympäröivä luonto ja alueen tarjoamat mahdollisuudet erilaisiin juttuihin (kasvatus, havainnointi, virkistyminen, nautiskelu).
 
"sipsi"
Mahdollisimman pieni! Ja luonnontilainen, vaikka mäntykangasta ja varvikkoa. Nimim. koko päivän nurmea ja pensaiden alusia nyhrännyt, täällä korvessa on pirun isot tontit...
 
hoip
Nykyinen 6000 neliötä on meille täydellinen koko ja unelma.

Ei ole liian iso, jolloin työmäärä ahdistaa ja silti on tilaa olla, rakentaa ja elää.
Tontti on laitettu ja hoidettu, lukuunottamatta sen yhtä reunustaa jonne ei MISSÄÄN NIMESSÄ mennä siistimään tai tekemään hienoa ja nättiä. Se on mun pihametsä, lintujen laulupaikka ja mustikkapaikka 10m kotiovesta.
Siellä saa ne kukat kasvaa, jotka sitä haluavat, tahtiin jolla haluavat ja kuuset kietoutua toisiinsa. Ja mun mielestä se on ihanaa.
 
Meillä 2700 neliötä ja tykkään! On kahden auton talli, toinen iso ulkorakennus, puskaa ja jotain kukkiakin - en ole mikään kukkaihminen, ainakaan vielä. Kasvimaata on juuri värkätty ja marjapensaita ja toinen omenapuu tarkoitus istuttaa. Pieni lampi on ja lapsille trampoliini ja pelikenttä. Yhdellä sivulla naapuri, muuten ympärillä peltoa ja metsää. Sopivasti tilaa. 1,5 km keskustaan eli ei olla missään haja-asutusalueella.
 

Yhteistyössä