Kuinka köyhällä on varaa lapsiin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja M32
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

M32

Vieras
Jossakin kulkee taloudellisen hyvinvoinnin raja, jonka huonommalla puolella ihmisellä ei ole enää kunnon edellytyksiä hankkia lapsia. Mitkä ovat sinusta sellaiset perheen nettotulot, joilla elätetään mukavasti kaksi lasta? Mukavasti elättäminen tarkoittakoon tässä omasta mielestäsi kohtuullista elintasoa ilman jatkuvaa huolta rahasta ja pärjäämisestä niin, ettei tarvitse turvautua toimeentulotukeen.

Veikkaan ihmisten käsitysten eroavan toisistaan aika paljon. Jos haluat, voit vastatessasi kertoa myös, kuinka suuret nettotulot teidän perheessänne on, montako lasta, onko asuntovelkaa, ja miten mielestänne pärjäätte taloudellisesti.

hankala kysymys. Vastaan että yhden keskituloisen ihmisen palkalla pitäisi selvitä. Jos tienaajia on kaksi niin sitten se toinen potti jää "luksukseen" eli ei-aivan-välttämättömään.

Meillä on nettotulo ehkä noin 3500, en tiedä tarkkaan. Velkaa on enää 16000 e ja rempaa suunnitellaan. Kaksi lasta, kaksi autoa ja minusta tulemme toimeen loistavasti. Itse asiassa tunnen syyllisyyttä liian suuresta tavaramäärästä ja turhan ostamisesta.

Välttävä toimeentulo 2 aikuista ja 2 lasta meillä siis 3200 nettopalkoilla + lapsilisät päälle eli n. 3200 euroa kuukaudessa. Tuosta sitten asumiseen 800 euroa, 2 autoa... muut "normi"kulut... Säästöön menee vain 50 euroa kuukaudessa ja tiukkaa on välillä, mutta kyllä toimeen tulee kun ei ihan törsäile vaikkapa merkkivaatteisiin.

[QUOTE="köyhä";29785574]Välttävä toimeentulo 2 aikuista ja 2 lasta meillä siis 3200 nettopalkoilla + lapsilisät päälle eli n. 3200 euroa kuukaudessa. Tuosta sitten asumiseen 800 euroa, 2 autoa... muut "normi"kulut... Säästöön menee vain 50 euroa kuukaudessa ja tiukkaa on välillä, mutta kyllä toimeen tulee kun ei ihan törsäile vaikkapa merkkivaatteisiin.[/QUOTE]

typo: siis 3400 egeä/kk

Täähän on niin kiinni ihmisestä. Toiselle on tärkeää kampaamot, tekoripset, rusketukset ja vaatteet. Noihin voi mennä paljonkin rahaa, jolloin "mukavaan" elämiseen tarvitaan paljonkin. Joku toinen harrastaa kallista harrastusta, komannella on valtava asuntolaina jne. Sitten on ihmisiä, jotka tulevat pienellä toimeen, eivätkä kaipaa materiaa. Tällöin "mukavaan" elämiseen riittä huomattavasti pienempi summa.

Meillä elätettäisi kaksi lasta mukavasti 3000e tuloilla.

• Tykkää
Reactions: astrolabe
Me pärjäillään ihan hyvin. Olen hoitovapaalla, ja siksi yhteiset nettotulot kuussa on vain 2500e. Eipä sillä juhlita, mutta lapselle (kohta kahdelle lapselle) saadaan kaikki tarvittava ja vähän ekstraakin joskus :) Omista menoista joustetaan, jotta saadaan aina terveellistä ruokaa pöytään. Kyllä sitten taas helpottaa kun pääsen minäkin tienaamaan. Tälläkin hetkellä maksetaan asuntolainaa + omakotitalon tuomia kustannuksia ja laskut.

No kyllä suoraan sanottuna sillä toimeentulotuellakin tulee toimeen. Johan monet silläkin elää ja lapsia pukkaa vaan toisen perään. Jatkuva huoli riippuu ihan menoista, ei niinkään tuloista. Ongelmia tulee siinä vaiheessa kun rahat menevät elämisen sijasta riippuvuuksien ylläpitoon tai asutaan esimerkiksi liian kalliilla alueella jolloin tuet eivät riitä. Täällä sen alimmankin elintaso on aika hyvä.

