Hei!
Sinuna kannustaisin poikaa. On kiinnostunut joko terveydestään tai eläinten ja maapallon hyvinvoinnista, joka tapauksessa positiivinen merkki siis. Siinä kohtaa jos lihan tai kaiken eläinperäisen poisjättö kokonaan tulee aiheelliseksi, niin kannattaa tehdä taustatutkimusta ravintoaineista ja tarpeellisista ravintolisistä. Hysteeriseksi ei kannata ruveta. Se, että kalsium on totuttu saamaan maidosta ja proteiini lihasta ei tarkoita, ettei niitä aivan yhtä hyvin saisi muualtakin. Proteiinista hössötetään muutenkin liikaa ja sitä saa yllättävistäkin lähteistä. Esimerkiksi hirssissä on proteiinia enemmän kuin pavuissa, vaikka ei tulisi heti mieleen. Itse käytän kikherneitä, papuja, linssejä, pähkinöitä ja siemeniä. Ja vaikkapa tuota hirssiä
Kouluruuassa on mm. tofua ja soijasuikaleita. Saan siis itse täysin vegaanisen ruuan koulusta pyytämällä.
Korvaavien tuotteiden löytämiseen menee ensin oma aikansa, mutta kun asiat on kerran selvittänyt ja omalle keholle terveellisen balanssin löytänyt, niin kuvio automatisoituu. Saattaa olla, että parin vuoden päästä väännät pojalle vegaanilasagnea asiaa sen kummemmin ajattelematta.
Itse jätin vuosi takaperin kaiken lihan ja kalan ja maidon/munan käyttöä leikkasin n. 90-95%. Käyn säännöllisesti tarkistuttamassa rauta-arvot ja B12 ja D-vitamiinin, onnistuu maksutta julkisella. Esimerkiksi hemoglobiini on ruokavaliomuutoksen myötä noussut melkein 20 pinnaa. Syynä luultavasti se, että kasvissyöjä saa paljon C-vitamiinia, joka tehostaa raudan imeytymistä, ja vastaavasti lähes vegaanisella ei käytä maitotuotteita, jotka heikentävät sen imeytymistä.
Uskon myös siihen, että kun poistaa turhuudet ruokavaliostaan (vegaanilla tämä käy aika helposti kun joka paikkaan jemmataan maitojauhetta, munaa ja liivatetta niin helpompi ostaa vain raaka-aineita ja tehdä itse) niin tulee syötyä tilanne paljon terveellistä ja monipuolista. Ei ole ollut jaksamisen tai vireystilan ongelmia. Päinvastoin, painoa lähti 10 kiloa, turvotukset ja muut loppuivat ja olo on kevyempi ja virkeämpi. Kuntosalilla jaksaa hyvin treenata ja lenkillä käydä sekä opiskella ja tehdä töitä.
Eniten on kyse pinttyneistä asenteista ja ennakkoluuloista. Itselläni vehnäallergian puhjettua tuntui, ettei sopivaa ruokaa löydä mistään, koska vehnää on ihan_joka_puolella. Nyt kuitenkin teen letut, piirakat ja pannukakut riisistä, tattarista tai maissista ja lisäkkeenä syön riisin lisäksi hirssiä, tattaria ja kvinoaa. Eineksia, snackseja ja karkkia en tarvitse, pähkinät ja kuivatut hedelmät ovat minun herkkujani