En tosin mitenkään suosittele tekemään lapsia toimeentulotuen varassa, ihan vain periaatteesta.

Itse koen että elintasoni on hyvää siinä vaiheessa kun rahat eivät koskaan lopu, on varaa laittaa säästöön, ostaa kaikki tarpeellinen ja epätarpeellinen mitä haluan liikaa miettimättä hintaa. Tämähän on sitten ihan kiinni omista kulutustottumuksista että kuinka paljon siihen vaaditaan rahaa.

Lapsien näkökulmasta tilanne on hyvä kun he eivät koe puutetta, eivätkä koe jäävänsä ilman jotain heille tarpeellista koska ei ole varaa. Esimerkiksi nuoret ja nuoret aikuiset tarvitsevat jo paljon, joten se on haastavin aika mikäli elää kovin niukilla tuilla. En toivoisi lapsen kokevan olensa köyhä.

Mun mielestä asuinpaikka vaikuttaa paljon siihen millaisilla tuloilla pärjää ilman asumistukia ja sossuapuja. Me asutaan pohjoisessa, jossa asuminen on selkeästi pk seutua halvempaa. Meillä perhekoko 2+2, nettotulot n 3800 ja asuntolainaa n 120 000 jäljellä, ei muita velkoja. Pärjätään loistavasti. Riittää matkustamiseen ja muuhunkin ekstraan, lisäksi menee rahastoon. Sanotaa, että näillä korkeuksilla n 2700 netto alkais olla siellä kipurajalla, jonka alle en edes miettis muksuja.

• Tykkää
Reactions: astrolabe
Riippuu tietysti vähän siitäkin, että missä asuu eli onko mahdollista käyttää julkista liikennettä jne., mutta kyllä mun mielestä 2000 euron nettotuloilla pitäisi vielä ihan hyvin pärjätä.
Eihän tuollaisilla tuloilla asuntoja ostella, mutta ei missään puutteessa pitäisi elää.

mä tein aikoinaan lapset kun olin varma, että ihan omalla palkallani yksinäänkin niiden kanssa tulisin toimeen, vaikkakin niukasti. Sanoisin siis 3400 brutto per vanhempi.

Toimeentulotuki on hyvä! Meillä 2 lasta, keskimääräinen netto n. 3200, lainaa 180000 euroa ja asumiseen menee tällä hetkellä n. 1300. Mun mielestä pärjätään ihan jees. Säästöön menee vähintään 100, usein enemmänkin ja sitten joka vuosi tulee n. 2000 veronpalautukset.

Meillä on nettotulot noin 4500e/kk. Asumme mieheni kanssa kahdestaan, sekä 6vuotias Lenni Kissa. Asuntolainaa on noin 60t jäljellä. Minulla on kamala vauvakuume ollut jo vuoden verran, mutta silti pelottaa että pärjäämmekö jos saisimme lapsen. joten en ole vielä uskaltanut jättää ehkäisyä pois. Olen tottunut aina elämään hyvillä ok tuloilla joten ihmettelen miten jotkut voivat tehdä lapsia siihen tilanteeseen jossa molemmat vanhemmat elävät tt-tuella tai muilla tuilla pelkästään? Tai miksi tehdä lapsi jos on köyhä? Ymmärrän tietenkin, että ehkäisy on pettänyt tai vastaavaa, mutta että suunnitellaan lapsi niin että valmiiksi tiedetään että kasvatetaan lapsi tuiden varassa.

Nettotulot n. 2000 e (jos lapsilisiä yms. ei lasketa) eli molemmat työttömiä. Asutaan hienossa vuokra-asunnossa ja tuloista puolet menee asumiseen. Kaksi lasta. Toinen saa elatusmaksun isältään. Monet isomman tuloluokan ihmiset valittelevat miten tiukkaa on, en ymmärrä. Kaipa ne on ne tekoripset sun muut jotka vievät rahat...

Se on vähän mihin rahansa laittaa. Meillä panostetaan lasten vaatteisiin. Emme käy ravintoloissa tai baareissa. Tai jos ravintolakäynti on hesen 2,95e kana-ateria, niin joo, sitten käydään joskus ;) Nautimme toisistamme ja elämästä, siinä on meille luksusta.

Suomessa jokaisella on varaa hankkia lapsia mutta ei aloittajan mukavan elämän määrityksellä. Mukavan elämän raja on taas niin subjektiivinen että siihen ei voi vastata.

Meillä ei ole varsinaisesti rahasta huolta emmekä saa toimeentulotukea. Joudumme kuitenkin ajattelemaan mihin käytämme rahamme eikä kaikkeen mihin haluamme ole varaa.

1464e on se summa joka kaksilapsisessa perheessä pitää jäädä asumiskulujen jälkeen käteen (jos lapset yli 10v, 1397 jos alle)

Jos ajatellaan ihan palkkatyössä olevaa perhettä, niin ei heillä nyt kovin paljon enemmän tuo summa ole kuukaudessa mikä jää ruokaan, vaatteisiin jne.

Eli kyllä toimeentulotuellakin ihan ok pärjää

Perheen koko 2+2. Tällä hetkellä olen hoitovapaalla, eli nettotulot n. 2200-2300€/kk.
On asuntolaina ja autolaina, molempia lyhennetään ihan normaalisti nyt kh-tuen aikanakin, aiemmin säästettyjen rahojen turvin. Kaupassa ei (vielä) tarvitse käydä laskin kourassa, eli kai meillä ihan kivasti menee, laskutkin menee maksuun ajallaan.

Mun työelämässä ollessa ei juuri rikastuta kamalasti, koska kh-tuki jää pois ja tilalle tulevat hoitomaksut. Teen vuorotyötä, eli lapsilla tulee olemaan vain noin 14 hoitopäivää kuukaudessa eikä maksut ole ihan maksimiluokassa, mutta kyllä tuo tuntuu tilissä.

Mistään perusjutuista ei tarvi tinkiä, mutta esim. kesälomareissut tai ulkomaanmatkat saa melkein unohtaa nykytilanteessa.

On kysyttävä itseltään mikä on tärkeää? Jos sitä ovat kampaajakäynnit, ulkomaanmatkat, lehtitilaukset jne. niin raha mitä tarvitaan lasten elättämiseen on paljon enemmän. Saati sitten, jos on oltava omakotitalo ja jokaisella oma huone, kalliita harrastuksia tms. Meillä kulut on yritetty minimoida, jotta lapsia voi olla enemmän. Hyvän elämän ei tarvitse olla kallis, mutta ei sen tarvitse olla halpakaan. Nämä elintasojutut ovat itse määriteltävissä, elämänlaatuun raha ei vaikuta juurikaan niin kauan kuin perustarpeet on tyydytetty ja itse on elämäänsä tyytyväinen.

Nettotulot n. 2000 e (jos lapsilisiä yms. ei lasketa) eli molemmat työttömiä. Asutaan hienossa vuokra-asunnossa ja tuloista puolet menee asumiseen. Kaksi lasta. Toinen saa elatusmaksun isältään. Monet isomman tuloluokan ihmiset valittelevat miten tiukkaa on, en ymmärrä. Kaipa ne on ne tekoripset sun muut jotka vievät rahat...

Se on vähän mihin rahansa laittaa. Meillä panostetaan lasten vaatteisiin. Emme käy ravintoloissa tai baareissa. Tai jos ravintolakäynti on hesen 2,95e kana-ateria, niin joo, sitten käydään joskus ;) Nautimme toisistamme ja elämästä, siinä on meille luksusta.

Niille isomman tuloluokan ihmisille kaikki on kalliimpaa kuin teille, esim. päivähoitomaksut, verot yms. Keskiluokan selkänahasta revitään kaikki ja lopputuloksena voi olla, että työttömille jää loppujen lopuksi samanverran käteen tai jopa enemmänkin.

Lapsi ei tarvitse kivoja leluja, kalliita harrastuksia tai nättejä vaatteita. Köyhässä perheessä varttunut lapsi oppii tärkeämpiä arvoja.

Sanoisin ennemminkin, että kivan lelun ei tarvitse olla kallis. Useimmat vanhemmat tietänevät sen riemun, mitä isompikin lapsi saa pahvilaatikosta, lehtikasasta, lumivuoresta tms. Nätit vaatteetkin onnistuu pienellä rahalla, itse olen vaihtanut ringissä esim. kahvipaketin vaatekassiin yms.

• Tykkää
Reactions: Mörköäiti

Yhteistyössä